Gå til innhold

Gave eller ei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :nigo:

Lurer bare på en ting i forbinnelse med et bryllup vi er bedt i som vi ikke kan dra i. Hvor vanlig er det å sende gave når du ikke deltar i bryllupet og hvor mye skal du da evt. legge i gaven? :klø: Jeg har ikke så mye erfaring på dette området og trenger litt tips om hva som er vanlig!

Vi har ikke så mye med disse å gjøre til vanlig og de har ingen gaveliste.

Tenkte kanksje å ta dem med ut på en bedre middag neste gang vi er i deres området, men det blir jo ganske så dyrt, og litt mere enn enn liten oppmerksomhet i forbindelse med dagen deres. :vetikke:

Takker for tips og innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følg magefølelsen. Noen ganger gir jeg gave selv om jeg ikke er invitert, mens andre ganger sender jeg kun et telegram dersom jeg har takket nei til invitasjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes at når en er invitert i bryllupet, men ikke kan komme så er det en selvfølge at en gir gave. Men du trenger ikke nødvendigvis gi så mye. Gi dem gavekort et sted feks, det fungerer som regel alltid bra.

Gjest Gjest
Skrevet

For meg kjennes det riktig å gi en gave når jeg er invitert, men ikke kan komme........

Gjest regine ii
Skrevet

Uten at jeg kan sitere "skikk og bruk" på det, så mener jeg bestemt at er man invitert - så sender man gave selv om man ikke kan komme.

En opplever da ellers og at en del "utenforstående" gir gaver både til konfirmasjoner og bryllup, selv om man ikke er invitert til begivenheten. Når man da faktisk er invitert, er det en selvfølge med en gave.

Skrevet

Jeg syns at hvis man er invitert til middag er det en selvfølge og gi gave, men dersom man er invitert til kaffe og ikke kan skal det sees an. Er du veldig perifer kan du droppe gaven, kanskje sende et kort eller en blomst, er du nære bør du gi gave, men du trenger ikke å kjøpe for så mye som du hadde villet hvis du skulle på festen...

Skrevet

Jeg ville gitt gave selv om jeg ikke kunne komme til folk som jeg føler at er nærme meg. Hvis jeg nesten ikke kjenner dem, de er periferte, eller jeg ikke "kan komme" i bryllupet fordi jeg egentlig ikke er interessert i å dra og har noe bedre å gjøre, så ville jeg droppet gaven. Som Wadjet sier så burde du bare følge magefølelsen.

Jeg tror det er vanlig å gi gave på rundt 500-1000kr, avhengig av hvor godt man kjenner paret. Kjenner du/dere noen av de andre som kommer i bryllupet og kan dere f.eks. bli med på å spleise på en gave der? Det blir kanskje mer naturlig hvis dere ikke kommer selv :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville nok ha gitt en gave selv om jeg ikke kunne delta i bryllupet.

Hvor stor gaven er vil nok variere litt ut i fra hvor nære brudeparet er. E det nærmeste familie/venner så ville jeg gitt gave av samme størrelse som om jeg skulle delta, men er brudeparet noen jeg ikke har så mye kontakt med hadde jeg vel gitt rundt halvparten av hva jeg ville gitt om jeg skulle i bryllupet.

Gjest Gjest
Skrevet

I motsetning til de fleste andre her mener jeg det er helt unødvendig å sende gave hvis dere ikke skal i bryllupet. Du sier dere har lite med dem å gjøre til vanlig, da er det absolutt ingen grunn til å gi dem en dyr gave. Et kort eller en liten blomst holder hvis dere ønsker å sende en oppmerksomhet.

Da vi gifta oss fikk vi gaver fra slektninger som ikke kunne komme, men ikke fra venner av mannen f.eks.

Skrevet

Vi fikk gave fra noen som meldte avbud, og noen av dem fikk vi ikke gave av. Hadde ikke ventet gave av noen av dem, egentlig. I tillegg fikk vi gave fra noen som ikke var bedt. Det var veldig overraskende. Det er nok forskjellig fra person til person. Hvis du ikke sender gave, så kan jeg nesten garantere at du ikke er den eneste som ikke gjør det. Jeg ville nok sendt et gavekort på Kid interiør, eller kanskje et senter-gavekort (nær der de bor. Vi fikk noen "lokale" gavekort som er langt unna der vi bor).

Gjest Gjest
Skrevet

Hmm... Min øyeblikkelige reaksjon var "selvfølgelig gjør man det" men så kom jeg på at da vi giftet oss så tenkte vi ikke tanken på at vi skulle få gave fa noen som ikke kom... så jeg tror det får bli opp til magefølelsen din:D

Gjest Gjest
Skrevet

Om det er en god venn av samboeren din er det vel en selvfølge at dere gir en gave? Eller er det sånn at siden vi ikke skal dit sparer vi de pengene? Gir dere kun gaver fordi dere må til vanlig, ikke fordi det er koslig å kunne gi noe til andre?? Smålig synes jeg, er man venner kjøper man noe uansett.

Gjest Gjest
Skrevet
Om det er en god venn av samboeren din er det vel en selvfølge at dere gir en gave? Eller er det sånn at siden vi ikke skal dit sparer vi de pengene? Gir dere kun gaver fordi dere må til vanlig, ikke fordi det er koslig å kunne gi noe til andre?? Smålig synes jeg, er man venner kjøper man noe uansett.

Hadde du tatt deg bryderiet med å lese trådstarters innlegg ville du kanskje fått med deg at de ikke er nære venner og har lite med hverandre å gjøre ellers.

Jeg ser ikke hvorfor man skal føle seg forpliktet til å gi gave når man ikke deltar, det være seg i bryllup eller andre begivenheter. En blomst eller et kort holder i massevis ved sånne anledninger når det bare er snakk om bekjente som i dette tilfellet.

Gjest Gjest
Skrevet

Før i tiden sendte man et telegram. Så dere kan sende en hilsen, men dere trenger ikke å kjøpe noe spesielt. Hva med å ordne et flott kort?

Gjest Gjest
Skrevet

Når man er bedt så gir man gave selv om man ikke kan komme. Det er skikk og bruk.

Om man er nærme dem eller ikke har ikke noe å si. Men du behøver ikke å gi for de store summene, synes det kommer mere ann på hvor nærme man er brudeparet.

Skrevet

Jeg har også gitt gave når jeg ikke har hatt mulighet til å komme i bryllupet. Det var meg og ei venninne som var invitert så vi glad dem en gave og et gavekort neste gang de var i området. Også sendte vi bare et kort til den store dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...