Gå til innhold

Barn og språk

Anbefalte innlegg

Gjest No wonder women
Skrevet

Hei

Jeg har et barn på snart 3 år som har gjennomgått en språktest, heter visstnok Rynell. De har skåret henne som en 2 1/2 åring og sier at hun kommer under gjennomsnittet. Uten at noe mer er nevnt. Hvordan forholder jeg meg til dette og er dette er alarmerende dårlig resultat med tanke på andre barn og deres språkutvikling? Er det grunn til bekymring?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg kjenner ikke den konkrete testen, men synes ikke det høres alarmerende ut å være et halvt år forsinket. Men det bør følges opp. Spør de som har testet hva som bør gjøres!

Gjest Gjest
Skrevet

Det høres ut som om de har brukt litt upresise begreper. At hun har skåret "som en på to og et halvt", betyr antakelig at hun ligger under femtipercentilen for treåringer, men at hun ville vært akkurat på femtipercentilen hvis hun var et halvt år yngre. Men variasjonen er utrolig stor i akkurat den alderen, så jeg tipper at det ikke er noen som helst grunn til bekymring.

Skrevet

Og min to og et halvtåring skåret som et år... Vi har sendt henvisning til PPT om veiledning.

Gjest No wonder women
Skrevet
Det høres ut som om de har brukt litt upresise begreper. At hun har skåret "som en på to og et halvt", betyr antakelig at hun ligger under femtipercentilen for treåringer, men at hun ville vært akkurat på femtipercentilen hvis hun var et halvt år yngre. Men variasjonen er utrolig stor akkurat den alderen, så jeg tipper at det ikke er noen som helst grunn til bekymring.

kåret

Ikke at hun skårer som en 2 1/2 åring, men at hun ligger under gjennomsnittet når hun er skåret som om hun er 2, 1/2 år.

Gjest No wonder women
Skrevet
Og min to og et halvtåring skåret som et år... Vi har sendt henvisning til PPT om veiledning.

Takk for tips, kanskje jeg skal gjøre det samme.

Skrevet

Hvordan gjøres den testen i praksis? Kan sjenanse spille inn på noen måte? Jenta mi er av få ord når hun blir konfrontert med sånne undersøkelser, selv om hun ellers har et veldig godt språk.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan gjøres den testen i praksis? Kan sjenanse spille inn på noen måte? Jenta mi er av få ord når hun blir konfrontert med sånne undersøkelser, selv om hun ellers har et veldig godt språk.

Testen gjennomføres ved at testeren og barnet sitter i et rom uten forstyrrelser. Barnet kan f eks bli bedt om å f eks gi testeren ei skje. Da ser testeren om barnet har begrepet skje inne. Så kan barnet få beskjed om å legge ei skje oppi en bolle osv. Vanskelighetsgraden øker etter hvert uti testen.

Man kan som foreldre være med barnet sitt.

Når testresultatene kommer fram er det viktig at testeren har tatt hensyn til dagsform, konsentrasjon, evt utenforliggende forstyrrelser osv.

Jeg har ikke tatt testen selv på barn, men har vært med noen ganger som en trygghet for barnet. Ofte ser vi at barn presterer mer når det er trygghetspersoner med, men som ikke er foreldre.

Til TS:

Har ikke den som har tatt denne testen kommet med anbefalinger om hva som bør gjøres videre?

Hvis ikke det er gjort, synes jeg dere skal etterlyse det.

Den testen må man være sertifisert for å kunne utføre, og vedkommende bør kunne gi dere foreldre veiledning på veien videre.

Dere kan f eks søke om spesialpedagogisk hjelp til barnet deres.

Gjest No wonder women
Skrevet
Til TS:

Har ikke den som har tatt denne testen kommet med anbefalinger om hva som bør gjøres videre?

Hvis ikke det er gjort, synes jeg dere skal etterlyse det.

Den testen må man være sertifisert for å kunne utføre, og vedkommende bør kunne gi dere foreldre veiledning på veien videre.

Dere kan f eks søke om spesialpedagogisk hjelp til barnet deres.

Ingen anbefalinger, foruten at vi skal ta en ny hørselstest til høsten. Hvor kan jeg søke om spesialped. hjelp hvis jeg bor i Oslo. Er det PPT?

Skrevet

(Ikke den testen min har tatt da)

Gjest Gjest
Skrevet
Ingen anbefalinger, foruten at vi skal ta en ny hørselstest til høsten. Hvor kan jeg søke om spesialped. hjelp hvis jeg bor i Oslo. Er det PPT?

Det er ulikt fra kommune til kommune hvordan søknaden fremlegges, hvordan det er i Oslo er jeg usikker på. Prøvde å søke meg fram til et svar, men ble dessverre ikke så mye klokere. Men jeg hadde tatt kontakt med PPT evt et servicetorg som muligens kan hjelpe deg videre ut i fra hvilken bydel dere tilhører.

Ønsker dere masse lykke til.

Mens dere venter så les bøker, fortell hva du gjør og hvilke redskaper du bruker. Syng, snakk og ha det gøy. Husk å ikke legge så mye vekt på uttalen, det kan gjøre barnet stresset og usikker og dermed holde språkutviklingen tilbake.

Skrevet

Er det virkelig farlig om de ligger under et halvt år etter de andre? Må de ha oppfølging pga det? :klø: synes det høres litt voldsomt ut når de er så små...

Gjest No wonder women
Skrevet
Er det virkelig farlig om de ligger under et halvt år etter de andre? Må de ha oppfølging pga det? :klø: synes det høres litt voldsomt ut når de er så små...

Hun ligger jo ikke bare et halvt år etter, men betraktelig lavere. Hun ble skåret som om hun var et halvt år yngre og blir da liggende under gjennomsnittet. Blir kanskje ca. 1 år etter.

Skrevet
Hun ligger jo ikke bare et halvt år etter, men betraktelig lavere. Hun ble skåret som om hun var et halvt år yngre og blir da liggende under gjennomsnittet. Blir kanskje ca. 1 år etter.

Aha, jeg leste det du skrev feil, at hun hadde skåret som en vanlig 2,5 åring.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er førskoleærer og jobber i barnehage.

Vi hjelper alltid foreldrene med dette. Både med utforming av skjemaer og viser vei i systemet. Går barnet i barnehage? Hvem testet barnet og hvorfor? Foreldrene i barnehagen jeg jobber får prøvesvar i et samarbeidsmøte, hvor alt bllir forklart og vi diskuterer eventuelle tiltak. Hos oss tester PPT, også søker vi evnt hjelp om spesialundervisning. Spesialundervisning har kommunene ansvar for. Man kan enten få timer hos spesialpedagog eller ekstra ressurser tildeles barnehagen for å kunne følge barnet bedre opp.

Skrevet

Syntes det var sent å vente til høsten med å ta hørselstest. Dersom barnet har en hørselsskade bør det følges opp tildliig så dere ser hvordan dere kan hjelpe ungen videre språkmessig. Om det er liten hørselstap vil høreapparat hjelpe noe og for barnhage pedagoger/lærere bli mer bevisst på f.eks tydeligere utaøle, mindre støy i barnehagen etc.

Er det stor hørselstap ( noe jeg ikke tror slik som du nevner det) vil en kombinasjon av tegnspråk og taletrening være ganske bra for språklig utvikling. Da vil barnet ikke bli forsinket kognitivt i forhold til språkutvikling.

Uansett syntes jeg personlig ikke noe om at man skal måtte vente så lenge med en test i forhold til hørsel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...