Gå til innhold

Svigerbror, svigersøster

Gjest Wacmoc

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
For det første er det forskjell på talespråk og skriftspråk. Det er ikke alltid man kan skrive slik man snakker, da norsk skriftspråk i motsetning til talespråk er standardisert.

For det andre tviler jeg på at dette er dialektavhengig. Dette er et veldig nytt fenomen, og jeg vil tro at det dermed har mye større utbredelse i den yngste delen av befolkningen enn blant de som er eldre.

For det tredje dreier seg ikke om å leve i sin egen lille boble. I alle seriøse media bruker man svoger og svigerinne, og ikke svigerbror og -søster.

For det første så er vel ikke KG en arena der man utelukkende bruker standardisert skriftspråk. Et diskusjonsforum blir naturlig nok ofte preget av talespråket.

For det andre så er ikke svigerbror/svigersøster et veldig nytt fenomen. Disse uttrykkene har vært vanlige der jeg bor i minst 20 år. Relativt nytt kan man kanskje si, men ikke veldig nytt.

For det tredje så blir det litt søkt å forvente at et forum skal representere seriøse media (her er det brukerne som styrer språket). Og det finnes faktisk mange seriøse media som bruker svigerbror og svigersøster, selv om du ikke er vant til å se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mest vant til svigerbror og svigersøster, ikke svoger og svigerinne. Jeg kaller ikke samboeren til broren min for min svigersøster, fordi hun ikke er gift med broren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det andre tviler jeg på at dette er dialektavhengig. Dette er et veldig nytt fenomen, og jeg vil tro at det dermed har mye større utbredelse i den yngste delen av befolkningen enn blant de som er eldre.
Sikker på det? :klø: Der jeg kommer fra har jeg så godt som aldri hørt noen bruke svoger/svigerinne, både unge og eldre sier svigersøster og -bror.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi
Sikker på det? :klø: Der jeg kommer fra har jeg så godt som aldri hørt noen bruke svoger/svigerinne, både unge og eldre sier svigersøster og -bror.

Mine pensjonerte foreldre sier også svigersøster og svigerbror. Vi er forøvrig nordlendinger, hvis noen vil stusse mer over om det er dialekta eller ei.

Og hvorfor er ikke svigerbror og svigersøster å regne som skriftspråk når det står i den ene ordboka det linkes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjønner ikke hvorfor folk driver og kaller det svoger og svigerinne. Har aldri hørt noen si det, bare lest det her inne :roll:

Har vel mye med dialekt å gjøre, og jeg synes egentlig det er rart når det dukker opp folk som aldri har hørt noen bruke det ene alternativet og absolutt ikke kan skjønne hvorfor andre ikke bruker de samme ordene som en selv. Hallo, kjære medmennesker, har dere virkelig ikke fått med dere mangfoldet av ordbruk og dialekter i dette lille landet vårt??? Er det virkelig så mye å undre seg over? Når dere leser at folk bruker disse ordene jevnlig her inne må dere vel greie å forstå at folk faktisk bruker de muntlig også selv om dere ikke har vært på tur i de traktene der det blir brukt?

Jeg har faktisk bare hørt de uttrykkene på diskusjonsforum på internett. Derfor syntes jeg det hørtes veldig rart ut, som om man ikke visste at det het svoger og svigerinne, og fant på noen nye uttrykk. Mulig det er dialektavhengig da, mente ikke å rakke ned på noen. Syntes bare det hørtes veldig rart/hjemmesnekra ut.

Folk må gjerne bruke det for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Jeg har faktisk bare hørt de uttrykkene på diskusjonsforum på internett. Derfor syntes jeg det hørtes veldig rart ut, som om man ikke visste at det het svoger og svigerinne, og fant på noen nye uttrykk. Mulig det er dialektavhengig da, mente ikke å rakke ned på noen. Syntes bare det hørtes veldig rart/hjemmesnekra ut.

Folk må gjerne bruke det for min del...

Enig i at det høres hjemmesnekra ut. Uenig i at jeg ikke mente å rakke ned på noen. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Enig i at det høres hjemmesnekra ut. Uenig i at jeg ikke mente å rakke ned på noen. :briller:

Fordi...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...