Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen kommentarer? Trenger ny pc, aldri hatt mac før, men det frister. Er det verdt det?

Skrevet

Hvilken rå bærbar pc får du til 8000 kr? MacBook er bedre enn slike billigpcer på robusthet og batterilevetid, så får det være opp til deg om du har bruk for disse egenskapene. Vil du ha samme robusthet og batterilevetid på en pc er det selvfølgelig fullt mulig, men da er du heldig om du slipper unna med under 10,000 kr.

Skrevet

Spørs litt på bruken.. Skal du ha en spill maskin, så nei, ikke kjøp mac.. Men skal du ha en skole pc eller bruke den til bildebehandling, så ja, da ville jeg ha kjøpt mac...

Mac er hovedsaklig til de som trenger en stabil pc til skole, jobb og/eller bildebehandling.. Men betaler en del for delene i macen, men det er til gjengjeld svært få feil på de.

Pc kan man selvfølgelig også bruke til akkurat det samme som en mac, men man får mer for pengene, man får rett og slett en mye kraftigere maskin.. Så skal du spille på den ville jeg personlig ikke ha vurdert en mac.. (sikkert noen mac fanatikere som kommer til å slake den kommentaren ;) )

Også er det selvfølgelig operativsystemet.. Det tar litt tid å sette seg inn i mac os, personlig så liker jeg mye bedre windows (og gleder meg til å installere windows 7! :D ) enn mac os.. Men jeg har bare testet ut mac os i noen uker..

(du kan forresten også installere windows på mac med intel prosessorer)

Gjest Christabelle
Skrevet (endret)

Jeg har brukt mac i fire år, og skal aldri mer ha en PC.

Maskinene er pene, operativsystemet er lett å bruke og jeg har hittil ikke opplevd noe feil med maskinene.

Jeg har nå en macbook pro (15", 2,5 Ghz, 4GB RAM) og det er en fryd å bruke den. Den er definitivt verdt pengene!

Edit: Jeg spiller ikke :hallo:

Endret av Christabelle
Skrevet

Ok. Men saken er den at kjæresten min har veldig god greie på PC. Han er forøvrig også imot Apple av prinsipielle grunner. Men ihvertfall: han ser på spesifikasjonene på Mac'en (RAM, prosessor osv osv) og sier at man får mye bedre spesifikasjoner på en PC til samme prisen. Så prøver jeg å forklare at som jeg har skjønt kan ikke PC og Mac sammenlignes direkte på den måten. Er det rett? :klø:

Gjest Christabelle
Skrevet
Ok. Men saken er den at kjæresten min har veldig god greie på PC. Han er forøvrig også imot Apple av prinsipielle grunner. Men ihvertfall: han ser på spesifikasjonene på Mac'en (RAM, prosessor osv osv) og sier at man får mye bedre spesifikasjoner på en PC til samme prisen. Så prøver jeg å forklare at som jeg har skjønt kan ikke PC og Mac sammenlignes direkte på den måten. Er det rett? :klø:

Sånn er det i gutte-verdenen. Mac-folk hater PC og PC-folk hater mac. Ingenting å gjøre noe med; bare jatt med og velg det du foretrekker.

Min er sånn. Uhelbredelig PC-fantast. Slitsomt ;)

Dette er ingenting annet enn patriotisme. Mac og PC er som vann og brød. Vann hvis du er tørst og brød hvis du er sulten. MEN: Hvis du vil ha Windows, så kan du kjøre det på en mac ved hjelp av Parallells eller Boot camp. Gå inn på www.mac1.no og "snakk" med de der, de vet hva de snakker om :) Men se opp for "mac er best uansett"-folk. Verken mac eller PC er best, men de dekker forskjellige behov.

Ikke hør på kjæresten din. Han spiller kanskje på PC også?

Her er noen argumenter du kan dra fram:

- Mac har ikke virus (omdiskutert; generelt sett)

- Du er jente og bryr deg mer om utseendet og designet

- Du spiller ikke (hvis du ikke spiller)

- OS'et er veldig lett å lære

- Mac har ikke virus

- OS'et har mange kule funksjoner, som Vista stjal (hehe)

- Du kan kjøre Windows på den hvis du vil det

- Det er et meget stabilt OS og det skjer "aldri" noe galt (med mindre du gjør det selv)

- Mac har ikke virus

- Det er ikke masse ekstratull med macene (stygge klistremerker på maskinen, ekstra drittprogrammer du aldri har bruk for, masse blinkende lys slik at den ser ut som en UFO)

- Mac har ikke virus

- Du trenger ikke Norton og andre virusprogram

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar! Joda han spiller også ;) Men vet jo også at JEG ikke gjør det! Vet du noe om det jeg skrev ang. spesifikasjoner? Kan det sammenlignes mellom Mac og PC? Er

Skrevet
Han er forøvrig også imot Apple av prinsipielle grunner. Men ihvertfall: han ser på spesifikasjonene på Mac'en (RAM, prosessor osv osv) og sier at man får mye bedre spesifikasjoner på en PC til samme prisen.

1. Da er vi to.

2. Spesifikasjoner som RAM og prosessor gir bare deler av bildet. Det blir som å sammenligne biler og basere valget på hvilken som gir flest hestekrefter for en gitt pris, uten hensyn til sittekomfort, plass, støynivå og pålitelighet. Tilsvarende for MacBook vs billigpc, begge tilfredsstiller visse behov (skrivemaskin hjemme i stuen), men kun MacBook og tilsvarende dyrere pcer tilfredsstiller andre behov som gjerne går på batterilevetid og robusthet.

Gjest Christabelle
Skrevet
Takk for svar! Joda han spiller også ;) Men vet jo også at JEG ikke gjør det! Vet du noe om det jeg skrev ang. spesifikasjoner? Kan det sammenlignes mellom Mac og PC? Er

Var det ikke det jeg tenkte .. :fnise:

Jeg vet dessverre ikke så mye om det tekniske. Som han over her sa; det er ikke bare RAM og prosessor som bør tas i betraktning.

Min koster 20 000, og jeg vet ikke hva man får av PC for det, men jeg tviler ikke på at man sikkert får det dobbelte. MEN (det er et men) det er ikke det som avgjør hva slags maskin jeg vil ha. Som sagt; utseende, stabilitet, brukervennlighet, OS'et (du betaler mye for Leopard/Tiger/whatever is next) og levetid. Jeg hadde iBook før denne, og den er 5 år i oktober. Jeg fikk 2 500 kroner for den for to uker siden, og batteriet er nesten dødt. Det sier litt synes jeg.

Jeg har enda til gode å savne noe. Folk sier at "jammen det finnes ikke spill, programmer, osv.". Det stemmer ikke. Som sagt: jeg har alt jeg trenger pluss litt til. For oss som ikke spiller WoW/CS/andre spill, er mac helt supert!

Jeg foreslår at du tar turen innom en mac-forhandler og snakker med de som jobber der. Min lokale mac-forhandler tilbyr også gratis kurs for nybegynnere slik at du "kommer inn i det".

En siste ting: Jeg har Parallells som kjører Vista fordi jeg kan :) Altså, jeg har både i pose og sekk =) Kan du legge inn Leopard på en PC? Trodde ikke det, nei.

Dessuten har Microsoft laget Office til mac. Du får også med iLife i Leopard.

Skrevet
En siste ting: Jeg har Parallells som kjører Vista fordi jeg kan :) Altså, jeg har både i pose og sekk =) Kan du legge inn Leopard på en PC? Trodde ikke det, nei.

Joda, det kan man.

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Skrevet

Ja.

Jeg har MBP,skal aldri mer ha PC.

Som Christabelle sier; ta deg en tur innom en Apple-butikk og spør dem. Jeg har ikke peiling på spesifikasjoner og sånt, jeg er bare interessert i en maskin som funker. Ikke mer "blåskjerm" eller virus og spyware. Deilig!

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde mac book/imac på skolen, de var det veldig mye feil med (sikkert en dårlig batch...). Men etter å ha hatt problem-mac i tre år, savner jeg det likevel veldig mye nå. Så neste gang jeg skal kjøpe datamaskin blir det mac.

Mac er forresten ikke supermaskiner, de tåler ikke å falle i gulvet. Og den generasjonen 13" macbook vi hadde (3 år gammel i dag) var faktisk ganske tunge.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva tenker dere om det hvite "gamle" macbooken vs den nye i aluminium? Er førstnevnte fortsatt kurant? Eller? Nesten 3000 som skiller de i pris, er det verdt det?

Skrevet

Det er litt hva du er vant til også. Er man vant til PC og windows, så sverger man ofte til det. Er man vant til Mac, så sverger man gjerne til det, og betaler samtidig haugevis ekstra for designet i samme slengen. Hver sin smak.

Jeg foretrekker å bruke pengene mine på å få kraftigst mulig "maskineri" inni datamaskinen, og er storfornøyd med en PC med Windows XP :) Lekker er den forresten også.

Det hjelper ikke at skjermen er stilig og uten klistremerker, hvis maskineriet ikke klarer å kjøre Photoshop engang :)

Men hvis du har masse penger å sløse bort, så "be my guest" :) Jeg har brukt begge deler over lengre tid, og foretrekker uten tvil Windows.

Mac-argumenter blir ofte litt sånn; Joda, det er en dårlig datamaskin, men den er lett å bruke, og så er den jo så fiiiiin! Og så ligner den litt på Ipod-shuffelen min da, som også kostet flesk, til tross for at den ikke engang har display.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Vel, uansett hva folk sier så får man ikke en RÅ pc/MAC til 10.000. Man må opp i høyere summer enn det. I tillegg så stemmer det Feuerstein sier, det er ikke kun spesifikasjonene (RAM, prosessor, caches osv) som sier om en pc/MAC er bra eller dårlig. Det er en del andre ting som må tas med i betraktningen.

I tillegg så er ikke MAC helt virusfritt. Det finnes virus for MAC også, men de er ikke så utbredt som for pc'er.

For normale brukere som i hovedsak bruker data'n til surfing, tekstbehandling, litt spill og underholdning, så er ikke forskjellen mellom MAC og pc SÅ stor, og det handler i hovedsak om smak og behag. Skal data'n derimot brukes til litt tyngre og mer krevende oppgaver så har MAC og pc forskjellige områder de er egnet til.

Men som sagt: for en vanlig bruker så er det egentlig ett fett hva man velger. Hvis du vil ha en MAC så synes jeg at du skal gå for det. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Bare for å oppklare litt. Mac er faktisk IKKE virusfri, men saken er jo at virus som er påberegnet Mac er veldig få, og sjangsene for å få virus er minimale. Men det finnes altså.

Man kan også spille på Mac. Pc er selvfølgelig mye bedre hvis man kun skal ha en spillmaskin, men det er ikke noe problem å spille på Mac (så sant spillet eksisterer til Mac selvølgelig). Jeg har en MBP, og kjører WoW på høyeste settings uten problemer. Maskinen blir jo litt varm, men det blir jo så og si alle laptoper. The Sims finnes jo også til Mac, og så vidt jeg har skjønt, kommer The Sims 3 i en dual PC/Mac pakke.

Og til gjest over her med Mac på skolen. Min skole her også iMacer (noen av de er nye) som er helt forferdelige trege, og det tror jeg er på grunn av at det er mange som ikke helt vet hvordan man skal behandle dataer pent. Min MBP er vel et halvt år nå, og jeg har ikke hatt noen problemer i det hele tatt. Rask som et lyn, og den har aldri fryst.

Men for å svare TS, hvis du syntes lekkert utseende og (sannsynligvis) lenger levetid er verdt pengene, syntes jeg du skal gjøre det :)

Skrevet
Mac er forresten ikke supermaskiner, de tåler ikke å falle i gulvet.
Men PC tåler å falle i gulvet...?

Hva tenker dere om det hvite "gamle" macbooken vs den nye i aluminium? Er førstnevnte fortsatt kurant? Eller? Nesten 3000 som skiller de i pris, er det verdt det?
Jeg hadde egentlig lyst på hvit, men har aluminium. Og det er mye mer praktisk enn hvitt! Men jeg synes fortsatt at den hvite er stilig da...

Det er litt hva du er vant til også. Er man vant til PC og windows, så sverger man ofte til det. Er man vant til Mac, så sverger man gjerne til det, og betaler samtidig haugevis ekstra for designet i samme slengen. Hver sin smak.
Mitt første møte med datamaskin var en Mac. Så hadde jeg PC i mange år. Switchet til Mac igjen for 3 år siden, og angrer ikke.

Jeg synes det er mange PCer som er stiligere enn Macen min, f.eks. røde PCer.

Man betaler ikke haugevis ekstra for design, SÅ kult er ikke designet.

Bare for å oppklare litt. Mac er faktisk IKKE virusfri, men saken er jo at virus som er påberegnet Mac er veldig få, og sjangsene for å få virus er minimale. Men det finnes altså.

De fleste, iallefall vi som har Mac, vet at det finnes både virus og trojanere. Men på 3 år har jeg ikke vært borti noe av det, eller spyware.

Skrevet
Men PC tåler å falle i gulvet...?

Ja, mine har gjort det en del ganger gjennom årene, typisk når verden legger seg på siden lenge nok til at pcen sklir eller hopper av pulten. Når forholdene tillater det dropper jeg å stroppe den fast, siden stroppen over fronten irriterer håndleddene. Hvis det skjer en brå forverring rekker jeg ikke å stroppe pcen før den flyr, og så går den enten i gulvet eller i veggen avhengig av hvor lang tid verden bruker på å komme seg riktig vei igjen. Gulvet er faktisk å foretrekke, der ligger det noen millimeter antisklimatte, veggen er bare malt metall. Pcen klarte også å smelle opp i taket én gang, da fulgte jeg med opp, så landet jeg oppå pcen da vi begge returnerte til gulvet, heldigvis hadde den lukket seg i sammenstøtet med taket.

Dette er da ikke billigpcer til 8000 kr.

Gjest hogwash
Skrevet
Man betaler ikke haugevis ekstra for design, SÅ kult er ikke designet.

Så hva i alle dager betaler dere haugevis ekstra for da? Nå virker det riktignok som prisforskjellen mac vs pc har gått litt ned, men det blir fort noen tusenlapper ekstra for an apple maskin i forhold til pc med lignende spesifikasjoner... Ett annet poeng på økonomi siden, er at å legge inn ekstra minne etc. Ikke akkurat er noe apple gjør billig...

Tror man også bør se ann sin tekniske innsikt litt, hvis man med jevne mellomrom trenger hjelp til småtterier er det i de fleste miljøer mye lettere å finne folk som kan hjelpe en pc-bruker.

For å oppsummere, de fleste mac'ene jeg har vært borti har vært bra de, men at mac aldri krasjer, aldri får virus etc. er bare tull :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...