Gå til innhold

trompetblomst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom hjem fra gartneriet for litt siden. Der kjøpte jeg en trompetblomst.

Desverre var eiere av garneriet opptatt, så det var kun en skoleelev i kassen som ikke viste noe.

Den er ikke stor nå, ca 15 cm, men hvor stor kan den bli i år?

Jeg vurdere hvilke potte jeg skal plante den i hvis den bli veldig stor i år.

Tenkte å beg med en mindre for så å plante om neste år i en svær en.

noen som har denne planten og kan dele sin erfaring?

Gjest Gjest
Skrevet
Hei igjen,

her er det en side på norsk:

http://tkobr.net/tk/brugindex.htm

Kanskje ikke informasjonen du trenger, men du kan helt sikkert spørre om råd der :)

hei igjen.

O herlige side, tusen takk tl deg.

ha en god kveld.

Skrevet

Bare et lite tips, engle-trompet er en av de mest giftige plantene du kan ha i hagen.

Jeg har to naboer som samler på disse plantene, og de blir svære busker, stammen kan i løpet av et par år bli 6-7 cm tykk. De skjærer de helt ned om høsten og overvinter de i kjelleren. Blomstene er praktfulle.

Bruk hansker. Vask i alle fall hendene etter du har jobbet med planten.

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Jeg har dyrket Engletrompet/Brugmansia i mange år. Begynner etterhvert å få en grei samling av enkle, doble, tripple, hvite, rosa, gule og orange. :)

Ja, de er giftige, men man går jo normalt ikke og "beiter" på plantene sine ;) Eneste ubehaget jeg har hatt, var en gang jeg ved et uhell fikk plantesaft på det ene øyet. Pupillen utvidet seg kraftig og øyet var ubehagelig i noen timer. Det hele gikk over av seg selv, uten medisinsk behandling.

Selvsagt bør man være litt oppmerksom i forhold til små barn, som putter alt mulig rart i munnen. Men hagen og naturen generellt er jo full av giftige vekster. Det beste er å lære barna, så tidlig som mulig, at de ALDRI må spise på noe uten å først spørre en voksen. Er de for små til å forstå dette, bør de heller ikke være ute, uten tilsyn.

Hvis man klipper plantene helt ned før vinterlagringen, tar det lang tid før de begynner å blomstre igjen om sommeren. Jeg beskjærer mine minst mulig og IKKE nedenfor det punktet hvor stammen deler seg i en Y. Da bruker ikke plantene så lang tid om våren, før de setter nye knopper. Men det er jo selvsagt et spørsmål om hvor mye lagringsplass man har til rådighet. Velvoksne planter krever mye plass og har man ikke nok plass til rådighet, kan total nedklipping være eneste mulighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...