Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Det er spådd stadig økning av arbeidsledigheten nasjonalt. Lengre sør i Europa er den allerede skyhøy, 20 % i Spania. Hvordan påvirker dette boligprisene? Kan vi forvente nedgang i boligprisene i Norge? Jeg vet at det har vært ekstremt dyrt å kjøpe leilighet f.eks i Madrid. Noen som vet om dette har endret seg nå som arb.ledigheten i Spania er så høy?
talin Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 På kort sikt vil den reduserte sysselsettingen være med på å trekke ned boligprisene. I det lange løp så vil dette føre til sterkere press i boligmarkedet, grunnet den reduserte boligbyggingen.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Da kan vi vel forvente ytterligere nedgang i boligprisene i 2010.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Ingen jobb = ingen penger Ingen penger = ikke råd til bolig Ingen kjøper bolig = lav etterspørsel Lav etterspørsel = lav pris
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #5 Skrevet 7. mai 2009 Ingen jobb = ingen penger Ingen penger = ikke råd til bolig Ingen kjøper bolig = lav etterspørsel Lav etterspørsel = lav pris Dette gjelder vel de som mister jobb. Arbeidsledigheten er enda ikke på samme nivå som i 2005, og da hadde vi fremdeles to år med økende rente... Jeg tipper at de mange som ikke mister jobb vil ha følgende erfaring: Lav rente = økt kjøpekraft Økt kjøpekraft = råd til bolig Råd til bolig + lite utbygging = press på boligmarkedet. Vi vil vel trolig se et mer markant skille mellom de som har og de som ikke har enn det vi har gjort de siste årene.
talin Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 Jeg tipper at de mange som ikke mister jobb vil ha følgende erfaring: Lav rente = økt kjøpekraft Økt kjøpekraft = råd til bolig Råd til bolig + lite utbygging = press på boligmarkedet. Dette ville ha stemt om mennesket var rasjonelt. Noe som all erfaring viser at vi ikke er.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 Vi vil vel trolig se et mer markant skille mellom de som har og de som ikke har enn det vi har gjort de siste årene. Det tror jeg også, at vi nå legger grunnlaget for et stadig større klasseskille. Jeg tenker med gru på hvordan det blir for mine barn når de er voksne. Jeg tror mange av de som faller utenfor i årene framover vil bidra til økt kriminalitet og sosial uro. Jeg kunne ønske det var mulig å gjøre noen grep for å utjevne de økonomiske forskjellene mellom folk, og gi barn mer rettferdige oppvekstvilkår. Et mulig grep var å bygge kommunale boliger hvor folk kunne leie for en billig penge, også barnefamilier, slik at de på den måten fikk en reell sparemulighet, og på sikt få mulighet til å kunne investere in egen bolig, stor nok til at det er plass til både foreldre og barn. Max leiepris skulle vært 5000 kr!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå