Gjest brillelus Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 Jeg har hatt vondt i hodet en god del - jeg myser masse, lyset ute irriterer øynene mine, jeg klarer ikke se klart (må alltid ha på solbriller ute). I dag fant samboern min ut at vi skulle ta oss en tur til Nille, for å sjekke litt styrker på briller, for han syns jeg sitter så innmari oppi boka når jeg skal lese og han har sett at jeg myser veldig om folk nærmer seg meg fra langt hold. Jeg liker ikke å kjøre bil, og det skjønte jeg nå grunnen til. Når jeg holder for høyre øye og ser kun på venstre, ser jeg ikke skilt eller bilskilt rett foran bilen vår!.. Høyre øyet mitt er litt bedre da. Så vi dro dit, og jeg tok -1.5 for å prøve for moro skyld - og jeg fikk helt sjokk når jeg kom ut. Jeg har virkelig aldri sett verden på den måten .. Jeg prøvde både styrker under og over, men de var ikke like behagelige. Og plutselig ble teksten på tven veldig klar og alt er så klart. Fargene er annerledes (de er ikke så "gråaktige" og skurrete) og jeg myser ikke ute i lyset. Vel.. Jeg har ikke hatt det så behagelig kjempelenge. Sist jeg målte hadde jeg -0.5. Her kommer spørsmålet: Hva skjer om optikern ikke finner ut at jeg har -1.5? Nå har jeg testet ved å holde det ene øyet lukket, se gjennom det andre, for å så legge brillene over når jeg har sett litt sånn. Og det er en enorm forskjell. Jeg er så dårlig på å svare på de spørsmålene hos optikeren, rød-grønntesten osv.. og jeg føler alt avhenger av den - og jeg lurer på om dette med at brillene funker, er noe jeg kan innbille meg? Jeg har før prøvd briller, sterkere enn -0.5, men på den tiden når jeg så på avstand med de, ble alt skurrete. Jeg føler at jeg trenger briller, men kan han nekte meg det?
Gjest Wacmoc Skrevet 8. mai 2009 #2 Skrevet 8. mai 2009 Tror nok ikke du inbiller deg at du ser bedre, tror det er litt vannskelig Men virker jo som om du er ganske nærsynt. Er nærsynt selv, har -4 på det ene, og -4,25 på det andre + sjeve hornhinner. Gikk og nesten ikke så noe i 3 år før jeg fikk meg linser ( trass unge som nekta å bruke briller ), og jeg vet at det sliter noe utrolig på huet. Tror nok du kan slappe av, fleste optikere er veldig flinke Om han sier du ikke har -1,5, kan du prøve en annen optiker så du får mer enn en persons "mening" hvertfall Syntes du kan dra og høre hva de sier, og forklare det med brillene og at du ser best med -1,5 briller. Synet kan fort forandre seg. Jeg gikk fra -3 til -4 på et halvt år..
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #3 Skrevet 8. mai 2009 Nå føler jeg at jeg og øynene mine har det mye bedre, så jeg føler nesten en angst mot å ikke bli "stemplet" som en -1.5. Selvom det ville vært supert om det var perfekt syn, men når man først får dårligere syn.. Vet noen tilfeldigvis hvor mye en synstest på Specsavers koster?
Cata Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 Nå føler jeg at jeg og øynene mine har det mye bedre, så jeg føler nesten en angst mot å ikke bli "stemplet" som en -1.5. Dra til optikeren du. Nå ser du jo (bokstavelig talt) at briller hjelper, men kan likevel være småjusteringer som bør utføres. Du kan jo ha skjeve hornhinner eller trenge litt forskjellig styrke på øynene (sjelden at høyre og venstre øye er helt like). Etter et optikerbesøk er du sikker på å ha fått briller som korrigerer best mulig for nettopp deg.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #5 Skrevet 8. mai 2009 Ja, det er grunnen til at jeg skal til optikern så fort jeg får time Tror høyre øyet mitt er litt bedre enn det venstre, så det må nok noe småjusteringer til der. ! Prøver bare å finne ut om priser og ledige timer. Finner ingenting på Synsam. Og Krogh Optiker koster 590kr, noe som var dyrere enn Brilleland på 390kr, men de hadde ikke time før langt ut i neste uke.
PecanPie Skrevet 8. mai 2009 #6 Skrevet 8. mai 2009 Sjekk om du evt kan få "pakketilbud". Hos "min" optiker betaler jeg 1800 for 180 par endagslinser og sjekk. På Brilleland måtte jeg ut med 2000 for tilsvarende mengde linser og 500 for sjekk utenom. Ikke bli skuffet om du ikke har akkurat -1,5 da. Kanskje har du -1,25 eller -1,75. Optikere vet som regel hva de driver med Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #7 Skrevet 9. mai 2009 Jeg blir ikke skuffet; så lenge jeg får det jeg trenger :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå