Gå til innhold

Big Bang

Gjest Gjest_Bare lurer_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bare lurer_*

Jeg har et spørsmål jeg har fundert på en stund og håper noen kan svare:

Fakta nr. 1: Universet er stort. Det er faktisk så stort at det tar lang tid før lyset fra andre stjerner og galakser når oss. Dette har jeg ikke noe problem med å forstå.

Fakta nr. 2: Universet utvider seg og prosessen aksellererer. Dette betyr altså at Universet på et tidligere stadium var både varmere og mer kompakt, jfr. Big Bang teorien. Igjen, dette er logisk og jeg har heller ikke noe problem med å forstå det.

Det jeg ikke får helt til å stemme er følgende:

Man er i disse dager i ferd med å sende opp en satelitt (Planck-satelitten) som har som mål å finne ut av hvordan universet så ut for 14 milliarder år siden, altså på et tidspunkt nærmere Big Bang hvor stjerner og planeter ennå ikke har blitt dannet (ihvertfall ikke slik vi kjenner dem). Men hvis universet utvider seg, hvordan kan man da se tilbake til dets fødsel? Ville ikke lyset fra et mye yngre og et dermed mindre univers allerede ha passert oss siden avstandene var kortere? Jeg mener, materien ved universets yttergrense, dersom man kan kalle den det, har jo reist langt og endret seg underveis, men ville ikke ekspansjonen fra Big-Bang til i dag "kompensere" for (eller utligne) avstanden lyset må legge bak seg? Er ekspansjonen av tidrommet mye, mye raskere enn lyset?

Som dere sikkert skjønner, så er jeg ingen fysiker.. Kan noen som har greie på dette forklare meg hvordan dette henger sammen slik at en håpløs idiot som meg kan forstå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fakta nr. 2: Universet utvider seg og prosessen aksellererer. Dette betyr altså at Universet på et tidligere stadium var både varmere og mer kompakt, jfr. Big Bang teorien. Igjen, dette er logisk og jeg har heller ikke noe problem med å forstå det.

De siste teorien på fronten sier at universet alt er "blåst" opp. Etter Big Bang så ekspanderte universtet meget fort, hvis jeg ikke husker helt feil så ble det argumenter for en ekspansjonsrate som var over c.

Men hvis universet utvider seg, hvordan kan man da se tilbake til dets fødsel? Ville ikke lyset fra et mye yngre og et dermed mindre univers allerede ha passert oss siden avstandene var kortere?

Hvordan kan vi se tilbake på universets fødsel, jo fordi vi ikke ser tilbake men til siden. Tenk lysene på bilen din. Hvis jorden er det høyre lyset og the Big Bang er det venstre lystet, ignorer problemet med at de eksisterer samtidig. Jorden vil ikke kunne se noe til den andre lykten før lyskjeglen til the Big Bang har spredt seg slik at den dekker jorden. Alle lyskjegler som eksisterer horisontalt på lyskjeglen til jorden er like gamle som jorden.

Eller hvis det ikke var klart; gå til anskaffelse av A Brief History of Time, skrevet av mesteren selv: Stephen Hawking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...