Rakel Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 (endret) Jeg skal i komfirmasjon til sønnen av min venninde som jeg også er fadder til. Nå har det seg sånn at hennes samboers sønn (de har 3 gutter hver) også står komfirmasjon dette året. (Han har hatt selskap hos sin mor forrige helg) Hun har slått begge konfirmasjonene i sammen til et selskap hjemme hos henne, og jeg er derfor invitert til begge to nå. Jeg har hilst på ham 3-4 ganger når jeg har vært på besøk hos dem, ellers kjenner jeg ham ikke utover det. Hennes sønn som jeg er fadder til kjenner jeg heller ikke særlig godt. Jeg må jo si at jeg ikke har vært så ivrig i fadder rollen heller da, årsaken er at jeg ikke er kjent med tradisjonen samt at jeg ikke er kristen for å si det mildt. Men jeg har da prøvd å vise interesse for ham og det han gjør. Uansett.... nå er jeg i hvert fall invitert til en felles konfirmasjon til disse 2, og spørsmålet mitt er: -Hva skal jeg gi til hver av dem? Det er litt av et dilemma... jeg har ikke så god råd så jeg kan gi en stor sum til hver av dem. Har gitt til 3 konfirmanter allerede, og skal også til en niese på Søndag. Disse er nær familie og har fått mellom 500 og 700. Sammen med disse 2 så blir det snakk om store summer som jeg egentlig ikke har råd til, men har lånt for å få råd. Jeg tenkte å gi 1000 til han som jeg er fadder til, og 400 til han andre. Venninder av meg mener 800 og 300 til han andre... Tenker mye på om han andre kan bli lei seg dersom han får mindre, eller hvor mye som forventes liksom... Hva synes dere? Endret 8. mai 2009 av Rakel
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #2 Skrevet 8. mai 2009 Hvorfor skal du gi forskjellige summer til dem, og hvorfor med så stor forskjell? Blir jo bare dumt. 1000 til hver er veldig greit
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #3 Skrevet 8. mai 2009 Jeg tenkte å gi 1000 til han som jeg er fadder til, og 4-500 til han andre. Venninden min mener 800 og 300 til han andre... Tenker mye på om han andre kan bli lei seg dersom han får mindre, eller hvor mye som forventes liksom... Hva synes dere? Jeg støtter helst venninnen din sine forslag her av disse to. Personlig ville jeg gitt enda mindre, men det har jo med økonomi å gjøre. Jeg kan ikke tenke meg at han som er mest fremmed for deg skal bli lei seg for at han får mindre. Du er jo ikke hans fadder, han kjenner deg vel knapt? Han andre har kjent deg hele livet, selv om dere ikke har hatt tett kontakt. Dessuten har vel "den fremmede gutten" egne faddere som han får gaver av?
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 Gjesten over igjen, trodde du skrev "4-5000 til han andre". Uff, beklager. Rundt 7-800 til hver, da.
Rotemor Skrevet 8. mai 2009 #5 Skrevet 8. mai 2009 Jeg ville gitt det jeg hadde lyst til til fadderbarnet mitt, og høflig nok til han andre. Som nevnt over her så har jo han andre...Det er sikkert flere der som skjevfordeler.Ser det som helt naturlig å ikke gi masse penger til en man ikke er like glad i. Du ville jo ikke vært bedt i hans konf under andre omstendigheter
Gjest farge Skrevet 8. mai 2009 #6 Skrevet 8. mai 2009 Jeg var nettopp i min gudatters konfirnmasjon og ga 500 kr, en liten ting til ca 100 kr og et egetprodusert kort. Registrerte at det var 4-5 og 600 kroner de andre fadderne også ga.
Lovis Skrevet 8. mai 2009 #7 Skrevet 8. mai 2009 Jeg ville gitt forskjellig sum. Du er jo invitert som fadder til den ene, og det er jo derfor du er der. I min familie er det også vanlig uansett å gi litt mer til fadderbarn enn andre, så den saken er for meg grei. Til neste år har vi to konfirmanter i en familie hos meg. Den ene er mitt tantebarn, mens den andre er jeg ikke i slekt med. Selv om jeg jo kjenner begge, kommer jeg til å gi forskjellig sum i gave. Den jeg ikke er i slekt med kommer til å få gaver fra både mor- og farsiden sin, og en liten oppmerksomhet fra min familie.
Bahia Skrevet 8. mai 2009 #8 Skrevet 8. mai 2009 Syns det blir dumt å bruke så mye penger når du er nødt til å låne penger for å ha råd... Syns 1000kr og 400kr høres mye ut, jeg. Hadde vært noe annet om du hadde god kontakt med begge to. Personlig ville jeg gitt 500kr og 200kr f.eks. Og ja, syns du skal gi ulik sum. Blir litt rart å gi det samme til et fadderbarn som en du knapt har hilst på syns nå jeg. Du er jo kun til stede i den andres konfirmasjon for at han feirer sammen med fadderbarnet ditt. Om ikke så hadde du jo aldri blitt bedt heller. Selv fikk jeg 50kr fra mine gamletanter og naboer. Reagerte ikke noe på det i og med at vi ikke har kontakt... Fra egen familie fikk jeg rundt 500kr. Rundt 1000-2000 fra besteforeldre og enda mer fra egne foreldre... Syns ikke folk trenger å låne penger for å feire andre...
Gjest JulieB Skrevet 8. mai 2009 #9 Skrevet 8. mai 2009 Synes 1000 kr og 400 er mer enn nok, jeg. Mener å huske at jeg fikk 1000 kr av fadderen min da jeg konfirmerte meg, og det er en fadder som jeg har veldig god kontakt med. Dessuten er h*n godt voksen (60 årene) og har god økonomi. Synes det er unødvendig å måtte låne seg penger!
Idnar Skrevet 8. mai 2009 #10 Skrevet 8. mai 2009 Syns det blir dumt å bruke så mye penger når du er nødt til å låne penger for å ha råd... Syns 1000kr og 400kr høres mye ut, jeg. Hadde vært noe annet om du hadde god kontakt med begge to. Personlig ville jeg gitt 500kr og 200kr f.eks. Og ja, syns du skal gi ulik sum. Blir litt rart å gi det samme til et fadderbarn som en du knapt har hilst på syns nå jeg. Du er jo kun til stede i den andres konfirmasjon for at han feirer sammen med fadderbarnet ditt. Om ikke så hadde du jo aldri blitt bedt heller. Er veldig enig med dette! Jeg synes 500 kr er nok til han du er fadder til, han andre holder det fint med 200 kr! Du har jo ikke så mye kontakt med noen av de! Og at du må låne penger er veldig dumt! Synd at det skal være et sånnt press!!! Det er ikke selve konfirmasjonen som teller, men hvor mye man fikk.
Rakel Skrevet 9. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 9. mai 2009 Takk for svar! Greit å høre hva dere syns. Tror jeg går for 800 og 300. Burde være nok det utifra hva dere har skrevet. Men jeg tror at venninden min forventer minst 1000, siden jeg er fadder og har stilt opp lite og ingenting ellers. Jeg har ikke gitt noe t bursdager og jul. (Visste ikke om at noen gjorde det, og ellers så hadde jeg rett og slett ikke råd tidligere med egne barn og liten inntekt før.) Jaja... disse komfirmasjonene.... et evig dilemma om man gir for lite, alle er redde for å virke gjerrige og *skrekk og gru* være den som gir minst av alle. hehe.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #12 Skrevet 9. mai 2009 Jeg var nylig i konfirmasjon til ei jente jeg kjenner ganske godt. Er ikke familie, men har likevel hatt mye med jenta å gjøre de siste 10 årene. Kjøper også jule- og bursdagsgave. Jeg ga 500kr, noe jentas mor syntes var mye. Jeg har god økonomi og kunne lett gitt henne mye mer. Men var litt redd for å overdrive ovenfor resten av familie og venner. Hun fikk nesten bare penger. De fleste ga mellom 200 og 500kr (bortsett fra besteforeldrene). Var mange på 250 - 300kr. De som jenta selv ikke kjente ga 200kr (venner av foreldre og besteforeldre)
Gjest Gjest_jaja_* Skrevet 9. mai 2009 #13 Skrevet 9. mai 2009 Jeg synes ikke noe om å gi penger i gave. Da jeg ble konfirmert fikk jeg bl.a et fint hestebilde (hest var min store hobby). Det er 20 år siden nå, men hestebildet henger enda på veggen:-)
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #14 Skrevet 9. mai 2009 Jeg synes 300 kr til noen man ikke kjenner er mye. Og hva med å heller gi en ting enn penger? Nå vet vi jo ikke interessene til gutten, og det gjør kanskje ikke du heller, men selv fikk jeg swiss army knife til konfirmasjonen (jeg er jente) og ble veldig glad for det. Eller hva med en mag light? Eller noen reiseeffekter?
ViljaH Skrevet 9. mai 2009 #15 Skrevet 9. mai 2009 Jeg synes også det er for mye å gi 300 til gutten du ikke kjenner. Du er jo invitert i konfirmasjonen til han ene, og tilfeldigvis har familien slått sammen selskapet. Du behøver faktisk ikke å gi gave til han andre gutten i det hele tatt. Egentlig. Du er ikke hans gjest. Jeg ville ha gitt en liten sum til han andre gutten av ren høflighet, kanskje 100 max 200 kr. Og så 1000 til fadderbarnet. Og om det er dyrt i forhold til din økonomi, så reduser summene! Man gir det man har. Du kan fint gi f.eks. 100 til han ene, og 800 til fadderbarnet.
Gjest Glør Skrevet 10. mai 2009 #16 Skrevet 10. mai 2009 Jeg synes 500 kr er nok til han du er fadder til, han andre holder det fint med 200 kr! Du har jo ikke så mye kontakt med noen av de! Enig. 500 er nok, selv om man skal være nære, og 200 er greit fra mer fjerne slektninger osv. Og de som ikke vil gi penger har tydeligvis glemt hvordan det var å være konfirmant. De fleste jeg kjenner skulle bruke konfimasjonspengene til noe konkret, og det kan være like stor gave. Det er greit å få noen ting også, men de bør helst være fra folk som kjenner en såpass godt at de vet hva man ønsker seg.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #17 Skrevet 10. mai 2009 Jeg skal i komfirmasjon til sønnen av min venninde som jeg også er fadder til. Nå har det seg sånn at hennes samboers sønn (de har 3 gutter hver) også står komfirmasjon dette året. (Han har hatt selskap hos sin mor forrige helg) Hun har slått begge konfirmasjonene i sammen til et selskap hjemme hos henne, og jeg er derfor invitert til begge to nå. Jeg har hilst på ham 3-4 ganger når jeg har vært på besøk hos dem, ellers kjenner jeg ham ikke utover det. Hennes sønn som jeg er fadder til kjenner jeg heller ikke særlig godt. Jeg må jo si at jeg ikke har vært så ivrig i fadder rollen heller da, årsaken er at jeg ikke er kjent med tradisjonen samt at jeg ikke er kristen for å si det mildt. Men jeg har da prøvd å vise interesse for ham og det han gjør. Uansett.... nå er jeg i hvert fall invitert til en felles konfirmasjon til disse 2, og spørsmålet mitt er: -Hva skal jeg gi til hver av dem? Det er litt av et dilemma... jeg har ikke så god råd så jeg kan gi en stor sum til hver av dem. Har gitt til 3 konfirmanter allerede, og skal også til en niese på Søndag. Disse er nær familie og har fått mellom 500 og 700. Sammen med disse 2 så blir det snakk om store summer som jeg egentlig ikke har råd til, men har lånt for å få råd. Jeg tenkte å gi 1000 til han som jeg er fadder til, og 400 til han andre. Venninder av meg mener 800 og 300 til han andre... Tenker mye på om han andre kan bli lei seg dersom han får mindre, eller hvor mye som forventes liksom... Hva synes dere? Det blir gjerne gavefest under slik feiring. Jeg som fadder hadde gitt til fadderbarnet. At hun velger å slå de sammen er hennes problem. har vert i 50 årsdag hvor det var to som slo seg sammen. Den ene kjente jeg ikke, møtt en gang, så vi ga til han vi kjente. Uansett så fikk han andre mere og flottere presanger. De hadde invitert ulike gjester begge to. Jeg har også vert i dobbelbryllup. Om det ikke hadde blitt det, så hadde vi ikke blitt invitert til det ene paret. Problemet var at det var søsken, den ene har vi aldri kontakt med,ikke etter bryllupet heller. vel, vi ga lik presang der, noe vi angrer på.
Chiquita Skrevet 10. mai 2009 #18 Skrevet 10. mai 2009 Dersom man ikke har så god råd, så ville jeg heller kjøpt en gave, enn å legge penger i en konvolutt. Da vises ikke prisen sånn sett, og man kan få mye flott til under 500. Greit nok at det er pengene som er viktigst for de fleste konfirmanter. Slik var det også for meg. Men nå i ettertid er det jo ikke pengene som betyr noe, men gavene. Og slik vil det nok bli med de som blir konfirmert nå også. Jeg gir ikke penger bare fordi det er det "som betyr noe"... Jeg gir en gave som jeg tror konfirmanten vil sette pris på senere, når pengene er brukt opp. (litt avhengig av konfirmanten, og konfirmantens syn på penger også - de som "strør rundt seg" får oftere gave, mens de som blir hoppende glade for en overraskende 50-lapp gjerne får penger oftere)
ViljaH Skrevet 10. mai 2009 #19 Skrevet 10. mai 2009 Og de som ikke vil gi penger har tydeligvis glemt hvordan det var å være konfirmant. De fleste jeg kjenner skulle bruke konfimasjonspengene til noe konkret, og det kan være like stor gave. For å være helt ærlig, så driter jeg i om konfirmanten ønsker seg en tv eller moped. Det er ikke det jeg ønsker å bidra til! Konfirmasjon er en feiring av overgang fra barn til voksen. Gavene er ment å være "lykke på ferden som voksen". Pengegaver er ment for å hjelpe til med å starte voksenlivet, f.eks. spares til depositum på leilighet, betale for utdanning osv. Jeg synes det er helt bak mål at foreldre lar barna bruke konfirmasjonspengene til stor flatskjerm og slik drit. Derfor er jeg helt for å kjøpe ting som er varige/minneverdige/nyttige over flere år. Gjerne vakre smykker, klokker, osv. Hvis jeg vet at pengene ikke rotes bort, kan jeg også gi penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå