Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gaby
Skrevet (endret)

Åh, nå er jeg forbanna altså!

Min tidligere arbeidsplass hadde et eierskifte, og det gamle as'et ble slått konkurs. Jeg og to andre ansatte hadde ikke fått utbetalt feriepenger, og sendte derfor inn lønnsgarantiskjema til bostyreren (advokaten). Dette var i midten av februar.

For to uker siden ringte vi til nav for å høre hvor lang behandlingstid det var på sånne saker, de svarte 2-3 måneder. De kunne sjekke statusen vår, men da viste det seg at de ikke hadde registrert noen ting på oss. Vi ringte advokaten, som skulle "sjekke det opp" og ringe tilbake. Advokatsekretæren kunne heller ikke finne noen ting på oss. Advokaten har altså ikke sendt inn papirene våre til nav!

Vi har nå prøvd å få tak i advokaten i to uker, uten hell. Han er "opptatt", skal ringe tilbake, er ikke tilstede osv. Vi har lagt igjen mange beskjeder til ham.

Vi har snakket med advokatforeningen, som anbefalte oss å sende inn en klage. Vi har gitt advokaten beskjed om at vi kommer til å gjøre det, og om vi ikke hører fra ham iløpet av uka blir klagen sendt inn.

Så vi sitter nå her, uten feriepenger. Vi kan ikke ta ut ferie (som vi er pålagt å ta ut), og vi kan ikke bestille ferietur.

Så hva gjør vi nå? Kan vi få advokaten til å betale oss ut feriepengene, og så får heller han sitte og vente på pengene?

Fra advokatenhjelperdeg.no:

"Hvordan reises et erstatningskrav?

Dersom du mener at advokaten din har begått feil og at disse feilene har påført deg økonomiske tap, kan du rette kravet direkte til advokatens sikkerhetsstiller (forsikringsselskap). "

:klø:

Endret av Gaby
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Så hva gjør vi nå? Kan vi få advokaten til å betale oss ut feriepengene, og så får heller han sitte og vente på pengene?

Fra advokatenhjelperdeg.no:

"Hvordan reises et erstatningskrav?

Dersom du mener at advokaten din har begått feil og at disse feilene har påført deg økonomiske tap, kan du rette kravet direkte til advokatens sikkerhetsstiller (forsikringsselskap). "

Dere kan selvsagt prøve dere å kreve advokaten direkte, men jeg kan aldri tenke meg at han er villig til det. Dvs at dere eventuelt må gå til sak mot ham, og det tar jo som du skjønner lengre tid enn å få behandlet lønnsgarantikravet.

Du skal i utgangspunktet som du selv siterer kreve forsikringsselskapet ved feil fra advokaten. Men dersom de ikke er enige i kravet, er du jo like langt ifht. å få ut disse pengene asap.

Gjest Gaby
Skrevet

Jeg mente ikke å kreve advokaten direkte, men som sagt å gå gjennom forsikringen.

Pengene får vi nok ikke asap nei :( men advokaten oppfører seg jo totalt useriøst, og jeg har ikke lyst til å bare si "okei ja men da venter jeg bare et halvt år til".

Gjest Gjest
Skrevet

Har du LO advokat gjennom fagforeningen ?

Erfarte og "mye rart" med min advokat.

Hadde en skriftlig og undertegnet avtale på å få utbetalt i lønn for 10 feriedager som jeg ikke fikk brukt.

Men avtalen ble - slettet- av arbeidsstedet under oppsigelsen senere og advokaten godtok det uten så mye diskusjon. Også feriedager\feriepenger og flexi tid, jeg hadde til gode året før og samme år ble slettet.

Opplevde også at han ikke var å få tak i. Mye mas for å få svar.

Skulle jeg gjort ting om igjen, hadde jeg gått for en skikkelig advokat.

Skrevet
Har du LO advokat gjennom fagforeningen ?

Erfarte og "mye rart" med min advokat.

Hadde en skriftlig og undertegnet avtale på å få utbetalt i lønn for 10 feriedager som jeg ikke fikk brukt.

Men avtalen ble - slettet- av arbeidsstedet under oppsigelsen senere og advokaten godtok det uten så mye diskusjon. Også feriedager\feriepenger og flexi tid, jeg hadde til gode året før og samme år ble slettet.

Opplevde også at han ikke var å få tak i. Mye mas for å få svar.

Skulle jeg gjort ting om igjen, hadde jeg gått for en skikkelig advokat.

Størsteparten av advokatene i LO er skikkelige advokater, opptil flere med møterett i Høyesterett. De nyter stor anerkjennelse i arbeidsrettsmiljøet, men selvfølgelig kan det dukke opp brodne kar der også som andre steder.

Gjest Gaby
Skrevet (endret)

Nei, fagforeningen har ikke noe med dette å gjøre. Han er jo ikke "min" advokat, men sitter som bostyrer i konkursboet til firmaet jeg jobbet i tidligere.

Det er en advokat fra et av byens største firma, har fått høre om flere som har vært misfornøyd med ham.

Endret av Gaby
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg ville ikke ventet med å sende klagen. Send den nå, og la han få en ripe i lakken. Tross alt har han - selv om han skulle gjøre jobben sin til uken - allerede misbrukt tilliten ved verken å kontakte dere eller registrere kravet. Skaden er allerede skjedd. Hvis dere får hjelp til uken blir det ingen klage og så kan han gjøre det igjen. Klager dere nå så vet han veldig godt selv at det blir enda verre hvis han gjør det igjen.

Så klag nå på de forhold som allerede har inntruffet og ta gjerne med krav om erstatning.

Gjest Gaby
Skrevet

Klagen skal skrives og sendes i morra, uansett om han fikser det eller ikke! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...