Gjest Gjest_bare lurer_* Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 Jeg er ikke så dypt interessert i musikk (ingen faglig kunnskap), men liker å høre på musikk som fenger. Alt i fra pop til klassisk. Snart er det duket for MGP og Alexander Rybak er jo spådd å vinne. Så lurer jeg på, dere som "kan" musikk. Er denne låta bra, eller er dette en låt som bare enkelt og greit fenger de som liker å høre på musikk, men som ikke har noen "faglig tyngde"?
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2009 #2 Skrevet 15. mai 2009 Jeg er ikke så dypt interessert i musikk (ingen faglig kunnskap), men liker å høre på musikk som fenger. Alt i fra pop til klassisk. Snart er det duket for MGP og Alexander Rybak er jo spådd å vinne. Så lurer jeg på, dere som "kan" musikk. Er denne låta bra, eller er dette en låt som bare enkelt og greit fenger de som liker å høre på musikk, men som ikke har noen "faglig tyngde"? Som du vet, er det ulike fagsjangre innen musikkfaget. Innenfor sin sjanger, er dette en faglig sett godt oppbygget komposisjon. Rybakk er skolert innen jazz og klassisk og har et sterkt og solig grunnlag for det han komponerer. At en låt er fengende står ikke i et motsetningsforhold til om den er faglig sterk.
Gjest kaz Skrevet 15. mai 2009 #3 Skrevet 15. mai 2009 Jeg vet iallefall det at: låta neppe er faglig bra hvis du ser på teksten for eksempel. Uforståelig og banal. For det andre er denne låta værre enn fugledansen. Noe mer irriterende skal en lete lenge etter!!!
*Numi* Skrevet 15. mai 2009 #4 Skrevet 15. mai 2009 Jeg vet iallefall det at: låta neppe er faglig bra hvis du ser på teksten for eksempel. Uforståelig og banal. For det andre er denne låta værre enn fugledansen. Noe mer irriterende skal en lete lenge etter!!! Hvilken sangtekst kan du nevne som er faglig bra da? Teksten har ikke så mye med musikkens faglighet å gjøre uansett, så skjønner ikke hvordu vil? Jeg er forøvrig enig med første gjest.
Meaty Skrevet 15. mai 2009 #5 Skrevet 15. mai 2009 I går leste jeg noe som Lillebjørn Nilsen uttalte til en avis, husker dessverre ikke hvilken. Han roste Rybak for å ha brukt en del av slåtten Fanitullen i Fairytale. Men der Fanitullen går i dur, har Rybak brukt moll for å få en fin effekt. (eller noe i den duren). Nilsen sa også at Rybak gjerne kunne få lov å lage en cover av Tanta til Beate! Rybak spilte visstnok denne da han varmet opp til semifinalen i går. Nå vet ikke jeg hvor skolert Lillebjørn Nilsen er, men han var i hvert fall imponert.
Gjest Første gjest igjen Skrevet 16. mai 2009 #6 Skrevet 16. mai 2009 Jeg vet iallefall det at: låta neppe er faglig bra hvis du ser på teksten for eksempel. Uforståelig og banal. For det andre er denne låta værre enn fugledansen. Noe mer irriterende skal en lete lenge etter!!! At teksten for deg er uforståelig, og at du synes den er banal, er ikke et faglig eller velrenommert kriterie for å kvalifisere komposisjonen som "neppe faglig bra". At du ikke liker den og synes den er irriterende får være ditt synspunkt. Men vi kan nok ikke bruke den "vurderingen" du kom med der som en faglig vurdering av Rybaks komposisjon. Selv synes jeg kompsisjonen er godt bygget opp, den er logisk, strukturert, følger malen/rammene for en catchy sang innenfor den aktuelle sjangeren, og han har fått med eget preg i komposisjonen. Der er elementer av litt småflørt med jazzakkorader, men mest folkemusikk og også pop. Veldig fengende. Hans styrke er at han i tillegg til å synge er en profesjonell fiolinist.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #7 Skrevet 16. mai 2009 Komposisjonen er sikkert bra den - det har ikke jeg peiling på. Men er han noe flink til å synge da? Jeg tror egentlig at jeg synes han ikke er det, selv om låten er fengende.
Gjest Første gjest igjen Skrevet 16. mai 2009 #8 Skrevet 16. mai 2009 I går leste jeg noe som Lillebjørn Nilsen uttalte til en avis, husker dessverre ikke hvilken. Han roste Rybak for å ha brukt en del av slåtten Fanitullen i Fairytale. Men der Fanitullen går i dur, har Rybak brukt moll for å få en fin effekt. (eller noe i den duren). Nilsen sa også at Rybak gjerne kunne få lov å lage en cover av Tanta til Beate! Rybak spilte visstnok denne da han varmet opp til semifinalen i går. Nå vet ikke jeg hvor skolert Lillebjørn Nilsen er, men han var i hvert fall imponert. Interessant. Jeg tenkte også på Fanitullen. Aleksander Rybak har også laget en komposisjon som heter "Foolin'". Hør den gjerne på Youtube...når man hører den, vet man at en Rybak-versjon av "Tanta til Beate" vil bli som Norges svar på Paris Boulevards og europeisk storbyjazz. Eksklusivt.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #9 Skrevet 16. mai 2009 Rybak bør absolutt prøve seg på en jazzaktig bakgate versjon av Tanta til Beate: Han kan synge. Han var litt uheldig i den norske finalen på vokal. Men han kan.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #10 Skrevet 16. mai 2009 Rybak bør absolutt prøve seg på en jazzaktig bakgate versjon av Tanta til Beate: Han kan synge. Han var litt uheldig i den norske finalen på vokal. Men han kan. Ok, takk for svar. Får håpe han er heldigere i kveld da. (Jeg synes han bare skriker)
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #11 Skrevet 16. mai 2009 Aleksander Rybak hadde en meget god opptreden under GP i kveld. Han er ung, men du verden så flink han er til å takle presset og opptre profesjonelt. Han skiller seg fra andre typisk norske artister ved at han har et intelligent syn på omgivelsene, og han etablerer kontakter på tvers av grenser. Han opptrer diplomatisk og er vennlig og høflig. Uansett om han vinner finalen: Gratulerer!
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #12 Skrevet 17. mai 2009 Vinnerne utmerker seg ved at de har analysert og har kontroll. Og at de er flinke i det faget de representerer. Gratulerer så meget, Alexander Rybak. Lykke til videre med karrieren!
LarsLarsere Skrevet 19. mai 2009 #14 Skrevet 19. mai 2009 Jeg synes den er knalltøft satt sammen, men jeg har ikke peiling på fele-spilling. Synes uansett at om jeg liker en sang spiller det ingen rolle om den er vannskelig å spille eller ikke. Teksten er lett å forstå selv om den ikke er "dyp". Ting trenger ikke være det hele tia synes jeg. Jeg er helt uenig i at den ikke har sammenheng.
Involvert Skrevet 19. mai 2009 #15 Skrevet 19. mai 2009 Jeg er ikke så dypt interessert i musikk (ingen faglig kunnskap), men liker å høre på musikk som fenger. Alt i fra pop til klassisk. Snart er det duket for MGP og Alexander Rybak er jo spådd å vinne. Så lurer jeg på, dere som "kan" musikk. Er denne låta bra, eller er dette en låt som bare enkelt og greit fenger de som liker å høre på musikk, men som ikke har noen "faglig tyngde"? Jeg har egentlig ikke noen faglig tyngde, men jeg velger å svare like vel. Jeg synes personlig at stemmen hans ikke har noe spesielt over seg. Og teksten synes jeg er kjedelig og fantasiløs.
Meaty Skrevet 19. mai 2009 #16 Skrevet 19. mai 2009 Vi får håpe at sangen blir analysert i "Landeplage", da får vi nok svar på det.
Gjest Kråkaa Skrevet 19. mai 2009 #17 Skrevet 19. mai 2009 Farlig fengende er den iallefall...litt sliten i hodet av den nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå