Gjest Gjest_Fortvilet_* Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Er så fortvilet for hunden min , 4 måneder, hopper opp, biter, knurrer og svirrer rundt min minstesønn hele tiden , bare han går vanlig i huset. Han kan nesten ikke leke ute om han er der for da blir han angrepet av knurring hopping og iherdig biting i klær og ofte også rundt benet, så han hyler av smerte. Er dette lek eller angriper han ?? Dette gjør han mest mot sønnen min som er 8 år, men kan også prøve seg på de to andre barna mine som er tenåringer. Han gjør ikke dette mot mindre barn på 1-3 år, men kompisene til sønnen min på 8, får også ofte gjennomgå! Og er han løs får jeg jo ikke tak i han og han bare svirrer rundt for å finne en plass å bite på ungen, biter aldri meg.. Er han i bånd kan jeg korrigere han ,, Dette er så slitsomt..går det aldri over? Jeg har hele tiden vært konsekvent på bitinga men han er helt ekstrem!Er så fortvilt at åh! Ignorering hjelper ikke, da han blir oppspist da! Når går dette over? Eller går det ikke over? HJELP!
Gjest Wacmoc Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 (endret) Er så fortvilet for hunden min , 4 måneder, hopper opp, biter, knurrer og svirrer rundt min minstesønn hele tiden , bare han går vanlig i huset. Han kan nesten ikke leke ute om han er der for da blir han angrepet av knurring hopping og iherdig biting i klær og ofte også rundt benet, så han hyler av smerte. Er dette lek eller angriper han ?? Dette gjør han mest mot sønnen min som er 8 år, men kan også prøve seg på de to andre barna mine som er tenåringer. Han gjør ikke dette mot mindre barn på 1-3 år, men kompisene til sønnen min på 8, får også ofte gjennomgå! Og er han løs får jeg jo ikke tak i han og han bare svirrer rundt for å finne en plass å bite på ungen, biter aldri meg.. Er han i bånd kan jeg korrigere han ,, Dette er så slitsomt..går det aldri over? Jeg har hele tiden vært konsekvent på bitinga men han er helt ekstrem!Er så fortvilt at åh! Ignorering hjelper ikke, da han blir oppspist da! Når går dette over? Eller går det ikke over? HJELP! Hørtes overhode ikke bra ut. Slipper bikkja om ungene hyler? For gjør den ikke det, kan det være noen faresignaler der.. Vet ikke helt hva jeg skal si for noe, men håper virkelig dere omplasserer hunden om dette ikke gir seg etterhvert. Får hunden nok utløp av energi og hjernetrim? Edit; Men han er jo fortsatt forholdsvis ung, så kanskje dette er noe som har vært "greit" hos oppdretter? Jeg har "biteleker" med hunden min hvor han biter tak i armen min og knurrer og vi leker sikkelig. Han digger dette, har alltid jakke på, men han slipper med en gang jeg ber han om det, og han VET dette er lek. Han har aldri gjort noen noe.. Endret 7. mai 2009 av Wacmoc
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Dette er ikke noe "angrep" eller noe forsøk på å være slem. Hunden din er rett og slett bare 4 mnd. Vi er bare to voksne i familien i tillegg til hunden, og da han var omtrent akkurat i den alderen begynte han å teste grensene hos meg, jeg er minst i størrelse og er ikke "naturlig" autoritær som samboeren min som er "høy og mørk og morsk". Han gjorde omtrent det samme som du beskriver, og ga seg "aldri". Jeg var nesten på gråten til tider. For valpen din, vet ikke hva slags rase den er, om den er stor eller liten, men uansett er saken den samme, han prøver å teste grensene litt, og går dermed på de som er på hans størrelse, og som gir han en reaksjon. De aller minste barna er ofte ikke noe problem, selv for små valper, for selv de skjønner at dette er bare småbarn, akkurat som svært få hunder, selv valper, ville gjort noe galt med en liten valp på bare noen uker... Det er kanskje det du er midt oppi nå som er problemet med å kombinere barn og hund, og mitt beste forslag er at også minstesønnen din prøver å trene litt med hunden din. Bare enkle øvelser som både hunden og han kan forstå, men som viser hunden at han faktisk også må la seg bestemme over av barna. Kanskje til og med det går an å melde seg på et kurs, og la barna gå kurset med deg som observatør. Da kan man i tillegg få litt hjelp med "hjemmeproblemer". Vet ikke hvor mye dere trener på sånne ting ellers, men det er ofte en veldig effektiv måte å vise hvem som bestemmer. I tillegg: hold han i bånd så du har kontroll, og ikke la han komme bort til barna når kameratene kommer på besøk. Og, når han oppfører seg sånn, gi han en timeout, sett han inn på et annet rom til han roer seg. Og så er det selvsagt viktig, som noen poengterer her, at valpen får nok mental trening(det er jo noe man kan bruke treningen jeg allerede har nevt til) og fysisk trening. Det kan ta brodden av han litt at han blir litt sliten. Men uansett er dette ikke noe uvanlig opplevelse, og jeg syns ikke man skal snakke omplassering osv. enda... Alle hunder han noen sånne perioder, noen værre enn andre. Vi har hatt flere av dem gjennom det første året av vår hunds liv, men nå når han er 11 mnd, er han i en periode hvor han er "perfekt". Regner med å få noen flere av disse periodene gjennom puberteten fram til han er ca 2 år, da kan det hende ting begynner å normalisere seg (han er en hannhund, er ofte litt mildere med tisper). Uansett, Lykke til. Vet det er slitsomt, men man kommer gjennom det.
Gjest Gjest_Fortvilet_* Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Neida han slipper ikke selv om ungen hyler, blir bare enda mer vill og hopper for å bite mer og knurrer og bjeffer vilt!
Gjest Gjest_Fortvilet_* Skrevet 7. mai 2009 #5 Skrevet 7. mai 2009 Dette er ikke noe "angrep" eller noe forsøk på å være slem. Hunden din er rett og slett bare 4 mnd. Vi er bare to voksne i familien i tillegg til hunden, og da han var omtrent akkurat i den alderen begynte han å teste grensene hos meg, jeg er minst i størrelse og er ikke "naturlig" autoritær som samboeren min som er "høy og mørk og morsk". Han gjorde omtrent det samme som du beskriver, og ga seg "aldri". Jeg var nesten på gråten til tider. For valpen din, vet ikke hva slags rase den er, om den er stor eller liten, men uansett er saken den samme, han prøver å teste grensene litt, og går dermed på de som er på hans størrelse, og som gir han en reaksjon. De aller minste barna er ofte ikke noe problem, selv for små valper, for selv de skjønner at dette er bare småbarn, akkurat som svært få hunder, selv valper, ville gjort noe galt med en liten valp på bare noen uker... Det er kanskje det du er midt oppi nå som er problemet med å kombinere barn og hund, og mitt beste forslag er at også minstesønnen din prøver å trene litt med hunden din. Bare enkle øvelser som både hunden og han kan forstå, men som viser hunden at han faktisk også må la seg bestemme over av barna. Kanskje til og med det går an å melde seg på et kurs, og la barna gå kurset med deg som observatør. Da kan man i tillegg få litt hjelp med "hjemmeproblemer". Vet ikke hvor mye dere trener på sånne ting ellers, men det er ofte en veldig effektiv måte å vise hvem som bestemmer. I tillegg: hold han i bånd så du har kontroll, og ikke la han komme bort til barna når kameratene kommer på besøk. Og, når han oppfører seg sånn, gi han en timeout, sett han inn på et annet rom til han roer seg. Og så er det selvsagt viktig, som noen poengterer her, at valpen får nok mental trening(det er jo noe man kan bruke treningen jeg allerede har nevt til) og fysisk trening. Det kan ta brodden av han litt at han blir litt sliten. Men uansett er dette ikke noe uvanlig opplevelse, og jeg syns ikke man skal snakke omplassering osv. enda... Alle hunder han noen sånne perioder, noen værre enn andre. Vi har hatt flere av dem gjennom det første året av vår hunds liv, men nå når han er 11 mnd, er han i en periode hvor han er "perfekt". Regner med å få noen flere av disse periodene gjennom puberteten fram til han er ca 2 år, da kan det hende ting begynner å normalisere seg (han er en hannhund, er ofte litt mildere med tisper). Uansett, Lykke til. Vet det er slitsomt, men man kommer gjennom det. Takk det hjalp litt å høre at andre har slitt med det samme. Da han var yngre hjalp det å hyle litt, da slapp han , men overhodet ikke nå, når det er minsteungen som han biter på.Er det meg slipper han tvert. Men går det over dette da? uNgen min trener han sammen med meg, gir han mat, og enkle øvelser med han . Men jeg trodde jeg hadde kontroll før han plutselig begynner med dette igjen ..
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 Dette er en 4 måneder gammel valp. En 4 måneder gammel valp skal ikke ha fysisk trening. Den skal luftes mange ganger hver dag, men skal ikke gå ordentlige turer. Det kan faktisk forverre situasjonen. Litt hjernetrim er bra, godbitsøk er ypperlig. Og ta han med rundt, bussturer, utekafe, slikt blir de slitne av, og de har så godt av sosialiseringen. Og, meld dere for all del på et valpekurs!! Det er så viktig både for valp og eiere... Absolutt verdt tiden og pengene. Ellers anbefaler jeg forumet på canis.no, haugevis av tråder med riktig aktivisering av valper, valpebiting med videre. Forum – forumforside – valpeprat. De har også fine bøker til salgs der – kan anbefale ”Fra valp til voksen hund.” Og ja, han er en fullstendig normal valp! Lykke til!!!
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 Når jeg snakket om fysisk trening tenkte jeg mer fysisk "utfoldelse". Er fullstendig klar over at du ikke jogger en tur med en 4 mnd gammel valp. Til TS: Den første opprørsperioden for vår ga seg vel ved kanskje sånn 7mnd alder. Så har han hatt noen uker omtrent fram til for en mnd siden ca hvor han har vært litt vanskelig. Det kommer i bølger;) Tren enda mer sammen med barnet og hunden. Hvis barnet takler det da... La barnet få være litt sjef(uten å misbruke det). Bare det at hunden for eksempel får beskjed om å sitte foran døra (av barnet) og at barnet skal gå ut først, og bestemme når hunden kan få gå ut, kan være en "hverdagsøvelse". La barnet få behandle hunden slik som dere gjør, så langt det er mulig. Husk også da at det er barnet som skal belønne hunden når den har vært flink. Det skal jo ikke bare være negativt. Det at han ikke slipper når han hyler tror jeg er en del av den prosessen der han prøver seg litt på å flytte grenser. Han tør ikke utfordre dere (enda), men han oppfatter sikkert at sønnen din ikke har noe "sjefsposisjon" og heller ikke har størrelsen deres, så han er fin å prøve seg på, og det får ikke noen store konsekvenser. Dessuten vifter han så morsomt med armene og så kanskje løper han litt også Mulig du kan prøve å gjøre barnet mer uinteressant ved å prøve å unngå å lage lyd eller gi noe respons i det hele tatt, men jeg ville ikke tatt sjansen på det. Ikke veldig koselig for ungen sannsynligvis å bare stå stille og overse en valp som tygger som en gal på han;)
Gjest TS Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Dette er en 4 måneder gammel valp. En 4 måneder gammel valp skal ikke ha fysisk trening. Den skal luftes mange ganger hver dag, men skal ikke gå ordentlige turer. Det kan faktisk forverre situasjonen. Litt hjernetrim er bra, godbitsøk er ypperlig. Og ta han med rundt, bussturer, utekafe, slikt blir de slitne av, og de har så godt av sosialiseringen. Og, meld dere for all del på et valpekurs!! Det er så viktig både for valp og eiere... Absolutt verdt tiden og pengene. Ellers anbefaler jeg forumet på canis.no, haugevis av tråder med riktig aktivisering av valper, valpebiting med videre. Forum – forumforside – valpeprat. De har også fine bøker til salgs der – kan anbefale ”Fra valp til voksen hund.” Og ja, han er en fullstendig normal valp! Lykke til!!! Han er kanskje overstresset? Har lagt merke til at han er verst når vi kommer fra tur, om han har vært lenge ute ol.. Tror kanskje jeg aktiviserer han for mye
la Flaca Skrevet 7. mai 2009 #9 Skrevet 7. mai 2009 Neida han slipper ikke selv om ungen hyler, blir bare enda mer vill og hopper for å bite mer og knurrer og bjeffer vilt! Og hva har dere gjort for å lære valpen at den ikke skal oppføre seg sånn? En valp må lære kjørereglene i hjemmet deres, og det er du som har ansvaret for det, ikke valpen! Mine barn var 2 og 3 år da vi fikk valp. En stor, vilter piraya som gikk etter bleieromper og alt som hadde puls. Han var vel 11 uker gammel da han helt sluttet med valpebiting, men det kom av konsekvent håndtering fra oss menneskene (både voksne og barn). Det kommer ikke av seg selv! Ignorering er tingen, når "auuu" ikke hjelper. Mange valper blir bare enda mer gira om man hyler på den måten, de syns det er kjempegøy. Jeg lærte barna mine å stå stive som saltstøtter når valpen havnet i bitemodus. Armene tett over brystet og beina sammen, helt stille uten å se i retning valpen. Helt til valpen roer seg, og enda en stund til. Til og med toåringen lærte det i løpet av et par dager, så dette er ikke noe problem å gjennomføre for en 8-åring. Når valpen roer seg kan man rolig vende seg mot den igjen og skryte "rooolig". Begynner han på igjen da er det bare å gjenta opplegget. Valpen vil slutte å bite dersom du er helt konsekvent på å overse den når den biter. Om det gjør aldri så vondt! (Jeg brukte faktisk leggiser ei stund, sånne tykke ullgreier på leggene ) Gir du opp etter to dager med en valp som driter i at du ignorerer har du tapt. Og selv om biting og herjing er helt naturlig valpeatferd er det viktig å sørge for at valpen får ro når den begynner sånn, for det er ofte et uttrykk for at hunden er overtrøtt, gira og stressa. Valper kjenner ikke sin egen begrensning og må "legges" akkurat som en baby. Du må legge til rette for at hunden får ro, enten ved å sette den i valpegrinden eller binde den i nærheten av deg selv for eksempel. Og pass på at det ikke er alt for mye spennende som skjer rundt den når den skal hvile. Du skriver at du korrigerer den når den er i bånd. Hva slags korrigering er det snakk om?
Gjest Illiya Skrevet 8. mai 2009 #10 Skrevet 8. mai 2009 (endret) Enig med de andre her. Husk også at når valpen din biter og styrer med sønnen din, får han også masse opmerksomhet. Skal vedde på dere kommer dere opp av sofaen og trår til for at valpen skal slutte. Og dette er jo en ønskelig effekt for valpen, den får jo "belønning" for å herje. Sånn var det her også i forhold til katta. Valpen styrte og hoppet rundt katta, vi på beina for å avverge situasjonen. Holdt henne, skjermet katta osv. Det førte ikke fram i det hele tatt, valpen fikk "jage katta" mer og mer som hobby, og vi begynte med time-out. Hver gang valpen setter i gang, blir hun satt fast i kjetting ved kjøkkenbordet til hun roer seg. Tok ikke lang tid før hun skjønte at det ikke lønte seg å jage katt, så det funket godt her. Kjetting bruker vi for den er ikke god å tygge på. Brukte bånd først, men da begynte hun bare å tygge på det, og roet seg ikke. Synes også det er bedre å sette hunden fast i nærheten av dere istedet for i et annet rom. Valpen vår er snart 4 mnd, og den er også litt hyper etter tur ute. Den trenger gjerne hjelp til å roe seg, og jeg legger meg ofte på gulvet med henne (senga hennes) sånn at hun greier å slappe av fort. Endret 8. mai 2009 av Illiya
Gjest TS Skrevet 8. mai 2009 #11 Skrevet 8. mai 2009 Selvsagt har vi stoppet all biting, men å ignorere går jo ikke for da biter hun jo enda mer på ungen og han skriker jo i smerte, så det vil jeg ikke at han skal få! Vi begynte med det med engang vi fikk han , og det hjalp utrolig og han roet seg og bet nesten ikke. Kunne prøve seg av og til bare, derfor jeg trodde at nå var det så og si over. Men plutselig er han verre enn noengang som å slå på en bryter! Og det jeg opplevde i går var skremmende for vanligvis er det nok å bare si nei til han så slutter han å prøve seg. Men i går så var han uten bånd og gikk bananas på ungen min! Og også i noen andre ganger har han prøvd å bite og hoppe på kompisene til ungen min. Detter er noe han har begynt med i det siste å være ekstrem og da mest uten bånd for da klarer jeg ikke å få tak i han og stoppet haN .
Gjest TS Skrevet 8. mai 2009 #12 Skrevet 8. mai 2009 Enig med de andre her. Husk også at når valpen din biter og styrer med sønnen din, får han også masse opmerksomhet. Skal vedde på dere kommer dere opp av sofaen og trår til for at valpen skal slutte. Og dette er jo en ønskelig effekt for valpen, den får jo "belønning" for å herje. Sånn var det her også i forhold til katta. Valpen styrte og hoppet rundt katta, vi på beina for å avverge situasjonen. Holdt henne, skjermet katta osv. Det førte ikke fram i det hele tatt, valpen fikk "jage katta" mer og mer som hobby, og vi begynte med time-out. Hver gang valpen setter i gang, blir hun satt fast i kjetting ved kjøkkenbordet til hun roer seg. Tok ikke lang tid før hun skjønte at det ikke lønte seg å jage katt, så det funket godt her. Kjetting bruker vi for den er ikke god å tygge på. Brukte bånd først, men da begynte hun bare å tygge på det, og roet seg ikke. Synes også det er bedre å sette hunden fast i nærheten av dere istedet for i et annet rom. Valpen vår er snart 4 mnd, og den er også litt hyper etter tur ute. Den trenger gjerne hjelp til å roe seg, og jeg legger meg ofte på gulvet med henne (senga hennes) sånn at hun greier å slappe av fort. Ja jeg bruker å binde han inne for å hindre han i å bite venner av ungene mine. Jeg må bare få si at jeg hadde kontroll på han men nå er han plutselig blitt myye verre..
Gjest Illiya Skrevet 8. mai 2009 #13 Skrevet 8. mai 2009 Selvsagt har vi stoppet all biting, men å ignorere går jo ikke for da biter hun jo enda mer på ungen og han skriker jo i smerte, så det vil jeg ikke at han skal få! Vi begynte med det med engang vi fikk han , og det hjalp utrolig og han roet seg og bet nesten ikke. Kunne prøve seg av og til bare, derfor jeg trodde at nå var det så og si over. Men plutselig er han verre enn noengang som å slå på en bryter! Og det jeg opplevde i går var skremmende for vanligvis er det nok å bare si nei til han så slutter han å prøve seg. Men i går så var han uten bånd og gikk bananas på ungen min! Og også i noen andre ganger har han prøvd å bite og hoppe på kompisene til ungen min. Detter er noe han har begynt med i det siste å være ekstrem og da mest uten bånd for da klarer jeg ikke å få tak i han og stoppet haN . Hvis du ikke får tak i han uten bånd når den er ute med ungene, kan du rett og slett ikke ha den uten bånd. Du kan ikke la ham få prøve seg hvis du ikke får tak i ham, da er det nytteløst. Han trenger å venne seg av med dette før det får sette seg fast Begynner han sånn inne, bare tar du ham, og binder ham til han roer seg.
Gjest Illiya Skrevet 8. mai 2009 #14 Skrevet 8. mai 2009 Ja jeg bruker å binde han inne for å hindre han i å bite venner av ungene mine. Jeg må bare få si at jeg hadde kontroll på han men nå er han plutselig blitt myye verre.. Huff, ja, skjønner det. Dette går nok i perioder.
Gjest TS Skrevet 8. mai 2009 #15 Skrevet 8. mai 2009 Hvis du ikke får tak i han uten bånd når den er ute med ungene, kan du rett og slett ikke ha den uten bånd. Du kan ikke la ham få prøve seg hvis du ikke får tak i ham, da er det nytteløst. Han trenger å venne seg av med dette før det får sette seg fast Begynner han sånn inne, bare tar du ham, og binder ham til han roer seg. Ja skjønner jo at jeg ikke kan ha han løs noe mer når min sønn er ute, for dette går jo ikke mer. Tusen takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #16 Skrevet 8. mai 2009 Har dere gått valpekurs? Hva slags hund er det? Hvordan er det du har korrigert/stoppet aterden?
Troyamin Skrevet 8. mai 2009 #17 Skrevet 8. mai 2009 Mine barn var 2 og 3 år da vi fikk valp. En stor, vilter piraya som gikk etter bleieromper og alt som hadde puls.
Bobeline Skrevet 8. mai 2009 #18 Skrevet 8. mai 2009 En liten digresjon i forhold til korreksjon og kontroll over hund i bånd; Det er lurt å huske på at dersom en bruker "et lite rykk i båndet teknikken" som korreksjon bør en bruke sele og ikke vanlig halsbånd. Dette fordi rykk i nakken kan føre til skader på en hund, akkurat som hos mennesker. Ved bruk av sele blir rykket fordelt til brystbenet og ikke bare virvlene og luftrøret.
Gjest TS Skrevet 9. mai 2009 #19 Skrevet 9. mai 2009 Har kun brukt et høyt nei og det har nyttet inntil nå.. Nå nytter det ikke å hyle høyt eller si nei. Han biter og hopper for det, men da kun til min sønn og hans kompiser, ikke til noen andre. Han kan såvidt prøve seg på meg men da slutter han tvert om jeg sier nei. Men ikke på min sønn, men skjønner jo at det kan være at han begynner å skal prøve å bestemme eller? Har aldri rykket i noe halsbånd nei, men da har jeg bedre kontroll og kan holde han ifra å bite og hoppe om vi er ute.Synes det er så synd, for før kunne ungene leke og herje ute og han være løs sammen med dem uten at han bet dem slik som nå
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #20 Skrevet 9. mai 2009 I verste fall, og dette høres ille ut, men dette kan funke på firbente pirayaer: Når hunden aser seg opp og biter, ta tak over snute eller i nakken og "press" hunden ned samtidig som du sier "NEI!". Jeg har hatt endel erfaring med hunder som hopper og biter, og det som går igjen etter å gjøre slikt er at når du slipper opp er hunden litt "krypnende" i et par minutter, og så er alt i orden igjen. Må som regel gjentas endel ganger får det sitter (Vær obs over at faren for å bli bitt er større om du går etter snute. Det er svært skjelden jeg bruker det, men om så er så er det rett og slett for at jeg tar tak i det jeg får)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå