Gå til innhold

Når alternativ medisin dreper

Gjest Mann42

Anbefalte innlegg

Gjest Mann42

Jeg over denne saken i en blog som jeg liker å følge litt med på.

Homepati dreper Mange har den innstillingen at alternative behandlingsformer er ufarlige, til forskjell fra "skolemedisin" som er i "lommen på big pharma".

Denne saken demonstrerer hvor gal den antakelsen er, og Whatstheharm har flere eksempler på anvendelse av alternativ behandling som gikk forferdelig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest antigartner

Har ikke lest alt i begge lenkene dine, men er også betenkt over all skepsisen mot skolemedisin og den retorikken som har oppstått rundt dette. "Kjemisk framstilt" blir ofte brukt i svært negativ sammenheng, mens "naturlig" uten unntak blir brukt synonymt med sunt.

Det finnes lassevis av eksempler på at sistnevnte er helt feil. Arsenikk finnes for eksempel i naturen og har vel aldri vært betraktet som særlig helsebringende. Alle kjenner vel dessuten til giftige dyr og planter, og disse er heller ikke framstilt i noe laboratorium. For ikke å snakke om at enkelte naturmedisiner svekker virkningen av ofte livsviktige legemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de aller fleste forstår nok at man må bruke fornuften.

Skolemedisinen er bra til det meste. Man kan få helsjekk og man kan beskjæres, bestråles og repareres av kirurgien. Men, det er da felter hvor naturmedisinen gjør nytte.

Noen gangen mikser man, andre ganger gjør man det ikke.

Uforstand dreper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann42

Her er et tilfelle til. En ung gutt med blodkreft som tilhører et trossamfunn som ser sykdom og heling som et spirituelt anliggende. Hans blodkreft har en 5 års overlevelsesrate på 78% med proper behandling, og 5% uten. Han ønsker selv ikke å behandles siden han tror at det er et tegn på sviktende tro, og foreldrene støtter ham.

Er det forøvrig noen som husker den unge amerikanske jenta som døde av diabetes for et års tid siden. Foreldrene prøvde å helbrede henne med bønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn fornuft er sikkert lurt.

Ellers, jeg har ikke orket å klikke på hver eneste link på den siden du linket til, men jeg ser store tall øverst på siden over døde og skadete og lurer på om dette gjelder personer som har dødd eller blitt skadd av alternativ medisin som sådan, eller om det gjelder personer som har oppsøkt alternative behandlere istedet for tradisjonelle behandlere og dermed tydeligvis ikke har fått behandling overhodet, evt. blitt oppgitt av vanlig legemedisin og deretter oppsøkt alternative behandlere som et siste forsøk.

Videre lurer jeg på over hvor lang periode disse tallene er akumulert, og hvor mange som i samme tidsperiode har dødd eller blitt skadet av tradisjonelle medisiner.

Man kan gjøre mye med tall hvis man har en agenda.

Finnes det opplysninger om det?

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mann42
Sunn fornuft er sikkert lurt.

Ellers, jeg har ikke orket å klikke på hver eneste link på den siden du linket til, men jeg ser store tall øverst på siden over døde og skadete og lurer på om dette gjelder personer som har dødd eller blitt skadd av alternativ medisin som sådan, eller om det gjelder personer som har oppsøkt alternative behandlere istedet for tradisjonelle behandlere og dermed tydeligvis ikke har fått behandling overhodet, evt. blitt oppgitt av vanlig legemedisin og deretter oppsøkt alternative behandlere som et siste forsøk.

Videre lurer jeg på over hvor lang periode disse tallene er akumulert, og hvor mange som i samme tidsperiode har dødd eller blitt skadet av tradisjonelle medisiner.

Man kan gjøre mye med tall hvis man har en agenda.

Finnes det opplysninger om det?

Du tenker på "Whatstheharm"? Det får du nesten gjøre deg opp en mening om selv. Jeg har ikke finlest siden. Poenget er da også at selv en uskyldig greie som homeopatimedisin kan ha negative konsekvenser, og i noen tilfeller både alvorlig sykdom og død. Selv om homeopatimedisin i seg selv ikke kan skade noen, så kan den fortrenge medisinsk behandling for dem som velger å tro mer på den enn på den sk evidensbaserte medisin. Likeens med antivaksine-kampanjer. Man skulle ikke tro at noen vil ta skade av at man ikke vaksinerer barnet sitt, men det dukker nå i enkelte områder opp epidemier med meslinger og kusma, som man hittil har hold i sjakk med MMR-vaksinen. Og det har vært dødsfall. Helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Mann42 snakket om og evt linket til et tall på mellom 100 og 200 et sted for en tid tilbake. Dette er bare i Norge selvfølgelig, og det er nettopp i forhold til slike tall at jeg stiller spørsmål ved linken som ble lagt ut i denne tråden. Hvordan kommer det ene ut i forhold til det andre, og hva er den egentlige historien bak websiden det linkes til her? Hva regnes som dødsfall direkte og konkret pga alternativ behandling vs. hvilke dødsfall skyldes at pasienten burde oppsøkt lege istedet?

Og det var så mange linker på den siden, så jeg orker simpelthen ikke undersøke hva hver enkelt inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man kan ta en titt her for å få noe å sammenligne med.

De som dør av medisin dør i hovedsak av feilmedisinering og bivirkninger. Det samme kan vel ikke akkurat sies om de alternative, hvor både pasient og behandler rett og slett ikke har en ringeste peil på hva de begir seg ut på. Her er det viktig å skille på skudd i mørket og skivebom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann42

Det bør forøvrig sies at det ikke uten videre gir mening å snakke om antallet drepte eller skadde i absolutte tall. Man må se dette i forhold til flere faktorer. Dersom man ønsker å regne på risikoen for å komme til skade uten å inkludere andre faktorer etc må man se på hvor mange som får behandlingen for den gitte sykdommen, hvor mange som skades, mot hvor mange som ikke får behandlingen og ender opp med skade eller død.

La oss si at vi har en fiktiv sykdom som ubehandlet gir 10% risiko for død. Dersom den behandles, er dødeligheten 1%. Denne sykdommen har en inisidens (nye tilfeller) per år på 1/10000. Da vil 480 nordmenn få denne sykdommen hvert år. Dersom alle behandles, vil man få 4,8 dødsfall omtrent per år. Dersom ingen behandles, vil man få 48 dødsfall i året.

Dersom 10% av pasientene oppsøker homeopat (som er ekvivalent med ingen behandling i det hele tatt, siden homeopatisk medisin er vann uten spor av virkestoffer, og konsistent ikke gir andre effekter ut over placebo) i stedet for å gå til en lege, vil man få 4,8 dødsfall i året også her. Og da kunne man kanskje være fristet til å si at det ser veldig likt ut, dersom man bare teller hoder (eller gravstøtter).

Men: Risikoen for død ser helt anderledes ut:

For skolemedisin: 480 nye tilfeller hvert år. 48 går til homeopat (og er således ubehandlet), 432 får konvensjonell behandling. I denne gruppen dør 1%, dvs 4,32 pasienter. 427,68 overlever.

Homeopat-pasientene: 4,8 dødsfall. 43,2 friske pasienter

Risiko for død ved homeopatisk behandling kontra skolemedisinsk, blir 11 ganger høyere enn for skolemedisin. Jeg skal ikke legge inn selve beregningen, men det er kryssproduktet i en firefelts tabell som viser de døde og overlevende fra henholdsvis skolemedisinsk behandling og homeopatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann42

Poenget var forøvrig:

Folk sier gjerne at det ikke er noe problem at noen mennesker velger å oppsøke en alternativ behandling, selv om den ikke virker. For det kan jo ikke skade dem? Vel, jo, det kan, og det gjør: I det tenkte tilfellet er det å utsette seg for en inaktiv behandling, 11 ganger farligere enn det virksomme alternativet.

En gruppe på 10% av befolkningen som oppsøkte alternativ behandling i stedet for skolemedisinsk, resulterte i dette eksemplet i en dobling av dødsfallene fra denne sykdommen. Dersom det hadde vært 20%, ville det gitt en tredobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mann42

På "Kropp og helse" her på forumet, fant jeg forøvrig denne postingen om farlige kosttilskudd. Kosttilskudd er gjerne noe man tar fordi man ønsker å bedre helsen, men på en "sunn" og "naturlig" måte, som en motsats til de "kunstige og kjemiske" preparatene som man evt får hos sin fastlege. Og stort mer "sunn og naturlig" enn en helsekostforretning, kan man vel ikke få det. Iflg kildeartikkelen i Aftenposten, er imidlertid også det noe man gjør klokt i å være skeptisk til. For akkurat som det ikke er noe saklig, faglig grunnlag for mange alternative terapiformer, så er det ikke noen kontroll med innholdet i en del preparater som helsekostbransjen selger, enten det nå er oppkvikkende, beroligende eller smertelindrende egenskaper det reklameres med.

Dette kom som en total overraskelse for meg, for jeg har ikke tenkt på helsekostbransjen som farlig, bare som en leverandør av mer eller mindre uvirksomme medikamenter. Men de har også sine svin på skogen, og for enkelte preparater har man funnet en rekke til dels livsfarlige bivirkninger, til og med sviktende lever-og nyre-funksjoner, i noen tilfeller med dødelig utgang. Og dette er altså kosttilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg postet den i kropp og helse fordi det er der målgruppen er, men jeg registrerer at det er ingen annen respons enn den fra deg. Jeg lurer på hvorfor. Er det en slags "holde seg for ørene mens man nynner høyt-sak"?

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg postet den i kropp og helse fordi det er der målgruppen er, men jeg registrerer at det er ingen annen respons enn den fra deg. Jeg lurer på hvorfor. Er det en slags "holde seg for ørene mens man nynner høyt-sak"?

Det stusset jeg også over, for jeg syns det rett som det er, ligger aktive tråder om kosttilskudd og forskjellige helsefremmende remedier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mann42

Det står en del interessante greier om sekten som Daniel Hauser tilhører, på Science Based Medicine. [ulr=http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=496] Her er linken til histoien om Daniel og her finner du Nemenah, som er det religiøse samfunnet Daniel tilhører. Det sies at den er indiansk, men lederen er en hvit mann som er en slags naturopat. Og som har vært innblandet i flere slike saker før. Det er linket litt til ham. Han heter Philip "Cloudpiler" Landis. Linken til ham på Science BAsed Medicine var nede, men JREF hadde en liten snutt om ham.

Men Googler man Philip Cloudpiler Landis, så kommer det opp mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...