Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sitter som "proforma" styremedlem i min samboers akjseselskap.

Nå har jeg nettopp lest at aksjeloven krever at selskapets daglige leder (=min samboer) skal underrette styret (=meg) hver tredje måned, om selskapets virksomhet, stilling og resultat.

Dersom det skulle gå dårlig for min samboers selskap, - kan jeg bli holdt personlig økonomisk ansvarlig på noen måte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg sitter som "proforma" styremedlem i min samboers akjseselskap.

Nå har jeg nettopp lest at aksjeloven krever at selskapets daglige leder (=min samboer) skal underrette styret (=meg) hver tredje måned, om selskapets virksomhet, stilling og resultat.

Dersom det skulle gå dårlig for min samboers selskap, - kan jeg bli holdt personlig økonomisk ansvarlig på noen måte?

Du må selvsagt utføre de oppgaver som er tillagt et styremedlem etter aksjeloven. Gjør du ikke det, kan du i ytterste fall holdes økonomisk ansvarlig.

Skrevet

Husk at styret også er solidarisk ansvarlig, og du kan bli erstatningspliktig dersom du/styret påfører selskapet tap, voldt forsettelig eller uaktsomt. Vær bevisst på dette når du signerer årsberetning og årsregnskap..

Jeg er styremedlem i 2 selskaper og er opptatt av ansvaret rollen innebærer.

Finnes masse bra literatur på dette området, ville anbefalt deg å sette deg inn i styrets plikter.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Husk at styret også er solidarisk ansvarlig, og du kan bli erstatningspliktig dersom du/styret påfører selskapet tap, voldt forsettelig eller uaktsomt. Vær bevisst på dette når du signerer årsberetning og årsregnskap..

Finnes masse bra literatur på dette området, ville anbefalt deg å sette deg inn i styrets plikter.

Lykke til!

Takk:) jeg får begynne å lese meg opp! Første bud er vel å be om et orienteringsmøte med daglig leder, he he, litt komisk siden han er samboeren min :)

Gjest Gjest
Skrevet

Lykke til!

Ha! Der er du som var den eneste i verden som kunne gi gode, forklarende og tålmodige svar i forhold til prosentregning. Din innsats har ført til at flere har lært noe for alltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...