Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Jeg sitter som "proforma" styremedlem i min samboers akjseselskap. Nå har jeg nettopp lest at aksjeloven krever at selskapets daglige leder (=min samboer) skal underrette styret (=meg) hver tredje måned, om selskapets virksomhet, stilling og resultat. Dersom det skulle gå dårlig for min samboers selskap, - kan jeg bli holdt personlig økonomisk ansvarlig på noen måte?
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 Jeg sitter som "proforma" styremedlem i min samboers akjseselskap. Nå har jeg nettopp lest at aksjeloven krever at selskapets daglige leder (=min samboer) skal underrette styret (=meg) hver tredje måned, om selskapets virksomhet, stilling og resultat. Dersom det skulle gå dårlig for min samboers selskap, - kan jeg bli holdt personlig økonomisk ansvarlig på noen måte? Du må selvsagt utføre de oppgaver som er tillagt et styremedlem etter aksjeloven. Gjør du ikke det, kan du i ytterste fall holdes økonomisk ansvarlig.
lintin Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Husk at styret også er solidarisk ansvarlig, og du kan bli erstatningspliktig dersom du/styret påfører selskapet tap, voldt forsettelig eller uaktsomt. Vær bevisst på dette når du signerer årsberetning og årsregnskap.. Jeg er styremedlem i 2 selskaper og er opptatt av ansvaret rollen innebærer. Finnes masse bra literatur på dette området, ville anbefalt deg å sette deg inn i styrets plikter. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Husk at styret også er solidarisk ansvarlig, og du kan bli erstatningspliktig dersom du/styret påfører selskapet tap, voldt forsettelig eller uaktsomt. Vær bevisst på dette når du signerer årsberetning og årsregnskap.. Jeg er styremedlem i 2 selskaper og er opptatt av ansvaret rollen innebærer. Finnes masse bra literatur på dette området, ville anbefalt deg å sette deg inn i styrets plikter. Lykke til! Takk:) jeg får begynne å lese meg opp! Første bud er vel å be om et orienteringsmøte med daglig leder, he he, litt komisk siden han er samboeren min
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #5 Skrevet 8. mai 2009 Husk at styret også er solidarisk ansvarlig, og du kan bli erstatningspliktig dersom du/styret påfører selskapet tap, voldt forsettelig eller uaktsomt. Vær bevisst på dette når du signerer årsberetning og årsregnskap.. Jeg er styremedlem i 2 selskaper og er opptatt av ansvaret rollen innebærer. Finnes masse bra literatur på dette området, ville anbefalt deg å sette deg inn i styrets plikter. Lykke til! Ha! Der er du som var den eneste i verden som kunne gi gode, forklarende og tålmodige svar i forhold til prosentregning. Din innsats har ført til at flere har lært noe for alltid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå