Gå til innhold

God rollemodell

Anbefalte innlegg

Gjest Wacmoc
Skrevet

er det noen som kan gi meg tips og si hvordan man kan være en god rollemodell for ungdom? :)

Også forslag til aktiviteter man kan gjøre ute og inne med ungdom om noen vet det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det i noen spesiell setting du vil være god rollemeodell, eller er det generelt i hverdagen?

Gjest Gjest
Skrevet

- Ikke røyke

- Ikke drikke deg snydings

- Oppføre deg skikkelig (ikke snakke frekt til folk), men samtidig være litt "ung og kul"

Det siste rådet er det beste, mener jeg. Vær deg selv (hvis du er en hyggelig person ;)) men ikke vær en kjedelig voksen.

Hvis jeg husker rett så er du ganske ung selv, ts? I såfall kan du ta med yngre ungdom på positive aktiviteter som turer på fjellet (men gjør det på en morsom måte, snakk om ting ungdom er opptatt av), spille fotball på løkka i nabolaget osv. Sånne ting som er gørr kjedelige sammen med voksne blir fort mye morsommere sammen med en som er bare 2-4 år eldre enn en selv.

Mange ungdommer trekkes mot festmiljø. Hva med å arrangere rusfrie fester? Enten hjemme, på ungdomsklubben eller i en park. Ta med brus og snacks, spill altfor høy musikk, dans osv. Ta gjerne inititativ til "leker" som ungdom i utgangspunktet synes er teite men som blir morsomme dersom den eldre og kule ungdommen begynner og viser at han/hun synes det er gøy. F.eks. den leken der man har ei flaske stående på bakken, hold pekefingeren på flaska og løp rundt den mange ganger, inntil lederen av leken sier LØP og så skal man løpe mot et mål 10-20 meter unna. Det kan bli mye sjangling og fliring av sånt, og vips er behovet for rus borte. ;)

Gjest Wacmoc
Skrevet
- Ikke røyke

- Ikke drikke deg snydings

- Oppføre deg skikkelig (ikke snakke frekt til folk), men samtidig være litt "ung og kul"

Det siste rådet er det beste, mener jeg. Vær deg selv (hvis du er en hyggelig person ;)) men ikke vær en kjedelig voksen.

Hvis jeg husker rett så er du ganske ung selv, ts? I såfall kan du ta med yngre ungdom på positive aktiviteter som turer på fjellet (men gjør det på en morsom måte, snakk om ting ungdom er opptatt av), spille fotball på løkka i nabolaget osv. Sånne ting som er gørr kjedelige sammen med voksne blir fort mye morsommere sammen med en som er bare 2-4 år eldre enn en selv.

Mange ungdommer trekkes mot festmiljø. Hva med å arrangere rusfrie fester? Enten hjemme, på ungdomsklubben eller i en park. Ta med brus og snacks, spill altfor høy musikk, dans osv. Ta gjerne inititativ til "leker" som ungdom i utgangspunktet synes er teite men som blir morsomme dersom den eldre og kule ungdommen begynner og viser at han/hun synes det er gøy. F.eks. den leken der man har ei flaske stående på bakken, hold pekefingeren på flaska og løp rundt den mange ganger, inntil lederen av leken sier LØP og så skal man løpe mot et mål 10-20 meter unna. Det kan bli mye sjangling og fliring av sånt, og vips er behovet for rus borte. ;)

Jo, er ung selv, er bare 17. Men er til en oppgave jeg skriver :)

Tusen takk. Bare å skrive mer om noen fler vet :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hva som er en god rollemodell vil jo være individuelt.

Jeg prøver å være en god rollemodell overfor tenåringene hos oss. Det betyr at jeg går foran med et godt eksempel, etter min mening. Derfor sitter jeg ikke å drikker masse øl en lørdagskveld med ungdommen hjemme (men kan ta et glass iblant), jeg røyker ikke (har aldri gjort det) og jeg oppfører meg skikkelig. Jeg roper/kjefter ikke på ungdommen, og forventer at de heller ikke roper/kjefter på meg. Jeg holder huset noenlunde rent og ryddig, jeg passer på at vi har et variert og relativt sunt kosthold, jeg prøver å holde meg i fysisk aktivitet, jeg tar jobben min seriøst, jeg sluntrer ikke unna, holder det jeg lover og er generelt en "redelig" person. Men samtidig vil jeg ikke bare være kjedelig og pertentlig, så jeg ser skumle filmer sammen med ungdommen, går på kino, drar på grillturer, vi koser oss med pizza og snop i helgene, tuller og tøyser og har det gøy sammen.

Jeg føler at jeg er en god rollemodell, men det vil alltid være noen som er uenige og synes jeg legger vekt på helt feil ting. Derfor finnes det ikke noe fasitsvar på hva en god rollemodell er. Å være en god rollemodell er vel egentlig rett og slett å være en sånn person som man selv ville sett opp til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...