Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Jeg er ei jente på 24 som skal få meg valp for aller første gang... Er oppvokst med bikkje, men den har jeg igrunn bare gått tur og kost med og da har foreldrene mine tatt seg av resten av ansvaret Jeg må holde dette sjult for foreldrene mine for en stund av grunner. Så jeg har endel spm rundt dette Vi snakker om en liten pomeranian. Har aldri vært borte i disse rasene, men har lest endel om dem. Når kan jeg begynne å dressere henne? Regner med hun er 3 mnd når jeg får hun. Har hørt at de kan bli gneldrete og er stae. Hvordan lærer dere hunden til å ikke bjeffe? Foreldrene mine brukte å spyle på bikjja med en ketchupflaske (med vann i selvfølgelig:P ) Hva må jeg tenke på i den første tiden med valpen? Jeg jobber ikke og går på nettskole så jeg har tid til valpen 24/7 dørgnet. men kan jeg ta hun med til venner, eller burde jeg bli kjent med hun alene før jeg "farter" rundt med hun ? Gi meg gjerne råd og triks:)
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 (endret) Kan finne mye om rasen og dens atferd på Canis. Endret 6. mai 2009 av sunglasses
Erle84 Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 Dresseringen starter med en gang. les deg opp på klikkertrening, effektivt! Mange som har små hunder "glemmer" at de er hunder, for de er jo så små og søte. En liten hund krever like strenge grenser som en stor. Liten hund betyr ikke dulling, det skaper ikke en lykkelig hund - men en hund som sliter med å finne sin plass. Åh, jeg kjenner jeg er misunnelig på deg, ts, jeg kan ikke ha hund her jeg bor akkurat nå, men det ordner seg (vi flytter snart). :D Lykke til! Signerer canis.no - der står det mye, veldig mange gode artikler også!!
Vodecka Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Tror ikke jeg ville begynt med en gang å sprute med vann. Heller venn ho til at det ikke er tillatt ved å avbryt ho med "NEI" eller klapp i hendene eller noe som gjør at ho stopper. Og hvis du tenker på å begynne å trene ho, kunstner, lydighet osv, så ville jeg nok venta til ho blir rundt halvåret. Da har dere blitt kjent og ho stoler på deg. Med tanke på å ta ho med til venner, så ville jeg venta hvertfall ei uke. Bare så dere får knytta bånd og ho finner seg til rette. Mye stress rundt en valp kan få den nervøs! Det er det samme når ho sover, ikke våkne ho. Vent til ho våkner selv og ta ho ut for å tisse. Hvis det er mer du lurer på, så bare si fra! Er så koselig med valp i hus! Lykke til!
Frey Skrevet 7. mai 2009 #5 Skrevet 7. mai 2009 Tror ikke jeg ville begynt med en gang å sprute med vann. Heller venn ho til at det ikke er tillatt ved å avbryt ho med "NEI" eller klapp i hendene eller noe som gjør at ho stopper. Først må hunden lære hva nei betyr, hvis ikke har det ingen hensikt. Og hvis du tenker på å begynne å trene ho, kunstner, lydighet osv, så ville jeg nok venta til ho blir rundt halvåret. Da har dere blitt kjent og ho stoler på deg. Trening kan begynne med en gang, men man tar litt og litt og ikke noe som valpen tar skade av (hopping osv). Ellers anbefaler jeg TS å ta den med på valpekurs. Viktig for alle valper, men veldig viktig for uerfaren eier
Troyamin Skrevet 7. mai 2009 #6 Skrevet 7. mai 2009 Hvorfor ikke velge en Cavalier King Charles Spaniel i stedet for pomme? De gneldrer mindre og skal visstnok være mye mer lettlært også. canis.no
Gjest ts Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 Tror ikke jeg ville begynt med en gang å sprute med vann. Heller venn ho til at det ikke er tillatt ved å avbryt ho med "NEI" eller klapp i hendene eller noe som gjør at ho stopper. Og hvis du tenker på å begynne å trene ho, kunstner, lydighet osv, så ville jeg nok venta til ho blir rundt halvåret. Da har dere blitt kjent og ho stoler på deg. Med tanke på å ta ho med til venner, så ville jeg venta hvertfall ei uke. Bare så dere får knytta bånd og ho finner seg til rette. Mye stress rundt en valp kan få den nervøs! Det er det samme når ho sover, ikke våkne ho. Vent til ho våkner selv og ta ho ut for å tisse. Hvis det er mer du lurer på, så bare si fra! Er så koselig med valp i hus! Lykke til! Takk for svar:) Det er nesten som jeg gruer meg til å få valpen i hus fordi jeg er redd for å gjøre noe "feil". Jeg tenkte jeg skulle se alle episodene av "dog whisperer" for å se om jeg kan lære meg noe der Hva skal jeg gjøre når hun tisser inne de første gangene? Hvor ofte/mye mat skal denne vesle valpen ha? Hvor lange turer kan jeg valp gå? Har lyst til å gå ett stykke, til ett lite vann jeg vet om.. men det er kanskje litt tidlig.. Selvom jeg er oppvokst med hund, er det likevel så mange spørsmål som dukker opp! :/ Det er
Troyamin Skrevet 7. mai 2009 #8 Skrevet 7. mai 2009 Hva skal jeg gjøre når hun tisser inne de første gangene? Hvor ofte/mye mat skal denne vesle valpen ha? Hvor lange turer kan jeg valp gå? Har lyst til å gå ett stykke, til ett lite vann jeg vet om.. men det er kanskje litt tidlig.. Jeg vil anbefale deg å ta dette opp med oppretter. En god oppdretter har alt lagt tilrette for gode foringsrutiner. Oppdretter vil også hjelpe med spørsmål om renslighetstrening og når dukan begynne på lengre turer.
Gjest emmeline Skrevet 7. mai 2009 #9 Skrevet 7. mai 2009 (endret) Jeg vil anbefale deg å låne en del bøker om det å ha valp. Finnes mange der ute, skrevet av mennesker med ulike meninger. Les litt forskjellig, så får du en større bredde. Ellers er det antagelig en del å lese på nettet også. Og oppdretter er en god ressurs. Skaff deg for all del ikke valp før du har fått en grunnleggende kunnskap om hva det faktisk vil si å ha hund. Fant en nettside med pomeranian-forum, her er det sikkert en del å lese: http://pomeranianforum.go-forum.net/ Endret 7. mai 2009 av emmeline
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2009 #10 Skrevet 7. mai 2009 Jeg vil anbefale deg å ta dette opp med oppretter. En god oppdretter har alt lagt tilrette for gode foringsrutiner. Oppdretter vil også hjelpe med spørsmål om renslighetstrening og når dukan begynne på lengre turer. Vil egentlig ikke spørre oppdretter om så mye, når jeg har sagt at jeg er oppvokst med bikkje, og er klar for å få en for meg selv.. Da blir hun sikkert veldig usikker på meg og kunnskaper til hund... :/
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 7. mai 2009 #11 Skrevet 7. mai 2009 (endret) Forrutiner kan du spørre om. Jeg tror hun skjønner hun at du er seriøs og ønsker å også følge disse rutinene som valpen er vant til. Du vil bare hundens beste. Du er vant med hunder, ja, men akkurat den rasen? Jeg syns det ikke er noe i veien med å spørre om renslighetstrening og turer heller. Det er spesielt viktig når du får en rase du ikke er vant til. Forresten, kan finne mye info via Google. Endret 7. mai 2009 av sunglasses
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå