Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fra sommeren av kommer jeg trolig til å overta den daglige omsorgen for min datter. Jeg trenger dermed å flytte til et sted med et ekstra soverom, men har ingen anelse hvor mye penger jeg har å bruke på leilighet. Her jeg bor (Trondheim) virker alt med to rom å være svindyrt og jeg er redd for å gape over mer enn jeg kan klare. Situasjonen i dag er at jeg er 100% ansatt. Moren til barnet har ingen jobb og ingen inntekt. Jeg har ingen kjæreste som bidrar med husøkonomien. Jeg regner forrestenmed å måtte bruke SFO aktivt, i og med at skoledagene fremdeles er noe kortere enn en normal arbeidsdag.

Hva slags stønader er det aleneforsørgere får?

Videoannonse
Annonse
Gjest regine ii
Skrevet

En ekstra barnetrygd - dvs. i tillegg til den som alle får. Tilsammen ca 1900 kr pr mnd.

Skattekl 2 - en knapp 1000-lapp i mnd

Mulighet for å søke om stønad til barnetilsyn - dette er behovsprøvd, men du kan altså få dekket ca 60% om du ikke har for høy inntekt, men husker ikke grensene.

Bidrag, men siden du sier mor ikke har inntekt, så vet jeg ikke om du muligens får forskudd fra det offentlige. Det er uansett behovsprøvd, tjener du i underkant av 400 000 så får du ingenting fra det offentlige.

Sjekk med NAV - men det jeg har skrevet her er iallfall det jeg har hatt.

Det er ikke sånn som en del hevder at man kan leve fett på stønader som aleneforsørger......

Skrevet

Var ikke klar over dette med skatteklasse. Har i dag en årsinntekt på 305 000, så ligger godt under 400 000. Er rett og slett interessert i å vite hvor mye ekstra "inntekt" jeg kan regne med, slik at jeg vet hvor mye ekstra jeg kan legge i månedlig betaling på leilighet.

Skrevet

Med 305 000 vil du få full støtte til barnetillsyn ca 60 % som nevnt over.

Du kvalifiserer også til bostøtte via husbanken (Nav formidler/behandler) Bostøtte kan utgjøre inntil 2 500 pr måned tror jeg (?)

Du vil få bidragsforskudd ca 1000 i mnd og ca 2 300 i overgangsstønad hvis du kvalifiserer. Avhenger av barnsets alder.

Skrevet

PS - dette i tillegg til det som var nevtn da.

Og - er uenig i skatten. Det utgjør mye mer enn 1 000 kroner. Du ender gjerne på en 12-15% skatt som du likevel får igjen mye av.

Skrevet
PS - dette i tillegg til det som var nevtn da.

Og - er uenig i skatten. Det utgjør mye mer enn 1 000 kroner. Du ender gjerne på en 12-15% skatt som du likevel får igjen mye av.

Jeg må betale 12-15% skatt? Det var jo lite. I dag betaler jeg altfor mye enn det jeg skal (36%, min form for sparing) og om jeg heller betaler 15% tilsvarer jo det nesten 5000 kroner ekstra i måneden. Kan det stemme da?

25500 * 0,64 = 16320 (netto)

25500 * 0,85 = 21675 (netto)

Hvis dette er i nærheten av å stemme, er det en stor positiv overraskelse for min del. Var ikke klar over skattefordeler i det hele tatt.

Barnet er åtte år gammelt. Kvalifiserer jeg da til å få overgangsstønad?

Jeg spør fordi jeg er helt blank; hva er "full støtte til barnetilsyn"? Er det for å dekke SFO og lignende?

Skrevet

Grensen for overgangsstønad er 8, så da faller det bort ja.

Barnetilsyn = ca 60% av reell utgift til f.eks SFO ja. Kostpenger er ikke inkludert.

Man kan få ekstra til barnetilsyn om man f.eks jobber om kvelden/natten/helger

Ja, skatten er nesten den største gaven i pakken ja :-)

Skrevet

Hvis det stemmer det du sier om skatt, blir nok det økonomiske aspektet her litt mindre bekymringsfullt enn jeg hadde fryktet. Her i byen er det knapt mulig å få en ytrtomd leilighet for mindre enn 9000 kroner, med mindre man går drastisk ned på standarden.

Gjest Gjest
Skrevet

Vet ikke hvor i Trondheim du ønsker å kjøpe? Eller om du har egenkapital?

Men er enig i at det er ikke mulig å finne en leilghet nærmest hvorsomhelst i Tr.heim med 2 soverom til under 1,6 mill. 1,6 mill er absolutt minimumspris, og da er det gjerne oppussingsobjekt, og usentralt. Men igjen, beliggenheten avhenger jo av hvor datteren din bor idag, for hun skal vel fortsette i samme skolekrets?

leieprisene er så høye, at hvis du på noen som helst måte kan kjøpe i stedet må du heller gjøre det!

Gjest Gjest
Skrevet
Med 305 000 vil du få full støtte til barnetillsyn ca 60 % som nevnt over.

Du kvalifiserer også til bostøtte via husbanken (Nav formidler/behandler) Bostøtte kan utgjøre inntil 2 500 pr måned tror jeg (?)

Du vil få bidragsforskudd ca 1000 i mnd og ca 2 300 i overgangsstønad hvis du kvalifiserer. Avhenger av barnsets alder.

Hva er bostøtte?

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Hva er bostøtte?

Det er rett og slett en støtte til en del av husleien som man kan søke om.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er rett og slett en støtte til en del av husleien som man kan søke om.

Dvs støtte man kan få hvis man leier kun?

Gjest Hilde K S
Skrevet (endret)

12-13% skatt med skatteklasse II? Det stemmer ikke. Skatteklasse II utgjør i underkant av 1000,- i måneden. Skatteklasse II er da bare dobbelt bunnfradrag? Årsaken til at noen havne rpå svært lav skatt, er at man ikke skal dele renteutgifter og forsørgerfradrag med noen.

Endret av Hilde K S
Gjest Gjest
Skrevet
Dvs støtte man kan få hvis man leier kun?

Man kan få bostøtte om man eier også. Kjenner noen som får det.

Gjest Gjest
Skrevet

Skatteklasse 2 betyr bare at man får ca. 10.000 kr trukket av skatten på et år.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Trodde bostøtten var forbeholdt folk med svært lav inntekt. Tror ikke 305.000,- går inn i den kategorien.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde inntekt på 220.000 og boutgifter på 7500 eks. strøm. Et barn å forsørge. Nada i bostøtte.

Skrevet
Jeg hadde inntekt på 220.000 og boutgifter på 7500 eks. strøm. Et barn å forsørge. Nada i bostøtte.

Hva slags og hvor mye i utbeatlinger er det du får da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...