Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Og slapp å spare hver eneste krone ekstra for å legge meg opp egenkapital så jeg kunne komme meg inn på boligmarkedet...

Hvis jeg var bittelitt rikere, så ville jeg brukt penger på dette:

- frisør: gå regelmessig, klipp, noen striper, en hårkur en gang blant, hodebunnsmassasje, noen gode produkter :) :)

- massasje: en gang i blant, når nakken verker etter alle timene foran PC på kontoret, når ryggen verker pga mangel på trening og mosjon, når beina kjennes tunge pga overvekt og stillesitting

- klær: noen nye klær, med farger, så jeg hadde følt meg freshere, fått mer selvtillit, kanskje barna hadde blitt litt stolt av moren sin!!

- jobbet litt mindre, heller brukt tid på hobbyer, tatt et kurs på universitetet, begynt å trene og ta vare på kroppen min, fått noen venner som jeg kunne dyrke felles interesser med (litteratur, kunst, film, natur, kreative ting).

Er det bare dumt å drømme om disse tingene? Burde jeg slutte å spare, fortsette å leie og bo trangt og usentralt i en knøttliten mørk sokkel, og heller bruke pengene på å nyte livet litt mer, mens jeg fortsatt har det? Mens barna fortsatt er små og er sammen med meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bond
Skrevet

Hehehe, jeg har allerede brukt opp de pengene jeg en gang skal vinne med lotto :ler:

Mulig der er teit, men du er i hvert fall ikke den eneste som drømmer hva man skulle gjøre hvis man hadde det ganske så ubegrenset med midler ;)

Men hva du skulle prioritere nå, er vel jo avhengig av det du vil? Om du er en person som trives med å ha mange jern i ilden og være skikkelig aktiv, da er det kanskje lurt å bruke penger på å nyte livet. Er du en som er mye hjemme, er det kanskje lurt å heller ha litt større bolig. Eller da kanskje finne en gullen midtvei i det hele.

Jeg personlig er nok den som gjerne investerer i en bolig og setter andre ting på vent. Har ikke noe problem med å finne aktiviteter som ikke koster mye, så for meg er det ikke viktig å bruke mye penger til fornøyelser (de fleste kunstmuseene er gratis og friluft er gratis, og en konsert i ny og ne går an å leve med). Men alt sånt er jo da veldig avhengig av person og hva man trives med.

Skrevet

Oppgradert fotoutstyret, og meldt meg på masse fotokurs :)

Skrevet

Jeg syns du er kjempeflink som tenker langsiktig for å sikre stabilitet i barnas fremtid !!

Man skal unne seg litt lykke også, men syns du prioriterer rett.

Det er hvis man plutselig sitter med altfor lite penger at man virkelig får fokus på de...

Hverdagen har så mange små gleder med barn og de er helt gratis

Skrevet

Veldig dyrt å leve på etterskudd og å leie. om du sparer 500,- / mnd i eiendom eller på børs (gjennomsnitlig avkastning12%) i 30 år kan du i 30 år etter de igjen ta ut 15.000,- / mnd!! ingen vits i å spare for å komme seg inn på boligmarkedet (med mindre det er så dårlig stelt at du ikke får lån) begynn å let i dag og kjøp når du finner det du leter etter. tror de fleste fra din generasjon kommer til å dø i fra ganske store summer, om du setter lang nedbetalings tid på lånet ditt og heller lar være å spare så mye om det er det du vil for å være lykkelig. så tror jeg barna dine får et like fint liv som om de skule levd med en sur å sliten mor men som ga dem endel mer i arv.

Gjest Gjest
Skrevet
Og slapp å spare hver eneste krone ekstra for å legge meg opp egenkapital så jeg kunne komme meg inn på boligmarkedet...

Hvis jeg var bittelitt rikere, så ville jeg brukt penger på dette:

- frisør: gå regelmessig, klipp, noen striper, en hårkur en gang blant, hodebunnsmassasje, noen gode produkter :) :)

- massasje: en gang i blant, når nakken verker etter alle timene foran PC på kontoret, når ryggen verker pga mangel på trening og mosjon, når beina kjennes tunge pga overvekt og stillesitting

- klær: noen nye klær, med farger, så jeg hadde følt meg freshere, fått mer selvtillit, kanskje barna hadde blitt litt stolt av moren sin!!

- jobbet litt mindre, heller brukt tid på hobbyer, tatt et kurs på universitetet, begynt å trene og ta vare på kroppen min, fått noen venner som jeg kunne dyrke felles interesser med (litteratur, kunst, film, natur, kreative ting).

Er det bare dumt å drømme om disse tingene? Burde jeg slutte å spare, fortsette å leie og bo trangt og usentralt i en knøttliten mørk sokkel, og heller bruke pengene på å nyte livet litt mer, mens jeg fortsatt har det? Mens barna fortsatt er små og er sammen med meg?

alt dette du skulle ønsker du hadde hatt råd til hadde ikke gitt deg et mer lykkeligere liv. tro det eller ei!

hvis du skulle laget en liste over de tingene som VIRKELIG gjorde deg lykkelig. så tror jeg de materialistiske tingene ikke hadde kommet med, eller kommet langt ned på listen. så hva er det da som beriker ens liv?

jo familien sin. det å få barn, de gledene de gir en, å se på seg selv at man har gjort en god jobb. for barna er jo gode og flotte barn. ros deg selv for en god jobb du har gjort/gjør, mann, familiens kjerne, familie medlemmer og at de stiller opp, venner, en jobb man trives i og som gir dere tak over hodet og mat på bordet, og dekker regningene, å faktisk ha råd til å bo med sin familie. å gjør små betydelige ting for hverandre. gode relasjoner med barna og andre, og harmoniske barn som har det bra.

så langt der nede kommer tankene om at "dersom jeg hadde hatt mer penger så kunne jeg kjøpt hus, bil, båt, hytte osv.

men når det er sagt, så sitter de fleste med lån. lån på hus, bil, båt, hytte osv.

og de fleste av oss har faktisk ikke råd til alt dette.

prioriteringer går hele veien. skal man ha et brukbart hus, kan man ikke kjøpe drømmebilen, drømmereisene hvert år. man må droppe båt g hytte fordi man ikke har råd. slike prioriteringer gjelder for oss alle!

noen er så luksusdyr at de "prioriterer bort det å få barn", fordi de koster så mye å ha.

men de går jo selvfølgelig glipp av alle de gledene barn bringer med seg.

jeg liker å se på luksusfellen på tv, fordi det vekker meg til live igjen.

at det er faktisk bedre å ha lite og klare det, enn å gjelde seg opp til pipa og ikke får sove ordentlig på nettene.

selvfølgelig tenker vi alle hva vi skulle brukt pengene på om vi hadde hatt mer.

men det realistiske bildet er at vi velger og prioretirer DET som er viktigst for en selv.

for meg selv er det familie og bolig. så da velger jeg bort reiser, dyre hobbier, dyr bil og hytte fremmover dette. men hadde jeg hatt mer så hadde jeg jo gledelig kjøpt meg dette også. og som du nevner, massasje og kiropraktor for min dårlige og svake rygg, frisør besøk og helgeturer eller konserter.

sånn er livet ;)

men jeg priser meg lykkelig for at jeg har middlene til å oppnå lykken.

og lykke for meg er å stifte familie og eie egen bolig hvor vi kan leve sammen. (med dette mener jeg ha et brukbart boliglån som ikke tømmer hele lommeboka)

så er alt annet helt uvesentlig! :)

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg tror jeg ville prioritert et par ting foran boligdrømmen hvis jeg var deg:

Vi lever bare en gang. I allefall som vi vet sikkert. Hvis alt skal være på hold til en eller annen ukjent størrelse frem i fremtiden dukker opp så kan det godt være at livet passerer før man får levd. Og hvordan blir det når du har spart opp og kan kjøpe deg bolig, må du da fortsatt spinke og spare og snu hver krone to ganger og kan ikke unne deg de tingene du savner i dag?

Hva med å finne seg en annen bolig som ikke er "en mørk sokkel"?

Hva med å prioritere trening (det gjør deg gladere helt av seg selv).

Hva med å prioritere frisør oftere - kanskje ikke så oftere som "drømmen" tilsier, men ofte nok til at du føler deg fresh dobbelt så lenge? Jeg klipper meg hos frisør og farger/striper selv. Jeg sparer en formue på det. Hvis du er usikker på stripingen - få en venninne til å hjelpe deg med folie/plasthetten.

Hva med å lære seg å kjøpe klær som passer til det du allerede har/deg slik at du alltid er fresh og fiks? Jeg hadde i mange år bare svarte sko og støvletter (dvs jeg hadde 1 av hver) og svarte vesker. Det var fordi det var nøytralt og gikk til alt. Det samme gjaldt "festbukse" og skjørt. Farge det hadde jeg på topper og gensere, buksene var nøytrale. Dermed kunne jeg kjøpe en ny topp og føle meg fresh og stilig til festen jeg skulle på, jeg trengte ikke å kjøpe bukse, sko, veske osv i tillegg. Jeg lever fremdeles tildels etter dette prinsippet - dvs at det jeg kjøper av nye ting passer til det jeg allerede har. Jeg stiller meg spørsmålet: hva passer disse øredobbene til av smykker jeg har ... etc.

Gjest LanaLane
Skrevet

Jeg aner ikke. Jeg har både hatt mye og veldig lite penger, men de forsvant like fort uansett.

Men det jeg derimot skal bruker penger på når skattepengene kommer er:

-tannlege

-keyboard

-londonbillett

-solbriller

-bsu

Er ekstremt dårlig på økonomi.

Husker jeg drømte at jeg vant 34 mill engang, og at jeg brukte dem på tequila og bananer.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg får tilbake bare 6000 på skatten, og de pengene går rett inn på sparekonto, sparer opp egenkapital til boligkjøp.

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt litt mer penger hadde jeg:

- spist bedre mat, karbonadedeig framfor kjøttdeig, spist mer rent kjøtt og friske grønnsaker

- kjøpt meg noen nye klær

- reist på besøk til bestevennene mine mer

Hvis jeg hadde hatt mye mer penger hadde jeg:

- bygget hus der jeg vokste opp

- kjøpt en flunkende ny bil som faktisk funker hele tiden

- reist på biltur gjennom storbritania og nedover europa

- generelt reist mer

- hatt drømmebryllupet (hvis sambo hadde fridd da :fnise: )

Gjest Gjest
Skrevet
- hatt drømmebryllupet (hvis sambo hadde fridd da :fnise: )

mener du også at det er mannen som må fri?

Skrevet

Ingen som leser? ingen vits i å spare kjøp asap! Leid bolig til samme mndtlig kostnad har lavere standard og dette eks skattefradraget. inkl skattefradraget + økt avkasting fra 5 til 12% på sparepengene er det helt utvilsomt en MYE mer økonomsik måte å bo på! KJØP NÅ! forutsatt at du ikke er så ute å kjører at du ikke får lån.

Gjest Gjest_milja_*
Skrevet
alt dette du skulle ønsker du hadde hatt råd til hadde ikke gitt deg et mer lykkeligere liv. tro det eller ei!

hvis du skulle laget en liste over de tingene som VIRKELIG gjorde deg lykkelig. så tror jeg de materialistiske tingene ikke hadde kommet med, eller kommet langt ned på listen. så hva er det da som beriker ens liv?

jo familien sin. det å få barn, de gledene de gir en, å se på seg selv at man har gjort en god jobb. for barna er jo gode og flotte barn. ros deg selv for en god jobb du har gjort/gjør, mann, familiens kjerne, familie medlemmer og at de stiller opp, venner, en jobb man trives i og som gir dere tak over hodet og mat på bordet, og dekker regningene, å faktisk ha råd til å bo med sin familie. å gjør små betydelige ting for hverandre. gode relasjoner med barna og andre, og harmoniske barn som har det bra.

så langt der nede kommer tankene om at "dersom jeg hadde hatt mer penger så kunne jeg kjøpt hus, bil, båt, hytte osv.

men når det er sagt, så sitter de fleste med lån. lån på hus, bil, båt, hytte osv.

og de fleste av oss har faktisk ikke råd til alt dette.

prioriteringer går hele veien. skal man ha et brukbart hus, kan man ikke kjøpe drømmebilen, drømmereisene hvert år. man må droppe båt g hytte fordi man ikke har råd. slike prioriteringer gjelder for oss alle!

noen er så luksusdyr at de "prioriterer bort det å få barn", fordi de koster så mye å ha.

men de går jo selvfølgelig glipp av alle de gledene barn bringer med seg.

jeg liker å se på luksusfellen på tv, fordi det vekker meg til live igjen.

at det er faktisk bedre å ha lite og klare det, enn å gjelde seg opp til pipa og ikke får sove ordentlig på nettene.

selvfølgelig tenker vi alle hva vi skulle brukt pengene på om vi hadde hatt mer.

men det realistiske bildet er at vi velger og prioretirer DET som er viktigst for en selv.

for meg selv er det familie og bolig. så da velger jeg bort reiser, dyre hobbier, dyr bil og hytte fremmover dette. men hadde jeg hatt mer så hadde jeg jo gledelig kjøpt meg dette også. og som du nevner, massasje og kiropraktor for min dårlige og svake rygg, frisør besøk og helgeturer eller konserter.

sånn er livet ;)

men jeg priser meg lykkelig for at jeg har middlene til å oppnå lykken.

og lykke for meg er å stifte familie og eie egen bolig hvor vi kan leve sammen. (med dette mener jeg ha et brukbart boliglån som ikke tømmer hele lommeboka)

så er alt annet helt uvesentlig! :)

Jeg synes ikke akkurat massasje for vond nakke og det å ha tid til å trene og ta vare på kroppen sin er uvesentlig... heller ikke det å ha tid til hobbyer som beriker ens tilværelse og selvfølelse, eller å kunne kle seg litt mer ordentlig så selvtilliten får et løft. Jada, selvtillit kommer innenfra, men hvor lett er det å hente den fram når man ser ut som en sjusk, og "alle andre" i ens nærvær ser 10 ganger mer ordentlig ut? Personlig har jeg fryktelig dårlig økonomi, og det kommer aldeles ikke av sløsing og tankeløshet ala luksusfellen. Jeg har ingen lån og gjeld, intet kredittkort. Jeg lever på trygd og sliter med helsen. Det er jammen ikke noe særlig å gå rundt med pistrete slitt hår fordi man ikke har råd til frisør, usminket og med hudproblemer, nuppete utslitte klær og hullete strømpebukser, og når det er kaldt så må man prakke på seg lag på lag av de klærne man har, så resultatet ser ut som hummer og kanari. Og å gå med tørr kløende hud, fordi man ikke alltid har råd til å kjøpe gode fuktighetskremer.

Det kunne vært verre, og man må prøve å glede seg over det man har og tenke positivt, men for meg så ble svaret ditt en smule tankeløst. Jeg savner virkelig å kunne reise på ferie og å få med meg kulturopplevelser, slike ting betyr noe for meg. men jeg jobber med saken, det skal være sagt ;)

Skrevet
mener du også at det er mannen som må fri?

Både jeg og han, har fått beskjed om at hvis jeg frir så får jeg nei, uansett om han vil gifte seg med meg eller ikke :gjeiper:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes ikke akkurat massasje for vond nakke og det å ha tid til å trene og ta vare på kroppen sin er uvesentlig... heller ikke det å ha tid til hobbyer som beriker ens tilværelse og selvfølelse, eller å kunne kle seg litt mer ordentlig så selvtilliten får et løft. Jada, selvtillit kommer innenfra, men hvor lett er det å hente den fram når man ser ut som en sjusk, og "alle andre" i ens nærvær ser 10 ganger mer ordentlig ut? Personlig har jeg fryktelig dårlig økonomi, og det kommer aldeles ikke av sløsing og tankeløshet ala luksusfellen. Jeg har ingen lån og gjeld, intet kredittkort. Jeg lever på trygd og sliter med helsen. Det er jammen ikke noe særlig å gå rundt med pistrete slitt hår fordi man ikke har råd til frisør, usminket og med hudproblemer, nuppete utslitte klær og hullete strømpebukser, og når det er kaldt så må man prakke på seg lag på lag av de klærne man har, så resultatet ser ut som hummer og kanari. Og å gå med tørr kløende hud, fordi man ikke alltid har råd til å kjøpe gode fuktighetskremer.

Det kunne vært verre, og man må prøve å glede seg over det man har og tenke positivt, men for meg så ble svaret ditt en smule tankeløst. Jeg savner virkelig å kunne reise på ferie og å få med meg kulturopplevelser, slike ting betyr noe for meg. men jeg jobber med saken, det skal være sagt ;)

hvorfor kan du mene på at svaret mitt ble tankeløst?

jeg har heller ikke råd til å gå til frisøren. jeg kjøper farge på butikken og ei venninne klipper meg. kjæresten min masserer meg når jeg har vondt i ryggen.

jeg kunne kanskje kostet på meg en rygg behandling i ny og ne, men merkelig nok forsvinner pengene på et eller anna allikevel.

jeg prøvde all verdens dyre kremer og bokstavelig blakka meg ut for å behandle min eksem hud. men at den kremen som fungerte best kosta svært lite på apoteket.

så det flotte og dyre trenger ikke nødvendigvis være det beste.

poenget mitt er at man prioriterer.

min personlige glede er å ha en egen bolig med min familie!

den tanken gjør meg lykkelig! og da offrer jeg gjerne frisørtimen, den ekstra vinflaska og tobakken. det er faktisk ting jeg har offra for å spare egenkapital.

det kalles selvdisiplin og prioritering.

men jeg sier da selvfølgelig ikke at man skal dumpe seg selv helt, men det er snakk om bevist å kutte ned på, og velge billigere løsninger.

om så du ikke har råd til annet enn husleie og mat er det da snakk om at du ikke har mer, mens TS spurte om prioriteringer fordi hun lurte på om hun skulle investere i bolig eller kose seg med pengene.

og da sa jeg min egen prioritering og yttringsfrihet, uten å kalles for tankesløs.

jeg arbeider da for en grunn! og det er for å kunne bruke pengene!

og da må de bevilges på den måten jeg ønsker min livskvalitet!

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Dette med prioriteringer, ja det er en personlig sak.

Selvom jeg ønsker svært gjerne å bo i min egen eide bolig så er det helt uaktuelt å sette livet mitt, utseendet mitt og vennene mine på hold i x antall år fordi jeg skal spare til denne boligen. Det er like uaktuelt å kjøpe en bolig som medfører at livet mitt, utseendet mitt og vennene mine blir satt hold til boligen er nedbetalt. Med andre ord - jeg nekter å spare og bo meg ihjel.

Og så kan man jo spørre hvorfor? Jo fordi jeg lever bare en gang. Det eneste jeg vet om livet er at jeg lever i dag. Det eneste jeg vet er at jeg er frisk i dag. I morgen kan det meste være for sent, og da er det synd å ha spart seg vekk fra det ene livet man har.

Det er ikke dermed sagt at jeg ikke sparer. Men det er en balanse i det meste her i livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...