Gå til innhold

Styrketrening og vekt

Anbefalte innlegg

Gjest utålmodig
Skrevet

Hei på dere.

Er litt frustrert her jeg sitter. Vet at man ikke skal tenke så mye på vekt når man tener styrke men jeg klarer liksom ikke heller da.... :) Har tidligre trent mest kardio men trener nå styrke 3 ganger i uken og prøver å få inn 2 økter med kardio i tillegg. Jeg følger kalorimeny på 1300 kalorer(ingen dager under) da dette er noe jeg har fått regnet ut flere steder med min aktivitet og min trim. Er kun 154 cm høy og veier nå 49.3kilo.

Målet er selfølgelig å stramme opp kroppen og bytte ut fett med muskler (nesten alt ligger på rompe og lår), ikke nødvendigvis gå ned i vekt, satser heller på målebånd.

Jeg har nå gått fra kondisjon til å kjøre dette programmet og har altså gått opp 1.3 kilo på 2 uker. Jeg måler meg også, ingen av målene har blitt mindre, midjemålet har gått opp med 1 cm.

Er det mulig å legge på seg 1.3 kilo i muskler på 2 uker når man er jente? Hvor lang tid vil det som regel ta før kroppen venner seg til styrketrening og forbrenningen øker? Syntes ikke dette er noe artig, iallefall ikke når man trener hardt og spiser sundt.

Håper noen har noen erfaringer å dele med meg:=)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Er du helt sikker på at du ikke trenger flere kalorier når du trener såpass mye? Jeg synes det hørtes veldig lite ut, har du tatt høyde for aktivitetsnivået ditt i beregningen?

Gjest utålmodig
Skrevet
Er du helt sikker på at du ikke trenger flere kalorier når du trener såpass mye? Jeg synes det hørtes veldig lite ut, har du tatt høyde for aktivitetsnivået ditt i beregningen?

Jeg har regnet ut på veldig mange forskjellige sider og ligger på 1100 i hvilestoffskifte, og mellom 1650-1800 i kaloriforbruk med aktivitetsnivå og trening. Man skal jo som regel ligge 500 under men jeg har bestemt mg for å ikke ligge under 1300 pga forbrenningen. Får vel så lite fordi jeg er såpass lav:=)

Jeg har også regnet ut dette på vektklubben til grete roede og vg vektklubb og begge sidene anbefaler meg et nivå på 1300 kalorier.......

Vet ikke hva jeg gjør galt....

Skrevet

Hei.

Hvis du leser på noen gamle tråder, vil du se at det må for lite mat er en gjennomgående tematikk.

Jeg tror også du spiser for lite. Og det du har lagt på deg er nok primært væske. Jeg har også en tendens til å samle væske når jeg trener for mye i forhold til matinntaket mitt.

Selv om du er såpass lav vil jeg virkelig anbefale deg å spise mer når du trener såpass mye som du gjør. Hvis du ikke får i deg nok mat, vil treningen kun resultere i at du tærer på muskulatur, og ihvertfall ikke får bygget det..

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har regnet ut på veldig mange forskjellige sider og ligger på 1100 i hvilestoffskifte, og mellom 1650-1800 i kaloriforbruk med aktivitetsnivå og trening. Man skal jo som regel ligge 500 under men jeg har bestemt mg for å ikke ligge under 1300 pga forbrenningen.

Her svarer du jo på det selv. Da burde du jo ligge på 1650-1800 hvis du ikke nødvendigvis vil ned i vekt, men forme kroppen. Kroppen trenger energi for å bygge muskler, og det er ved å bygge muskler kroppen strammes opp ved at du får mindre fett på kroppen. Så det du egentlig gjør er to ting som motstrider hverandre, altså å trene styrke mens du spiser langt under det kaloriinntaket kroppen vil ha daglig.

Jeg ville i hvert fall lagt meg på 1600 kalorier daglig, og heller justert etter hvert.

Skrevet
Hei på dere.

Er litt frustrert her jeg sitter. Vet at man ikke skal tenke så mye på vekt når man tener styrke men jeg klarer liksom ikke heller da.... :) Har tidligre trent mest kardio men trener nå styrke 3 ganger i uken og prøver å få inn 2 økter med kardio i tillegg. Jeg følger kalorimeny på 1300 kalorer(ingen dager under) da dette er noe jeg har fått regnet ut flere steder med min aktivitet og min trim. Er kun 154 cm høy og veier nå 49.3kilo.

Målet er selfølgelig å stramme opp kroppen og bytte ut fett med muskler (nesten alt ligger på rompe og lår), ikke nødvendigvis gå ned i vekt, satser heller på målebånd.

Jeg har nå gått fra kondisjon til å kjøre dette programmet og har altså gått opp 1.3 kilo på 2 uker. Jeg måler meg også, ingen av målene har blitt mindre, midjemålet har gått opp med 1 cm.

Er det mulig å legge på seg 1.3 kilo i muskler på 2 uker når man er jente? Hvor lang tid vil det som regel ta før kroppen venner seg til styrketrening og forbrenningen øker? Syntes ikke dette er noe artig, iallefall ikke når man trener hardt og spiser sundt.

Håper noen har noen erfaringer å dele med meg:=)

Styrke delen er sikkert bra men....

Over til kardio:

Feilen en ofte gjør er at en trener alt for hardt, hele tiden. Helt opp mot og sikkert over melkesyreterskelen, dette er "lapkaustrening". Skal man forbrenne fett må en legge seg på lav intensitet over lang tid 1-2 timer minst...... men man har jo også 4x4.

Hvilke type kardio trening er det du trener?

Hvilke intensitet? Og hvor lenge?

Dette er vesentlig for om du klarer å forbrenne fett istedenfor karobohydrater.

Jeg vil på det sterkeste anbefale 4x4 intervall trening. Det vesentlige her er at kroppen forbrenner fett etter trening, samtidig som du får økt oksygenopptak. Du kan gjøre dette på sykkel, løping og ved å gå.

Varm opp 6-10 min deretter 4 min drag der du har puls mellom 85-95% av makspuls, deretter 3 min "pause" puls mellom 70-75% av makspuls. Utfør dette fire ganger.

Tommelfinger regel på dragene er at "Jeg kunne ha fortsatt i denne farten et minutt til". Du skal være fryktelig andpusten men ikke fryktelig stiv.

Trener du ute finn deg en lang svakt hellende bakke, ypperlig for intervall trening.

Gjest utålmodig
Skrevet

Takk for svar alle sammen, har nå gått opp enda mer i cm.....2 cm i midjen og 1 cm på hvert lår.

Jeg trener både lavintensitet kardio pluss intervaller, bytter på for å få variasjon...

Skjønner at det kan ha en sammenheng om man spiser for lite at man ikke klarer å gå ned i vekt, men det skal da ikke være mulig å gå opp i vekt og cm når man trener å spiser sunt?

vet ikke hva jeg skal gjøre.....

Kaloriforbruket mitt med trim ligger på 1750 kal, jeg ligger på 1300-1400, vil ikke gå under dette og når jeg allerede legger på meg og går opp i cm er det vel Heller ingen ide å beg spise mer.

Noen fler som har råd erfaringer å dele med meg?

Gjest Gjest_Tigress_*
Skrevet

Du har jo ikkje trent så lenge, då, og 1,3kg sjølv på ei så lita dame er jo ikkje meir enn det ein kan vente seg med litt slitne musklar. Du et nok ikkje for lite, det verkar ikkje så logisk - du får i deg meir enn det du har i grunnbruk, og då skal du ikkje gå i sultemodus. Men når ein trener så får ein betre utveklar musklar, og desse lagrar ein del glykogen, og det kan ha noko å seie på ein så liten kropp. Når ein byrjar trene så blir musklane betre til å lagre glykogen (lagrar altså meir glykogen), og for kvart glykogenmolekyl blir fire vatnmolekyl lagra. Viss ein tek utgangspunkt i 1,2kg, så er det 200g glykogen (ikkje så utruleg) og 1000g vatn som no er botte i musklane dine. Det er faktisk ikkje så usannsynleg. Viss ein seier at det er halvparten og at dei andre 600g er naturleg svingningar, så er det ikkje noko pes. Hugs også at vatn tek plass, og 1cm er nada å tenkje på. Nicket ditt seier alt: du er nok for utolmodig, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...