Apple- Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Vi har altså lyst på en tre-etasjes kake hvor det ene laget står rett oppå det andre. Iflg. den konditoren vi hadde tenkt å bestille av, er ikke dette vanlig i Norge (det er amerikansk, sier han)... Et vennepar hadde denne kaken da de giftet seg, som er den typen jeg mener. Jeg har jo sett den typen mange ganger, og ikke bare i Statene. Konditoren sier at vanlige, norske "kremkaker" blir ødelagt hvis man setter dem rett oppå hverandre. Dette vet selvsagt ikke jeg noe om, jeg tenkte kanskje man setter dem oppå et stativ som er skjult inni kaken. Bør jeg finne meg en annen kake eller kanskje en annen konditor?
Coriander Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 Det går kanskje ikke an å lage en sånn kake med bløtkake eller marsipan kake. Her i UK er det veldig vanlig med sånne kaker og det er ofte vanlig sukkerbrød inni med fyll og så dekkes kaken med noe som heter 'royal icing', en litt mer avansert form for melisglasur som er stiv men også flesksibel. Tror ofte det er 'pinner' inni, har i hvertfall sett sånne til salgs mange steder, tror de heter 'internal cake columns'. Kanskje lurt å spørre en annen konditor, det kan jo ikke være så voldsomt til heksekunst å lage en sånn kake skulle jeg tro. Håper du finner noen som kan lage en slik kake for deg.
Gjest Miley Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Da får du noen andre til å bake den. Jeg får en kakebakervenninne til å lage kake til oss, hun baker den på amerikansk måte med sukkerbunn og det som hører med. Den skal være i etasjer slik du viser på bilde. Ikke noe problem.
Bahia Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 "Faste kaker" som f.eks. sjokoladekake er ikke noe problem å stable og litt mykere kaker, slik som kaker av sukkerbrød, bruker man støttepinner nede i kakene og hjelpeplater under kakene. Altså burde det ikke være noe problem for en konditor å lage dette. Syns det var litt merkelig jeg da, men....
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #5 Skrevet 7. mai 2009 Her jeg bor har jeg kun funnet en eneste baker som lager slike stablekaker. Kakene blir støttet av pinner og kakebrett av f.eks papp. Jeg lurte på om jeg skulle lage en selv, bare bestille tre marsipankaker uten pynt på et konditori å sette dem samen å pynte selv. Finner masse inspirasjon på Festkaker.no
ashera Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 En bløtkake stablet som tårn vil nok sige sammen. Som en over her sier, slike kaker er gjerne av typen fruitcake eller sjokoladekake, som er faste i bunnen.
miss_pretty Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 jeg hadde laget en slik kake i fimoleire, og ville gjerne ha slik. hos min konditor (som er den eneste her jeg bor på et mindre sted)kunna han lage det, men det ble litt mellomrom mellom kakene, så det ble som et tårn, på en måte. da kunne han ha en stang eller 4 stenger inni. vi har istedet valgt en "selvinspirert" etasjekake... ble veldig fornøyd! men om du bor på et større sted ville jeg gått rundt til forsjellige konditorer og høre!
Kanutten Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 (endret) Hei det er ikke noe problem å lage slik kake på "norsk" vis. Bare å bruke støttepinner og papplater mellom hvert lag som noen andre sier det.. Lykke til. Edit* Hvor befinner du deg i landet? Kanskje jeg kan komme med en anbefaling av konditori. Endret 7. mai 2009 av Maye
Montezuma Skrevet 8. mai 2009 #9 Skrevet 8. mai 2009 Hei det er ikke noe problem å lage slik kake på "norsk" vis. Bare å bruke støttepinner og papplater mellom hvert lag som noen andre sier det.. Lykke til. Edit* Hvor befinner du deg i landet? Kanskje jeg kan komme med en anbefaling av konditori. Sukkerpasta er hvitt og stivt og kan brukes istedenfor/i tillegg til krem og marsipan for at kaen skal bli stødigere. men å skjule et kakestativ inni urde heller ikke være noe problem. bytt konditor!
Apple- Skrevet 10. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 10. mai 2009 Hei det er ikke noe problem å lage slik kake på "norsk" vis. Bare å bruke støttepinner og papplater mellom hvert lag som noen andre sier det.. Lykke til. Edit* Hvor befinner du deg i landet? Kanskje jeg kan komme med en anbefaling av konditori. Nedre Romerike *venter ivrig*
Kanutten Skrevet 10. mai 2009 #11 Skrevet 10. mai 2009 Prøv Veslefrikk.com. Jeg kan garantere at de lager ei slik kake til deg uten problem. Det er vel nærme deg? Hun som driver veslefrikk bor på Gjerdrum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå