Gjest :( Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Hei.. Jeg har mye hard avføring i tarmen og jeg har det vanskelig for å få det ut naturlig. Hva er det jeg kan bruke eller spise som med sikkerhet får dette ut?
Lovis Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 Jeg ville prøvd lactulose. Det kjøper du på apoteket, og er naturlig og mildt for magen. Ta en større dose en det som står på flaska de første 2 dagene, og så gå ned til normal dose. Bruk det i 14 dager, selv om magen har normalisert ser før den tid. Dess tidligere du slutter med det, dess større sjangse er det for at problemet kommer tilbake. Det smaker ikke noe godt, men du kan blande det i drikke eller f.eks. syltetøy. Bare pass på at du får i deg alt.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 Svisker, ja. Det hjelper. Husker jeg hadde veldig hard mage for noen måneder siden og hadde ikke vært på do på noen dager. Spist noen svisker. 4-5 kanskje og jegh måtte bæsje. Fortsatt litt hard men fikk det ut. Så tok litt mer svisker. Så tok jeg enda mer svisker før jeg la meg. Spiste sikkert mellom 10 og 15. Da våknet jeg i 10-tiden neste dag og holdt på bæsje på meg og det bare rant ut da jeg kom på toalettet. Og da var jeg ikke lenger hard i magen. Og frukt og olivenole er også bra, men svisker gjør susen.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 6. mai 2009 #5 Skrevet 6. mai 2009 Vær obs på om du bruker lactulose er det viktig og drikke GODT. Drikker du for lite, vil det ha motsatt virkning. Medisinsk parafin hjelper å, fåa kjøpt på apoteket. Er dette noe du bruke plages med? En bør tenke gjennom hva årsaken er.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 Vær obs på om du bruker lactulose er det viktig og drikke GODT. Drikker du for lite, vil det ha motsatt virkning. Medisinsk parafin hjelper å, fåa kjøpt på apoteket. Er dette noe du bruke plages med? En bør tenke gjennom hva årsaken er. Ja, jeg har både lactulose og movicol. Lactulose har jeg prøvd tre dager etter hverandre nå siden problemet har kommet tilbake, men det går ikke. Jeg er så redd for at jeg ikke har den normale avføringen som alle andre :'(
Mixelite Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 I Hellas ble jeg fortalt at et eggeglass eller to med olivenolje setter fart i systemet nokså umiddelbart(som lakserolje omtrent). Jeg har ikke forsøkt selv, men vedkommede som fortalte det kunne berette at det virket like effektivt som han var blitt lovet av den som ga rådet. Dessuten ville jeg sett på om kostholdet mitt inneholder nok fett i det daglige. "Maskineriet" trenger smøring, har jeg for meg.
Prinsesse på erten Skrevet 8. mai 2009 #8 Skrevet 8. mai 2009 Vel så viktig er vel det du IKKe bør spise. Her er noen eksempler: - Finbakst som loff, hveteboller etc - Banan - Junkfood Ellers er kaffe en fin måte å få fart på magen.
Naoomi Skrevet 8. mai 2009 #9 Skrevet 8. mai 2009 Kaffe, ja .. Det funker, men det er kanskje ikke særlig sunt. Svisker er bra!
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2009 #10 Skrevet 8. mai 2009 Jeg svelger et glass Biola med en ts linfrø i hver morgen. Det hjelper.
Gjest Gjest_ida_* Skrevet 8. mai 2009 #11 Skrevet 8. mai 2009 Skjonner at dette er irriterende. Har hatt det i 2 aar. Jeg har ikke de signalene som sier at kroppen skal gaa paa do. LEgen har ikke funnet ut noe, og jeg har vaert pa mange undersokelser med camera oppi tarmen og alt mulig uten at de har funnet feil. Som nevnt, jeg maa aldri paa do av meg selv. For at jeg skal kunne ga paa do sa ma jeg drikke kaffe. Da kommer det i 70 % av tilfellene ut innen 30 minutter. Kan gaa opptil en 1 uke uten aa faa det ut. Pa det verste har det vaert 12 dager. Har proevd vann, grovt broed.. nei nei..fungerer ikke! Kaffen er min venn iallefall...
Prinsesse på erten Skrevet 8. mai 2009 #12 Skrevet 8. mai 2009 Kaffe, ja .. Det funker, men det er kanskje ikke særlig sunt. Svisker er bra! Vel, noen hevder at kaffe også kan være sunt - i små doser. Masse antioksidanter. Så en kruttsterk espresso på morgenkvisten kan man sikkert unne seg:-)
Poppzy Skrevet 9. mai 2009 #13 Skrevet 9. mai 2009 Microlax (klyster) ville jeg anbefalt om forstoppelsen er uutholdelig. Da får du det ut i løpet av kort tid. Ellers er jo Dulcolax tabl. veldig virkningsfult. Vær oppse på at det tar gjerne 6-8 før det virker. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #14 Skrevet 9. mai 2009 En over her hadde et poeng da h*n skrev at du bør finne ut om årsaken til den harde avføringen. Hvis det er fryktelig hardt/plagsomt, ta deg en tur til legen. Når det gjelder hva du skal spise, kan jeg foreslå linfrø som er bløtlagt i vann til det blir slimete. Ikke så veldig delikat, men det var det eneste som funket på min far da han hadde kreft og var syk og avhengig av at avføringen var myk og grei å få ut. Svisker hjalp ikke ham, f.eks. (selv om de funker som bæsje-raketter hos meg.. ) I tillegg er det viktig å spise generelt mye fiber, men husk da å DRIKKE mye vann til! For fiber trekker til seg vann, og for at fiber skal fungere godt, må du også ha i deg nok fuktighet. Hvis legen ikke finner ut at noe er galt, og problemet fortsetter, anbefaler jeg deg å prøve akupunktur. Gå da helst til en NAFO-akupunktør, ettersom disse fyller kravene til en ganske lang utdannelse (minst 5 år innenfor helsefag og akupunktur). Beveger du deg nok? For noen kan dette hjelpe masse. Men husk, drikk vann. God bedring!
angeleyes Skrevet 9. mai 2009 #15 Skrevet 9. mai 2009 "Frukt og fiber" som man får kjøpt på apoteket er effektivt. I tillegg hjelper den tarmen til å "oppføre seg mer normalt." Men dette er et produkt man ikke skal bruke over lenger tid uten oppfølging av lege.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #16 Skrevet 16. mai 2009 "Frukt og fiber" som man får kjøpt på apoteket er effektivt. I tillegg hjelper den tarmen til å "oppføre seg mer normalt." Men dette er et produkt man ikke skal bruke over lenger tid uten oppfølging av lege. Ok. Men når det gjelder biola og cultura så tror jeg at det absolutt ikke hjelper meg! (har drukket det dusinvis av ganger før jeg tok røntgen:) Men jeg har vært utsatt for røntgen av magen(og det er jo stråler?) for å se om jeg har noe i tarmene, og det er den harde avføringen. Etter å ha lest på biola's hjemmeside så står det at jeg ikke bør drikke det hvis jeg har vært utsatt for stråler/stråleskader. Poenget er at melken inneholder riktignok sunne bakterier som setter seg fast i tarmen i noen dager og det er meningen at det skal ut etter det, men siden jeg har så hard avføring så vil det ikke komme ut. Og da vil det være farlig hvis bakteriene blir for lenge i tarmen. :S
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2009 #17 Skrevet 16. mai 2009 Ok. Men når det gjelder biola og cultura så tror jeg at det absolutt ikke hjelper meg! (har drukket det dusinvis av ganger før jeg tok røntgen:) Men jeg har vært utsatt for røntgen av magen(og det er jo stråler?) for å se om jeg har noe i tarmene, og det er den harde avføringen. Etter å ha lest på biola's hjemmeside så står det at jeg ikke bør drikke det hvis jeg har vært utsatt for stråler/stråleskader. Poenget er at melken inneholder riktignok sunne bakterier som setter seg fast i tarmen i noen dager og det er meningen at det skal ut etter det, men siden jeg har så hard avføring så vil det ikke komme ut. Og da vil det være farlig hvis bakteriene blir for lenge i tarmen. :S Du trenger selvføgelig ikke drikke drikke Biola, men stråleskader har du i alle fall ikke etter en gangs røntgen, stråleskader er mest vanlig for de som får strålebehandling i forbindelse med kreft. Og da er det ganske høye stråledoser 5 dager i uken i flere uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå