Gjest Gjest_panda_* Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 Hjelp! En venn av meg sa opp sin gamle leilighet til 1. mai, og fant i mellomtiden en leilighet som skulle bli ledig til 1. mai. Dette lovde verten, selv om forrige leieboer bare stakk, uten å vaske ned etter seg. Min venn så på leiliheten i slutten av april, og den var møkkete og trengte et strøk maling. Dette ble han enig med vert om at han kunne male selv. 2. mai var min venn på plass, men leiligheten var ikke vasket ned, og det er det mest møkkete stedet han noen gang hadde sett. Vinduene var brune av skitt innvendig, og vegger beige av fett og røyk der de egentlig skulle vert hvite. Badet var et kapittel for seg med innstørknet dritt rundt toalettskål og de samme, beigeskitne veggene. ALT var skittent! Han brukte 3 timer på å vaske bare badet. På innsiden av inngangsdør var det like møkkete og gammelt, tykt spindelved. WC skyllet ikke ned skikkelig. Gardienen var ikke vasket. Det manglet flere lyspærer. Vaskemaskinen som skulle være på plass, viste seg å ikke virke. Min venn har vasket og malt hele den 2-roms leiligheten nå. Han har fått et tilbud om lusne 500 kr. i avslag på leien! Med andre ord, han er kraftig lurt av denne tilsynelatende "normale", middelaldrende, norske utleieren. Jeg sier han ikke må gå med på dette, men klage. Hvordan går man frem når man overtar en så mangelfull leilihet? Har han noen rettigheter, eller har han tapt på sin snillhet? Hvilke instanser kan en henvende seg til? Han har tatt bilder før og etter, og snakket med utleier, uten at han har fått noen lovnad. Han har skrevet en leiekontrakt med oppsigelsetid og alt det normale. Ideelt sett burde han nektet å flytte inn før alt var rengjort og i stand, men han hadde ingen steder å bo, og måtte bare ha stedet på avtalt dato. Noen som har tips om hvordan gå rett fram?
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #2 Skrevet 8. mai 2009 Tror egentlig ikke det er så fryktelig mye å gjøre nå som han både har flyttet inn, og gjort all jobben. Hadde jeg vært utsatt for noe slikt hadde jeg krevd at huseier ordnet det pronto, og hvis ikke hadde jeg sagt at jeg kom til å hyre inn et vaskebyrå til å ta jobben og sendt regningen til huseier. Mulig det hadde fått han til å ta jobben selv. Når det gjelder mangler i leiligheten så får han gjøre krav mot huseier og be om at dette utbedres. Tror det kan bli problematisk å bo hos en slik huseier. Jeg hadde begynt å planlegge flytting allerede tror jeg, så sant ikke det skjer noen drastiske endringer.
Rosalie Skrevet 8. mai 2009 #3 Skrevet 8. mai 2009 Tror egentlig ikke det er så fryktelig mye å gjøre nå som han både har flyttet inn, og gjort all jobben. Hadde jeg vært utsatt for noe slikt hadde jeg krevd at huseier ordnet det pronto, og hvis ikke hadde jeg sagt at jeg kom til å hyre inn et vaskebyrå til å ta jobben og sendt regningen til huseier. Mulig det hadde fått han til å ta jobben selv. Når det gjelder mangler i leiligheten så får han gjøre krav mot huseier og be om at dette utbedres. Tror det kan bli problematisk å bo hos en slik huseier. Jeg hadde begynt å planlegge flytting allerede tror jeg, så sant ikke det skjer noen drastiske endringer.
Gjest Coarvi Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 Han kan ringe forbrukerrådet, hvertfall. Og så kan han vel holde tilbake en del av husleia (det beløpet han synes dekker vaskinga) helt til de kommer fram til en enighet. Men synes han burde ringe forbrukerrådet slik at han får litt mer kompetente råd enn det jeg kan gi, med mindre noen andre eksperter kan svare... Vi fikk hvertfall gode råd fra de da vi hadde problemer med mangel i leiligheta, og ble anbefalt å holde tilbake et visst beløp av leia. På diskusjon.no har de forøvrig et juss-forum der folk kan gi ganske gode svar, kanskje en ide å spørre der i stedet?
Gjest Gjest31 Skrevet 8. mai 2009 #5 Skrevet 8. mai 2009 Skole vil jeg kalle dette. Nok en erfaring rikere, neppe at han gjør samme tabbe en gang til.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #6 Skrevet 8. mai 2009 hva vasking angår kan han ikke kreve noe som helst nå, dette måtte han ha sagt fra om, og okommet til enighet om, før han fysisk flyttet inn. Han får ta de 500 og ellers ta det som en lærdom...
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #7 Skrevet 8. mai 2009 Jeg ville ikke giddet å bruke mye tid på å finne ut av rettigheter og slikt. Istedet hadde jeg regnet ut hva jeg syntes er passende for vask og ukvemhet, la oss si en måneds husleie? Og latt være å betale husleie for den siste måneden jeg bodde der. Og så ville jeg tatt vare på bilder og skriftlige nedtegnelser av hvordan det så ut, i tilfelle husverten prøver å trøble når han ikke får leia si. Er husverten normal, gidder ikke han heller å forfølge en sak for noen lusne tusenlapper.
Jade Skrevet 8. mai 2009 #8 Skrevet 8. mai 2009 Jeg hadde ikke ryddet en millimeter! Jeg hadde ringt utleier og krevd utbedring på dagen, og hvis ikke hadde jeg krevd full dekking av vaskefirma, rens av gardiner og reparasjon av toalett og vaskemaskin, samt maling av vegger. Håper kompisen din er på leit etter ny leilighet. Dette lukter trøbbel lang vei!
Gjest Glør Skrevet 8. mai 2009 #9 Skrevet 8. mai 2009 Hvis jeg måtte flytte inn ville jeg krevd ett avslag i husleia som tilsvarte det ett vaskefirma ville tatt for jobben. Gjerne ringe ett og spørre hvor mye de tar også, så man har sitt på det tørre. Og så informert utleier skriftlig om at jeg holder igjen disse pengene av husleia, og hvorfor. Helst også ta bilder av leiligheten, slik den så ut, for å ha dokumentasjon på dette. For at huseier da skal få pengene må han ta saken til forliksrådet, og der vil han sannsynligvis ikke komme noen vei, dersom du forklarer din side av saken, og viser kopi av brev, bilder osv.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #10 Skrevet 9. mai 2009 Hvis jeg måtte flytte inn ville jeg krevd ett avslag i husleia som tilsvarte det ett vaskefirma ville tatt for jobben. Gjerne ringe ett og spørre hvor mye de tar også, så man har sitt på det tørre. Og så informert utleier skriftlig om at jeg holder igjen disse pengene av husleia, og hvorfor. Helst også ta bilder av leiligheten, slik den så ut, for å ha dokumentasjon på dette. For at huseier da skal få pengene må han ta saken til forliksrådet, og der vil han sannsynligvis ikke komme noen vei, dersom du forklarer din side av saken, og viser kopi av brev, bilder osv. Farlige råd du gir, for rent juridisk holder de ikke vann. Huseier har krav på å utbedre dersom leiligheten ikke er i den forventede stand. Gis ikke huseier en slik sjanse, så har man ingenting å komme med i ettertid. Derfor må du aldri overta en leilighet samme dag som du skal flytte inn. Ha alltid tre-fire dager imellom overtakelse og planlagt innflytting.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #11 Skrevet 9. mai 2009 Farlige råd du gir, for rent juridisk holder de ikke vann. Huseier har krav på å utbedre dersom leiligheten ikke er i den forventede stand. Gis ikke huseier en slik sjanse, så har man ingenting å komme med i ettertid. Det er lov å bruke sunn fornuft også, selv om det "rent juridisk" ikke holder. Det er ikke så ekstremt store summer det er snakk om at det er verdt å ta hensyn til det rent juridiske. Det letteste i dette tilfellet er å holde tilbake husleie for tort og svie.
Gjest Glør Skrevet 9. mai 2009 #12 Skrevet 9. mai 2009 (endret) Farlige råd du gir, for rent juridisk holder de ikke vann. Huseier har krav på å utbedre dersom leiligheten ikke er i den forventede stand. Gis ikke huseier en slik sjanse, så har man ingenting å komme med i ettertid. Huseier har lovet at dette skulle vært klart, og da skulle det vært ferdig til innflyttning. Man kan ikke forvente at folk skal ha flere uker overlapp når de flytter, i tilfelle de må gå å purre på ny utleier med normale frister osv, siden husleie er snakk om ganske mye penger, for de fleste. Og poenget her er at det er huseier som gå til sak for å få pengene, og da ligger bevisbyrden på han. Jeg har vært i en lignende sak i forliksrådet, og utleier ganske kjapt avfeid, siden husleieloven er laget for å beskytte leietaker. Ett annet tips er også at dersom man holder igjen husleie pga en tvist, så bør man sette denne på ett egen konto i bank, som en depositumskonto, til konflikten er løst. Har man gjort dette vil det også være vanskelig for utleier å kaste en ut via namsmannen. Endret 9. mai 2009 av Glør
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 9. mai 2009 #13 Skrevet 9. mai 2009 Maling og nedvask er en tapt sak. Dette burde vært klarlagt og avtalt før leieboer flyttet inn. De andre manglene skal utbedres (vaskemaskin, etc) av huseier omgående. Jeg ville ha lett i ro og mak etter et nytt sted og bo og jeg hadde kanskje gjort som en foreslo - trukket fra et passende beløp på siste husleie. Dette forutsetter selvsagt at det ikke er satt av penger på depositumkonto for disse vil man da tape.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #14 Skrevet 9. mai 2009 Det er lov å bruke sunn fornuft også, selv om det "rent juridisk" ikke holder. Det er ikke så ekstremt store summer det er snakk om at det er verdt å ta hensyn til det rent juridiske. Det letteste i dette tilfellet er å holde tilbake husleie for tort og svie. SUnn fornuft? Det er vel naivt å tro at en vrang utleier skulle være interessert i å gå med på krav i ettertid. utleier har valgt å gi 500 i avslag, da er det tåpelig å tro at man kan få en hel husleie til fradrag når man ikke ga utleier mulighet til å rette opp i forholdet. Du gir forøvrig et helt idiotisk råd: å holde tilbake husleie er ikke rettslig mulig i denne saken, derfor vil leietaker komme i ei skikkelig klemme om han gjør dette. Man må forholde seg til avtalen, og ikke lage egne regler, slik du foreslår.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #15 Skrevet 9. mai 2009 Huseier har lovet at dette skulle vært klart, og da skulle det vært ferdig til innflyttning. Man kan ikke forvente at folk skal ha flere uker overlapp når de flytter, i tilfelle de må gå å purre på ny utleier med normale frister osv, siden husleie er snakk om ganske mye penger, for de fleste. Og poenget her er at det er huseier som gå til sak for å få pengene, og da ligger bevisbyrden på han. Jeg har vært i en lignende sak i forliksrådet, og utleier ganske kjapt avfeid, siden husleieloven er laget for å beskytte leietaker. Ett annet tips er også at dersom man holder igjen husleie pga en tvist, så bør man sette denne på ett egen konto i bank, som en depositumskonto, til konflikten er løst. Har man gjort dette vil det også være vanskelig for utleier å kaste en ut via namsmannen. Forhold deg til saken vi diskuterer: Det er en tapt sak, FORDI utleier ikke fikk mulighet til å utbedre forholdet, men leietaker i stedet tok skjeen i egen hånd og vasket selv. Det leietaker SKULLE ha gjort var å varsle utleier umiddelbart, og fått til en løsning. Å komme i ettertid og forlange blir helt feil, og er ikke noe utleier trenger å ta hensyn til. Utleier har faktisk vært grei som har redusert leia med kr 500. Han kunne bare gitt faen. En ting du ikke må glemme er at utleier kunne ha søkt regress hos forrige leietaker, og skulle hatt medbestemmelsesrett i denne saken. Det fikk han ikke. For alt du vet kunne utleier ha ønsket å ta inn et byrå for å rengjøre skikkelig og sendt regning til tidligere leietaker. Dette har utleier krav på. Men den nye leietakeren har ødelagt utleiers mulighet til dette, ved å handle på egenhånd uten å varsle. Null sympati med ny leietaker, han har ikke fulgt spillereglene.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #16 Skrevet 9. mai 2009 Og poenget her er at det er huseier som gå til sak for å få pengene, og da ligger bevisbyrden på han. Jeg har vært i en lignende sak i forliksrådet, og utleier ganske kjapt avfeid, siden husleieloven er laget for å beskytte leietaker. Det du sier her vet jeg er feil, det er nemlig ikke mulig å vinne fram i en slik sak som skissert i trådstart. Skal du ha noen som helst troverdighet bør du i korte trekk fortelle hva saken din gikk ut på, for jeg er helt sikker på at forliksrådet ikke ville dømt utleier, men LEIETAKER , i den type sak vi her snakker om.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 9. mai 2009 #17 Skrevet 9. mai 2009 Det som burde vært gjort: Etter å ha funnet leiligheten i mangelfull stand avtaler man befaring med husvert og omfanget av manglene. Så blir man enig om hva som skal utbedres for hvem sin regning. Og så går man i gang med utbedringene. Det er fullt mulig for husvert nå også å kreve regress fra forrige leietaker ut fra bilder som er tatt og ut fra regning fra ny leieboer. Men ny leietaker burde ha avklart hva som skulle gjøres til hvilken pris FØR han gikk i gang. Det vedkommer egentlig ikke ny leietaker om husvert skal søke regress hos forrige leietaker. Leietaker har kun satt seg selv i en umulig situasjon ved å gjøre arbeid uten å avtale et skikkelig vederlag for det.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #18 Skrevet 9. mai 2009 SUnn fornuft? Det er vel naivt å tro at en vrang utleier skulle være interessert i å gå med på krav i ettertid. utleier har valgt å gi 500 i avslag, da er det tåpelig å tro at man kan få en hel husleie til fradrag når man ikke ga utleier mulighet til å rette opp i forholdet. Du gir forøvrig et helt idiotisk råd: å holde tilbake husleie er ikke rettslig mulig i denne saken, derfor vil leietaker komme i ei skikkelig klemme om han gjør dette. Man må forholde seg til avtalen, og ikke lage egne regler, slik du foreslår. Prippen holdning: ikke rettslig mulig å holde tilbake husleie? Selvfølgelig er det bare å holde tilbake husleie! Hvem gidder å forfølge noe slikt? Det er klart man må ta skjeen i egen hånd av og til, alt kan ikke skje formelt og juridisk riktig, folk må tenke og handle selv for å oppnå resultater. Leietaker kommer ikke til å komme i noen klemme som helst.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #19 Skrevet 9. mai 2009 Jeg jobber i forliksrådet, og tro meg; MANGE huseiere bringer inn sånne saker! Dessuten, som noen har nevnt tidligere, dersom det er depositum i dette leieforholdet kommer leia for den siste måneden til å bli trukket der uansett.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2009 #20 Skrevet 10. mai 2009 Prippen holdning: ikke rettslig mulig å holde tilbake husleie? Selvfølgelig er det bare å holde tilbake husleie! Hvem gidder å forfølge noe slikt? jaja, ikke rart at saker havner i forliksrådet når leietakere har så sløve holdninger som det du skisserer der. Selvsagt kan man ikke bare holde tilbake husleie, man må ha en juridisk vanntett grunn til å gjøre det. Og jeg kan love deg at denne saken mangler denne vanntettheten, nettopp fordi leietaker ikke varslet utleier om manglene før han gikk igang med å utbedre dem selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå