NoAngel Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 kjæresten min er fra wales .. noen som vet hva som skal til for at han får lov til å flytte hit?
Meaty Skrevet 6. mai 2009 #3 Skrevet 6. mai 2009 (endret) Han trenger arbeids- og oppholdstillatelse, hvilket man får hos politiet (som evt. sender søknaden til UDI) når man legger frem bevis på at man har jobb her. Man trenger også midlertidig personnummer, det får man fra skatteetaten. Da min samboer (også fra UK) kom hit for nesten 7 år siden fikk han først en tillatelse for 6 mnd, deretter søkte han på nytt og den han fikk da var gyldig i 5 år. Nå har han fått enda en som er gyldig i 5 år. (Endring: Rettet en rar formulering) Endret 6. mai 2009 av Meaty
NoAngel Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. mai 2009 så litt på den der.. føler at jeg leser så jeg blir helt tullete i hodet her.. kanskje vi bare får gifte oss
Gjest Mea Culpa Skrevet 6. mai 2009 #5 Skrevet 6. mai 2009 så litt på den der.. føler at jeg leser så jeg blir helt tullete i hodet her.. kanskje vi bare får gifte oss Ja det er fort gjort aa bli forvirret! Har proevd aa finne ut av det selv da vi muligens flytter til Norge neste aar.
NoAngel Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. mai 2009 alt det med eu schengen og greier.. skal ikke være lett. han kommer i july. så får sende han rundt på kontorer
Gjest Mea Culpa Skrevet 6. mai 2009 #7 Skrevet 6. mai 2009 (endret) alt det med eu schengen og greier.. skal ikke være lett. han kommer i july. så får sende han rundt på kontorer Saa dere bor ikke sammen altsaa? Jeg leste litt mer og det kan se ut til at det burde gaa greit for meg og sambis da vi har bodd sammen i over to aar. Hvis ikke jeg har misforstaatt noe da. Ble med ett veldig usikker! Familieinnvandring Endret 6. mai 2009 av Mea Culpa
NoAngel Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 6. mai 2009 nei, han bor i wales. og jeg i norge! det er der problemet er ... :S skal lese på den linken du la ut der
NoAngel Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. mai 2009 hehe ser ut som å bli gravid eller gift er løsningen
Gjest Mea Culpa Skrevet 6. mai 2009 #10 Skrevet 6. mai 2009 (endret) nei, han bor i wales. og jeg i norge! det er der problemet er ... :S skal lese på den linken du la ut der Da saa. Men hvis jeg har forstaatt det riktig saa kan han oppholde seg i Norge i inntil 6 mnd. hvis han er jobbsoeker. Faar han jobb vil han faa oppholdstillatelse. Er ikke sikker paa om han maa ha arbeidstillatelse da. Arbeid og opphold Endret 6. mai 2009 av Mea Culpa
Gjest Mea Culpa Skrevet 6. mai 2009 #11 Skrevet 6. mai 2009 Fant dette. Arbeidstakere fra gamle EU-land Denne typen oppholdstillatelse kan gis til personer fra EU/EØS/EFTA-området som skal være arbeidstaker i Norge. Hvilke krav gjelder for denne type oppholdstillatelse? Du må ha et arbeidstilbud. Arbeidstilbudet må være reelt og av et visst omfang. Det stilles ikke krav til type arbeid og det er tillatt å ha flere arbeidsgivere. Hvordan søker jeg? For å søke om oppholdstillatelse, må du fylle ut søknadsskjema for EØS-borgere. Søknaden kan leveres nærmeste norske utenriksstasjon i hjemlandet ditt, eller annet land hvor du har hatt lovlig opphold i minimum 6 måneder. Du kan også søke fra riket. Hvis du velger å søke fra riket kan du starte arbeidet og oppholde deg i Norge i tre måneder før du trenger å søke om tillatelse.
NoAngel Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #12 Skrevet 6. mai 2009 EU/EØS/EFTA-området er wales med der ... hehe så my peil hadde jeg så om han får seg en jobb av et eller annet slag, burde det gå bra?
Gjest Mea Culpa Skrevet 6. mai 2009 #13 Skrevet 6. mai 2009 EU/EØS/EFTA-området er wales med der ... hehe så my peil hadde jeg så om han får seg en jobb av et eller annet slag, burde det gå bra? Wales er en del av Storbritannia, og Storbritannia er med i EU. Det kan se saann ut ja.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #14 Skrevet 6. mai 2009 EU/EØS/EFTA-området er wales med der ... hehe så my peil hadde jeg så om han får seg en jobb av et eller annet slag, burde det gå bra? Storbritannia er medlem av EU
Gjest Mea Culpa Skrevet 7. mai 2009 #16 Skrevet 7. mai 2009 har det noe å si at vi ikke er det? Nei. Norge er med i Eøs ser du.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå