Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Marken(2,5 år) skal på tur i dag med barnehagen. De skal kjøre maxitaxi, tur retur er det minst 3 mil. og jeg var den eneste som hadde med sikringsutstyr. Hadde lånt en forovervendt beltestol. Han har aldri sitti den veien, men de skal jo ikke ha maxitaxien der mens de er på tur så det er greit med en sånn stol så det minker faren for feilmontering. (Han veier over 15 kg, så han er godkjent for beltestol, og det er bedre med beltestol som bruker bilens belte en forovervendt barnesete med internbelter)

De er totalt 14 barn som skal kjøre, 10 var kommet da jeg dro og de fleste er 08 og sene 07 barn. De er 4-5 06 barn. Men INGEN hadde med sikring av noe slag...

Er jeg rar som drar med et sete når de skal på tur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det synes jeg var rart av de øvrige foreldrene. Jeg hadde også tatt det som en selvfølge at man skulle hatt med seg barnesete til såpass små barn om de skulle på tur med taxi.

Skrevet

Jeg kan da ikke forstå at barnehagen kunne reise på tur.. Det er jo forbudt å frakte barn i bil som ikke er sikret etter forskriftene, og da må man ha sete..

Gjest Gjest
Skrevet

Vår barnehage er stadig på tur og forutsetningen da vi skrev oss inn var at vi hver gang skulle ha med godkjent bilsete og montere det selv.

Jeg forstår ikke at det ikke er gått ut tydelig informasjon om å ha med slikt når de skal på tur, ellers regnet vel foreldrene med at de som tar med ungene må frakte dem forskriftsmessig.

Jeg fatter ikke at barnehagen tør - eller sjåføren for den saks skyld.

På den annen side: det er ikke alle som har barnehager som vår som gjorde at vi skaffet oss ekstra resiesete.

Kanskje folk synes det blir for klønete (uforståelig for meg) men dette må da ha vært oppe på foreldremøte eller noe? I en maxitaxi er det jo til og med midtgang ungene kan løpe i - så gøy dere...

Skrevet

Hvis barnehagen ikke har taxien hele dagen, hvor skulle man ha gjort av alle bilsetene om alle hadde med?

Er det annerledes når barna fraktes i maxitaxi enn i buss? Jeg har mange ganger tatt valig buss samtidig som en skokk med barnehageunger og jeg har aldri set noen av dem sikret.

Skrevet

Jag hade inte tillåtit att de drog på tur i bil utan godkänt säte. Det är både farligt och olagligt (I Sverige måste barn under 135 cm enligt lag sitta i godkännt säte eller kudd/pute).

jag förstår inte heller föräldrar som skickar iväg sina barn utan godkända säten. Det krävs inte en stor krock förän de ska skadas allvarligt.

Skrevet

Det er ingen krav til bilsikring i maxitaxi fordi den er registrert som minibuss. Og de har vært på et gartneri og dyrehage og der er det god plass til å sette fra seg seter.

Skrevet

Jeg hadde nektet ungen min å reise hvis det var sånn at de ikke sikret han.

Men nå er det ikke aktuelt for vår barnehage, for de reiser kun kollektivt, der ingen bruker hverken seler eller seter.

Gjest imli
Skrevet
Jeg hadde nektet ungen min å reise hvis det var sånn at de ikke sikret han.

Men nå er det ikke aktuelt for vår barnehage, for de reiser kun kollektivt, der ingen bruker hverken seler eller seter.

Men hva er forskjellen på det da? Du nekter å la ungen sitte i maxitaxi uten sete, men ikke i buss uten seler? :klø: Synes ikke den hang helt på greip men.

Tror ikke jeg hadde tenkt på å ta med barnesete om ungen skulle på tur med barnehagen.

Skrevet
Men hva er forskjellen på det da? Du nekter å la ungen sitte i maxitaxi uten sete, men ikke i buss uten seler? :klø: Synes ikke den hang helt på greip men.

Tror ikke jeg hadde tenkt på å ta med barnesete om ungen skulle på tur med barnehagen.

Her er det ikke snakk om buss, men trikk, tog og T-bane. Altså ting som ikke kjører på vei delt med bilister. (Og når de gjør det, har de en egenvekt på såpass mange tonn at de uansett ikke vil få den store skaden.)

Skrevet

Jenta mi skal på tur med barnehagen og dette er en småbarnsavdelinge hvor majoriteten er sene -07 barn, og -08. Turen er vel totalt 2-3 mil å kjøre.

Stod senest i går og diskuterte med avdelingsleder hvordan vi skulle få festet alle barnesetene skikkelig i bilene. Bruker privatbiler og jeg skal kjøre selv. Koselig å kunne være med på tur når jeg har muligheten :)

Hadde ikke latt jenta mi fått være med på tur om det ikke var forsvarlig bilsete i bilen hun skulle være med i. Hadde helt klart tatt ut hennes eget bilsete om jeg ikke skulle kjøre selv. Så jeg synes du gjorde det eneste rette ved å la ungen sikres i bilen han skulle være med i. Det er urelevant om det er privat eller taxi. Barn skal sikres forsvarlig i bil. Punktum.

Gjest imli
Skrevet
Her er det ikke snakk om buss, men trikk, tog og T-bane. Altså ting som ikke kjører på vei delt med bilister. (Og når de gjør det, har de en egenvekt på såpass mange tonn at de uansett ikke vil få den store skaden.)

OK, trodde du mente buss, er liksom det jeg forbinder med kollektiv transport - ikke så mange trikker her ;)

Gjest Glør
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er få som gjør det. Jeg tar maxitaxi samtidig med barnehagen i blant, og har aldri sett noen sikre ungene. De bruker ikke sikkerhetsselene i taxien en gang. Jeg synes det virker litt sløvt, når det er så strenge regler for det i vanlig bil.

Skrevet

Med tanke på hvor ofte Minstejenta kjører buss og bane uten sikring, så hadde det ikke falt meg inn å ta med barnesete til en barnehagetur. I min egen bil har jeg selvsagt et skikkelig barnesete.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes dette er for mye hysteri. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...