Gjest Glør Skrevet 10. mai 2009 #41 Skrevet 10. mai 2009 Hvis folk tok seg bryet med å gjøre litt research i slekten sin så ville man raskt oppdage at det er de færreste som kun har "en" bunad de har tilhørighet til. Jeg synes vel det er mere naturlig at folk sier at de valgte en bunad "fordi den er fin", enn "fordi nevøen til min tipp-tipp oldefar i 8 ledd tilbake bodde i telemark". Selv måtte jeg feks måtte gå tilbake til oldeforeldre/tippoldeforeldre for å finne andre bunader en den jeg har vokst opp med, og det mennesker jeg aldri har møtt, og dermed ikke har noen tilknytning til. Synes derfor det ville vært mer naturlig å feks gå til min samboers sted, eller der jeg bor nå, siden det er steder jeg faktisk har ett forhold til.
Gjest Mahjo Skrevet 10. mai 2009 #42 Skrevet 10. mai 2009 Jeg fikk Telemarksbunad tidlig på 90 tallet og den kom med hårvippe, ikke noe hårbånd men har dessverre sett mange som bruker vippen som et hårbånd. Og svært mange har det langt nedi panna. Jeg har arvet en Vest Telemarksbunad med ferdigfylt hårvippe. Selv har jeg hår ned til skuldrene og lurer på hvordan jeg skal få dette til å se ok ut.
Gjest Elastica Skrevet 10. mai 2009 #43 Skrevet 10. mai 2009 Men ja, den er uten tvil den mest "oppbrukte" av alle Norges bunader. Den går også under navnet "Oslo 3 bunaden". Det er vel Beltestakken som går under det navnet? (Men den er strengt talt fra Øst- Telemark den også.)
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 11. mai 2009 #44 Skrevet 11. mai 2009 Jeg er en av 17. mai synderne - men ikke av uvilje - bare fordi jeg har så lyst til å bruke bunaden min selv om jeg ikke har alle delene til den enda. Jeg har nemlig begynt å kjøpe meg bunad i voksen alder og ettersom det er en veldig kostbar bbunad så mangler jeg forkle, lue og understakk - men ettersom jeg har såpass mange andre deler til den nå, så bruker jeg den likevel. Skal bestille meg forkle til høsten og kanskje lue om jeg får råd (den koster ca 5000, så jeg må ha litt til overs for å få det til). Jeg ønsker meg i allefall å komplettere den av hele mitt hjerte og gleder meg over den vakre bunaden min så langt det er mulig. Dette er forsåvidt også i tråd med hva bunad- og folkedraktrådet anbefaler. Eller, "anbefaler" er vel ikke riktig ord i denne sammenheng. men de har uttalt at man før ikke hadde "full pakke" fra dag én - særlig tilbehør som sølv, sjal og forklær var noe man sparte opp og fikk mer/flottere utgaver av med årene Hva angår den rekonstruerte Hedemarkdrakten, så er den nærmest for et historisk korrekt 1700-tallskostyme å regne. Jeg hadde ikke gått av veien for å lage et forkle selv, av et trykket bomullsstoff med historisk utseende, eller et ensfarget sort et av kvalitetsstoff. Jeg vet at reglene for å tilvirke denne drakten er latterlig strenge (og provoserende... tenk å ta patent på historiske draktdeler... tsk-tsk...). Men kjenner du noen med komplett drakt, er det ikke så vanskelig å kopiere formen på forkleet.... Så kan du heller kjøpe et "ekte" forkle til høsten. Elastica: ja, det er beltestakken som har fått økenavnet "Oslo 3-bunaden". Beltestakken er en videreutvikling (ca. 1800-1900) av østtelemark-bunad (som har mer 1700-tallspreg), og begge er svært populære på vestkanten i Oslo. Så jeg går ikke av veien for å referere til begge som "Oslo 3-bunad"... Men det var beltestakken, og særlig de standaristerte lillarøde på 80-tallet, som fikk denne betegnelsen først.
Gjest Elastica Skrevet 11. mai 2009 #45 Skrevet 11. mai 2009 Jeg synes dette er en veldig interessant debatt. Selv har jeg Beltestakk som min tante har sydd til meg. Jeg har familie fra Telemark, og er dermed "godkjent" som Telemarkbunadinnehaver. Tidligere syntes jeg dette med tilstrekkelig tilknytning var veldig viktig. Nå tenker jeg heller at det er viktig at dersom man skal bruke nærmere femti tusen kroner på et plagg, så skaffer man seg noe man liker og kan trives med. Og jeg tror mange velger en drakt man har tilknytning til, nettopp fordi dette føles bedre. Imidlertid ville jeg aldri finne på å fnyse av noen som valgte en bunad etter utseende. Hvor nært skal det forresten være? Holder det at besteforeldrene er fra et sted? Holder det at de er født der, men flyttet til et annet sted? Hva med tilknytning gjennom mannen, samboer, gjennom perifer familie? Jeg synes dette med tilknytning kan bli vel oppkonstruert og latterlig. Det viktigste bør vel være at bunadtradisjonen bringes videre, gjennom at folk faktisk kjøper bunader. Ellers er jeg glad jeg har Beltestakk. Den kan varieres, og er vel strengt talt ikke for bunad å regne. Slik jeg har forstått det er Beltestakk en av de få bunadene/draktene vi har som faktisk har vært i bruk i den nåværende formen, de fleste bunader slik de fremstår i dag er konstruert en gang på nittenhundretallet. Og det er disse bunadene som er underlagt de strengeste reglene av bunadspolitiet. Men jeg bruker altså ikke jakke, eller annen form for ytterplagg, veldig outrerte solbriller, masse sminke eller andre smykker til. Bunadsko synes jeg ikke er særlig fint, så jeg bruker heller nøytrale snørestøvler (som også regnes som lovlige skoplagg). Jeg bruker hodetørkle noen ganger, skjerf i halsen noen ganger, andre ganger henger jeg skjerfet i beltet, og atter andre har jeg det ikke i det hele tatt.
Gjest Elastica Skrevet 11. mai 2009 #46 Skrevet 11. mai 2009 Forresten er det morsomt å lese det du skriver, Ellen. Mer! Mer!
FrizzleSizzle Skrevet 11. mai 2009 #47 Skrevet 11. mai 2009 Koster en ny bunad i dag 50 000 spenn? Halleluja. Min kosta 8000 på begynnelsen av 90-tallet.
Antoinette Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #48 Skrevet 11. mai 2009 Den rekonstruerte Hedmarksbunaden må se utrolig naken ut uten forkledet. Jeg ville nok vurdert Ellens tips og skaffet meg ett par meter Kattun og sydd et midlertidig forkle. Understakk kan du kjøpe ferdigprodusert fra Husfliden, bare legg den opp så den passer stakken din og ikke stikker ut under kanten. Den duger inntil du får kjøpt den som hører til. Beltestakk går også under navnet Oslo 3 ja, utrolig kjedelig for de som har den eller Raudtrøya.
Antoinette Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #49 Skrevet 11. mai 2009 (endret) Koster en ny bunad i dag 50 000 spenn? Halleluja. Min kosta 8000 på begynnelsen av 90-tallet. Mange av de nye rekonstruerte bunadene som krever spesielle stoffer kommer i dag lett opp på mellom 40-50 000. Et eksempel er den rekonstruerte hedmarksstakken hvor selve stakken er i ett Calemank-stoff som er svært kostbart og det er en eneste kvinne i Norge som har rettighetene til å produsere stoffet (fordi hun selv satte i gang produksjonen). caskr: Jeg ville ikke vært så kry over at din "bare" kostet 8000. Sannsynligvis inneholder den mange feil og mangler ettersom man i dag har mye mer kunnskap om hvordan draktene så ut og ikke minst valg av sytekikker, stoffer og materialer Endret 11. mai 2009 av Antoinette
Gjest Elastica Skrevet 11. mai 2009 #50 Skrevet 11. mai 2009 caskr: Jeg ville ikke vært så kry over at din "bare" kostet 8000. Sannsynligvis inneholder den mange feil og mangler ettersom man i dag har mye mer kunnskap om hvordan draktene så ut og ikke minst valg av sytekikker, stoffer og materialer Dette er tull. De fleste av bunadene er konstruerte drakter - og ikke noe man gikk med i "gamle dager".
Suzy Skrevet 11. mai 2009 #51 Skrevet 11. mai 2009 Den rekonstruerte Hedmarksbunaden må se utrolig naken ut uten forkledet. Jeg ville nok vurdert Ellens tips og skaffet meg ett par meter Kattun og sydd et midlertidig forkle. Understakk kan du kjøpe ferdigprodusert fra Husfliden, bare legg den opp så den passer stakken din og ikke stikker ut under kanten. Den duger inntil du får kjøpt den som hører til. Den ser faktisk ikke "utrolig naken ut" - den ser ut som den skal være sånn for den som ikke vet akkurat hvordan den skal være. Det er en svært vakker og fyldig stakk, men nydelige legg, som er et skue i seg selv. Ellens tips om å lage forkleet selv så lenge kan være ålreit det - jeg kjenner ingen som har maken bunad (den er ikke så vanlig enda, tross alt), men det må da være mulig å finne ut av hvordan den skal være. Understakk er da faktisk ikke så nøye å ha før jeg får kjøpt den selv Antoinette. I allefall i mine øyne - den synes ikke, så den venter jeg med
Antoinette Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #53 Skrevet 11. mai 2009 Dette er tull. De fleste av bunadene er konstruerte drakter - og ikke noe man gikk med i "gamle dager". Jo faktisk så er det det. I dag baserer man svært mange bunader på gamle tegninger og fotografier. Min bunad er rekonstruert utifra bildemateriale helt tilbake til 1710.
Antoinette Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #54 Skrevet 11. mai 2009 Er det hodeplagg til Vest Agder bunaden??? Noen av dem har hodeplagg, ta en titt her
thumbalina Skrevet 11. mai 2009 #55 Skrevet 11. mai 2009 Noen av dem har hodeplagg, ta en titt her Hmm- jeg har den med rødvest og rynkestakk.. ser ikke ut til at det er vanlig med hodeplagg til den... på bilde så er det bare de andre som har hodeplagg..
Store My Skrevet 11. mai 2009 #56 Skrevet 11. mai 2009 (endret) Men dere som har peiling; er det fremdeles slik at det er "lov" å velge bunad fra stedet der ektefellen er fra? Det lurer jeg også på. Til min bunad (trønderbunad) er det ikke veldig vanlig å benytte seg av hodeplaggene. Hverken lue eller koneskaut. Tror det er fordi disse plaggene har veldig lokalt opphav, pluss at jeg synes ikke koneskautet er noe fint. Bunaden var ferdig i 1923, og min bestemor og de fleste i hennes generasjon benytter seg ikke av hodeplaggene heller. Endret 11. mai 2009 av plingo
Rosalie Skrevet 11. mai 2009 #57 Skrevet 11. mai 2009 Jeg har ikke understakk, jeg. Valgte å sy om understakken til mamelukker da jeg danset gammeldans. Mye mer praktisk. Og ingen som ser. ja, de tar utgangspunkt i gamle bilder, ja, men jeg tviler sterkt på at alle i en bygd hadde likt festantrekk. Jeg vil tro at det var stor variasjon over temaet både i farger og materialvalg i "gamle dager". Og da å ta utgangspunkt i de få bildene som finnes gir dermed ingen fasit.
Antoinette Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #58 Skrevet 11. mai 2009 ja, de tar utgangspunkt i gamle bilder, ja, men jeg tviler sterkt på at alle i en bygd hadde likt festantrekk. Jeg vil tro at det var stor variasjon over temaet både i farger og materialvalg i "gamle dager". Og da å ta utgangspunkt i de få bildene som finnes gir dermed ingen fasit. Nei det hadde de neppe og ikke har jeg påstått det heller draktene de gikk med var under mer eller mindre konstant forandring men det er mulig å finne visse fellestrekk som endel av draktene i dag er basert på.
-Englefjes- Skrevet 11. mai 2009 #59 Skrevet 11. mai 2009 Det lurer jeg også på. Til min bunad (trønderbunad) er det ikke veldig vanlig å benytte seg av hodeplaggene. Hverken lue eller koneskaut. Tror det er fordi disse plaggene har veldig lokalt opphav, pluss at koneskautet er grusomt stygt. Bunaden var ferdig i 1923, og min bestemor og de fleste i hennes generasjon benytter seg ikke av hodeplaggene heller. Jeg har trønderbunad, og bruker kysen til (jeg er ugift). Min mor har koneskautet, og jeg synes det er et flott hodeplagg til den denne bunaden. Mitt inntrykk er at det er flere som går med hodeplagg nå enn før, men det er mulig det bare er noe jeg innbilder meg. Personlig synes jeg hodeplagget kompletterer bunaden.
Rosalie Skrevet 11. mai 2009 #60 Skrevet 11. mai 2009 (endret) Nei det hadde de neppe og ikke har jeg påstått det heller draktene de gikk med var under mer eller mindre konstant forandring men det er mulig å finne visse fellestrekk som endel av draktene i dag er basert på. Men det er derfor jeg får småanfall av "bunadspolitiet" når de setter igang. Ser bare på min bunad. Så skal man ha ullstakk. Nei, forresten silkedamask med mønster. Nei, så var det silkedamask uten mønster som var riktig. Vesten finnes i kun én rødfarge. Mørkerød silkedamask med innvevd fuglemotiv. Så var visst det feil. Det skulle være innvevd blomstermotiv. Samme med silkesjal. Så skulle det var sort med blomstermotiv, så sort med mønster i samme farger som forkleet. Så skulle det vært tukket nedi vesten, og ingen søljer på vesten, så skulle det være festet foran på brystet med kompnål. Så skulle det igjen være tukket nedi vesten, men kompnåla skulle være på vesten allikevel. For få år siden fant de gammelt bilde hvor det brukes lasketrøye i stedet for skjorte og vest. Så nå er det plutselig blitt tillatt med lasketrøye. man kan bli gal av mindre... Og dette er ingenting i forhold til prøvelsene man skal igjennom dersom man har Rørosdrakt. Endret 11. mai 2009 av Wadjet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå