Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #1 Del Skrevet 6. mai 2009 Forstår ikke helt dette med "formue"... Kjenner folk som eier flere hus som de leier ut: men det står ikke formue på de i skattelisten av den grunn. Så kjenner jeg en med "formue" på 4 millioner. Spørsmål: Hva er "formue"? Hva skal til for at man blir oppgitt med "formue"? Straffer det seg gjennom høyere skatt, når man har "formue"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 6. mai 2009 #2 Del Skrevet 6. mai 2009 Hei. Skal prøve å forklare veldig enkelt. De aller fleste har formue i utgangspunket. Med formue menes kontanter (hjemme og i bank), bil, båt, campingvogn, hus, leilighet ol. Man summerer verdien av alt dette, og det er formuen din. På selvangivelsen kan det stå at man har kr. 0 i formue selv om man eier/har det jeg nevnte tidligere. Det kommer av at man trekker fra det man har i lån fra formuen, og at man får et "fradrag" i selvangivelsen. ( husker ikke summen nå¨) Hvis fradrag og lån er større enn formuen, står det kr. 0 i selvangivelsen. Hvis formuen er større enn lån og fradrag er restsaldoen som kommer fram på selvangivelsen formuen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 6. mai 2009 #3 Del Skrevet 6. mai 2009 Spørsmål: Hva er "formue"? Hva skal til for at man blir oppgitt med "formue"? Straffer det seg gjennom høyere skatt, når man har "formue"? 1. Ligningsverdi av eiendeler minus gjeld. 1 krone på bankkonto har ligningsverdi 1 krone, 1 krone i gjeld har ligningsverdi -1 krone. Deretter det litt rare: Et hus til 2 millioner har gjerne bare ligningsverdi på 600,000 (30 % av markedsverdi). Hvis man da har lånt 2 millioner for å kjøpe dette huset får man et greit regnestykke: 600,000 ligningsverdi - 2 millioner gjeld = -1.4 millioner formue. Denne negative formuen kan "skjule" flere verdier, f.eks. kan vi tenke oss at huseieren over har til sammen tre hus hvor det ene er belånt til pipen (100 % av markedsverdi) og de to andre er helt gjeldfrie. Hvert hus har en markedsverdi på 2 millioner og en ligningsverdi på 600,000. Huseierens interne regnskap: 3 hus * 2,000,000 kr = 6,000,000 1 lån * 2,000,000 kr = 2,000,000 6,000,000 - 2,000,000 = 4,000,000 kr positiv verdi Huseierens skattemessige regnskap: 3 hus * 600,000 ligningsverdi = 1,800,000 samlet (positiv) ligningsverdi 1 hus * 2,000,000 gjeld = -2,000,000 ligningsverdi 1,800,000 - 2,000,000 = -200,000 kroner ligningsverdi Huseieren sitter altså egentlig med verdier for 4,000,000 etter at gjelden er trukket fra, men skattemessig er han behagelige 200,000 kr i minus. Hus er ikke det eneste med en annen ligningsverdi enn markedsverdi, men det er det som "gjemmer" mest for folk flest. Gamle biler er såvidt jeg husker verd et fast beløp på noen få tusenlapper uansett hvilken faktisk markedsverdi de har, så en rusten 1989 Volvo man kanskje får 5000 kr for i salg og en velholdt 1989 Aston Martin som kan selges for en halv million er skattemessig like. Vanlige børsnoterte aksjer og aksjefond som investerer i disse hadde tidligere litt "rabatt" ved at de gjerne bare gjaldt som 85 % (satsen steg fra år til år) av markedsverdi, men nå teller de 100 %, på linje med bankinnskudd og kontanter. 2. Formuen må være over null. Om man faktisk har 0 i formue eller som huseieren over kommer ut med -200,000 vil det uansett vises som 0 i skattelistene. 3. Ja. Grensen ble vel satt opp nå nylig, så opp til 350,000 er skattefritt. For formue mellom 350,000 og 540,000 må man betale 0.9 %, for formue over 540,000 er satsen 1.1 %. Norge er et av få land som fortsatt har skatt på formue, evt. "straff for fredelig, passiv besittelse av penger" som den like gjerne kan kalles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 6. mai 2009 #4 Del Skrevet 6. mai 2009 Takk for forklaring Feuerstein, dette har jeg også lurt på. Jeg kjenner folk som ikke har gjeld og sitter på eiendommer som er verdt mange millioner, men som har merkelig lite formue. Dette er vel mye av grunnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #5 Del Skrevet 6. mai 2009 Forstår ikke helt dette med "formue"... Kjenner folk som eier flere hus som de leier ut: men det står ikke formue på de i skattelisten av den grunn. Så kjenner jeg en med "formue" på 4 millioner. Spørsmål: Hva er "formue"? Hva skal til for at man blir oppgitt med "formue"? Straffer det seg gjennom høyere skatt, når man har "formue"? Så det er en god grunn til ikke å lese disse skattelistene som ligger ute på nett. Du kjenner ikke godt nok til personers økonomi, så du har liten nytte av disse listene. Om du ser på meg på skattelistene, så ser jeg vel ut som en sosialklients inntekt. Der står det at jeg hadde 110.000 i inntekt. Jeg betalte 71.000 i skatt. Min gjeld er ca 750.000. 0 formue. Sannheten er at jeg hadde 447.000 i bruttoinntekt i fjor. vet venner har sjekk meg,og noen er jo så dumme at de spør på en fin måte: Skal du fortsette i den jobben? Min mann står oppført med 259.000 i inntekt. ca 345.000 i formue. Sannheten er at huset er nedbetalt, og vi kan selge for ca 1.6 mill. Hans brutto inntekt i fjor var på 474.000. Så ikke heng deg opp i hva folk eier,hva de tjener og hva du tror. Du skal ha rimelig god innsikt i alt før du gir deg i kast med en konklusjon ang formue til folk. Og du vet ikke hvilke fradrag fol har heller. Det er ikke alt folk forteller deg, eller står i ligningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #6 Del Skrevet 6. mai 2009 3. Ja. Grensen ble vel satt opp nå nylig, så opp til 350,000 er skattefritt. For formue mellom 350,000 og 540,000 må man betale 0.9 %, for formue over 540,000 er satsen 1.1 %. Norge er et av få land som fortsatt har skatt på formue, evt. "straff for fredelig, passiv besittelse av penger" som den like gjerne kan kalles. Hvorfor det? Jeg forstår ikke begrunnelsen for det...Vi bor da i et vestlig land eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #7 Del Skrevet 6. mai 2009 Hvorfor det? Jeg forstår ikke begrunnelsen for det...Vi bor da i et vestlig land eller? hva mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 7. mai 2009 #8 Del Skrevet 7. mai 2009 Det stemmer ikke at gamle biler har et fast beløp i ligningsverdi som er likt for alle. Skatteetaten bruker listepriser som er oppgitt for hver eneste modell, og så beregnes salgsverdien ut fra denne. Gjesten over her må ha noen grisete fradrag for att regnestykket hun presenterer skal stemme. Med så lite gjeld og såpass bra inntekt må du betale mye mer enn 71k i skatt, med mindre du av en eller annen grunn har større fradrag enn folk flest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 7. mai 2009 #9 Del Skrevet 7. mai 2009 Det stemmer ikke at gamle biler har et fast beløp i ligningsverdi som er likt for alle. Skatteetaten bruker listepriser som er oppgitt for hver eneste modell, og så beregnes salgsverdien ut fra denne. Feil, det stemmer helt fint for en del biler. For 2009 er det en prosentvis reduksjon for hvert år tilbake til 2002, så er det 15 % av listepris for 2001-1993, men deretter begynner det morsomme: For 1992-1979 er det flat takst på 1000 kr, men en del eksotiske biler har en markedsverdi ekstremt mye høyere, ymse hissige italienere har markedsverdi over en halv million selv når ligningsverdien er 1000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå