Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som har vært borti det?

Gjest gytt
Skrevet

Hva spør du om egentlig? Et gjeldsbrev er jo et brev som sier at du skylder penger til en annen. Og alle gjeldsbrev er jo "private".

Gjest Gjest
Skrevet
Hva spør du om egentlig? Et gjeldsbrev er jo et brev som sier at du skylder penger til en annen. Og alle gjeldsbrev er jo "private".

Hvordan skrives de? Hvor oppbevares de? Hos advokat? Må det være vitneunderskrift? Må det rapporteres til ligningsmyndigheter? Hvis jeg låner bort 500 000 og skriver privat gjeldsbrev, vil det følge meg som formue på selvangivelsen? Er det lov å gi rentefrie lån innad i familie? Vil den som låner 500 000 hos meg, være pliktig til å oppgi dette til andre ? (f.eks til bank i forbindelse med lånesøknad?). Er det mulig å avtale at lånet ettergis dersom jeg dør?

Skrevet (endret)

Om du låner penger til noen innad i familien, så er det regler på hvor lite renter det kan være før det evt. regnes som forskudd på arv, eller gave. (Som du er pliktig til å oppgi til skattemyndighetene, ja.)

Jeg har et privat lån hos min far, som jeg oppgir på min selvangivelse, og får normalt fratrekk for renter på.

Og det er jo hyggelig.

(Men han får tilsvarende belastning for de rentene, så det er jo ikke like hyggelig for han. )

Vi har bare skrevet en avtale, med signatur av vitner, som vi oppbevarer selv, hjemme.

Endret av Susan Sto Helit
Skrevet
Hvordan skrives de?

Enkelt og greit - det finnes mange standarder på nett.

Hvor oppbevares de? Hos advokat?

Gjerne hos advokat, men det er ikke regler på dette.

Må det være vitneunderskrift?

Nei, men det bør, av bevishensyn.

Må det rapporteres til ligningsmyndigheter? Hvis jeg låner bort 500 000 og skriver privat gjeldsbrev, vil det følge meg som formue på selvangivelsen?

Ja og ja.

Er det lov å gi rentefrie lån innad i familie?

Ja, men opp til normrenten vil regnes som gave.

Vil den som låner 500 000 hos meg, være pliktig til å oppgi dette til andre ? (f.eks til bank i forbindelse med lånesøknad?).

Det kommer an på banken og hva de spør om. Du skriver jo gjerne under på at du har gitt alle relevante opplysninger, så da er det selvsagt en dårlig idé å underslå et lån.

Er det mulig å avtale at lånet ettergis dersom jeg dør?

Ja (men sjekk formregler og pliktdelsarv her).

Gjest Gjest
Skrevet

Så man kan gi sin samboer et rentefritt lån? Hva betyr det i praksis at det regnes som gave? Må en samboer skatte av en slik gave?

Gjest Glør
Skrevet

Ett gjeldsbrev er en kontrakt på at noen skylder deg penger. Fordelen med ett gjeldsbrev er at man evt kan inndrive pengene med inkasso ol, siden man har ett skriftlig krav. De agngene jeg har vært borti det har man brukt en slags standard mal, hvor man bare fyller inn navn, beløp osv.

Gjest Gjest
Skrevet

Et gjeldsbrev er ikke en kontrakt, men et skriftlig og i det det ytre selvstendig løfte om å betale en bestemt sum penger. Det vil si at det i gjeldsbrevet ikke skal tas noe forbehold, f.eks at gjelden er betinget av en motytelse, derfor er det ingen kontrakt. Det vanlige er imidlertid at gjeldsbrevet har sitt grunnlag i en kontraktforpliktelse.

Det finnes to hovedtyper gjeldsbrev, enkle gjeldsbrev og omsetningsgjeldsbrev. Reglene om gjeldsbrev finner du i Gjeldsbrevlova av 1939

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...