Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 12. mai 2009 #81 Skrevet 12. mai 2009 Ja, det var dette med ting, da... Alt man trenger å ha med seg på 17.mai! Jeg vil råde alle til å få sydd en lomme inn i en eller to av sømmene på stakken. Jeg har det i min bunad (Åmlibunad, som ikke har tilhørende løslomme), og det har reddet meg mang en gang. Lomma har plass til mobil, penger, nøkler og annet essensielt, og den er helt skjult i stakkesømmen. Plassér den et stykke ned, så det ikke bulker over hoftene, men ikke så langt ned at den dingler mellom knærne når du går (=veldig irriterende i lengden). Selv om ikke alle bunader automatisk lages med slike "inni"-lommer, så er det ikke usannsynlig at det allikevel var i bruk. På kontinentet opptrer de ihvertfall i malerier fra 1600-tallet, og selv om løslommer var i bruk til utpå 1700-tallet på kontinentet, og til 1800-tallet i Norge, så tror jeg ikke "inni"-lommer har vært et ukjent fenomen her. Min kom ferdig med lomme i frontsømmen - jeg vet ikke om dette er fordi bunadsyersken selv fant det på, eller om det er basert på historisk draktmateriale. Men det er uansett uhyre praktisk, og ikke ukjent fra historiske drakter.
Gjest Imsdal Skrevet 12. mai 2009 #82 Skrevet 12. mai 2009 Ja, det var dette med ting, da... Alt man trenger å ha med seg på 17.mai! Jeg vil råde alle til å få sydd en lomme inn i en eller to av sømmene på stakken. Jeg har det i min bunad (Åmlibunad, som ikke har tilhørende løslomme), og det har reddet meg mang en gang. Lomma har plass til mobil, penger, nøkler og annet essensielt, og den er helt skjult i stakkesømmen. Plassér den et stykke ned, så det ikke bulker over hoftene, men ikke så langt ned at den dingler mellom knærne når du går (=veldig irriterende i lengden). Selv om ikke alle bunader automatisk lages med slike "inni"-lommer, så er det ikke usannsynlig at det allikevel var i bruk. På kontinentet opptrer de ihvertfall i malerier fra 1600-tallet, og selv om løslommer var i bruk til utpå 1700-tallet på kontinentet, og til 1800-tallet i Norge, så tror jeg ikke "inni"-lommer har vært et ukjent fenomen her. Min kom ferdig med lomme i frontsømmen - jeg vet ikke om dette er fordi bunadsyersken selv fant det på, eller om det er basert på historisk draktmateriale. Men det er uansett uhyre praktisk, og ikke ukjent fra historiske drakter. Det var lurt, du kommer virkelig med interessante svar Ellen, de er velig lærerike
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 12. mai 2009 #83 Skrevet 12. mai 2009 Det var lurt, du kommer virkelig med interessante svar Ellen, de er velig lærerike Så hyggelig sagt!
Gjest Lille-pus Skrevet 12. mai 2009 #84 Skrevet 12. mai 2009 Hva er problemet med å ha cape til stakk og liv? cape er jo basically noe a la kappene man brukte som yttertøy tidligere... Kan ikke se noen problemer med cape til stakk og liv. Men, til rautrøyebunad og til beltestakk så er det altså jakke. Jakke som ble laget for å syne både beltet og eventuelle broderier på ryggen av livet (det betyr at den er stutt, og høg i ryggen). Jeg har snakket med mange om hvorvidt cape var brukt i mitt hjemdistrikt i tidligere tider, men ingen gjør noe annet enn å riste oppgitt på hodet av det som presenteres i den linken jeg la ut. Sjal har alltid vært ok. Dessuten er det knakende pent til stakk og liv
Vera Vinge Skrevet 12. mai 2009 #85 Skrevet 12. mai 2009 Silketørkler får du bl.a. hos Husfliden (men også hos de fleste andre som syr og/eller selger bunader). De fleste jeg har sett er produsert av Tyrihans. Det er fler enn bare telemarkinger som bruker silketørkler, og det betyr at jeg har iallefall ikke sett noen spesielle silketørker til telemarksbunader. Og, siden silkeormer ikke lever i Norge så måtte silken komme fra andre steder. Det betød nok at det ikke ble laget spesielle mønster tilegnet spesielle distrikter Silketørkler brukes i halsen, på hodet og i beltet - fritt valg - men ikke spesielt vanlig til stakk og liv da..... Silketørklene i beltet var friergaver som ble "hengt til syning" Vippen er en måte å samle og knyte opp håret på. En måte som var vanlig iallefall i aust Telemark (min mormor vippet sitt hår helt til hun døde, tidlig på 70 tallet). Med andre ord, å vippe opp håret ble iallefall gjort i hele aust Telemark. Ein bruka det vippebandet ein hadde. Du kan greit bruke vippebandet til ein rautrøyebunad om du gjeng med stakk og liv Men, stakk og liv er ikkje ein Bø-drakt, sjøl om han er sauma hjå Almankås i Bø. Det er betestakken som oftast (og feilaktig) vert kalla Bø-stakken (og så blir iallefall jeg litt snurt av at en stakk sauma i Sauherad eller på Ulefoss eller på Lunde gis begrepet Bø-stakk). Til stakk og liv kan du nesten ha hvilket yttertøy som helst, men vær så snill og hold cap'en borte fra beltestakk og rautrøye - selv om noen påstår det ! Bare se omtrent midt på denne siden ! Tusen takk for grundig svar! Da skal jeg stikke innom Husfliden og se hva de har. Ang. silketørkle så har jeg lest flere steder at det hører til stakk og liv også, bl.a. på Husflidens sider, mener jeg. Drakten er jo veldig enkel i seg selv, og jeg har derfor tenkt at det kunne være morsomt med noe mer til. Men det er altså ikke noe jeg har funnet på selv. Og så skjønte jeg ikke helt hva du mente med at stakk og liv ikke er fra Bø. Jeg har ikke gjort grundig research på drakten, men jeg har fått den av bestemoren min, som alltid har kalt den Bø-stakken. Mener du at det er feil? Hva mener du i så fall er den korrekte betegnelsen? Stakk og liv fra Telemark? Det er i så fall pinlig fra min side, men jeg har altså stolt på bestemoren min, som er bunadsfantast. Jeg snakker altså om denne, bare sånn at det er klart (jeg har for øvrig to andre skjorter - en i hvit brokade og en i småblomstret bomull - og andre bånd).
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 12. mai 2009 #86 Skrevet 12. mai 2009 Og så skjønte jeg ikke helt hva du mente med at stakk og liv ikke er fra Bø. Jeg har ikke gjort grundig research på drakten, men jeg har fått den av bestemoren min, som alltid har kalt den Bø-stakken. Mener du at det er feil? Hva mener du i så fall er den korrekte betegnelsen? Stakk og liv fra Telemark? Det er i så fall pinlig fra min side, men jeg har altså stolt på bestemoren min, som er bunadsfantast. Jeg snakker altså om denne, bare sånn at det er klart (jeg har for øvrig to andre skjorter - en i hvit brokade og en i småblomstret bomull - og andre bånd). Innbiller meg den er fra Tinn i Telemark, så fylket er helt korrekt. Tror også den var i bruk til langt ut på 1900-tallet, type siste ledd i østtelemark-beltestakk-utviklingen.
Vera Vinge Skrevet 12. mai 2009 #87 Skrevet 12. mai 2009 Innbiller meg den er fra Tinn i Telemark, så fylket er helt korrekt. Tror også den var i bruk til langt ut på 1900-tallet, type siste ledd i østtelemark-beltestakk-utviklingen. Hm. Dette må jeg tydeligvis ta på kammerset med min bestemor. Men bare så det er sagt, så er det ikke riv ruskende tilfeldig at jeg har den. Bestemoren min kommer fra Telemark og har mye slekt diverse steder der. Hun har stakk og liv, og ønsket å gi meg en lik til konfirmasjonen. Følte bare at jeg måtte forsvare meg litt pga. min uvitenhet. (Og så har jeg da bunad fra hjemstedet mitt, som egentlig er den jeg har brukt mest.)
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 12. mai 2009 #88 Skrevet 12. mai 2009 Hm. Dette må jeg tydeligvis ta på kammerset med min bestemor. Men bare så det er sagt, så er det ikke riv ruskende tilfeldig at jeg har den. Bestemoren min kommer fra Telemark og har mye slekt diverse steder der. Hun har stakk og liv, og ønsket å gi meg en lik til konfirmasjonen. Følte bare at jeg måtte forsvare meg litt pga. min uvitenhet. (Og så har jeg da bunad fra hjemstedet mitt, som egentlig er den jeg har brukt mest.) Men ikke gå ut ifra at jeg har rett, da... Nå ble jeg helt psyket ut... Ha-ha. Det var det første som slo meg, men jeg har ikke sjekket dette! Bunaden står i Fossnes sin "Norges bunader og samiske folkedrakter", så det kan være verdt å dobbeltsjekke...
Gjest Lille-pus Skrevet 12. mai 2009 #89 Skrevet 12. mai 2009 Det jeg mener er at stakk og liv ble brukt mange flere steder, og ikke "bare" er fra Bø Så for meg iallefall blir det blir litt vel begrensede å definere den som Bø-stakk Slik jeg kjenner den så er det bare "stakk og liv". Forøvrig min mormors daglige påkledning frem til hun døde (men det er snart oppmot 40 år siden), men da ikke like "bunadspreget" som den fremstår for eksempel hos Almankås Forstår jo godt du kjenner den ved det navn som din bestemor bruker på stakk og liv. Litt spennede akkurat det, for som regel er det (den berømte) beltestakken som får klistret på seg begrepet "Bø-stakk". Sliketørkler er det jo bare å bruke. Kan dårlig tenke meg at kvinnene kastet sliketørklene da man forsiktig begynte å ikle deg mer moderne drakt (fra betestakk til stakk og liv). Har bare ikke sett så mye bruk av silketørkler til stakk og liv
Gjest Glør Skrevet 12. mai 2009 #90 Skrevet 12. mai 2009 Det bringer meg over på hodeplagg. Jeg har ikke hodeplagg til bunaden min (nordmørsbunaden), og har ikke sett noen bruke hodeplagg til den, men jeg har veldig lyst på lue. Hva koster et hodeplagg, sånn omtrent? Har man hodeplagg, så trenger man kanskje ikke bruke ørepynt? Da jeg var liten hadde jeg den spisse svarte lua, også er det vel det hvite hodeplagget som er for gifte. Du ser begge variantene i bildeserien på denne artikkelen, spesielt på bildet som er tatt bakfra: http://www.tk.no/speilet/article2100567.ece
Norbertine Skrevet 13. mai 2009 #91 Skrevet 13. mai 2009 (endret) man kan bli gal av mindre... Og dette er ingenting i forhold til prøvelsene man skal igjennom dersom man har Rørosdrakt. Jeg har Rørosdrakt, og dette har jeg egentlig ikke merket noe til. Det er jo et veldig stort utvalg av farger og mønstre som er lov, det har vel ikke vært så mye diskusjon fram og tilbake om hva som er lov og ikke? Klart, det er vel mange som mener mye forskjellig når det gjelder rørosdrakt slik som med alle andre drakter. Når det gjelder luediskusjonen kan jeg omtrent ikke huske å ha sett noen i rørosdrakt uten lue (eller huve). Siden hukkubandet festes til den, og man heller ikke har noe sølv, ser drakten ganske naken uten. Men det er ganske upraktisk å gå med, siden den dekker ørene blir man jo omtrent døv, i tillegg til at det blir svært varmt innendørs. Den må også sitte stramt siden hukkubandet skal sitte på. Jeg vurderer å få et annet feste på hukkubandet, med knapping f.eks, men dette blir jo ikke helt orginalt. Er det stor synd å bruke festeanordninger som ikke ble brukt i "gamle dager"? Det synes jo uansett ikke. Jeg er dog glad for at jeg er gravid i år, så slipper jeg å har dårlig samvittighet for å ikke komme inn i den. Jeg fikk den sydd inn for noen år siden da jeg var veldig tynn, men har lagt på meg i etterkant. Det er heller ikke noe vits i å slanke meg inn i den eller få den lagt ut, siden det er en jentekofte og jeg uansett burde skifte til konekofte nå. Men det er dyrt! Endret 13. mai 2009 av Gåsemor
Rosalie Skrevet 13. mai 2009 #92 Skrevet 13. mai 2009 Gåsemor: Viser du deg i Rørosdrakt uten huve på Røros, tror jeg nesten du kommer til å bli kastet uti hyttelva.
Norbertine Skrevet 13. mai 2009 #93 Skrevet 13. mai 2009 (endret) Gåsemor: Viser du deg i Rørosdrakt uten huve på Røros, tror jeg nesten du kommer til å bli kastet uti hyttelva. Ja, jeg hadde jo ikke tenkt å ta den av da. Bare feste hukkubandet godt fast i tråden til huva, slik at jeg ikke må binde den stramt for at det ikke skal falle av. Jeg får sikkert til det samme med en sikkerhetsnål om jeg tenker meg om. Endret 13. mai 2009 av Gåsemor
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 14. mai 2009 #94 Skrevet 14. mai 2009 Syns det er bare morsomt å provosere med tilbehør til bunaden Alltid like morsomt med komentarene fra bunadspolitiet. Hva synest dere foresten om støvletter til bunad? Jeg synest det er råstiligt (det var ingen provosering)
*Numi* Skrevet 14. mai 2009 #95 Skrevet 14. mai 2009 Etter å ha lest denne tråden må jeg si jeg er glad for at jeg ikke har bunad.
Blåklokke Skrevet 19. mai 2009 #97 Skrevet 19. mai 2009 Synes støvletter høres greit ut, jeg! Jeg så en meget stilig dame i Oslo-bunad som gikk med høye, sorte pumps. Hun var så elegant! Mange får ufrivillig en litt vaggende gange med en vanligvis vid bunad og relativt flate sko. Men jeg går med bunadskoene mine selv, når jeg først har dem så får jeg jo bruke dem. Gode å gå i er de i alle fall.
Malama Skrevet 19. mai 2009 #98 Skrevet 19. mai 2009 Korleis vasker dåke bunadsskjorta? Håndvasker den med flytende blenda eller milo, skyller godt, og skyller en gang til, og lar tørke. (Den gangen jeg ikke skylte godt nok lukta det såpe når jeg dampa den neste gang, det var ikke så lurt... da måtte jeg skylle den igjen da, og tørke og SÅ først dampe..) Legger bort i et hvitt putevar, til neste gang den skal brukes.
Grønt blad Skrevet 19. mai 2009 #99 Skrevet 19. mai 2009 Jeg vasker skjorta i en vaskepose på skåneprogram i maskinen, og jeg bruker Milo. Jeg lar skjorta tørke på kleshenger, og legger den deretter bort i et rent, hvitt putevar til neste gang den brukes.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #100 Skrevet 19. mai 2009 Bunadsko, ja..... Så årets kombinasjon på 17. mai: nordlandsbunad og grønne crocs! Det kunne ikke vært verre! Holdt på å snakke strengt til dama....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå