Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med oss som er gjeldfri og en brukbar slump på banken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med å ha kommet dit.

Skrevet

Helt enig... Jeg har 0,5% rente på depositumskontoen nå, det blir det jo ingenting av!

(De kunne latt være å sette ned renta for oss som har hatt vett til å spare, synes nå jeg ;) )

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er gjeldfri fordi jeg sparer opp egenkapital så jeg skal få mulighet til å komme meg inn på boligmarkedet, men nå stiger boligprisene igjen samtidig som renta synker:(

Gjest Gjest
Skrevet

Så du syter for rentenedgang? Da er du vel ikke i gruppen som sliter, så hvorfor du la inn dette teite innleget, aner ikke jeg.

Du kan jo beg. å glede deg over at andre kan få det lettere. Uansett, så får du litt i renter på slumpen du har i banken da.

Så får du ha en fortsatt god dag

Gjest strykebrett
Skrevet

Slik som renta er nå så taper man faktisk på å ha penger i banken, i og med at disse forrenter seg mindre enn prisstigningen i samfunnet.

Så jeg skjønner godt at ts "syter" over rentenedgang jeg. Kjedelig at hardt opparbeidede penger faktisk synker i verdi pga folk i USA (og her for så vidt) har belånt seg sjøl over evne.

Skrevet

Sitter du med en god slump med penger i banken nå? Invester endel av dem da vel, kjøp feks. "high yield" obligasjoner eller "junk bonds" ;)

Det jeg ser på som skummelt er om dette fører til nok en låne og kjøpefest blant oss nordmenn, våre husholdninger allerede veldig høyt belånt.

Skrevet
Slik som renta er nå så taper man faktisk på å ha penger i banken, i og med at disse forrenter seg mindre enn prisstigningen i samfunnet.

Så jeg skjønner godt at ts "syter" over rentenedgang jeg. Kjedelig at hardt opparbeidede penger faktisk synker i verdi pga folk i USA (og her for så vidt) har belånt seg sjøl over evne.

At man reelt sett mister noe kjøpekraft ved å ha pengene stående i banken er da ikke noe nytt akkurat - det er risikofri avkastning, skal du ha gevinst på mere enn det så må du ta risiko.

Gjest Gjest
Skrevet
Helt enig... Jeg har 0,5% rente på depositumskontoen nå, det blir det jo ingenting av!

(De kunne latt være å sette ned renta for oss som har hatt vett til å spare, synes nå jeg ;) )

ja når du er så korttenk så....

vet du hvor jeg sparer? har investert min egenkapital pluss lån i bolig. selv om renten har vert høy, så har jeg tjent gode penger.

det har vert langsommelig sparing. Kjøpte for ti år siden, da var jeg ganske ung. Hele huset er oppgradert, og vi har opparbeidet flott tomt og uteområde. Vi har gjort litt hvert år for å slippe å låne.

Slik har verdien vokst.

Bare gjerrige som teller ører i banken. :skravle:

Skrevet
Jeg er gjeldfri fordi jeg sparer opp egenkapital så jeg skal få mulighet til å komme meg inn på boligmarkedet, men nå stiger boligprisene igjen samtidig som renta synker:(

Helt enig!

Samfunnet er lagt opp til at man skal ha mye gjeld.

Altså, man kjøper en bolig og betaler på den helt til man blir pensjonist! (Kameraten min har 55 års avdrags"lengde". Eller kanskje 45, iallefall mye mer enn de fleste.)

Jeg er også gjeldfri.

Jeg sparer det jeg kan i BSU.

Jeg sparer det jeg kan i aksjer.

Men boligprisene stiger raskere enn alt annet.

Skrevet

Jeg syter jeg også! Har ingen og lån, og har en fin pengesum i banken (ikke noe å bli rik av, men liker fint å tjene noen tusenlapper i året)..

Men nå tjener jeg jo ikke en dritt!! Før jul var jo renta på 5,5% men nå er den nede på 2-3..

Skrevet
Kjedelig at hardt opparbeidede penger faktisk synker i verdi pga folk i USA (og her for så vidt) har belånt seg sjøl over evne.

Det kjedelige er at alle disse sparerne ikke skjønner at det er sparingen deres som foråsaket hele finanskrisen.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er best for økonomien at du er gjeldsslave. Bare se posten rett over.

Skrevet
Det er best for økonomien at du er gjeldsslave. Bare se posten rett over.

Nei, det beste er balanse. En balanse i mellom sparing og forbruk, en balanse som har manglet i de siste ti årene.

Skrevet
Nei, det beste er balanse. En balanse i mellom sparing og forbruk, en balanse som har manglet i de siste ti årene.

:enig:

Gjest strykebrett
Skrevet
Det kjedelige er at alle disse sparerne ikke skjønner at det er sparingen deres som foråsaket hele finanskrisen.

Subprimelånene som ble stykket opp og solgt videre over hele verden samt løpske boligpriser har vel ganske mye å si for at finanskrisen oppsto. Sparingen var ikke akkurat svimlende høy i tiden før det smalt så vidt meg bekjent. Hvordan sparing fører til høyere boligpriser kan jeg heller ikke skjønne.

Har du mulighet til å utdype hvorfor du mener sparing har forårsaket krisen?

Skrevet

Det er ikke sparing, men forbruk som er skylden til finanskrisen.

At det er sparing (eller mer spesifikt i Norge; netbetaling av lån), og ikke forbruk som er skylda nå - det er jo en annen sak.

Det er mangel på forbruk at folk mister jobbene nå for tida.

Gjest strykebrett
Skrevet
Det er ikke sparing, men forbruk som er skylden til finanskrisen.

Det var det jeg mente jeg og etter hva jeg har lært av makroøk. Lurer veldig på hvordan man får det til å bli andre veien..?

At man skulle hatt høyere forbruk nå for å stimulere økonomien er jo en annen sak..

Skrevet
Det var det jeg mente jeg og etter hva jeg har lært av makroøk. Lurer veldig på hvordan man får det til å bli andre veien..?

Hvordan kan du forbruke? Jo, du låner penger av sparerne. Forbruk og sparing henger sammen. Det som noen sparer må andre forbruke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...