Gå til innhold

Barndommens IS minner

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Pæreis ja..og Hipp, Hei og Hurra, Tom og Jerry,elsket banan split fra Drammens is..mmm...sukk :) Og Tyrkiskpepper-is...og den store pistasje-isen, Yankee var det det den het ? Og båtis og sandwich.. hehe var skikkelig is-elsker som liten :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Donna
Leya savner Coca bahia is...

den var hvitaktig tror jeg åh.....savner..åsså savner jeg de hjemmefrysisene som var før. de som er nå smaker *#%*^

nemlig :-?

Ja ikke sant !!!??? Før var de gode - husker jeg likte godt den hvite ......men de jeg har smakt når var grusomme ....sterke og beiske - og knalske i fargen .... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Den første isen jeg husker var vaniljeis formet som en "sylinder", isen var liksom litt "videre" oppe enn nede. Bøttefasong, liksom! Isen satt fast på gul eller rød plastpinne med en liten rund plate øverst, og det var en figur øverst på pinnen, inni isen (Herre Jemini, for en forklaring :ler: ) - og det tror jeg ikke var Tom og Jerry, altså, men noe annet! Dette må være ca 33 år siden *grøss* Noen som husker den?

hehe ikke jeg - men da jeg var liten og kjøpte tom og jery is - som likner i beskrivelsen - sa mamma at hun hadde spist noe liknende - sylinder m plast og figur på ....- da hun var liten .....husker vi syntes det var sååå stas *ler*......

eh hvor gammel er Fru Sau da?? . :o ..ikke sikkert det er den samme vettu :wink::ler: min mamma er sikkert eldre enn deg .... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner også PÆRE-IS!

Og Split! I samme "familie" som pin-up og Lollipop. Split var en fløteis med gult trekk av saft-is. Det hadde melon-smak. Husker disse tre isene kostet 2 kroner. Hadde ei venninne som sa at isen het Split fordi noen skulle lure damene til å gå "split nakne". :ler:

Noen favoritter fra min lokale is-fabrikk (som er nedlagt nå):

Bikse

Kakse

Tiff

Rupi

Karasjokk

Jeg spiste Kræsj Pink litt tidligere i sommer, jeg ble så glad da jeg fant den i en liten kiosk. Men skuffelsen var stor - den var slett ikke så god som jeg husket at den var....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÆREIS ! Den vil jeg ha tilbake!

Spiste også Båtis, Kroneis, sandwich og Pin-Up. Og den ekte fløteisen, den pinnen..hm hva het den igjen? Vaniljestang eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ja, glemte hjemmefrys-isen GØY. Dem hadde vi alltid mange av i fryseren om sommeren da jeg var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker disse tre pinne isene spesielt godt:

Krokan-is

Yes med jordbærsmak og sjokoladetrekk

Pære-is med litt sjokolade

Mener å huske det var Trønder-is alle tre,

og ja de er dypt savnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste mye (og savner alle :cry: )

- Pære is

- Spinn (Vaniljes i beger med rød og grønn fruktsirup som var 'spunnet' inn i isen)

- Coca Bahia (Hvit saftis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at vi spiste saftis med cola-smak på campingtur i Sverige. Den hadde to pinner, og jeg husker at vi følte oss fryktelig lure når vi kjøpte den, fordi man liksom fikk to is for prisen av en ;) Husker også at vi spiste en is der pinnen var en stang av tyggis med plast utenpå. Da fikk man også noe ekstra på kjøpte, og tyggisen var kjeeeempegod! (Tviler på at jeg ville ha syntes det i dag, mener å huske at både isen og tyggegummien var kjempesøt).

Men mitt aller beste is-minne er bestefar som tok oss med for å spise softis. Jeg har aldri vært spesielt glad i softis (spiser det kanskje en eller to ganger i året), så egentlig var det nok halvveis en unnskyldning for at han skulle få is ;) Kan ikke tenke meg at jeg masa om det akkurat.. Men på tross av min manglende begeistring for softis har jeg svært hyggelige minner om varm sommer, grønnt gress og bestefar med is i hele skjegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den isen jeg synes er best og som jeg virkelig savner er Spøkelses-is. Den var nydelig!

Ellers savner jeg Hipp og Hurra, de hørte virkelig til 17.mai! Også savner jeg den gode rosa delen på Kjempe Yes. Denne er nemlig ikke så god nå som den var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Definitivt splitt isen med vanilje og gult sitron overtrekk!!MMMmmmmmm

Også husker jeg posene med sjokolade og pære is fra Hjem is bilen...mmmm!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker veldig godt en is som het Hjallis :) , fra Trønder-is (som ikke eksisterer lenger). Det var en pinneis der fyllet enten var karamell eller jordbær. Karamell-isen var min favoritt.

Likte også veldig godt blåbærrundpinnen (saftis).

Den beste softisen da jeg var barn var en miks mellom jordbær og vaniljeis. Nydelig!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe ikke jeg - men da jeg var liten og kjøpte tom og jery is - som likner i beskrivelsen - sa mamma at hun hadde spist noe liknende - sylinder m plast og figur på ....- da hun var liten .....husker vi syntes det var sååå stas *ler*......

eh hvor gammel er Fru Sau da?? . :o ..ikke sikkert det er den samme vettu :wink::ler: min mamma er sikkert eldre enn deg .... :wink:

Fru sau er 38 somre! Og det kan jo være de ispinnene var i salg noen år før den tid også! Så om din mor er på alder med eller litt eldre enn meg, så snakker vi nok antagelig om den samme isen! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakettis var min favoritt. Kostet 1kr. i min barndom :-)

Kroneis med pistasj var også en høydare da jeg var liten. Ser den er kommet tilbake nå, men spiser så sjelden is at jeg ikke har fått prøvd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker vagt en is med plastikkfigurer inni. Må vel være minst 25 år siden. Jeg husker nemlig at jeg satt i handlevogna og fikk sånn is for å holde kjeft mens mamma handlet :ler: .

Husker ikke hvordan den smakte, men jeg husker at det var røde eller grønne plastfigurer. Kunne det være tegneseriefiguerer tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker hvor morro det var når vi var i Sverige eller Danmark og fikk spise annen is en det det var i Norge jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en diskusjon med noen kolleger om dette her for en stund siden...

(Lite å gjøre på jobb ja... :oops: )

Er det noen som husker Pol-Isen?

Rund Saft-is på pinne med skogsbærsmak tror jeg og sjokolade på tuppen. Papiret hadde blå og hvite horisontale striper og jeg *elsket* denne isen... men det er ingen som husker den!?! :forvirra: Den skal etter mine minner ha eksistert tidlig på 80-tallet...

Ellers er følgende iser savnet, men ikke glemt:

* Pære-is

* Coco-Bahia

* Astrix-isen

Ellers kan jeg nevne at følgende is fortæres mens innlegget skrives:

To nydelige kuler med Dolce-Latte fra Kulinaris :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en diskusjon med noen kolleger om dette her for en stund siden...

(Lite å gjøre på jobb ja... :oops: )

Er det noen som husker Pol-Isen?

Rund Saft-is på pinne med skogsbærsmak tror jeg og sjokolade på tuppen. Papiret hadde blå og hvite horisontale striper og jeg *elsket* denne isen... men det er ingen som husker den!?! :forvirra: Den skal etter mine minner ha eksistert tidlig på 80-tallet...

Tror nesten det er blåbærisen du mener!? Den var iallefall kjempegod :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en is i kjeks som het Chocolate Chip eller noe. Jeg kjøpte den en gang på den lokale kiosken hjemme, og så sluttet de å selge den og jeg har heller ikke sett den noe annet sted.

Den lignet på kroneis, men var sjokolade is mener jeg og hadde sjokolade biter (STORE) nedover hele kjeksen. Noen som husker denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...