Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

fra når kan man få ferie pengene?

jeg skal ha ferie om en uke men arbeidsgiveren min svarer meg ikke på om jeg kan få pengene til jeg reiser... har liksom hørt at de kommer i juli, da bedriften da har stengt.. men jeg trenger jo noe av det til reisa mi, siden jeg skal ha en uke i utlandet nå også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på denne jeg.. Jeg tror jeg må spørre om jeg kan få feriepenger på neste lønning. Jeg fikk forskudd på feriepenger i fjor men da var det bare snakk om 1 uke før.

Gjest Gjest
Skrevet
fra når kan man få ferie pengene?

jeg skal ha ferie om en uke men arbeidsgiveren min svarer meg ikke på om jeg kan få pengene til jeg reiser... har liksom hørt at de kommer i juli, da bedriften da har stengt.. men jeg trenger jo noe av det til reisa mi, siden jeg skal ha en uke i utlandet nå også.

§ 11. Utbetaling av feriepenger

(1) (Alminnelige regler)

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.

Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned.

(2) (Feriepenger for ikke avviklet ferie)

Er feriefritid overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas, jf bestemmelsene i nr. 1.

Feriepenger for ferie som på grunn av forhold som er nevnt i § 9 nr. 1 og 2 verken er avviklet i løpet av ferieåret eller overført til det påfølgende ferieår, utbetales første vanlige lønningsdag etter ferieårets utløp.

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai - 31 desember 1988.

Skrevet

takk for svar :)

jeg har også sagt opp jobben, så det siste du skrev var vesentlig for meg.

men jeg skjønte ikke så mye av det :/

jeg har blitt spurt om jeg vil ha en sluttpakke. altså feriepengene fra forrige året og de opptjente feriepengene for dette halvåret.

men jeg ble også fortalt at da må jeg skatte av dette årets feriepenger, så det lønte seg å vente til neste år..

stemmer dette? og hvor mye skatting vil dette tilsi?

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan velge å skatte av feriepengene fordelt på alt du tjener i år ved å få dem neste år, eller å skatte av feriepengeutbetalingen også - ved å få dem utbetalt i år. Uansett betaler du skatt på dem, bare at man ikke merker den vanlige måten fordi det er så lite over så mange utbetalinger.

Skrevet

aha! tusen hjertelig takk for svar :)

Gjest Løve66
Skrevet
takk for svar :)

jeg har også sagt opp jobben, så det siste du skrev var vesentlig for meg.

men jeg skjønte ikke så mye av det :/

jeg har blitt spurt om jeg vil ha en sluttpakke. altså feriepengene fra forrige året og de opptjente feriepengene for dette halvåret.

men jeg ble også fortalt at da må jeg skatte av dette årets feriepenger, så det lønte seg å vente til neste år..

stemmer dette? og hvor mye skatting vil dette tilsi?

Dette er da ingen sluttpakke - dette er noe du skal ha når du slutter i jobben.

Skrevet
Dette er da ingen sluttpakke - dette er noe du skal ha når du slutter i jobben.

skal jeg ha de opptjente feriepengene for dette inneværende året?

det var det min arbeidsgiver spurte meg om... om jeg ville ha de nå når jeg slutta eller om jeg ville ha de neste år. tok jeg de nå måtte jeg betale skatt på de, sa hun.

men jeg får jo ihvertfall feriepengene som er opptjent fra i fjor..

Gjest Løve66
Skrevet

det var det min arbeidsgiver spurte meg om... om jeg ville ha de nå når jeg slutta eller om jeg ville ha de neste år. tok jeg de nå måtte jeg betale skatt på de, sa hun.

Du har krav på å få alt når du slutter, det skal utbetales sammen med siste lønning - både årets opptjente feriepenger og fjorårets. Årets opptjente må du skatte av før utbetaling, men du må skatte av de uansett så i kroner og øre spiller det ingen rolle.

Enkelt forklart så må vi skatte for alle årets 12 mnd., men trekket blir fordelt på 10,5 mnd. for at vi skal ha litt ekstra penger til jul og ferie. Det som står på selvangivelsen din etter endt år er det som gjelder - har du skattet for mye får du penger tilbake, har du skattet for lite får du restskatt. I dette regnestykket ligger også feriepenger.

Les mer om feriepenger f.eks. her, dette er en grei og lettforståelig artikkel.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Det var nok ordet "sluttpakke" forrige innlegger reagerte på. Sluttpakke betyr at man får x antall måneders lønn for å tre ut av stillingen uten å jobbe. Å få det man har krav på den dagen man slutter i form av feriepenger, lønn ut oppsigelsestiden, etc. har ingenting med sluttpakke å gjøre.

Skrevet
Du har krav på å få alt når du slutter, det skal utbetales sammen med siste lønning - både årets opptjente feriepenger og fjorårets. Årets opptjente må du skatte av før utbetaling, men du må skatte av de uansett så i kroner og øre spiller det ingen rolle.

Enkelt forklart så må vi skatte for alle årets 12 mnd., men trekket blir fordelt på 10,5 mnd. for at vi skal ha litt ekstra penger til jul og ferie. Det som står på selvangivelsen din etter endt år er det som gjelder - har du skattet for mye får du penger tilbake, har du skattet for lite får du restskatt. I dette regnestykket ligger også feriepenger.

Les mer om feriepenger f.eks. her, dette er en grei og lettforståelig artikkel.

takk for et godt og informativt svar :)

da tar jeg ut årets feriepenger også :)

Skrevet

Det er nok sluttoppgjør du tenker på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...