Gå til innhold

Visning og budgivning

Anbefalte innlegg

Gjest Førstegangs budgiver
Skrevet

I morgen skal samboeren og jeg på visning og siden alle er så lei av å høre på meg jatte om dette, så må jeg bare lufte tankene mine her.

Dette er den første boligen vi skal se på som vi er 100% enige om og som vi garantert kommer til å gi bud på.

Jeg vil veldig gjerne høre andres erfaringer, råd og vink om å være med i budrunder.

Ingen av oss har noen gang gitt bud engang, så dette er spennende for oss :)

Vi har finansieringen i orden og kan gå en del over takst, så føler vi har gode sjanser, men det er stor fare for at det er mange interesserte så vi har ikke særlig høye forhåpninger likevel.

Hvordan gikk du/dere frem under budrunden? Ga dere første budet på visningen, dagen etter? Brukte dere noen spesiell "taktikk"?

Hvor mange budrunder var du/dere gjennom før dere fant boligen dere endte opp med?

Jeg er egentlig interessert i å høre alt mulig, bare høre litt erfaringer, frustrasjoner etc. rundt det å kjøpe bolig :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kom på visning der det var et samlivsbrudd, så det var ganske tydelig at de var avhengig av å selge fort.

Budrunden startet samme kveld, og vi la oss 100.000,- under deres pris. 7 andre var med i budrunden, og så endte vi opp med 30.000,- over takst. Det ble tydelig fort at de fleste i budrunden ikke hadde mye å strekke seg på, flaks for oss.

Lykke til!

Skrevet

Så artig med svar :)

Jeg håper vi også har skikkelig flaks i morgen (eller fredag starter vel budrunden)!

Når boligen ble lagt ut for salg så var også visningen langt fram i tid, så vi har virkelig rukket å mentalt planlegge livet på dette stedet :fnise:

Vi kan by opptil 100 000 over takst, kanskje litt mer, men er usikre på om vi er villig til det. Må få sett ordentlig på leiligheten først :)

Skal bli utrolig spennende det her!

Foreløpig tenker jeg at vi avventer til fredag formiddag og at vi da snakker med megler og hører om det er kommet bud.

Vi er usikre på hva vi skal by til å begynne med, om på skal by takst eller litt under. Det er nok avhenging av hvor mange som er på visning og selvfølgelig evt. bud som allerede er kommet inn.

Frustrerende at det ikke er stort man kan gjøre for å øke sjansene sine, annet enn å by høyere :vetikke:

Fant noen andre tråder her på KG, de kan jo være interessante hvis noen med samme tanker som meg finner denne tråden :):

Taktikk ved boligkjøp

Når legge inn bud?

Budgivning - Ulike taktikker

Skrevet
Så artig med svar :)

Jeg håper vi også har skikkelig flaks i morgen (eller fredag starter vel budrunden)!

Når boligen ble lagt ut for salg så var også visningen langt fram i tid, så vi har virkelig rukket å mentalt planlegge livet på dette stedet :fnise:

,,,

Frustrerende at det ikke er stort man kan gjøre for å øke sjansene sine, annet enn å by høyere :vetikke:

En ting dere kunne prøvd men som er for sent nå hadde vært å prøve å kjøpe før visning. Om det ikke har vært visning gjelder ikke "24-timers regelen". Jeg kjøpte min sånn - fant en leilighet som det ikke var satt opp visning på ennå, Ringte og bad om å få se den, fant ut at den var ideell, og la inn et bud som var akkurat det jeg hadde råd til - og de aksepterte budet! Det skal sies at det var i et ganske nervøst marked

Lykke til

Gjest Gjest
Skrevet

Da jeg kjøpte første gang, var det en annen ihuga budgiver som jeg konkurrerte med. Vi begynte med å gå 10 000 opp annenhver gang, fra 1250000. Men så hoppet jeg opp til 1300000. Dette runde tallet var lurt å velge, fikk jeg vite av megler i ettertid, fordi den andre som bød hadde fått beskjed fra banken om at han IKKE fikk gå høyere opp enn 1.3 mill med støtte fra dem.

Andre gang vi kjøpte var vi eneste interesserte, og vi bød 50 000 under takst (den var lagt ut for 2 mill, vi bød 1950000). Det var etter første visning, leiligheten var nettopp kommet ut på markedet. Selgeren aksepterte. Megleren fortalte i ettertid at hadde vi bydd f.eks. 1900000, altså 100 000 under som vi først hadde tenkt, ville selger sagt nei, og heller holdt flere visninger.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke legg inn bud med korte frister. Det fører bare til at de andre kaster seg på bølgen og slenger inn høyere bud. La dem heller tenke over saken til f.eks. neste dag - selv om det føles nervepirrende å la det gå over tid.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi tjente også på is i magen. Selger aksepterte ikke budet, la ut for nye visninger.

Vi la da inn enda lavere bud etter siste visning fordi det da var klart at det ikke var flere som var villige til å by på dette huset. Selger godtok en sum mindre en det første budet vårt var på.

Ellers prøvde megleren å få oss til å by over vårt eget bud, begge gangene. (selger måtte selge, ellers kunne vi ha opplevd at han beholdt huset en stund til på grunn av for lave bud)

En annen megler ville ha oss til å by over andre på en leilighet vi hadde grunn til å tro at ville bli overtatt på forkjøpsrett, om vi ikke bød mer enn vi var villige til å gi. Vi gjorde ikke dette da det vil være med å drive opp priser i ett marked vi skulle inn i og fordi at vi da hadde låst pengene vi skulle låne av banken til denne leiligheten helt til forkjøpsretten var avklart.

Skrevet
En ting dere kunne prøvd men som er for sent nå hadde vært å prøve å kjøpe før visning. Om det ikke har vært visning gjelder ikke "24-timers regelen". Jeg kjøpte min sånn - fant en leilighet som det ikke var satt opp visning på ennå, Ringte og bad om å få se den, fant ut at den var ideell, og la inn et bud som var akkurat det jeg hadde råd til - og de aksepterte budet! Det skal sies at det var i et ganske nervøst marked

Lykke til

Prøvde dette, men vi kjøper ikke uten å se og fikk ikke visning tidligere :vetikke:

Vi har vært på visning.. Det var mange der, tipper det blir en knallhard budrunde i morgen. Mistet litt motet av at det var fullt hus, men vi begynner å by i morgen ved lunsjtider og håper på det beste!

Vi kan gå i overkant av 100 000 over takst og jeg vet ærlig talt ikke om den er verdt mer? Man blir veldig påvirket når den er så populær, plutselig føler man seg nesten villig til å gi mye mer :gjeiper:

Vi må føle litt på det til i morgen, litt kvalmende følelse når man har SÅ lyst på noe og det føles så fjernt.

Krysser fingrene :)

Skrevet

Vet du hvor mange som skrev seg på meglers liste? Det er ofte færre enn antall mennesker på visning. Jeg ville lagt inn bud tidlig slik at andre interessenter skjønner at det blir kamp! Ellers er det jo litt usikkert hvor mye over takst leiligheter går nå om dagen, så jeg ville ikke lagt mye over.

Vi kjøpte leiligheten vår da markedet var som villest for noen år siden, og da la vi inn et bud over takst med en gang. I følge megler var det flere som ga seg på det tidspunktet, og det var bare vi og en annen interessant som bød mot hverandre. Husk også som en annen her skriver at mange har lånetilsagn på veldig runde summer, hvis dere tipper 10 000 over en rund sum kan det derfor gjøre hele utslaget, det gjorde det hos oss.

Skrevet

Og hvis dere har anledning til det, kan det være aktuelt å tilby dere å overta raskt. Mellomfinansiering er dyrt, så det kan også være en fordel for selger.

Gjest Gjest
Skrevet

Lykke til i morgen! Fortell oss hvordan det går da. Hvor i landet er leiligheten?

Skrevet

Ja, lykke til!

Vi fikk den tredje leiligheten vi bød på. Det er enorme opp- og nedturer når man skal kjøpe leilighet, og man begynner gjerne å flytte inn mentalt før kjøpet er i boks. Jeg håper det går deres vei i morgen, men husk at ikke håpet er ute selv om dere ikke lykkes. Det kommer alltid en ny og fin leilighet, og man blir gjerne fornøyd til slutt :)

Skrevet

Lykke til ja! vi var på visning i går, og der og var mange folk på visning. Den gikk over takst, og ikke til oss. Men vi depper ikke, det var ikke drømme leiligheten...

Skrevet

Takk for svar :) Setter stor pris på tips!

Vi er litt fristet til å legge inn et bud over takst med en gang for å vise hvor lista ligger, men vi har ikke snøring egentlig.

Akkurat nå tror vi at vi skal prøve å ha is i magen og vente til et eventuelt bud kommer for så å legge inn vårt bud en del høyere, feks. 50 000 (forutsatt at det er mulig for oss).

Visningen varte i én time, vi skrev oss på liste halvveis ut i visningen cirka og da skrev vi oss på som tredje på lista. Det var fortsatt endel folk der da, vi dro ganske kjapt.

Leiligheten er i Buskerud, og vi kjenner oss altfor godt igjen i det å flytte inn mentalt ja :sukk: Men det er litt av moroa det da! Da er det jo såå godt når man vinner budrunden (uten at jeg kjenner følelsen, enda) :)

Men det er jo sånn, det dukker opp noe man VIRKELIG vil ha, man får det ikke, blir skuffet og leter videre, så skjer det samme om igjen (forhåpentligvis med et positivt utfall til slutt). Og den gangen man vinner budrunden så slutter man å se etter boliger og er lykkelig uvitende om at det kanskje dukker opp enda en "drømmebolig".

Jeg skal definitivt oppdatere dere!! :jepp:

Skrevet
Lykke til ja! vi var på visning i går, og der og var mange folk på visning. Den gikk over takst, og ikke til oss. Men vi depper ikke, det var ikke drømme leiligheten...

Hvor mye over takst gikk leiligheten dere så på?

Dette er virkelig en drømmeleilighet for oss, sjelden det dukker opp sånne her. Men har det dukket opp én så dukker det vel opp flere etterhvert :)

Og tusen takk for lykkeønskninger forresten, føles ut som det hjelper ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Lykke til ts, det er inspirerende å lese i tråden din :) Krysser fingrene for dere i morgen, og gleder meg masse til å lese hvordan det gikk!

Skrevet

Vi var på visning på huset vårt, var over 70 stykker på visning og over 10 stykker med i budrunde..

Budrunden gikk leeenge i 100 000 kroners intervaller :snurt:

Ente opp med 900 000 over takst, da var intervallene endelig kommet i 10 000 kroners klassen...

Trenger jeg å si at dette var når boligmarkedet var på topp i mai 2007?

Skrevet

900 000 over takst :hakeslepp: Needless to say at markedet var på topp ;) Jeg tror dere har et veldig flott hus! :biggrin:

Dette har vært, og er fortsatt en nervepirrende dag! Vi har lagt inn bud, fått motbud, lagt inn nytt bud... Vi venter på å høre fra megler, ingenting er avgjort enda!

Vårt bud går ut kl.18 i dag, altså om én time, og vi er nervevrak begge to (det er forøvrig også venner, familie og kollegaer på våre vegne :fnise:)

Leiligheten er ikke verdt særlig mer enn den er oppe i nå, det er vi fast bestemt på, så om noen kommer med høyere bud enn vi kan svare på tenker vi at da er det egentlig dårlig kjøp av vedkommende.

Vi har virkelig et betongtak på hva vi er villig til å by, så forhåpentligvis blir det ikke altfor trist om den andre personen går over dét.

Blir så usikker når vi ikke hører noe! Det er to timer siden vi la inn siste bud, vet ikke hvordan vi skal tolke det?! Finner nok ut av dette heller før enn siden ;)

Vi orker i hvert fall ikke å spise middag før vi vet mer :gjeiper:

Synes det har vært så koselig med denne tråden at hvis vi vinner budrunden så funderer jeg på å starte en dagbok om det å skulle etablere seg i sitt førstekjøpte hjem, tror det kan bli nyttig å ha et sted å lufte tankene! :)

Holder dere oppdatert! Akkurat nå sitter jeg bare i sofaen og drar meg i håret :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Åh, spennende!

Kjenner igen magefølelsen. Lykke, lykke til!

Må inn her og sjekke i 18-tida.

Skrevet

:bolledeig:

VI VANT BUDRUNDEN! :duskedame: :duskedame: :duskedame:

Det kom ingen bud etter vårt og både vi og megler tror at vi spilte kortene våre veldig riktig. + Litt flaks på grunn av en interessent som ikke hadde finansieringen i orden :)

Vår boligkjøphistorie:

Dagen for visning: Som fortalt tidligere var vi på visning i går og der var det mange. Vi kom en halvtime ut i visningen og var ikke der så veldig lenge, vi visste allerede at vi ville ha denne leiligheten og fikk det bekreftet når vi gikk inn døren :)

Vi følte oss litt motløse, men planla for dagen etter at vi skulle vente og se hva som kom av bud før vi la inn vårt første bud.

Budgivningen: Dagen etter snakket vi med rådgiveren vår i banken for å forsikre oss om at hun var tilgjengelig for megler, og for å dobbeltsjekke at vi stod fritt til å by så mye vi var villig til å gi.

Vi ventet på telefon fra megler, men hørte ikke noe. Rundt lunsjtider bestemte vi oss for at vi ville sette igang budrunden selv og like etter la vi inn et lavt bud, 50 000 under takst og 100 000 under prisantydning.

To timer senere ringte megler og hadde fått et nytt bud, 100 000 over vårt!

Vi drøftet litt fram og tilbake, men bestemte oss ganske kjapt for å øke med nye 50 000.

Det ble noen nervepirrende timer, men da var leiligheten vår!

Får se om jeg skal starte opp dagbok jeg da?

*lykke* :strix:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...