Gå til innhold

2-3 dagers behandlingstid for manuell giro/overførsel?


Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_forundret_*
Skrevet

Jeg skulle få en innbetaling for noe jeg har solgt nå før helgen.

Men han som har kjøpt er litt "gammeldags", så han var i banken i dag morges og betalte i skranken. Greit nok det, forsåvidt.

Men i banken sa de flg.: I og med at kjøper og selger ikke har samme bank, måtte vi regne med 2-3 dager før pengene er på min konto! Hallo? Hvis jeg går inn på nettbanken en torsdag morgen fra min Nordea og sender betaling til min samboer som har DnB - da er pengene på hans konto samme dag!

Hvilke systemer bruker bankene seg i mellom? Bruker ikke de også elektroniske systemer? DnB legger inn betalingen hos seg, og vips! ved neste "kjøring" er den i Nordea. Burde være logisk, eller?

Eller bruker bankene seg i mellom steintavler som blir fraktet med hest og kjerre?

Noen som jobber i bank her som kan gi en fornuftig forklaring?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Legger du det inn i nettbanken så går det veldig raskt - du har jo gjort hele jobben.

Men, leverer man en giro over skranke så må det manuelt arbeid inn i bildet. Jeg mener at giroen faktisk blir sendt rent fysisk til bbs som så gjennomfører overføringen. Men gjør man det i nettbanken går alt elektronisk fra den ene kontoen til den andre, også her via bbs.

Gjest Gjest_forundret_*
Skrevet
Legger du det inn i nettbanken så går det veldig raskt - du har jo gjort hele jobben.

Men, leverer man en giro over skranke så må det manuelt arbeid inn i bildet. Jeg mener at giroen faktisk blir sendt rent fysisk til bbs som så gjennomfører overføringen. Men gjør man det i nettbanken går alt elektronisk fra den ene kontoen til den andre, også her via bbs.

Hvis dette er sant (på meg virker helt utrolig å drive å sende papirlapper fysisk til hverandre i 2009), da er det jo ikke det minste rart at bankene har sitt å slite med.

Men det forklarer i det minste de 2-3 dagene (vanlig tid for snail-mail, eller Posten). Ihvertfall bør jo noen ha innsett og likevel forkastet besparelsen ved å istedet bruke 1-2 minutter for å legge inn kontonummeret elektronisk.... (såkalt "manuelt arbeid")

Noen bankansatte som kan bekrefte/benekte/forklare?

Skrevet
Noen bankansatte som kan bekrefte

:Nikke:

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er vel noe av grunnen til at folk "presses" over til nettbank ved å ta store gebyrer ved betaling over skranke osv, slik at det går enkelt, greit, elektronisk og raskt.

Hvorfor de som sitter i skranken ikke kan punche det manuelt der og da vet jeg ikke, men det har vel gjerne med dokumentasjon å gjøre? Jeg vet ikke helt.

Gjest Gjest_forundret_*
Skrevet
:Nikke:

Å hjelpe meg! De sender altså dette fysisk i posten. Same procedure as every year ....1950, 1960, 1970, 1980, 1990, 2000 osv. :sjokkert:

Det kan neppe ha noen med kravet til dokumentasjon å gjøre, som en her foreslo. Sålenge jeg fysisk kan gå i skranken og gjøre et uttak på f.eks. 80.000 kroner ved kun å vise mitt vanligvis blide ansikt og legitimasjon, burde det jo også være en grei sak å "dokumentere" en betaling fra en kjekk mann som fysisk går i banken - og som også viser sitt blide ansikt og legitimasjon.

Men takk skal du ha for svaret, Frysepulver!

Gjest SmallTalk
Skrevet

Vel, hadde han hatt et kidnnummer så hadde det blitt registrert med en gang (sånn er det ihvertfall i PIB og BIB), men hvis det er en giro uten kid må den registreres hos BBS slik at de skal kunne gi beskjed om hvem som faktisk har betalt giroen.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Vel, hadde han hatt et kidnnummer så hadde det blitt registrert med en gang (sånn er det ihvertfall i PIB og BIB), men hvis det er en giro uten kid må den registreres hos BBS slik at de skal kunne gi beskjed om hvem som faktisk har betalt giroen.

Alt går via BBS, både det som er med og uten KID.

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)
Alt går via BBS, både det som er med og uten KID.

Ja, det stemmer. Men giroene uten kid må i tillegg sendes inn til BBS slik at de har mulighet til å registrere hvem som betalte giroen og gi mottaker beskjed om dette. Pga dette tar det noen dager ekstra som følge av postgangen. Giroer med kid sendes ikke inn til BBS, og tar derfor ikke like lang tid å registrere.

Endret av SmallTalk
Skrevet

I tillegg må man bruke tid på å sjekke at navn og kontonummer stemmer overens. I nettbanken er kundene selv ansvarlige, men leverer man inn en giro i banken så må banken sikre seg om at pengene kommer fra riktig konto og havner på riktig konto.

Gjest Gjest31
Skrevet
:Nikke:

JA. Bankansatt. Kan bekrefte at giroen blir sendt med post til BBS. Der havner den i bunke som blir puchet fortløpende. 2-3 dager er vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...