Troyamin Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 Nabogutten min har ved to anledninger blitt slått av faren sin denne uken. Ikke bare slått, men regelrett angrepet! I går kastet faren en tv på han. Bare flaks gjorde at den ikke landet i hodet hans. Nå har han blåmerker på hele ene armen. Må legge til at nabogutten er snart 19 år og han har nok verbalt provosert faren. Men reaksjonen til faren er jo galskap! Problemet er jo at gutten er over 18 år, og dermed myndig. Så hva burde han gjøre med saken? Han har nå tatt med seg noe klær osv og dratt til et annet familiemedlem. Han vil jo ha resten av tingene sine, men er redd for å dra hjem. Er det noe jeg kan gjøre i saken?
Rotemor Skrevet 8. mai 2009 #2 Skrevet 8. mai 2009 Han kan flytte eller anmelde faren sin for vold... Høres enklere ut enn det er - men det er jo sant lell. Du kan evt anmelde voldsforholdet. Sosialkontoret kan hjelpe til med bolig i slike situasjoner. Det er selvsagt ett LASS av følelser involvert her - men løsningen er likevel praktisk som jeg ser det. Flytting.
Troyamin Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. mai 2009 Flytting er jo vanskelig det og. Men han har alt begynt på "prosessen". Nå er han redd for å hente resten av tingene. Hva om faren nekter han? Er det mulig å involvere politiet? Gutten har ikke lyst å anmelde sin egen far for vold.
Gjest Wacmoc Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 Han kan jo evt gå ned til politistasjonen og forklare situasjonen om faren ikke vil gi han tingene, også kan de evt sende med han en politimann som kan passe på at alt går som det skal og at sønnen får det han skal ha. Trist situasjon..
Troyamin Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. mai 2009 Ja, dette er leit. Skal snakke med nabogutten når han kommer i kveld. Jeg visste han kranglet mye hjemme, men ikke at faren er såpass ustabil og kontrollerende.
aline Skrevet 8. mai 2009 #6 Skrevet 8. mai 2009 Gutten har ikke lyst å anmelde sin egen far for vold. skjønner at det er vanskelig å anmelde sin egen far for vold, men det er jo nettop hans egen far som er voldelig mot ham, det er hans egen far som skremmer ham nok til å ikke tørre å dra tilbake til sitt tidligere familiehjem og hente tingene sine når han velger å flytte ut. har han noen som kan gå med ham når han henter tingene sine? ett annet familiemedlem, venner eller noen av dere rundt som faktsik ser hva som skjer? Det må være lov for de rundt, å vise far at dette faktisk ikke er akseptabelt, og at selv om sønnen ikke vil gjøre noe med det annet en å flytte ut, så ser dere hva som skjer, og støtter sønnen. Jeg hadde anmeldt om jeg opplevde det, hadde ikke klart å se på en far som gjentatte ganger var voldelig mot sin sønn, selv om sønnen er over 18.
camilla* Skrevet 8. mai 2009 #7 Skrevet 8. mai 2009 Kan han hente tingene sine mens faren er på jobb? kan noen invitere faren ut av huset så sønnen kan få hentet tingene sine da? Ellers må han få med seg noen voksne som hjelper han med å få tingene sine.
Imax Skrevet 9. mai 2009 #8 Skrevet 9. mai 2009 Ved neste anledning ringer du politiet i det øyeblikket det skjer. Politiet kan ta ut anmeldelse hvis ikke gutten vil.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #10 Skrevet 10. mai 2009 Nabogutten min har ved to anledninger blitt slått av faren sin denne uken. Ikke bare slått, men regelrett angrepet! I går kastet faren en tv på han. Bare flaks gjorde at den ikke landet i hodet hans. Nå har han blåmerker på hele ene armen. Må legge til at nabogutten er snart 19 år og han har nok verbalt provosert faren. Men reaksjonen til faren er jo galskap! Problemet er jo at gutten er over 18 år, og dermed myndig. Så hva burde han gjøre med saken? Han har nå tatt med seg noe klær osv og dratt til et annet familiemedlem. Han vil jo ha resten av tingene sine, men er redd for å dra hjem. Er det noe jeg kan gjøre i saken? Når du ser at noen kaster en tv etter noen, så bør du jo gripe inn. uavhengi om man er under eller over 18 år. gå bort og spør om det er noe du kan hjelpe med. Det er direkte farlig å gjøre noe slikt,men når du er vitne, så ring politiet.
Troyamin Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 10. mai 2009 Når du ser at noen kaster en tv etter noen, så bør du jo gripe inn. uavhengi om man er under eller over 18 år. gå bort og spør om det er noe du kan hjelpe med. Det er direkte farlig å gjøre noe slikt,men når du er vitne, så ring politiet. Jeg har ikke stått og sett på at faren kastet tv`n på sønnen. Jeg har bare sett merkene til sønnen, og hørt på en livredd gutt... Han og faren har visstnok skværet opp. Men sønnen flytter likvel ut i frykt for at lignende kan skje. Er likevel bekymret for de to yngste barna som enda bor hjemme. Håper far har skjønt hva som kan skje dersom han prøver å gjøre noe slikt med de.
Gjesten Skrevet 10. mai 2009 #12 Skrevet 10. mai 2009 Om han fremdeles er redd for å hente tingene sine, kan du kanskje tilby deg å bli med ham inn. Bare si til faren at du skal hjelpe til å bære eller noe.. Gutten føler seg kanskje ikke kul hvis han har med "livvakt", men jeg tviler i alle fall på at faren vil bli voldelig hvis du er der.
Phaedra Skrevet 10. mai 2009 #14 Skrevet 10. mai 2009 Send bekymringsmelding til Barnevernet. Gutten er snart 19
Gjest trude.lutt Skrevet 10. mai 2009 #15 Skrevet 10. mai 2009 (endret) (Er likevel bekymret for de to yngste barna som enda bor hjemme. Håper far har skjønt hva som kan skje dersom han prøver å gjøre noe slikt med de. Endret 10. mai 2009 av trude.lutt
Bobeline Skrevet 10. mai 2009 #16 Skrevet 10. mai 2009 (endret) Er likevel bekymret for de to yngste barna som enda bor hjemme. Håper far har skjønt hva som kan skje dersom han prøver å gjøre noe slikt med de. Send bekymringsmelding til barnevernet! Det bor to barn under 18 år sammen med faren! En kan sende bekymringsmelding på vegne av de to yngre barna. Saken om den 8 år gamle gutten som har vært i media den siste tiden, er et godt eksempel på dette. Det hadde jeg gjort, for det kan være at de også lider under familievolden. Barnevernet har taushetsplikt, og de er pliktige til å foreta undersøkelser, og hjelpe familien til å få et bedre familieliv. Endret 10. mai 2009 av Bobeline
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå