Gjest Storesøster Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Min kjære søster har etter flere års mislykket prøving fått vite at hun aldri kan få barn. Hun kan rett og slett ikke bære dem frem, det er noe galt med livmoren. Men hun har eggløsning som normalt, det er bare kroppen som desverre støter ut foster etter foster. Utrolig trist å se på samtidig som jeg har hatt to ukompliserte svangerskap og født to friske barn. Ved siste besøk sa hun og mannen til meg at eneste mulighet nå var surrogatmor, men det er jo dessverre ikke tillatt i Norge. Etter dette undersøkte jeg lit og kom frem til at følgende er mulig: 1 Ett av hennes egg befruktes i utlandet 2 Egget settes inn i min livmor og jeg bærer det frem for dem. Problemet er da at jeg etter norske regler regnes som mor, selv om barnet på ingen mte er mitt, og min svoger regnes som far. Kompliserte familieforhold etter dette tro? ;-) 3 Jeg frasier meg foreldreansvaret for barnet, det ar jo aldri vært mitt, og svoger får 100 % omsorg 4 Min søster adopterer sittt eget barn, uproblematisk da de er gift. Jeg har tenkt nøye gjennom dette, og jeg er villig til å gjennomføre det dersom de ønsker det, men mine spørsmål er som følger: Hvordan forteller jeg min søster og svoger om dette, og hvordan vil de reagere/ville dere reagert? Hva synes den alminnelige mann/kvinne i gata om dette? Folk kommer jo til å snakke.... Ikke at jeg bryr meg, men det kan bli vanskelig for søsteren min... Jeg håper på seriøse tilbakemeldnger fra både dere som er i min søsters situasjon, dere som forsøker å bli gravide og alle dere andre kloke hoder... På forhånd takk :-)
honning Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 Jeg fikk frysninger og tenker med en gang at du må være verdens beste søster! Hadde jeg ikke hatt mulighet til å bære fram barn (noe jeg ikke vet om jeg kan eller ikke enda), så hadde jeg uansett satt utrolig stor pris på et sånt forslag. Selv tenker jeg at den alminnelige mann/kvinne i gata bare kan drite i dette og at det ikke er deres business, men det kan nok komme en del kommentarer på det. Det jeg måtte syntes var vanskelig med å være surrogatmor, er å være gravid i 9 måneder og så gi barnet "sitt" fra seg. Selv hadde jeg vært redd for at jeg kom til å få vanskelig å gi det fra meg, men nå vet jo du hva søsteren din og svogeren har gått gjennom, og har to barn selv, så da vil du nok være veldig innstilt på det i utgangspunktet. Vanskelig å sette seg inn i dette, og hvordan fortelle det ja... Tja... Tror kanskje det er best å sette seg ned med de begge to og sagt rett ut hva du har tenkt over og hørt hva de syns om det. Masse lykke til!
Gjest Gjesti Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 Jeg synes tanken er helt fantastisk og tenker umiddelbart at dere må ha et særdeles fint søskenforhold!! Kan ikke tro at dere blir møtt med negative reaksjoner (med mindre dere tilhører en strikt menighet eller tilsvarende)! Jeg kan heller ikke tro annet enn at hun vil bli veldig glad for tilbudet ditt om hun velger å akseptere det eller ikke. Kan jo hende at hun synes det blir for nært. Vi er alle forskjellige.. Men jeg ville ha takket ja. Det er jo et veldig varmhjertet tilbudet som oser av ekte søskenkjærlighet!
Erle84 Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 Hadde det vært meg og min søster hadde jeg (rent hypotetisk): 1. vært surrogatmor for hennes barn om det var hun som slet med å bære fram et barn, og de ønsket det. 2. blitt veldig glad om søsteren min foreslo det om det var slik at jeg ikke kan bære fram et barn. Jeg har faktisk tenkt på det flere ganger, etter rørende tvn-dokumentarer og sånn. Hadde jeg selv hatt barn (sliter litt med den delen), og min søster ikke kunne få det, hadde jeg lett stilt opp som surrogatmor. Hvis man går gjennom hele prosessen med at det ikke er "mitt" barn, men hennes, klart i hodet, tror jeg nok ikke det er noe problem heller - man blir selvfølgelig svært knyttet til tantebarnet sitt, men jeg tror absolutt at den personen som velger å gjøre noe slikt, også klarer å ha sin egen rolle klart for seg (i dette tilfellet "rugekasse" og tante). Adopsjon etc. er jo ikke noe problem. Hva angår andres reaksjoner. Drit i de andre. Jeg hadde tenkt: Så flott at hun får barn, så flott at søsteren hjelper henne, for en fantastisk familie å bli født inn i, dette barnet er ønsket, og ikke minst elsket av mange.
^^Sunny^^ Skrevet 6. mai 2009 #5 Skrevet 6. mai 2009 Jeg syntes du høres ut som en fantastisk søster !! Og jeg er sikker på at hun gråter av glede når du foreslår dette for henne.. Sålenge du er klar for dette med kropp og sinn. Klart dere kan få reasjoner på dette av folk rundt dere, men hva så .. Nei, det hadde jeg aldeles ikke brydd meg om.. Masse lykke til Hadde vært kjekt om du kom inn her og fortalte hvordan din søster reagerer da
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #6 Skrevet 6. mai 2009 Sliter med å finne riktig ord, men jeg synes at det er veldig storhjertet av deg å tilby noe slikt. Jeg er sikker på at din søster vil bli helt fra seg av glede og eventuelle reaksjoner fra omverdenen vil nok bare være positive. Godt at det finnes mennesker som deg.
Gjest Storesøster Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 Takk for alle reaksjoner, jeg er helt overveldet over hvor positive dere er! :-) Søsteren min kommer trolig på besøk helgen etter himmelspretten, og jeg planlegger å ta en samtale med henne da. Dere skal selvfølgelig holdes oppdatert! Min bekymring er bare at de kan føle at jeg blander meg inn på en måte jeg ikke har rett til. Men som det er kommentert her, jeg vil jo hele veien være klar på at jeg bare er en "rugekasse", og vil ikke kreve noen rettigheter i forhold til barnet. Men at det vil få en spesiell plass i tantes hjerte er jo ikke til å komme utenom! :-)
Gjest Gjest_lille meg_* Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Tror ikke du skal uroe deg så mye over hennes reaksjon. Viss noen hadde stilt opp for meg som du gjør i en slik situasjon, hadde jeg blitt rørt av tanken, for den personen må virkelig elske meg. Dette må da også din søster se, selv om hun skulle takke nei til tilbudet. Og for din søster så er det jo så mye lettere å få et slikt tilbud av deg, enn å faktisk spørre om noe slikt. Jeg vet hvertfall at jeg hadde hatt problemer med å spørre om en slik "tjeneste". Du kunne jo begynne med den setningen; det er ikke meningen å blande meg inn i deres problemer. Da får du si det du er mest urolig for at hun skal reagere på med det samme, så da kan hun være litt obs på det. Syns du er kjempe tøff som vil tilby deg å være surrogatmor. Det eneste er at det kan være litt tøfft å gi barnet fra seg, men så vet du jo at det havner i en god familie. Barnet er jo tydelig svært etterlengtet og vil få et godt liv. Det kan være en god motivasjon når den tid kommer. Men viss du er veldig innstillt på at det ikke er ditt barn, så tror jeg at det skal gå greit. Du kommer jo til å bli veldig glad i det, og kanskje føle deg litt tom etterpå. Men du har værdens fineste trøst; at din søster er så heldig å få oppleve å være mor. (- til sitt eget barn) Dine to barn må jo også få forstå at denne nye babyen ikke blir deres på same måte. Og du må være oppmerksom på at de kan få høre mye rart av venner. Barn kan være så grufulle på det viset.
Strix Skrevet 7. mai 2009 #9 Skrevet 7. mai 2009 Min søster nevnte noe liknende for meg da jeg fortalt om våre problemer, siden det er mine egg som er problemet... Hun vet ikke noe om sin fertilitet. Men uansett, det at hun i det hele tatt tenkte tanken rørte meg til tårer. Og om du seriøst vurderer dette og klarer å gjennomføre det(umulig å vite på forhånd, men dog) så er det bare å nevne det for dem
Gjest Storesøster Skrevet 28. juli 2009 #10 Skrevet 28. juli 2009 Jeg har lovet å oppdatere dere... Min søster og soger ble overveldet og glade, men valgte å tenke nøye gjennom dette. Nå har de bestemt seg for at vi skal starte prosessen og se hvordan det går... Dette blir spennende og skummelt. Det er jo en reell fare for at tilknytningen til barnet blir stor under svangerskapet, men jeg vil jo alltid være i barnets liv. Det er et gjennomtenkt og nøye vurdert standpunkt fra min side, og mannen min støtter prosjektet fullt ut. Skummelt og spennende, jeg skal holde dere oppdaterte.
^^Sunny^^ Skrevet 29. juli 2009 #11 Skrevet 29. juli 2009 Så spennende !!! Her skal jeg følge med videre Det er noe virkelig stort du gjør for din søster :rødme:
Gjest imponert Skrevet 29. juli 2009 #12 Skrevet 29. juli 2009 Jeg får frysninger av denne fantastiske givergleden!! Lykke til!!
Ms.Blaise Skrevet 29. juli 2009 #13 Skrevet 29. juli 2009 Nå fikk jeg gåsehud! Du er en utrolig sjenerøs person! Håper alt går bra, og håper på at du vil oppdatere oss fremover=)
SøsterLiten Skrevet 29. juli 2009 #14 Skrevet 29. juli 2009 OJ!! For en fantastisk søster du er!!! håper alt går bra! Du blir jo verdens beste tante da! :strix:
Lourdes Skrevet 29. juli 2009 #15 Skrevet 29. juli 2009 Så utrolig bra. Morsomt å få en oppdatering. Det er jeg som svarte deg som "gjest" 06.05.2009 (22:17). Lykke til!!
storesøs Skrevet 29. juli 2009 #16 Skrevet 29. juli 2009 -Så snill du er! Må være fantastisk å ha en søster som deg. Lykke til videre i prossessen
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2009 #17 Skrevet 29. juli 2009 Her er en til med gåsehud. Dette blir spennende å følge med på. Masse lykke til med "prosjektet"!
Trampe Skrevet 29. juli 2009 #18 Skrevet 29. juli 2009 For et fantastisk menneske du er! Jeg sitter her med gåsehud over hele meg... Masse masse lykke til!
Gjest Gjest_lurifax_* Skrevet 9. august 2009 #19 Skrevet 9. august 2009 Synes dette er fantastisk gjort av deg! Vi kan antagelig ikke få barn selv vi heller så vi har blitt enige om å dra til utlandet for å bruke surrogatmor. Tror dette kommer til å bli mer og mer vanlig med årene. Ingen som har noe med hva dere gjør, så det er det bare å ikke bry seg om. Selv om jeg også tenker på hva alle andre mener... Men er faktisk flere som har kommet til meg og sagt at kanskje vi skulle vurdere surrogat Så de fleste tror jeg er ganske forståelsefulle.. Lykke til:)
yvoesp Skrevet 9. august 2009 #20 Skrevet 9. august 2009 Lykke til Å være tante kan dessuten ha sine fordeler: ha barnet en viss periode & "levere det tilbake" etter en stund
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå