Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Jeg har termin 12/9, og da jeg hadde ganske nøyaktig to måneder igjen, startet noe som i utgangspunktet artet seg som natteplager. Flere ganger om natta våknet jeg av at høyre arm var totalt bortdovnet og sovende. Var liksom så mye mer enn bare det også, for smertene var uutholdelige, og det var helt umulig å "få liv i" den mens jeg lå i senga. Dermed måtte jeg opp og stå og helst gå meg en tur rundt i huset for å få følelse tilbake i hånda/armen og bli kvitt smertene.

Det merkelige er at jeg fremdeles (selv om det begynner å bli plagsomt tungt) ligger på ryggen, så armen kommer på ingen måte i klem - og det er derfor intet som tilsier at den skulle dovne bort slik. Bekymrer meg jo litt for at blodsirkulasjonen er så elendig at armen dovner bort i liggende tilstand...

Det er slett ikke noe "system" på dette, for armen - og særlig fingrene - dovner nå bort når det passer den, virker det som. Aller hyppigst nattetid, men også forleden da vi vandret rundt i Molde sine jazzfestivalgater - og i stående tilstand burde jo blodsirkulasjonen absolutt være god nok til å forsyne armen og hånda med nok blod...!

På arbeid i dag fortalte en kollega om noe liknende fra sitt svangerskap for 23 år siden. Beina hennes dovnet bort omtrent fra dagen da det gjensto 2 mndr. Hun ble sykemeldt med beskjed om at det var fosteret som klemte på en nerve, og at dette vanligvis gikk utover håndrotsnerven og dermed rammet armen/hånda. Den forklaringa "makes sense" for min del også, spesielt fordi det bare kommer og går som det selv lyster.

Er det noen som har liknende erfaringer eller symptomer?? Tenkte jeg skulle plinge på til legen til uka, for dette går på nattesøvnen løs...

Kristin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisan !

Må først si at jeg ikke er gravid, ei heller vært det.

Ønsker deg lykke til med Baby'n.

Ang. doven arm og hånd/fingre så er jeg ofte plaget av det.

Min fysioterapaut sier at det skyldes en låsning jeg har i ryggen.

Til tider så holder det at jeg bare lar armen hvile på armlene i bilen, så visner minst 2 fingre. Lillefinger og ringefinger.

Armen min dovner også veldig fort, men jeg ligger på den til tider da, men det holder med 1/2 min. så er den "borte" :ler:

Siden du er gravid, så er det nok noe som ligger i "klem" ett eller annet sted vil jeg tro ja.

Men hør med legen din du. Det er som regel det beste :blunke:

Skrevet

Dette med bortdovnede armer er noe som en del får når de er gravide. Det er så vanlig at det har et eget navn til og med, håndrotsyndrom tror jeg det var (alle sv.skapsbøkene mine er pakket ned enda så jeg kan ikke sjekke - har nettopp flyttet). Jeg har hatt det en god del allerede i dette sv.skapet (er 22 uker på vei nå). Det er ubehagelig, men det går bort etter sv.skapet sies det. Har ikke hatt noe særlig av dette i tidligere sv.skap, så akkurat det kan jeg ikke si noe om ut fra egen erfaring. Men for meg i hvertfall hjelper det litt å strekke armene opp over hodet og bevege fingrene når dette skjer.

Skrevet

Ja dette hadde jeg og i svangerskapene mine. Det var en nerve som ble trykket på sa legen. Men ta deg en telefon til legen du, om ikke annet så for å få det i papirene dine at du har det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...