Gå til innhold

Gravid og single

Anbefalte innlegg

Gjest Snart singlemor
Skrevet

Har ingen barn fra før og er single. Nå er jeg gravid, jobber fullt i fast jobb, og lurer på hva slags "rettigheter"/muligheter man har.

- Kontantstøtte - hva er det, hvor mye er det og det noe man må søke om selv, eller bare kommer det?

- Må man selv innrapportere til myndighetene om at man har fått barn, eller skjer slikt automatisk?

- Overgangsstønad - hva er det, hvor mye er det og hvor søker man?

Er det ellers andre hjelpfulle ordninger man kan søke om, når man er helt alene om ansvaret?

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest regine ii
Skrevet

Snakk med NAV!!!!! De vet hva du kan ha krav på.

Ellers: Du får foreldrepenger basert på lønna du har hatt når du har vært i jobb 6 av 10 mnd før fødsel. Enten 80 eller 100%, avhengig av hvor lang permisjon du velger.

kontantstøtte: gis til barn over 1 år som ikke har barnehageplass, må søkes.

Overgangsstønad: tjener du greit i jobben din får du ingen overgangsstønad.

Når permisjonen er slutt og du begynner i jobb igjen, så kan du få støtte til barnetilsyn (dvs. dekt ca 60% av utgiftene til barnehage/dagmamma), men det er behovsprøvd ifht. inntekt.

Du får en ekstra barnetrygd i tillegg til den alle får.

Du har og krav på bidrag fra barnets far.

Det innrapporteres fra sykehuset når barnet blir født, og f.eks. barnetrygden kommer automatisk (men du må sikkert sette fram krav om den ekstra barnetrygden).

Men igjen - ta kontakt med NAV, så får du en skikkelig oversikt over dine rettigheter.

Gjest Gjest
Skrevet

Husk å søke perm.

Hva tjener du?

Husk at mange arb.givere dekker differansen fra 6G og opp, hvis du tjener over.

Kontantstøtte=småpenger. Tro meg, etter året med babyen er du klar for å komme i arbeid igjen, og det er mye mer lønnsomt i lengden enn å leve på kontantstøtte og overføringsordninger.

Meld deg inn i aleneforelder-forening. Skaff deg barnevakter. Tenk økonomi langsiktig!

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar. Da behøver jeg ingen kontantstøtte, ser jeg. For jeg er alene og jobber fullt, og da må barnet i barnehage fra det er 1 år. Tjener 500.000 - og har da også gjeld så det holder på totalt 1.800.000. (Holder på å selge bilen og kvitte meg med billånet på 100.000.)

Det er tøft økonomisk å være bare 1 voksen i husstanden (elektrisitet, kommunale avgifter, bilavgift, TV, internett - og alt det som familier vanligvis har i en leilighet).

Arbeidsgiver har barnehage, og man kan søke om å få barnet sitt inn der, men det er jo ingen garanti. Sjansene er likevel rimelig gode.

Har ikke spart omm noe særlig, og barnet var jo ikke planlagt. Det ideelle er jo å være ti, skulle gjerne ha vært det. Men omstendighetene med faren som nettopp er skilt gjør at det ikke er så aktuelt. Han må jo være forelsket han og...

Andre tips tas i mot med takk.

Gjest nsnj
Skrevet

sjekk inntektsgrensen på bostøtte også.

du tjener jo såpass bra at jeg ikke tror økonomi vil bli et problem om du bare setter deg ned og planlegger fornuftig.

så handler det jo også litt om å tenke etter på hva som er viktig i livet - man kan ofte fint klare seg uten mange ting uten å føle et savn.

kjøp barneutstyr brukt på finn(veldig mye er omtrent ubrukt) - bruk arvemetoden på barneklær osv.

om jeg skulle få bedre økonomi enn i dag vil jeg nok praktisere middelveien uansett, jeg synes det er en ekstrem forventning til forbruk blandt foreldre i dag.....

Gjest Gjest
Skrevet
sjekk inntektsgrensen på bostøtte også.

du tjener jo såpass bra at jeg ikke tror økonomi vil bli et problem om du bare setter deg ned og planlegger fornuftig.

så handler det jo også litt om å tenke etter på hva som er viktig i livet - man kan ofte fint klare seg uten mange ting uten å føle et savn.

kjøp barneutstyr brukt på finn(veldig mye er omtrent ubrukt) - bruk arvemetoden på barneklær osv.

om jeg skulle få bedre økonomi enn i dag vil jeg nok praktisere middelveien uansett, jeg synes det er en ekstrem forventning til forbruk blandt foreldre i dag.....

Får vel ikke bostøtte med en grei inntekt som det?! Tviler jeg sterkt på.

Eller gjør det at man har fått et barn en forskjell her, at man da plutselig får rett til bostøtte?

Vil handle alt brukt på Finn ja, ingen tvil om det. Ser ikke poenget med å investere i helt nye ting når barn vokser så fort likevel.

Kan ikke ha ekstremt forbruk med den inntekten uansett, verken som aleneboende med eller uten barn.

Skrevet
Takk for svar. Da behøver jeg ingen kontantstøtte, ser jeg. For jeg er alene og jobber fullt, og da må barnet i barnehage fra det er 1 år. Tjener 500.000 - og har da også gjeld så det holder på totalt 1.800.000. (Holder på å selge bilen og kvitte meg med billånet på 100.000.)

Det er tøft økonomisk å være bare 1 voksen i husstanden (elektrisitet, kommunale avgifter, bilavgift, TV, internett - og alt det som familier vanligvis har i en leilighet).

Arbeidsgiver har barnehage, og man kan søke om å få barnet sitt inn der, men det er jo ingen garanti. Sjansene er likevel rimelig gode.

Har ikke spart omm noe særlig, og barnet var jo ikke planlagt. Det ideelle er jo å være ti, skulle gjerne ha vært det. Men omstendighetene med faren som nettopp er skilt gjør at det ikke er så aktuelt. Han må jo være forelsket han og...

Andre tips tas i mot med takk.

Jeg har til sammenligning 390 000 i lønn i året og i tillegg 80 400 i året i barnetrygd og bidrag. Jeg har 3 barn alene og 800 000 i lån.

Vi har en helt normal økonomi som tillater normale ferier og julegaver for det meste.

Jeg sliter litt i perioder når jeg har stor bilreperasjon, uventet håndverker eller kommunale avgifter kommer som ett sjokk hvert år samtidig med studielånet.

Jeg forsøker å holde meg noenlund til ett visst budsjett og spare litt - det er det som gjør at jeg føler vi har det romslig det meste av året.

Tannlege er den vanskeligste utgiften egentlig. Hvis du først får ett problem ryker du fort ! Og tenner lider gjerne under svangerskapet, og da får du rabatt på behandling. Så jeg anbefaler det på det sterkeste.

Gjest Gjest
Skrevet
Og tenner lider gjerne under svangerskapet, og da får du rabatt på behandling. Så jeg anbefaler det på det sterkeste.

Hva? Har jeg aldri hørt om. Link?

Skrevet
Hva? Har jeg aldri hørt om. Link?

Hei

Beklager det der.

Det var 25% rabatt når jeg gikk med mine to første. Men jeg sjekket det opp og ser at det ikke er sånn lenger.

Gode ting kommer og gode ting går, desverre .-)

tennene mine led pga magesyre som følge av mye oppkast...Men der er jo 13 og 15 år siden nå ...Føltes som i går :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...