Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Dater en mann som digger reggae, og kunne tenkt meg å overrasket han med noe kult på ipod'n(har jo høytalere).

Men jeg må jo ta litt hensyn til meg selv også da...klarer ikke sånn very slow motion reggae. Derimot, når det er litt fart i musikken, så kan det være ganske så kult! (Mulig vi da er over i en annen sjanger..?)

Så folkens, har dere noen tips om album til meg?

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

sangen slår av en eller annen merkelig grunn alltid godt an på et av utestedene jeg går på ;)

Ellers kan det være lurt å sjekke ut musikken til Damian "Jr. Gong" Marley (yngste sønn av Bob Marley) hvis du vil ha litt raskere beats, han driver med toasting, en rap stil fra Jamaica som har mye til felles med Reggea.

Det var det jeg kom på akkurat nå, men det er mulig du finner en del du liker hvis du søker på reggaeton og dancehall.

Endret av Wolfmoon
Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar! :)

Vil gjerne ha flere, konkrete tips...

Gjest Gjest
Skrevet

Jøss, her var responsen mager. Var det et så sært musikkønske?

*lete videre*

Gjest Gjest
Skrevet
Dater en mann som digger reggae, og kunne tenkt meg å overrasket han med noe kult på ipod'n(har jo høytalere).

Men jeg må jo ta litt hensyn til meg selv også da...klarer ikke sånn very slow motion reggae. Derimot, når det er litt fart i musikken, så kan det være ganske så kult! (Mulig vi da er over i en annen sjanger..?)

Så folkens, har dere noen tips om album til meg?

Hvis du vil ha reggae med fart i, så heter det ikke reggae lenger men Ska. Da ville jeg kanskje prøvd å finne en samleplate med The Skatalites. De spilte skikkelig kul original 60-talls jamaica-ska. Skamusikken fikk en oppblomstring igjen i England på slutten av 70-tallet. Da var musikken iblandet litt punk. En fantastisk bra plate fra denne epoken er debutalbumet til The Specials (som bare heter The Specials).

Ellers vil jeg anbefale samleplater fra plateselskapet Soul Jazz. De har gitt ut ganske mange samleplater med musikk som opprinnelig ble spilt inn og gitt ut på plateselskapet til det legendariske platestudioet Studio One på Jamaica.

F.eks platene 100% Dynamite og 200% Dynamite.

Dette er gammel 60-70 talls reggae. Nyere reggae og dancehall har jeg ikke noe greie på, så det kan jeg ikke hjelpe deg med.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar folkens! :)

Leter og lytter, og ja...ønsker kanskje litt mer fart...men så var vel ikke musikken til meg da, egentlig! :sjenert:

Gjest Coexist
Skrevet

Heisann :)

Jeg er ganske nerd når det kommer til karibisk musikk, og hører på alt fra roots reggae, ska(selv om det kanskje ikke er heelt karibisk) og conscious, til soca, calypso og dancehall. I tillegg til litt reggeaton.

Mine favorittartister, for tiden er Ziggy Marley, som har mye mer "happy" musikk enn Damien, som fort blir oppfattet som veldig seriøs og nesten litt trist. Flere av sangene hans er litt pop-inspirert og mer over på pop-reggae.

Så er det Jah Cure. Mye religiøs musikk. Men også endel kjærlighetssanger. Synger for det meste conscious og roots. Herlig fyr. Fungerer desverre bare med bra høytalere pga en noe "spesiell" stemme.

Da'ville er en annen. HErlig musikk. Sommer. Feel-good. "Always on my mind", med Sean Paul er en kjempesøt sang.

Etana synger nydelig roots og conscious. En av de få damene som faktisk fikser reggae.

Third Eye Reggae Band er noe annet. Flere flotte tekster :)

Capleton og Cocoa Tea. Veldig roots. Mener Cocoa har vært anklaget for rasistiske tekster, mot hvite. Men er usikker. De har ganske mange religiøse tekster begge to og er typisk musikk jeg hører på hvis jeg skal slappe av.

I tillegg så har jeg navn på masse dancehall, soca og calypsoartister som fikser musikk med mye mer dansbare rytmer enn de fleste roots reggae artistene. Vet ikke om det er det du er ute etter. Men jeg personlig elsker dancehall. Roots og conscious er fint til avslapping og lesing, mens dancehall og soca er dansbart :D

Av dancehall og/eller soca artister vil jeg anbefale;

Sean Paul, som er internasjonal dancehall ambassadør. Han -har- masse bra musikk, langt fra temperature og alle give it to me, give it to me -sangene.

Destra Garcia. Ikke så masse å si om damen. Men hun er sick! Fantastisk socaartist!

Elephant man. Ingen over, ingen ved siden? Masse bra musikk som brukes i ALLE dancehall queen konkurranser.

Mr. Vegas. Bra musikk. Men ikke heelt min type. Hør "Hot wuk (fuck)"

Collie Buddz. Elsker han. Kanskje litt kommersiell, men fantastisk fengende. "mamacita" <3

Lady Saw. Woman med stor -W. "Chat to Mi Back"

Maverick. Noe av musikken hans virker veldig "hard core". Men den er bra. Masse reflekterende tekster, faktisk.

Håper dette hjalp :)

Mash it up ;D

Gjest Gjest
Skrevet
Heisann :)

Jeg er ganske nerd når det kommer til karibisk musikk, og hører på alt fra roots reggae, ska(selv om det kanskje ikke er heelt karibisk) og conscious, til soca, calypso og dancehall. I tillegg til litt reggeaton.

Mine favorittartister, for tiden er Ziggy Marley, som har mye mer "happy" musikk enn Damien, som fort blir oppfattet som veldig seriøs og nesten litt trist. Flere av sangene hans er litt pop-inspirert og mer over på pop-reggae.

Så er det Jah Cure. Mye religiøs musikk. Men også endel kjærlighetssanger. Synger for det meste conscious og roots. Herlig fyr. Fungerer desverre bare med bra høytalere pga en noe "spesiell" stemme.

Da'ville er en annen. HErlig musikk. Sommer. Feel-good. "Always on my mind", med Sean Paul er en kjempesøt sang.

Etana synger nydelig roots og conscious. En av de få damene som faktisk fikser reggae.

Third Eye Reggae Band er noe annet. Flere flotte tekster :)

Capleton og Cocoa Tea. Veldig roots. Mener Cocoa har vært anklaget for rasistiske tekster, mot hvite. Men er usikker. De har ganske mange religiøse tekster begge to og er typisk musikk jeg hører på hvis jeg skal slappe av.

I tillegg så har jeg navn på masse dancehall, soca og calypsoartister som fikser musikk med mye mer dansbare rytmer enn de fleste roots reggae artistene. Vet ikke om det er det du er ute etter. Men jeg personlig elsker dancehall. Roots og conscious er fint til avslapping og lesing, mens dancehall og soca er dansbart :D

Av dancehall og/eller soca artister vil jeg anbefale;

Sean Paul, som er internasjonal dancehall ambassadør. Han -har- masse bra musikk, langt fra temperature og alle give it to me, give it to me -sangene.

Destra Garcia. Ikke så masse å si om damen. Men hun er sick! Fantastisk socaartist!

Elephant man. Ingen over, ingen ved siden? Masse bra musikk som brukes i ALLE dancehall queen konkurranser.

Mr. Vegas. Bra musikk. Men ikke heelt min type. Hør "Hot wuk (fuck)"

Collie Buddz. Elsker han. Kanskje litt kommersiell, men fantastisk fengende. "mamacita" <3

Lady Saw. Woman med stor -W. "Chat to Mi Back"

Maverick. Noe av musikken hans virker veldig "hard core". Men den er bra. Masse reflekterende tekster, faktisk.

Håper dette hjalp :)

Mash it up ;D

Hva skulle jeg gjort uten kvinneguiden??!!

Dette hjalp ja, tusen hjertelig takk! :klemmer: Her blir det masse å utforske - gøy. Dansbart ja, der sa du det, det er det jeg er ute etter først og fremst.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Ziggy Marley er absolutt et mer "happy" alternativ til Damien ja :jepp:

Her var det en del jeg må sjekke ut, og må bare si meg enig i at Elephant man er veldig kul :nigo:

Gjest CoExist
Skrevet
Hva skulle jeg gjort uten kvinneguiden??!!

Dette hjalp ja, tusen hjertelig takk! :klemmer: Her blir det masse å utforske - gøy. Dansbart ja, der sa du det, det er det jeg er ute etter først og fremst.

Bare hyggelig ;D Er kjempekjekt at flere er interessert i reggae og gidder å se etter mer enn roots reggae :)

Håper noe av det fungerer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...