Gå til innhold

Er jeg smålig?

Fremhevede innlegg

Gjest Forlover
Skrevet

Hei!

Jeg er forlover til en venninde til høsten som skal gifte seg. Hun er veldig flink med alt som har med bryllupet og gjøre, og kanskje litt for flink. Det er innbydelser som sikkert koster nærmere 50-100 kroner stk og monogramer og det hele inn i budsjettet. Hun tar seg visse friheter fordi hun og mannen får dekket mye av bryllupet av sine egne foreldre, til tross for at de er i jobb. De har også valgt å spare ned på bryllupet fordi hun bruker mye penger på detaljer og dill og dall, ved å kutte alkoholen i bryllupet.

Alt ser altså veldig prinsesse aktig ut, og i tillegg skal bryllupet være på et lite sted hvor hun kommer i fra, men som veldig få av de inviterte kommer fra. Dette fører til at det vanskelig, og dyrt å komme dit.

Saken er den at de har lagt ut ønskeliste, og for en ønskeliste! De ønsker seg få ting som koster under tusenlappen for å si det slik, her er det elektroniske duppeditter som brudgommen tydligvis vil ha til nesten 10 000 kr på listen og annet lignende.

Er jeg da smålig når jeg ikke ønsker å bruke mer enn 500 kroner på en gave fordi jeg ikke har god råd og fordi det koster meg mye å arrangere utdrikkningslag, reise dit og mye mer på grunn av dette bryllupet som en ikke engang kan ta seg et glass vin i?

Jeg er liksom redd for at det kommer til å bli oppfattet slik når de har ønsket seg så mye dyrt, og brukt så mye tid og penger på å prøve å lage det perfekt for seg selv? Jeg vil ikke vennskapet skal bli ødelagt bare fordi hun og forloveden forventer at jeg som forlover skal gi dyrere gave enn resten (dette har faktisk blitt ymtet frempå, jeg tenkte at det ikke var så gale før jeg så ønskelisten...) når de ønsker seg få ting jeg noen gang kan få råd til som student...

Skal jeg heller si i fra meg forloverrollen og bli hjemme fordi jeg ikke har råd? Jeg aner ikke helt hva jeg skal gjøre her, og jeg er redd for at de skal syntes jeg er smålig og slem :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg forstår deg godt. Ikke noe kjekt når folk tar ting så til de grader for gitt. Og jeg ville vurdert å si fra meg forloverrollen.

Skrevet

Jeg ville tatt en prat med henne og fortalt hvordan det var,

er hun en god venninne forstår hun at du er student og har lite penger.

Alle vet jo at reise og arrangering ay diverse ting heller ikke er gratis:-)

Skrevet

Nei du er overhodet ikke smålig! Jeg har aldri forstått hvorfor man skal gi så dyre gaver, og heller ikke hvorfor det forventes at man skal gi dyre gaver. Du kan jo evnt spleise med noen andre for å få kjøpt noe de har på ønskelisten, eller gi noe helt annet.

Er det ikke bra nok for dem så er det de som er smålige :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt sammenhengen mellom din økonomi og at det er et alkoholfritt bryllup altså..

Vi hadde også alkoholfritt bryllup. Fordi vi er totalavhold begge to. Om våre venner da vil gi oss billigere gaver fordi de er snurte fordi de ikke får drikke, har de alvorlig talt problemer slik jeg ser det.

Om vi får billigere gaver fordi de har dårlig råd, er det noe helt annet.

Skrevet

Og om dere får billigere gaver fordi de ikke ønsker å bruke mye penger på gaver til dere? Må man gi dyre gaver fordi det er bryllup?

Skrevet

Du er absolutt ikke smålig !

Hvis brudeparet blir fornærmet fordi du gir gave i den mer normale skalaen av prisklasser istedenfor den rådyre, så er det de som har et problem, og ikke du.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke sammenhengen med at de velger ett alkoholfritt bryllup her... At du ikke ønsker å bruke mer en 500,- på gave, synes jeg ikke er noe rart, og kanskje du kan gå sammen med noen andre nære venner? Da kan dere ha råd til noe dyrere.

Blir de snurt for at du ikke gir noe dyrere, så er de virkelig kravstore.

Jeg ville også tatt en prat med bruden, jeg regner med at dere er ganske nære venner, siden du er forlover. Si ifra at du ikke har mulighet til å bruke så mye penger på gaven, siden du har litt utgifter ellers også i forhold til bryllupet, og fordi du er student.

Vet ikke helt om jeg føler dere er så nære at jeg helt forstår at du er komfertabel med forloverrollen. Når jeg ble bedt om å være forlover for en nær venninde, var jeg ikke i tvil om at dette var en ære jeg satte umåtelig stor pris på å bli spurt om. Utgiftene til utdrikkingslaget, bestemte jeg selv, siden det var jeg som bestemte hva vi skulle gjøre, og vi alle sammen (minus bruden selvsagt) betalte for oss selv og delte brudens utgifter oss imellom.

Jeg hadde heller ikke råd til gi noen stor gave, og det ble heldigvis ikke forventet heller. Men det hadde skullet virkelig mye til før jeg hadde engang tenkt tanken på å si fra meg forloverrollen, rett og slett fordi hun var en veldig kjær venninde av meg.

Er hun ikke en så nær og viktig venninde av deg, og du ikke bare føler det er feil i forhold til pris, men også reagerer negativt på en småting som at de velger å feire alkoholfritt,.. så hadde jeg nok kanskje revurdert rollen ja.

Skrevet

Jeg ville gitt etter lyst og evne. Det vil si at selv når jeg har økonomi til å gi rådyre gaver til andre, så er det svært sjelden at jeg gjør dette. Det gjelder også i situasjoner som bryllup.

Gi dem det du har lyst til å gi dem i gave. Er de ikke fornøyde med, er det deres problem. Gode venner vil ikke bry seg med prisen på en gave, men om affeksjonsverdien av denne.

Gjest Forlover
Skrevet
Jeg skjønner ikke helt sammenhengen mellom din økonomi og at det er et alkoholfritt bryllup altså..

Vi hadde også alkoholfritt bryllup. Fordi vi er totalavhold begge to. Om våre venner da vil gi oss billigere gaver fordi de er snurte fordi de ikke får drikke, har de alvorlig talt problemer slik jeg ser det.

Det med at det var et alkoholfritt bryllup kom kanskje litt dårlig frem. Det var vel egentlig det at de ikke har spart på noe av detaljene av dill og dall ( og tro meg jeg vet for jeg har vært med å hjulpet venninen min ) og at hun hele tiden har valgt å prøve å dytte utgiftene over på gjestene. De skulle ha alkohol for.eks (det vet jeg for jeg har vært en god vennine og forlover og vært med og lyttet og hjulpet hele veien) men når hun så at det gikk utover pyntingen av lokalet og slike ting som skulle være "helt perfekt" så droppet hun det fordi det var "ikke så viktig". Jeg vet at hun til og med lekte med tanken på at gjestene skulle betale 1/4 av middagen selv ved døren etter at hun hadde brukt alt for mye penger på tøyservietter med et lite gullmerke på som de skal beholde også etterpå, heldigvis satt foreldrene deres foten ned her og gikk heller inn med mer penger...

Når jeg vet alt dette, også plutselig gir de ut en gaveliste hvor det er bare fem ting som koster rundt 1200,-, og resten stiger raskt oppover helt opp til 10 000, da blir jeg litt lei meg for jeg er redd for at hun ikke kommer til å tåle noe mindre, spesielt når hun har hintet at forlover "i følge tradisjonen" gir en noe større gave enn andre... Jeg er faktisk redd for at hun ikke vil være venn med meg mer om jeg ikke klarer å skrape sammen 5-6000 kr til en gave... :( Og jeg mener at siden, jeg , og mange andre, får så lang og kronglete og dyr reisevei, samt at vi ikke får noe å drikke på og slikt (vi kan kanskje kjøpe i en bar ble det sagt) så er jeg redd for at jeg skal bli oppfattet som smålig fordi jeg ikke kan gi en gave på mer enn rundt 500 kr.

Skrevet
Når jeg vet alt dette, også plutselig gir de ut en gaveliste hvor det er bare fem ting som koster rundt 1200,-, og resten stiger raskt oppover helt opp til 10 000, da blir jeg litt lei meg for jeg er redd for at hun ikke kommer til å tåle noe mindre, spesielt når hun har hintet at forlover "i følge tradisjonen" gir en noe større gave enn andre... Jeg er faktisk redd for at hun ikke vil være venn med meg mer om jeg ikke klarer å skrape sammen 5-6000 kr til en gave... :( Og jeg mener at siden, jeg , og mange andre, får så lang og kronglete og dyr reisevei, samt at vi ikke får noe å drikke på og slikt (vi kan kanskje kjøpe i en bar ble det sagt) så er jeg redd for at jeg skal bli oppfattet som smålig fordi jeg ikke kan gi en gave på mer enn rundt 500 kr.

Hvis hun ikke vil være venn med deg på bakgrunn av verdien på gaven du gir, så stikker ikke akkurat vennskapet deres dyrt. Det at det sutres over mangel på servering av alkohol i bryllupet (uansett årsak), syns jeg dog er veldig smålig.

Skrevet
Det at det sutres over mangel på servering av alkohol i bryllupet (uansett årsak), syns jeg dog er veldig smålig.

Det synes ikke jeg, jeg hadde også reagert kraftig på at brudeparet prioriterte pengene på dyre tøyservietter og pynt fremfor servering til gjestene.

At noen velger å ikke ha alkoholservering i bryllupet sitt av andre årsaker har jeg absolutt ingen problemer med, men denne prioriteringen synes jeg er helt bak mål.

TS: Kjøp gave i den prisklassen du har råd til du, du MÅ jo ikke velge fra ønskelisten heller?

Hva med at du tar henne med på et stand-up show eller konsert eller noe sånt, en litt mer personlig og spesiell gave fra deg som er forlover men som ikke ruinerer deg?

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Hmm.. hva skjer med folk? Når en gulldings på servietten og dyre gaver betyr så mye for de som gifter seg?

At alt skal være perfekt betyr mer enn det at man gifter seg med den man elsker?

Blir oppgitt jeg.. Både min samboer og meg begynner å få helt avsmak på disse bryllupene etterhvert vi, og ønsker mer og mer å gjøre noe helt annet når vi gifter oss..

Dropp å vær forlover mener jeg!! Dette virker som et falskt og overfladisk vennskap utfra det du forteller:)

Lykke til! ( Ikke meninga å være så negativ her men..;) )

Skrevet
Det at det sutres over mangel på servering av alkohol i bryllupet (uansett årsak), syns jeg dog er veldig smålig.

Jeg synes du tar dette helt ut av sammenhengen. At det ikke serveres alkohol er, slik jeg forstår det, bare et eksempel på hvor prioriteringene til bruden ligger. Hvorfor bruker du ord som 'sutres'? Det er din antakelse, ikke nødvendigvis sannheten. Jeg skjønner godt at hun reagerer når som venninnen tom vurderte å ta inngangspenger for å få fine servietter. Høres helt utrolig ut...

Gjest Ningeborg
Skrevet

Jeg syns det var helt merkelig at det skal være et krav at du kjøper en dyr gave til dem, siden du er forlover. Hvor dyr gave man kjøper kommer da helt ann på økonomi og hvor mye man er villig til å bruke på gaven, i hvertfall fra mitt synspunkt. Jeg må jo stille spørsmålstegn ved at du sier at hun kanskje ikke vil være venn med deg lenger hvis du ikke gir en dyr gave. Det virker ikke akkurat som om hun verdsetter vennskapet ditt så veldig høyt...

Jeg syns det må være opp til hvert enkelt brudepar om hvorvidt de ønsker å ha alkohol i bryllupet eller ikke, men jeg skjønner poenget ditt. Jeg hadde forresten syns det hadde vært temmelig drøy å komme i et bryllup hvor alle gjestene hadde måttet betale maten selv. Da kunne man liksågodt hatt mindre gjester i bryllupet.

Gjest Gjest_norge_*
Skrevet

Kan man forvente gaver fra gjestene dersom man feks krever inngangspenger?? :sjenert:

Man gir jo gave for å gratulere paret, men også litt som takk for alt de serverer i bryllupet? eller?

Skrevet
Og om dere får billigere gaver fordi de ikke ønsker å bruke mye penger på gaver til dere? Må man gi dyre gaver fordi det er bryllup?

Hehe, nei, jeg mente "om de gir oss billigere gaver enn de egentlig ønsket". Flere av våre gjester sa det til oss, at de skulle ønske de kunne gi oss mer. Vi synes det er helt fantastisk at folk i det hele tatt prioriterer å komme, det er det som betyr noe, og det sa vi jo til alle også.

Forøvrig tror jeg den billigste gaven vi fikk i bryllupet vårt, kom fra min forlover. De fleste andre gjestene er enten single med god råd, eller veletablerte voksne mennesker, mens forloveren min er ung, nyutdannet, nyetablert og har fire barn. Det kunne ikke falle meg inn å tenke at hun burde gi oss dyrere gave enn hun har råd til, uavhengig av hvilken "rolle" hun hadde.

Forøvrig synes jeg 500,- kr er mer enn nok til ei venninne, jeg tror jeg ville brukt ca det samme om jeg var forlover for ei venninne.

Skrevet
Man gir jo gave for å gratulere paret, men også litt som takk for alt de serverer i bryllupet? eller?

Nei, det synes ikke jeg. Det vi serverte i vårt bryllup var mer en takk til dem for at de satt av en lørdag, de fleste av dem faktisk en hel helg, for å dele dagen med oss.

Jeg synes også det er irrelevant om de ikke blir alkoholservering i et bryllup fordi brudeparet ville bruke pengene sine på noe annet. Så lenge man får annet å drikke; brus, vann, eplemost og kanskje alkoholfri vin. Gjestene får jo tross alt (forhåpentligvis) et godt (og dyrt) måltid, hvorfor må man da servere alkohol for at det skal bli bra nok?

Ellers er jeg helt enig med de som har sagt over her at dette med bryllup begynner å ta helt av. Jeg har hørt om folk som har et budsjett på 250.000,- og nå over et år før bryllupet ikke er sikre på om de klarer å holde seg til budsjettet. Det er helt vannvittig.

Skrevet
Jeg skjønner godt at hun reagerer når som venninnen tom vurderte å ta inngangspenger for å få fine servietter. Høres helt utrolig ut...

Ja, jeg er enig i det :)

Skrevet (endret)

Om det er alkoholservering i bryllup får være vertenes valg. Å droppe det for å få råd til invitasjoner til 100 kr stykket synes jeg høres rart ut, men, men... Jeg hadde nok "overlevd", så lenge det var god mat, og andre kjentsfolk å prate og danse med. Men uansett hvor gjerrige eller sløsete brudeparet er, så lar jeg ingen ønskeliste eller hinting om at forlover skal gi dyr gave styre gavevalget mitt. Er det minstepris på ønskelisten, så spleiser jeg med noen andre, eller gir gavekort i butikken istedet for.

Jeg går utifra at dere er gode venner pga at du skal være forlover. Og da bryr man seg ikke om beløpet på gaven. Og man har selvsagt stor forståelse for at studenter ikke kan strø om seg med penger.

Ja, det med inngangspenger var laaaaaangt over grensen!

De kan ikke ha betalbar da? Det er vel det som er mest vanlig hvis alkoholutgiftene blir for dyre (pga at det er på restaurant/hotell el.l.)

Endret av Jade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...