Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Det er innlysende at det koster mer å være singel, fordi det er ingen å dele utgifter med. Single burde ha store skattelettelser. De burde kunne trekke fra en del av de faste utgiftene på skatten. Hvilket politisk parti er det som kjemper de singles sak?
Gjest Aurora Borealis Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 For meg spiller det ingen rolle hvilket politisk parti som stemmer for noe som helst. Det er jo uansett ingen garanti for at de holder det de lover når de kommer til makta. Nesten motsatt. Jeg er politisk oppgitt...
suzie Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Det ikke grenser for hva politikerne skal ta ansvar for... single store skattelettelser... ja ja... Hva med å ta ansvar for seg selv?
Gjest undrer Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 ja det er dyrt å være singel... Men det er dyrt å ha mann og tre fire unger også... Greit man har noen å dele utgifter med, men man har også ofte flere utgifter. Har man mulighet til å gi folk i alle ulike situasjoener forskjellig behandling etter som hvilken situasjon de befinner seg i?!? Er man singl, har man mann, har man et barn, to barn, tre baren, alene mor, o.s.v.. Er ikke så lett å vite hva som blir rettferdig/er mulig å oppdrive?!?
Annikken Skrevet 8. mai 2009 #5 Skrevet 8. mai 2009 Flytt sammen med en venn! Dobbelt så koselig og dobbelt så billig :D Det ville hvertfall jeg gjort!
toyses Skrevet 8. mai 2009 #6 Skrevet 8. mai 2009 Jeg er enig i at det er dyrt å være singel og bo alene. Men det handler også litt om at man bør lette litt på kravene når man er singel, man kan ikke forvente å har råd til en flott toroms leilighet når man er singel, som man kanskje hadde råd til med en å dele boutgiftene med. Man må kanskje nøye seg med en leilighet med senga på stua og hybelkjøkken hvis man er student ihvertfall. Når det gjelder middag så går det ann å lage middag til 4 men fryse ned i porsjoner så har du middag til en senere anledning. Det ville ikke vært rettferdig hvis single fikk store skattelettelser.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #7 Skrevet 8. mai 2009 Det finnes ingen partier som taler aleneforeldres sak eller singles sak. Alle politiske partier tar utgangspunkt i at alle skal være homofile lykkelige par, eller heterofile lykkelige kjernefamilier med 2,4 barn. Fakta er jo at gruppen single uten barn og single med barn stiger jevnt og trutt, og den vil bare bli større, spesielt i Oslo/omegn og større byer (i den grad vi kan kalle tettstedene i Norge for "byer"). Denne gruppen blir økonomiske tapere!
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #8 Skrevet 8. mai 2009 Hvorfor skal man belønne de single? Er som at man skal belønne de som kjører rundt i en stor bensinslukende SUV ...
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #9 Skrevet 8. mai 2009 Hvorfor skal man belønne de single? Er som at man skal belønne de som kjører rundt i en stor bensinslukende SUV ... Enig! 1. Det kommer ikke til å være igjen noen leiligheter, siden de single stiller like godt som samboere 2. Blir det flere alenemødre? Siden det ikke er så farlig om man har kjæreste/samboer/ektefelle økonomisk.
toyses Skrevet 8. mai 2009 #10 Skrevet 8. mai 2009 Det spiller ingen rolle, det kommer ikke til å skje uansett. Det er vel mye annet vi må bruke skattepengene våre på enn å støtte opp om de som er singel?
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #11 Skrevet 8. mai 2009 Det spiller ingen rolle, det kommer ikke til å skje uansett. Det er vel mye annet vi må bruke skattepengene våre på enn å støtte opp om de som er singel? Javisst! Sånn som for eksempel barnehager og kontantstøtte.
juliane Skrevet 8. mai 2009 #12 Skrevet 8. mai 2009 Kan man ikke heller tenke at man får fordeler når man velger å bo med noen, heller enn at man får ulemper når man ikke gjør det?
aline Skrevet 8. mai 2009 #13 Skrevet 8. mai 2009 skattelette eller annen form for støtte til gruppen single, er ikke noe som er noen stor kampsak for meg, men når det snakkes om hvorfor vi skal bruke skattepenger på at single stiller likere i samfunnet, økonomisk... og heller bør bruke det på barnehager etc. så må jeg innrømme at ejg lurer på om dere er klar over at en ganske stor, og voksende, mengde skattebetalere faktisk da er single og barnløse. Hvorfor er det en selvfølge at skattepengene skal gå mer og mer til kjernefamilien og støtte til disse som er to voksen, arbeidende mennesker som har barn, mens voksne som dessverre ikke har funnet en å dele livet med, men som betaler skatten sin like hærlig, ikke engang bør tenke tanken på at noe også skal legges til rette for denne. hvorfor skal det være helt greit for alle single, barnløse skattebetalere, at skattepengene går til ting som barnehager, barnebidrag og andre støttetiltak til familier, mens familier nekter plent at ett eneste øre av skattepengene skal gå til å skaffe muligheter også til de som ikke har vært så heldige å finne noen? Det er ikke slik at alle,e ller en gang de fleste, single og barnløse er dette fordi de faktisk har valgt vekk en passende partner for å forbli single. Det er ikke slik at de fleste single VELGER å være single, så lenge da ikke valget skal være å satse på fornuftsekteskap her i landet også da? Men etter hva jeg har fått med meg, ser vi ikke på dette emd fornuftsekteskap som veldig positivt når det kommer til andre kulturer, så ønsker vi det selv? Ønsker vi å skape ett behov for fornuftsekteskap,f ordi det å ikke treffe noen, betyr at man ikke har råd til å fungere i samfunnet som singel? Siden alt legges til rette for familier, og alle støtter som brukes av skattepengene går til kjernefamilier der to voksne og gjerne arbeidende foreldre, har ett eller flere barn? Single skal ikke ha mulighet til å ha sin egen bolig, der man faktisk har plass til å snu seg, fordi det kan man ikke forvente? Når man har vært så dum å forbli singel da eller? man kan jo bare flytte sammen med en venn.... hvor mange par med barn hadde syntes det var helt ok at de måtte dele hjemmet sitt med venner for å ha råd til eget soverom? eller ihvertfall plass nok til å ha bad INNE i leiligheten? Som singel selv, ikke selvvalgt forsåvidt, selv om jeg ikke lider, så stiller jeg dette bare som spørsmål. Det er ingen stor kampsak for meg, men jeg skal vel være ærlig å si at dersom det VAR ett parti som hadde gruppen single på agendaen, så hadde jeg nok ihvertfall lest programmet deres med interesse.
Virgo35 Skrevet 8. mai 2009 #14 Skrevet 8. mai 2009 (endret) Bra innlegg Aline! Jeg er også godt voksen og "ufrivillig" singel, og synes det er direkte frekt å foreslå at vi skal flytte sammen med noen bare for økonomien sin skyld!! Vi har da for guds skyld krav på et privatliv vi også! Har fra jeg var 16 år bodd på hybel, studentboliger og leiligheter sammen med andre, så den perioden er jeg ferdig med gitt! Som Aline sier så er heller ikke dette noen stor kampsak for meg. MEN av og til er det litt surt å tenke på alle utgiftene jeg er alene om og hvor mye av mine skattepenger som går til barnehage, morstrygd, kontantstøtte, overgangsstønad, barnetrygd og hva det nå er alt sammen. Jeg har ingen mulighet til å komme meg inn på boligmarkedet med en middels inntekt og et stort studielån. I stedet leier jeg en liten leilighet i et område med mange barnefamilier. Ser de har to flotte biler i innkjørselen, stort hus, hytte på fjellet og reiser til syden opp til flere ganger i året.... Endret 8. mai 2009 av Virgo35
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #15 Skrevet 8. mai 2009 Nei la oss heller bruke penger på viktigere ting som full barnehagedekning. Staten kan da ikke ta ansvar for at folk velger å være single.
Gjest regine ii Skrevet 8. mai 2009 #16 Skrevet 8. mai 2009 Når ble "singel" en homogen gruppe? Den består av unge, middelaldrende og gamle. Periodesingle og langtidssingle. De fleste av oss er single i perioder i livet, uten at det betyr at alle som er det til envher tid er like. Det er ganske stor forskjell på behovene til en ung student og enkefru Hansen på 80, selv om begge to er single! Det er vel ingen som mener at de skal ha alt likt, bare pga den ene tingen de har felles?? Er helt for at man har differensierte avgifter på vann og kloakk og sånt, men utover det er det vel ikke så mye man kan eller skal gjøre. De fleste barnefamilier som får støtte, får dette en periode. Da tenker jeg på barnetrygd og foreldrefradrag og sånt. Skjønner ikke at det skal anses som urettferdig, man HAR da vitterligen en person til i husholdningen når det er barn der, og de må jo ha mat og klær de og. At staten sponser dette litt ser iallfall jeg som helt legitimt. Hvis man skal trekke inn skole/barnehage og sånt blir det en annen diskusjon fordi da kan man også si at "jamen, jeg er aldri syk og vil ikke betale for sykehus til andre". Og bare så det er sagt, jeg har forsørget meg selv alene i mange år, så jeg vet hva det er å være alene med alle utgifter. Tøffere enn når man er to er det så klart, men det betyr ikke at man skal ha særordninger.
Fredrik=) Skrevet 8. mai 2009 #17 Skrevet 8. mai 2009 Det er dyrt å ha dame også lite praktisk gjennomførbart å gi noe fordeler til single tror jeg. men kunne delt feks lissens avgifta til nrk på alle voksne over 18.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #18 Skrevet 8. mai 2009 Jeg synes ihvertfall at kommunale avgifter, lisenser og slikt burde beregnes ut fra antall personer i husholdningen.
Gjest strykebrett Skrevet 8. mai 2009 #19 Skrevet 8. mai 2009 Staten kan da ikke ta ansvar for at folk velger å være single Hvorfor tror du folk er single egentlig? Fordi de velger det på grunn av at det er så innmari lukurativt? Tror du den store kjærligheten har kommet rekende på ei fjøl, og så sier personen "nei takk, jeg vil heller være singel"? Velge du liksom...
toyses Skrevet 8. mai 2009 #20 Skrevet 8. mai 2009 Jeg er enig med den at man heller må tenke at man får fordeler når man velger å bo med noen, enn å tenke på ulempene når man ikke gjør det. Grunnen til at staten satser så mye på barnehager og småbarnsfamilier o.l. er jo fordi vi vil ha en befolkningsvekst, hadde ikke denne gruppen fått støtte ville Norges befolkning gått ned fordi folk ville ikke hatt råd til å ha barn. Men veldig mange single forventer at de kan leve i luksus selv om de bare er én, vil vi at våre skattepenger skal gå til resturantbesøk, shopping, nye møbler o.l.? Er det ikke viktigere at vi sikrer fremtiden vår og satser på f.eks. eldre og sykehjem? Skal vi ikke prøve å tenke litt på småbarnsfamiliene som faktisk ikke har råd til å sende barna sine på barnehagen, og må selv være hjemme, synes dere ikke at de trenger hjelp? Er det ikke viktig at vi satser på skolen slik at vi får godt utdannede folk i fremtiden? Hva med lege og sykehus? Synes dere virkelig at det er viktigere at single får litt ekstra penger i kassen slik at de skal få råd til en flottere leilighet? Som student vet jeg hvordan det er å ha dårlig råd, med dårlig lån/stipend i forhold til alle utgifter og leieprisene som har gått opp. Jeg vet også at mange andre studenter jeg kjenner har enda dårligere råd enn jeg har, av EN grunn... de sløser! Det handler om nye klær, drikking (hver helg, torsdag - søndag), ditt og datt. Jeg bruker pengene jeg har til mat, husleie, strøm, bredbånd og slike utgifter. Bruker single også pengene sine fornuftig har de råd til det viktigste og likevel klarer de seg godt. Uansett vil ikke dette være mulig å få til. Hvordan skal staten vite hvem som er singel og ikke? Vi får jo kjærester, flytter sammen, det blir slutt, man bor alene igjen, så finner man seg en ny. Staten vil jo aldri klare å registrere dette. Skal de bare registrere de som er samboere eller gift da? Da vil jo ingen gifte seg til slutt. Nei, dette blir for idiotisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå