Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Jeg og mannen (vi er gift) tenker på å opprette en underkonto i en av bankene våre til pensjonssparing i det små. Et sted å legge av litt penger nå og da, i tilfelle det offentlige ikke klarer å ta vare på oss om 50 år. Denne kontoen vil da bli stående i ett av våre navn. Men så lurer jeg på følgende: Hvis en av oss skulle dø (den personen som hadde kontoen i sitt navn), vil den andre automatisk få pengene da? Ingen av oss har barn fra før, men vi venter ett sammen snart. Eller må man da også betale arveavgift på disse pengene? (Selv om man selv har betalt inn halvparten av summen) Jeg synes det høres lettest ut å bare ha hver vår konto, men mannen mener at i ekteskap er jo alt felles likevel, så vi kan like godt ha en felles pensjonssparekonto...
Lerkefugl Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 Jeg og mannen (vi er gift) tenker på å opprette en underkonto i en av bankene våre til pensjonssparing i det små. Et sted å legge av litt penger nå og da, i tilfelle det offentlige ikke klarer å ta vare på oss om 50 år. Denne kontoen vil da bli stående i ett av våre navn. Men så lurer jeg på følgende: Hvis en av oss skulle dø (den personen som hadde kontoen i sitt navn), vil den andre automatisk få pengene da? Ingen av oss har barn fra før, men vi venter ett sammen snart. Eller må man da også betale arveavgift på disse pengene? (Selv om man selv har betalt inn halvparten av summen) Jeg synes det høres lettest ut å bare ha hver vår konto, men mannen mener at i ekteskap er jo alt felles likevel, så vi kan like godt ha en felles pensjonssparekonto... Det finnes ikke felles kontoer. Den kontoen står på eier den, og dersom eieren dør, vil kontoen bli sperret i påvente av skifteattest. Det blir ingen arveavgift mellom ektefeller, så pengene overtar den som er igjen uten å betale for det. Avhengig av om dere har trappetrinnrente eller ikke på sparekonto, ville jeg anbefalt dere å opprette hver deres konto, gjøre den andre til disponent på kontoen og overføre likt beløp inn på begge.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Det finnes ikke felles kontoer. Den kontoen står på eier den, og dersom eieren dør, vil kontoen bli sperret i påvente av skifteattest. Det blir ingen arveavgift mellom ektefeller, så pengene overtar den som er igjen uten å betale for det. Avhengig av om dere har trappetrinnrente eller ikke på sparekonto, ville jeg anbefalt dere å opprette hver deres konto, gjøre den andre til disponent på kontoen og overføre likt beløp inn på begge. Tusen takk for godt svar
flickan Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Jeg trodde ikke det spilte noe rolle hvem sitt navn kontoen står i så lenge man er gift og har felleseie, da regnes vel halvparten som ditt uansett i et evt dødsno?
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #5 Skrevet 7. mai 2009 Jeg trodde ikke det spilte noe rolle hvem sitt navn kontoen står i så lenge man er gift og har felleseie, da regnes vel halvparten som ditt uansett i et evt dødsno? Det er mulig det... det er bare mens man er i live at man eier forskjellige ting? Jeg eier f.eks. litt mer av huset vårt enn ham (tror bankpapirene sier 40-60 % deling), pga at jeg gikk inn med egenkapital. Eller har alt mitt automatisk blitt hans da vi giftet oss, og vi eier alt 50-50 nå? Hvis vi skulle skilles en gang, ville han vel bare fått med seg sin del ut, eller? Sukk - i stedet for å ha samtale med en prest om svadating og romantikk når man gifter seg, bør man heller få samtale med offentlig saksbehandler om håndfaste, nyttige ting
Gjest Marlo Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 Det er ett navn som står som eier ja, men om den andre disponerer kontoen så har vel den personen full rett til å ta pengene uansett om man er gift eller ikke?
flickan Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 Det er mulig det... det er bare mens man er i live at man eier forskjellige ting? Jeg eier f.eks. litt mer av huset vårt enn ham (tror bankpapirene sier 40-60 % deling), pga at jeg gikk inn med egenkapital. Eller har alt mitt automatisk blitt hans da vi giftet oss, og vi eier alt 50-50 nå? Hvis vi skulle skilles en gang, ville han vel bare fått med seg sin del ut, eller? Sukk - i stedet for å ha samtale med en prest om svadating og romantikk når man gifter seg, bør man heller få samtale med offentlig saksbehandler om håndfaste, nyttige ting Ja, er ikke enkelt dette her med felleseie. Hovedregelen fremgår av ekteskapsloven §§ 56 – 58: Hvis ikke annet følger av lov, avtale mellom ektefellene eller bestemmelse fra giver eller arvelater, skal ektefellenes samlede formue som er felleseie deles likt. Utgangspunktet er at ektefellenes midler som ikke på lovformelig måte er gjort til særeie, er felleseie. Dvs at dere skal dele likt ved evt skilsmisse selv om du nå eier mer enn ham nå, dersom ikke annet er avtalt i ektepakt (særeie). Unntaksbestemmelsen finner vi i ekteskapsloven § 59: Verdier av formue som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen. Dette må da fremsettes i særskilt krav, og skjer ikke atomatisk. Dersom egenkapitalen stammer fra FØR ekteskapet kan du altså kreve å holde dette utenfor en evt deling. Likevel kan retten nekte skjevdeling dersom dette fører til åpenbart urimelig resultat (dette vil nok ikke være tilfelle hos dere da). En viktig forskjell på skjevdeling og særeie, er at skjevdeling kun er knyttet til VERDIEN av det som evt skal skjevdeles. I særeie er unntaket fra delingen knyttet til selve GJENSTANDEN som er særeie. Det kan også være særeie på et gitt pengebeløp. Det kan være en god investering å kontakte en advokat å få hjelp til å ha det formelle i orden i fredstid, så slipper man ubehagelige og kansje langt dyrere overraskelser ved død eller skilsmisse. Husk at det også går an å avtale såkalt "særeie i livet, felleseie ved død."
Gjest lerkefugø Skrevet 8. mai 2009 #8 Skrevet 8. mai 2009 Det er ett navn som står som eier ja, men om den andre disponerer kontoen så har vel den personen full rett til å ta pengene uansett om man er gift eller ikke? Ja, dersom eieren av kontoen er i live. Dersom personen dør, blir kontoen sperret i påvente av skifteattest.
Gjest Marlo Skrevet 8. mai 2009 #9 Skrevet 8. mai 2009 Yikes! Forbanna kjipt om min samboer dör da og jeg ikke får tilgang til sparekontoen som jeg disponerer sammen med han... da taper jeg MYE penger =( (enda et godt argument for vi bör gifte oss ) hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå