Gå til innhold

Tid for bunad alle sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes de artiklene det ble linket til var veldig korte og intetsigende, så man får håpe bladet deres er bedre.

Gleder meg veldig over bunaden min, skal ha den på i dag, i morgen og selvsagt på 17. mai.

Men dere som har peiling; er det fremdeles slik at det er "lov" å velge bunad fra stedet der ektefellen er fra?

Skrevet
Hva med øredobber? Skal man ha som matcher sølja eller bare noen nøytrale eller ingen?

Enten skal det være øredobber som matcher sølja, hvis man ikke har det bør man gå uten.

Hvilke bunader har dere da?

Jeg har fjellbygdbunad.

Gjest Complex
Skrevet (endret)
Hmm så på bildet av min bunad at det finnes hodeplagg, men jeg kjøpte den av husfliden avdelign Mandal, og da var det vitterlig ikke noe hodeplagg (dette var i 1993(?)). Derfor kommer je helt sikkert ikke til å bruke hodeplagg:)

Ikke alle bunader det er påtvunget med noe hodeplagg. Dette må i så tilfelle kjøpes utenom..

**

Jeg hadde kystdrakten, men fikk ny for 2 år siden, så nå har jeg trønderbunaden :)

Endret av Complex
Skrevet
Ikke alle bunader det er påtvunget med noe hodeplagg. Dette må i så tilfelle kjøpes utenom..

**

Jeg hadde kystdrakten, men fikk ny for 2 år siden, så nå har jeg trønderbunaden :)

Hvilke farger? Min mor har trønderbunaden i rød. Rød og blå er vel de jeg liker best.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Jeg synes de artiklene det ble linket til var veldig korte og intetsigende, så man får håpe bladet deres er bedre.

Som jeg skrev da jeg linket dit, så ligger kun litt av artikkelen på nett...

Bunadsmagasinet hadde en informativ artikkel om dette for endel numre siden. Litt av artikkelen er på nett, men ikke all "hvordan gjøre det"-informasjonen:

http://www.bunad-magasinet.no/haarvipping-...761-103162.html

LITT av artikkelen, jeg gjentar: LITT.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Burde disse innspillene vært signert bunadspolitiet eller?!?! :lur:

You bet! He-he.

Men seriøst, jeg jobber med en mastergrad relatert til drakthistorie, og jeg er brennende oppdatt av teamet (altså, drakthistorie). Jeg synes fenomenet "bunad" i Norge både er kjempespennende og ganske rart. Det er egentlig underlig at vi flyr runt i halvhistoriske drakter på nasjonaldagen, og enda rarere at vi har så mange forestillinger om hva som er rett og galt, og hva de gjorde "i gamle dager".

Hva VIL man med en bunad? Vil man videreføre det nasjonalromantiske synet fra tidlig 1900-tall, hvor alt skulle være norskere enn norskest, men kanskje ikke historisk korrekt? Vil man ha en ekte historisk drakt, slik det er mer og mer tendens til i dag? Vil man ha "noe bunadsaktig" for å leve opp til det typiske 17. mai-bildet?

Hva som ligger til grunn for ens egen bunadinteresse, synes jeg er avgjørende for hva man velger og hvordan man bruker den også. Det ene er faktisk ikke riktigere enn det andre, fordi fenomenet bunad ligger i grenseland mellom historisk autentisitet, fri fantasi og nasjonalisme. Det er ingen faste regler eller en oppskrift "fra gamle dager" som kan brukes som fasit på hvert tilfelle.

Synes JEG, da. Men "bunadspoliti"-rollen er ganske gøy også, da. Hi-hi.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Hvorfor står ikke lofotbunaden og nordlandsbunaden og flere andre på den nettsiden du linka til?

Det er ikke alle drakter Husfliden har rettigheter til å produsere. I slike tilfeller er de heller ikke på nettsiden deres. Om jeg husker rett, er ikke den tradisjonsrike Setesdalsbunaden der heller, simpelthen fordi den tilvirkes lokalt i Valle/Setesdalen, og ikke via Husfliden.

Det er også noen drakter som ligger for mye utenfor bunadskonseptet til at Husfliden fører dem (det vil si at de er helt fritt komponerte, og ikke basert på eksisterende draktdeler, lokale tradisjoner eller liknende). Tror Lofodbunaden er et slikt eksempel, og også drakter som Lundeby og Jæren.

Skrevet
Nå måtte jeg søke opp hvilket hodeplagg som hører til nordlandsbunaden. Hele familien har denne, men noen lue har jeg aldri sett, heller ikke på gata 17.mai. Og jeg skal love at jeg aldri kommer til å iføre meg dette hodeplagget, uansett hvor riktig det er. Det er da ikke påbudt å bruke tilhørende lue?

Jeg har nordlandsbunad, men mangler dessverre luen. Har ønsket meg den lenge, men har dessverre ikke fått kjøpt den enda. Den er jo så fin, og jeg føler at bunaden min er ukomplett uten hodeplagget. :)

Skrevet

Hva skal man ha under bunaden da, siden nylonstrømper tydeligvis er feil?

Gjest Glør
Skrevet (endret)
Men samtidig var det også svært fasthamrede normer for hvem som fikk lov å gå med hva. Skillet mellom jomfru (ugift) og kone (gift) var det viktigste. Konens hodeplagg var gjerne langt mer omfattende, og det var endel ting (f.eks. stoffer eller plisseringer) som kun gifte kvinner fikk gå med. Via drakten skulle man umiddelbart kunne lese om en persons (eller ihvertfall kvinnes) sivilstatus, stand og rikdom, og dem som krysset disse reglene fikk merke det.

Det var også strenge normer knyttet til feks lengden på håret hos kvinner. Ugifte kvinner skulle ha langt hår, gifte fikk håret skåret så det skulle passe under hodeplagg når de giftet seg. Skal man være så nøye på det bør vel folk som bryter disse reglene droppe bunaden også? I tillegg til at folk med inntekt under gjennomsnittet ikke bør ha for mange sølv på bunaden, for da signaliserer de en rikdom de ikke har osv.

Endret av Glør
Gjest SmallTalk
Skrevet
Hva skal man ha under bunaden da, siden nylonstrømper tydeligvis er feil?

Meg bekjent så skal man bruke strømper av ull (naturmateriale).

Skrevet

Hva med sølvet da? Jeg har selv en romeriksbunad som min mormor broderte da jeg skulle konfirmeres. Fikk samtidig noe gammelt sølv som har vært lenge i familien å ha til. Ikke noe av det er "offentlig" romerikssølv, annet enn låsen på veska.

Jeg kommer selvfølgelig til å fortsatt bruke halssølja min mormor og min mor hadde som små, og den store sølja som moren til bestefar brukte. Og ikke minst mansjettknappene som mormors grandonkel lagde til svenneprøven sin som sølvsmed. Men er slik bruk av arvesølv som ikke hører til noe bunadpolitiet ser på med strenge øyne?

Gjest Complex
Skrevet
Hvilke farger? Min mor har trønderbunaden i rød. Rød og blå er vel de jeg liker best.

Har blå gloria :) Med luen :)

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Det var også strenge normer knyttet til feks lengden på håret hos kvinner. Ugifte kvinner skulle ha langt hår, gifte fikk håret skåret så det skulle passe under hodeplagg når de giftet seg. Skal man være så nøye på det bør vel folk som bryter disse reglene droppe bunaden også? I tillegg til at folk med inntekt under gjennomsnittet ikke bør ha for mange sølv på bunaden, for da signaliserer de en rikdom de ikke har osv.

Jeg sa ikke at man må følge normene som gjalt på 1700- og 1800-tallet, jeg kom med motinnspill på innlegget som sa at det ikke var så nøye før. Som du selv demonstrerer, VAR man nøye før, men kanskje på andre ting enn man er nøye på i dag.

Kvist: Bunad- og folkedraktrådet anbefaler faktisk å bruke gammelt arvesølv til bunaden, selv om det ikke opprinnelig hører til.

Annonse
Skrevet

Jeg er en av 17. mai synderne - men ikke av uvilje - bare fordi jeg har så lyst til å bruke bunaden min selv om jeg ikke har alle delene til den enda.

Jeg har nemlig begynt å kjøpe meg bunad i voksen alder og ettersom det er en veldig kostbar bbunad så mangler jeg forkle, lue og understakk - men ettersom jeg har såpass mange andre deler til den nå, så bruker jeg den likevel. Skal bestille meg forkle til høsten og kanskje lue om jeg får råd (den koster ca 5000, så jeg må ha litt til overs for å få det til). Jeg ønsker meg i allefall å komplettere den av hele mitt hjerte og gleder meg over den vakre bunaden min så langt det er mulig.

Jeg har forresten rekonstruert bunad fra Hedemarken - 1994 modell. Min er som den i bakgrunnen :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Syntes det er værst når folk kommer i ny bunad fra et setd som de absolutt ikke har noen tilhørighet til. Når man velger å kjøpe seg en bunad bør man ikke bare bla i en katalog å velge seg den typen man syntes er "finest", som om det skulle være et helt vanlig plagg fra en kleskatalog. En viss tilhørighet bør være tistede...!?!

Jeg har øst-telemark bunad, og jeg har ikke noe tilhørighet der eller familie. Mamma som kjøpte og laget bunaden sa at jeg kunne velge selv hvilken bunad jeg skulle ha, da jeg absolutt ikke likte Follo-bunaden... for når mamma først brukte så mye penger og tid på et så flott plagg, så var det viktig at jeg likte bunaden og at jeg skulle bruke den ofte.

Er dette så galt??

Skrevet
Jeg har øst-telemark bunad, og jeg har ikke noe tilhørighet der eller familie. Mamma som kjøpte og laget bunaden sa at jeg kunne velge selv hvilken bunad jeg skulle ha, da jeg absolutt ikke likte Follo-bunaden... for når mamma først brukte så mye penger og tid på et så flott plagg, så var det viktig at jeg likte bunaden og at jeg skulle bruke den ofte.

Er dette så galt??

Hvis folk tok seg bryet med å gjøre litt research i slekten sin så ville man raskt oppdage at det er de færreste som kun har "en" bunad de har tilhørighet til.

Men jeg synes det er synd at folk velger en drakt de absolutt ikke har noen form for tilhørighet til. Særlig den noe "oppbrukte" Aust-Telemark bunaden.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en øst-telemarksbunad som jeg er så stolt av. Jeg har arvet den etter bestemoren min. Hun sydde den til seg selv da hun var konfirmant. Hun døde året jeg sto til konfirmasjon, og jeg fikk den sammen med alt sølvet hennes, og et veldig vakkert brev. Hun hadde skrevet litt om sølvet, om hvem som hadde laget det. Alt sammen ble laget lokalt, og det er absolutt nydelig.

Jeg velger å gjøre ære på bunaden. Ikke legge til noe som ikke passer, noe som ikke hører hjemme.

Men, jeg kommer nok som vanlig til å drukne i mengden med den. Jeg syns den er vakker og spesiell, men "alle" har jo en serieprodusert øst-telemarksbunad.

Skrevet
Men, jeg kommer nok som vanlig til å drukne i mengden med den. Jeg syns den er vakker og spesiell, men "alle" har jo en serieprodusert øst-telemarksbunad.

Det er kjempesynd for de som virkelig har tilknytning til Telemark og hvor bunaden har en historie slik som din.

Men ja, den er uten tvil den mest "oppbrukte" av alle Norges bunader. Den går også under navnet "Oslo 3 bunaden".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...