Gå til innhold

Hunen min er alene 9 timer om dagen alene

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Harald_*
Skrevet

Er akkurat lagt et forhold bak meg, og i det forholdet skaffet vi oss en hund sammen. Og jeg har overtatt denne hunden nå siden hun selvfølgelig ikke ville det..

Uansett, jeg er VELDIG glad i denne hunden, men jeg jobber 8-4 jobb, og hunden må nå være hjemme 9 timer alene om dagen.. Den klarer seg, men jeg har veldig dårlig samvittighet..

Er dette bra for han?, synes dere jeg skal heller omplassere han (plis si nei..:( )..

Jeg har ingen som kan passe på han om dagen.. Og han er lært opp til å pisse to ganger om dagen, men det er de 9 timene ensomhet.. jeg er litt bekymra for..

Hva mener dere jeg bør gjøre? Noen som har noen erfaringer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner du ni timer arbeid, eller glemmer du reisetiden til og fra?

Selv ville jeg kanskje funnet en forvert et halvt års tid. Så kunne du brukt det halve året på å bestemme deg for en løsning.

Gjest Gjest
Skrevet

Hunden er jo et flokkdyr, og liker selskap. 9 t er lenge, men jeg tror det er veldig mange hunder som totalt er hjemme ca 9 t om dagen. De fleste jobber jo 8t dag, så da sier det seg selv (med reisetid til og fra jobb). Det er jo ikke bare de som har hjemmekontor, eller kan ta med seg hunden på jobb eller de som ikke jobber/jobber deltid - som har hund.

Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge hunden får oppmerksomhet og brukt seg når du kommer hjem er det ikke så farlig mener jeg. Luft hunden godt før du drar så den slipper å være trengt.

En hund sover mange timer av døgnet, er den trygg når du er borte ligger den nok og purker.

Skrevet
Regner du ni timer arbeid, eller glemmer du reisetiden til og fra?

Selv ville jeg kanskje funnet en forvert et halvt års tid. Så kunne du brukt det halve året på å bestemme deg for en løsning.

jeg jobber 8 timer (8-4) som sagt, og bruker en time hver dag tilsammen til og fra..

Forvert er uaktuelt..

er det ingen som er alene her og har hund, som har noen erfaringer å dele

Skrevet

Du ønsker ikke fòrvert. Og du føler hunden ikke får nok stimuli hos deg. Ikke har du noen som kan passe den om dagene? Hva slags alternativ har du da egentlig? Omplassering eller avliving er det første som slår meg...

Sliter du med dårlig samvittighet, så er det vel en grunn til det? Da er det bedre å omplassere. Men vær kritisk til ny eier! Lag en god kontrakt.

(Har selv vært gjennom samlivsbrudd og ikke kunne hatt hunden lenger)

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Det er maaaaange hunder som klarer seg fint hjemme aleine en hel arbeidsdag! Hvor godt hunden klarer seg kommer an på hvilken hund der er, og hvor flink du er til å lufte den både før og etter jobb!

Løsningen en familie i gaten vår kom frem til var å la meg og en venninne lufte hunden når vi kom hjem fra skolen! Vi gikk da på ungdomsskolen, og var ferdig på skolen noen timer før eier kom hjem fra jobb:)

Det kan jo også hende at det er noen studenter der du bor som savner en turkamerat de dagene de har fri fra skolen? Det gjør i allefall jeg!

Hvor bor du?

Gjest Miam
Skrevet

Jeg synes du skal stå opp litt tidligere før du drar på jobb og gå deg en tur med hunden, og kanskje slenge med noen øvelser for hodet slik at den får slitt seg ut både fysisk og psykisk. Hunden vår sov stort sett hele tiden mens vi var på skole/jobb, og det gjør den helt sikkert om den får slitt seg ut litt. Når du kommer hjem kan du gjøre samme opplegget, bare lenger da.. Bare den får brukt seg så tror jeg det går fint! :)

Gjest Wacmoc
Skrevet

Bikkja mi er aleine hjemme fra halv 8 til kvart over 4 på noen hverdager. Han klarer seg helt fint. Har setti opp videokamera et par dager på rad for å se hva han gjør. Når jeg drar sitter han å titter på døra i to minutter, før han går å legger seg, og sover helt til jeg kommer hjem ( våkner innimellom og tygger litt på bein og drikker vann ). Om du lurer på om hva bikkja gjør når du er borte, kan du sette opp kamera der hunden er. Hadde også dårlig samvittighet, men når jeg så hvor rolig han var, og at han sov 90% av tiden jeg var borte, så ble den delvis borte. Han får godt med tur om morran, og tur med en gang jeg kommer inn døra. :)

Gjest Revenka
Skrevet

Jeg har hund og har vært borte fra han i 9 timer hver dag i flere år. Det går utmerket. Han sover hele dagen uansett, så koser vi oss når jeg er hjemme. Nå må jeg si at jeg går så og si aldri "ut" på ettermiddag/kveld, og skal jeg et sted da så blir han med meg uansett.

En hund sover om lag 17 timer om dagen, så er den godt luftet før du drar er ikke det noe problem. Husk på alle de som har hund som også jobber, også de som bor alene med hunden. Det går nok utmerket så lenge han får det han trenger utenom de 9 timene du ikke er hjemme.

Nå er jeg hjemme i permisjon og bikkja holder sine gamle vaner og sover hele dagen kun avbrutt av luftetur. Ellers ligger han snorkende på plassen sin.

Gjest Gjest
Skrevet

Hnden min er også hjemme 9 timer pr. dag, går helt fint det. I min forrige jobb hadde jeg han med, og kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har noen mindre lykkelig hund nå som da. Så dette går nok helt fint:-)

Ellers så er det jo blitt veldig popuært med sånn "dog-walker" da...

Gjest Gjest
Skrevet

Sett opp en lapp på feks nærbutikken din om at du ønsker noen til å lufte hunden din.

Skoleungdom er vel hjemme ca kl 14 og de ønsker ofte å tjene litt penger. Dette må da være en god ide så lenge du mener hunden har et lynne som tilsier at det kan gå greit.

Her vi bor er det flere jenter som gjerne vil gå turer med hundene til folk fordi de er så glad i hunder, for oss er det uaktuelt men det er en eldre dame som har disse jentene hos seg ganske ofte for å lufte hunden.

Jeg tror nok også som de andre her at hunden din har det fint men både for din samvittighet og for hundens glede så hadde mitt forslag kanskje vært lurt.

Gjest Miam
Skrevet

Hvor bor du hen da? Jeg kunne godt tenkt meg å luftet hund i ny og ne! :jepp:

Gjest Glør
Skrevet

Jeg er ikke alene, men hunden min er jo alene de 9 timene jeg er borte på jobb. Og jeg synes ikke det er omplasseringsgrunn. De fleste som har hund jobber jo fulltid. Så lenge man går tur og aktiviserer hunden mye når man er hjemme, trenger man ikke å ha dårlig samvittighet.

Skrevet

Så lenge hunden som regel er alene bare de ni timene, og ikke ni timer mens du er på jobb og deretter to timer mens du er ute og trener og deretter tre timer mens du besøker venner - du skjønner tegninga - så skal ikke det være noe problem.

Luft hunden godt før du drar på jobb, og aktiviser den skikkelig når du er hjemme om ettermiddagen/kvelden (hjernearbeid, skogturer, triks, blodspor, agility, søke etter mat på plena...), så vil den nok ha et fint liv. Med mulig unntak dersom det er en Border Collie eller lignende.

Du vil fort merke på hunden om den mistrives, begynner den å stresse, ødelegge ting hjemme, bjeffe i tide og utide eller utvikle andre uvaner, så får den kanskje ikke nok aktivisering.

Gjest Gjest
Skrevet

Det går nok bra, mest sannsynlig sover han de timene du er borte. Hunder sover mye.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei

Jeg bor alene og har hatt hund i 8 år. Min er alene ca 8,5 - 9 timer i ukedagene(inkl reising til og fra jobb). Jeg lufter han en liten tur om morgenen og så tar vi en god tur om ettermiddagen. Jeg har av og til avtaler som ikke passer for hunden å være med på, på kveldstid. Disse kveldene kjører jeg litt ekstra med hjernetrim (sporing feks) på turen vår også. Så han får litt ekstra ut av turen vår.

I de tilfellene jeg kan ta han med ut på besøk eller aktiviteter så gjør jeg det. Det er god sosialisering for hunden min å oppleve nye situasjoner.

Hunden min er en avslappet hund som ser ut til å ha det riktig så bra. Ikke noen uro-tegn som biting på møbler, er lett med på lek når jeg inviterer og maser ikke rundt i leiligheten når det ikke skjer noe. Det går helt fint an å ha hund alene, og de klarer en 8 - 9 timer når de blir vant med det. Men det er lenge, og tiden må ikke strekkes lengre enn det.

Vi er blitt et skikkelig bra tospann - hunden min og jeg. Verdens beste trenings- og turkamerat. Så det er verdt å bruke litt tid på strukturere tiden slik at du kan beholde den. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Du ønsker ikke fòrvert. Og du føler hunden ikke får nok stimuli hos deg. Ikke har du noen som kan passe den om dagene? Hva slags alternativ har du da egentlig? Omplassering eller avliving er det første som slår meg...

Sliter du med dårlig samvittighet, så er det vel en grunn til det? Da er det bedre å omplassere. Men vær kritisk til ny eier! Lag en god kontrakt.

(Har selv vært gjennom samlivsbrudd og ikke kunne hatt hunden lenger)

Ts har ikke skrevet at hun ikke føler hunden får nok stimuli. Og dårlig samvittighet kan man få selv om man ikke har grunn til det. Jeg fikk kjempedårlig samvittighet sist uke da barnet mitt hylgrein da hun måtte få sprøyte. Hadde jeg grunn til det? Nei.

Om hunden hadde mistrivdes hadde den gitt uttrykk for det. Hunden min er også alene ni timer dagen, og hun har det helt fint. Hun sover som en stein mesteparten av dagen. I feriene, når jeg er hjemme hele dagen, blir jeg ofte møtt med irritert poffing og snøfting om jeg forstyrrer henne for mye på formiddagen i ukedagene. Hun har sin egen ukerytme som tydeligvis er fornøyd med.

Skrevet

En hund godtar det meste. Ikke dermed sagt at det er en optimal situasjon for hunden. Jeg vil alltid gjøre mitt ytterste for at hunden min lever et så godt liv som mulig, og ikke at den må ta til takke med det den får. En hund som ikke klager, er ikke nødvendigvis en lykkelig hund.

Selvfølgelig vil en hund ha selskap! Men jeg tenker at 9 timer alene om dagen er ganske vanlig for mange hunder (desverre...) Men så lenge man mosjonerer godt med hunden før og etter jobb, går dette sikkert helt fint! :)

Det er ikke greit å slippe hunden ut i hagen 5 min før og etter jobb, og regne med at det er nok. Altfor mange som gjør dette.

De færreste ønsker å la hunden være alene mange timer, men sånn er jo hverdagen. Jeg er heldig som slipper dette i og med at vi er to stk, og jeg jobber 80%.

Hunden min er alene 6 timer annenhver dag og 1-2 timer de andre dagene. I helgene er han sjelden til aldri alene.

Bare pass på at hunden din får nok stimuli før, og spesielt etter jobb, så vil jeg tro at dette absolutt ikke er noe problem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...