Antoinette Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Det er vel neppe bare meg som irriterer meg litt på 17 Mai over hvordan folk kler seg i bunaden sin. "Alle" har glemt hodeplagget hjemme, noen prøver seg tom med at de "ikke fant det i skapet", det er billige nylonstrømper, alle slags stygge sko, for ikke å snakke om hva folk tar på seg av ytterplagg med dertil tåpelig unnskyldninger som at det er kaldt eller at det reget. Bruk paraply menneske Slik kler du deg i bunad Om hodeplagg Forskjellige kvinnebunader Og om mannsbunader Magasinet Bunads hovedside Råder alle til å lese seg opp litt og ikke minst, se på blidene. Dette er vanlige folk som alle har kledd seg riktig og se så flotte de er alle sammen. Her er både hår- og hodeplagg, fottøy og ikke minst makeup- og negler i full harmoni. Og det aller viktigste tipset for å se flott ut i bunad: Bunaden må være tilpasset kroppen. En kropp som er klemt inni et liv som er så sprengt at forbipasserende kan få en knapp i øyet ser aldri aldri bra ut. Og dere som har bunad der det er laget cape eller liv, kjøp det, kjøp også silketørkle til å knyte i halsen. Der er det også mange som synder. 1
Antoinette Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. mai 2009 Replica, det er en annen kjempelang tråd her om hvor mye rart man ser på 17 Mai, finner du den så link den gjerne, jeg finner den ikke.
Guinevere Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Kanskje viktigst av alt: Allvaersjakke og bunad skal aldri, aldri, aldri brukes sammen, ikke om det saa snoer kattunger! 17. mai kan vaere en estetisk proevelse for oss bunadspurister.
Antoinette Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. mai 2009 Kanskje viktigst av alt: Allvaersjakke og bunad skal aldri, aldri, aldri brukes sammen, ikke om det saa snoer kattunger! 17. mai kan vaere en estetisk proevelse for oss bunadspurister. Man får lyst til å gå bort til disse allvæsjakkebunadfolkene, fike litt til dem og spørre hva fa#n de tenker med.
Gjest Lille-pus Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 Jeg må få lov til å komme med en liten anmodning; Alle som har beltestakk eller rautrøyebunad: Vær så snille og bruk vippen slik den skal brukes. Den er ikke et pannebånd, og å bare "slenge den på" over løst, langt hår blir ikke så veldig fint (hvertfall ikke når man vet hvorledes det skal være og har vært). Halvlangt hår og ferdigrullet vippe ? - lag midtskill, samle håret bak i nakken, legg på vippen og bruk endene på vippebandene til å samle håret bak i nakken. Knyt Kort hår og ferdigrullet vippe ? - legg vippen på slik den ville ligget dersom du hadde vippet håret. Langt hår og vippeband ? - midtskill. Samle håret på hver side i nakken, legg vippebandet over skuldrene slik at det er like langt på hver side av senterpunkt i nakken, ta den ene "hårsamlingen og rull vippebandet rundt denne oppover håret (skjøt gjerne på med løshår om det blir for lite det du har selv . Nå kan du holde den ferdig vippede delen av håret fast mellom leppene mens du vipper den andre halvdelen. Legg så de to vippede hårdelene over hodet slik at de møtes bak i nakken. Knyt fast Ok, dette krever litt trening, så om du ikke har gjort det før så lønner det seg å starte treningen i tide før 17. mai morgenen 1
Anglofil Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 (endret) Takk for tipsene, men jeg har faktisk klart å miste mitt hodeplagg til min bunad, det er og blir borte, så det får jeg ikke gjort noe med i år i allefall (det er ikke mine feil altså, den ble ikke mistet ved et "uhell", vi har lett der letes kan, bah). Mvh Yvonne Endret 7. mai 2009 av Yvonne
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Jeg må få lov til å komme med en liten anmodning; Alle som har beltestakk eller rautrøyebunad: Vær så snille og bruk vippen slik den skal brukes. Den er ikke et pannebånd, og å bare "slenge den på" over løst, langt hår blir ikke så veldig fint (hvertfall ikke når man vet hvorledes det skal være og har vært). (...) Ok, dette krever litt trening, så om du ikke har gjort det før så lønner det seg å starte treningen i tide før 17. mai morgenen Problemet er vel at Husfliden selv presenterte det ferdig "flettede" vippebåndet som noe man kunne bruke som et hårbånd eller en krans. Tror det er få i dag som faktisk VET at "hårbåndet" skal immitere vippet hår. Er dog helt enig med deg! Bunadsmagasinet hadde en informativ artikkel om dette for endel numre siden. Litt av artikkelen er på nett, men ikke all "hvordan gjøre det"-informasjonen: http://www.bunad-magasinet.no/haarvipping-...761-103162.html
Antoinette Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 7. mai 2009 (endret) Jeg fikk Telemarksbunad tidlig på 90 tallet og den kom med hårvippe, ikke noe hårbånd men har dessverre sett mange som bruker vippen som et hårbånd. Og svært mange har det langt nedi panna. Endret 8. mai 2009 av Antoinette
mari Skrevet 7. mai 2009 #10 Skrevet 7. mai 2009 Hmm så på bildet av min bunad at det finnes hodeplagg, men jeg kjøpte den av husfliden avdelign Mandal, og da var det vitterlig ikke noe hodeplagg (dette var i 1993(?)). Derfor kommer je helt sikkert ikke til å bruke hodeplagg:)
Antoinette Skrevet 8. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 8. mai 2009 Hmm så på bildet av min bunad at det finnes hodeplagg, men jeg kjøpte den av husfliden avdelign Mandal, og da var det vitterlig ikke noe hodeplagg (dette var i 1993(?)). Derfor kommer je helt sikkert ikke til å bruke hodeplagg:) Hva slags bunad har du? Jeg har Norsk Bunadleksikon og kan slå opp for å se hva det står om hodeplagg til den.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 8. mai 2009 #12 Skrevet 8. mai 2009 Hva slags bunad har du? Jeg har Norsk Bunadleksikon og kan slå opp for å se hva det står om hodeplagg til den. Er den kjøpt via Husfliden i Mandal, tipper jeg nesten det er Vest-Agder-bunad? Jeg tror faktisk den kan brukes både med og uten hodeplagg, at det kun var gifte kvinner som brukte den glorieaktige saken på hodet (ev. med skaut over). Men ikke sitér meg på det...
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #13 Skrevet 8. mai 2009 Hvorfor står ikke lofotbunaden og nordlandsbunaden og flere andre på den nettsiden du linka til?
Nigo-san Skrevet 8. mai 2009 #14 Skrevet 8. mai 2009 Det er vel neppe bare meg som irriterer meg litt på 17 Mai over hvordan folk kler seg i bunaden sin. Jeg irriterer meg mest over at 17.mai kom i år igjen, og at jeg derfor er nødt til å ha på meg bunaden min. Det å ha den på er en prøvelse i seg selv, så hva folk måtte synes om mine sko, mine søljer, mine solbriller, mitt hår eller min paraply bryr meg virkelig midt bak. Fritt fram for å irriterre seg!
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #15 Skrevet 9. mai 2009 Jeg bruker ikke hodeplagget til bunaden min fordi jeg ikke vil se ut som ei gammel kone. Det sier jeg også rett ut til folk som spør. Jeg vil da se søt og ungdommelig ut selv om jeg bruker bunad. I gamle dager da bunadene var i bruk på en annen måte enn i dag, var ikke folk så blånøye på at alle detaljene måtte være helt korrekte, så hvorfor skal vi være det i dag? Jeg synes at det nærmest har blitt et hysteri ang. korrekt bruk av bunad. Men det er likevel enkelte ting jeg også mener er viktig, som at man ikke blander flere bunader/nasjonaldrakter sammen til ei smørje f.eks. Jeg vil forresten anbefale bladet Bunad (som det er linket til). Det er et kjempefint blad som inneholder mange gode artikler om norske kulturtradisjoner.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 9. mai 2009 #16 Skrevet 9. mai 2009 Jeg bruker ikke hodeplagget til bunaden min fordi jeg ikke vil se ut som ei gammel kone. Det sier jeg også rett ut til folk som spør. Jeg vil da se søt og ungdommelig ut selv om jeg bruker bunad. I gamle dager da bunadene var i bruk på en annen måte enn i dag, var ikke folk så blånøye på at alle detaljene måtte være helt korrekte, så hvorfor skal vi være det i dag? Jeg synes at det nærmest har blitt et hysteri ang. korrekt bruk av bunad. Men det er likevel enkelte ting jeg også mener er viktig, som at man ikke blander flere bunader/nasjonaldrakter sammen til ei smørje f.eks. Jeg vil forresten anbefale bladet Bunad (som det er linket til). Det er et kjempefint blad som inneholder mange gode artikler om norske kulturtradisjoner. Det er riktig at bunader ikke var så "uniformspregede" de er i dag. Det var langt større valgfrihet i forhold til stoffer, tilbehør og komposisjoner. Men samtidig var det også svært fasthamrede normer for hvem som fikk lov å gå med hva. Skillet mellom jomfru (ugift) og kone (gift) var det viktigste. Konens hodeplagg var gjerne langt mer omfattende, og det var endel ting (f.eks. stoffer eller plisseringer) som kun gifte kvinner fikk gå med. Via drakten skulle man umiddelbart kunne lese om en persons (eller ihvertfall kvinnes) sivilstatus, stand og rikdom, og dem som krysset disse reglene fikk merke det. Så det at de ikke var så nøye "i gamle dager" er en sannhet med modifikasjoner. Jeg synes faktisk de var strengere før enn hva som er tilfellet i dag - men samtidig er draktene blitt mer uniformspregede etterhvert som den levende klesskikken er stivnet til en festdrakt-form. Er forøvrig helt enig i at magasinet "Bunad" er bra. De ligger i tverrsnittet mellom bunad og historisk drakt, og har fine presentasjoner av både drakter og "hvordan lage"-artikler. Og så mange fine bilder! 1
Imax Skrevet 9. mai 2009 #17 Skrevet 9. mai 2009 Burde disse innspillene vært signert bunadspolitiet eller?!?!
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 9. mai 2009 #18 Skrevet 9. mai 2009 Nå måtte jeg søke opp hvilket hodeplagg som hører til nordlandsbunaden. Hele familien har denne, men noen lue har jeg aldri sett, heller ikke på gata 17.mai. Og jeg skal love at jeg aldri kommer til å iføre meg dette hodeplagget, uansett hvor riktig det er. Det er da ikke påbudt å bruke tilhørende lue? Ellers følger jeg enkelte regler; Lar solbrillene ligge hjemme, nøytral neglelakk og sminke, aldri fancy frisyrer, aldri jakke over - fryse litt kan jeg leve med. Men regner det, da tar jeg med paraply - alternativet er jo å ikke gå utendørs, det hadde blitt en trist 17.mai om alle bunadskledde måtte holde seg inne. Hva mener dere man skal gjøre når det høljer ned?
Møffi Skrevet 9. mai 2009 #19 Skrevet 9. mai 2009 Hva med øredobber? Skal man ha som matcher sølja eller bare noen nøytrale eller ingen?
Gjest Gjest_-lij-_* Skrevet 9. mai 2009 #20 Skrevet 9. mai 2009 Syntes det er værst når folk kommer i ny bunad fra et setd som de absolutt ikke har noen tilhørighet til. Når man velger å kjøpe seg en bunad bør man ikke bare bla i en katalog å velge seg den typen man syntes er "finest", som om det skulle være et helt vanlig plagg fra en kleskatalog. En viss tilhørighet bør være tistede...!?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå