Gå til innhold

Å kjøpe restplasser direkte på Gardermoen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_reiselysten_*
Skrevet

Jeg har med jevne mellomrom hørt om mennesker som pakker kofferten, setter seg på Gardermoen og venter og så får kjøpt ekstremt billige restplassbiletter på minutter eller timers varsel.

Nå har jeg en del fri framover, stor reiselyst og lite penger - og kunne tenke meg å prøve dette. Men hvordan gjør man det? Hvor melder man seg, liksom? Finnes det en skranke eller må man melde seg for alle de ulike fly- /reiseselskapene? Hvordan foregår det?

Noen som har gjort dette før og kan dele erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hørt om det mange ganger, men aldri snakket med noen som har gjort det selv.

Jeg vil tro det funker omtrent sånn:

Reis til Gardermoen og meld fra til de selskapene du kunne tenke deg å reise med om hva du er interessert i og om de kan rope deg opp hvis de får en ledig plass fordi noen ikke møter opp.

Skrevet (endret)
Jeg har hørt om det mange ganger, men aldri snakket med noen som har gjort det selv.

Jeg vil tro det funker omtrent sånn:

Reis til Gardermoen og meld fra til de selskapene du kunne tenke deg å reise med om hva du er interessert i og om de kan rope deg opp hvis de får en ledig plass fordi noen ikke møter opp.

Nei, slik funker det ikke. Det er mange år siden man kunne gjøre noe sånt, dengang internett var uvanlig og charterselskapene hadde billettkontorer på flyplassen.

Det er ingen vits å møte opp på flyplassen uten billett, med håp om å få den billig. Det er da du får de aller dyreste billettene. "Restplasser" eksisterer ikke hos ruteselskapene, kun hos charterselskapene. Dog finnes det ingen kampanjer eller muligheter du får på flyplassen som du ikke får på nett.

Så det beste rådet for billige reiser, er internett! :)

Edit: Leif

Endret av Glitnir
Skrevet

Enig i det Glitnir skriver! :)

Det nytter ikke å møte opp på flyplassen i håp om billige billetter, da blir du nok skuffet siden det som regel kun er de dyreste billettene igjen! Ta heller å let litt på internett så finner du nok noe der! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Så veldig mange år siden dette var mulig kan det nå ikke være, siden jeg vet om noen som gjorde det i fjor sommer.

Restplasser på internett er en ting, men nå er det vel ikke egentlig direkte restplasser det spørres om her, men ledige plasser som oppstår på grunn av avbestillinger i siste liten? De finner man ikke på nett, og jeg synes det er rart dersom reiseselskapene ikke er interessert i å selge disse ledige plassene som dukker opp, men heller lar plassene være tomme når noen faktisk er interessert i å betale for dem og fylle dem også på kort varsel.

Gjest nusj
Skrevet
Så veldig mange år siden dette var mulig kan det nå ikke være, siden jeg vet om noen som gjorde det i fjor sommer.

Restplasser på internett er en ting, men nå er det vel ikke egentlig direkte restplasser det spørres om her, men ledige plasser som oppstår på grunn av avbestillinger i siste liten? De finner man ikke på nett, og jeg synes det er rart dersom reiseselskapene ikke er interessert i å selge disse ledige plassene som dukker opp, men heller lar plassene være tomme når noen faktisk er interessert i å betale for dem og fylle dem også på kort varsel.

Du får nå synes det er så rart som du bare vil, men slik fungerer det nå engang ikke... Flyselskapene selger ikke ledige seter på billigsalg til de som måtte befinne seg på flyplassen rett før avgang. Hos ruteselskapene er de siste setene de dyreste, med mindre de har kampanjer (og dette er fremdeles ikke noe man får på flyplassen ved avgang).

Og historien om at du vet om noen som gjorde det på Gardermoen i fjor sommer stemmer rett og slett ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det ingen av charterselskapene som har kontorer på OSL altså?

Gjest Gjest
Skrevet
Er det ingen av charterselskapene som har kontorer på OSL altså?

De fleste har vel stengt, men jeg tror Apollo har det fremdeles. Men jeg tror også de har sluttet med dette å selge plassene på billigsalg rett før avgang (alt slikt selges gjennom de vanlige kampanjene/restplassene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...