Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner at det er mange meninger om dette!

Var på Babyshop for noen dager siden og lurte på det med stol/bag og ble rett og slett skjelt ut av ekspeditøren - nærmest for i det hele tatt å ha tenkt tanken om å sette en baby i stol mer enn 1/2 time... og at bag med nett er "eneste saliggjørende"

Så var vi på Fru Lyng i dag, og der fraråder de bag med nett, og mener stol er helt greit, så lenge en tar pauser innimellom (for vår del er det. ca. 5 timer å kjøre til besteforeldrene)

Hvordan er stemningen på KG???

Selv synes jeg stol virker best, da sitter barnet tross alt fastspent - naturligvis kjører vi ikke 5 timer i ett strekk med helt nyfødt barn! Bag med nett er såvidt jeg vet forbudt i Sverige - hva gjør svenskene da? De har jo like store avstander som oss...

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Vi hadde sikkerhetsnett på de to første, men nå må vi bruke bilstol pga. personbil. Men gikk over til stol etter ca 6 mnd alder, så det er jo egentlig en prioriteringssak om en vil begynne på bilstol fra fødselen av eller ikke.

Barna har det best å ligge rett på ryggen den første tiden, så i den grad er jo sikkerhetsnett det beste. Men hvis man tar forhåndsregler og ikke lar barnet sitte for lenge i gangen i bilstol, er jo det er like så bra alternativ.

Her står det litt om barns sikkerhet i bil.

Skrevet

Jeg trodde sånne sikkerhetsnett var blitt forbudt, jeg....

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg trodde sånne sikkerhetsnett var blitt forbudt, jeg....

Det var en eldre type som ble forbudt. De nye er forbedret til lovlig bruk.

Skrevet

Selv holder jeg en finger på stol. Der er i allefall både barnet og stolen festet i seler.

I bagen ligger jo egentlig barnet løst, og hvem vet hva som kan skje i en kollisjon....selv om produsenten garanterer at det er aldri så trygt.

Skrevet

Det var en eldre type som ble forbudt. De nye er forbedret til lovlig bruk.

Åååå....

Men jeg trodde det var fordi babyer generelt var mye dårligere sikret når de kan ligge og slenge oppi en sånn bag....

Jeg ville definitivt valgt en god stol uansett....

Skrevet

Det er sant at en nyfødt baby ikke har noe særlig godt av å ligge mer enn ca 25 min i stol i slengen. Husker jeg hadde skikkelig dårlig samvittighet av å ta drosje opp og ned til barneklinikken hver dag i uken etter vi kom fra barsel, for da måtte hun ligge i stol. (hadde ikke bagen der jeg bodde)

I bag, ettersom jeg har forstått, ligger ungen så absolutt ikke å slenger frem og tilbake. Den er visst "paddet" oppi bagen.

Så om dere skal ut å kjøre så lenge som 5 timer, selv med stopp, når babyen er bitteliten, så ville jeg personlig valgt nett.

Har ikke bil selv, så jeg har ikke det problemet. Men jeg valgte å ta båten til mine besteforeldre, 3,5 timer, fremfor å kjøre med mamma og bruke stol da småen var halvannen måned.

Skrevet

Hva med boxette?

Det brukte vi til nr.2, da vi ikke hadde lyst på nett.

Boxetten, er 52cm lang, og babyen kan godt ligge i den i alt fra 1 1/2- 3 mnd.

Vi brukte boxetten, de første 2 mnd. Så var Emma begynt å bli for stor, og vi byttet den ut med bilstolen.

Jeg hadde nett, til første mann. Og det skulle jeg aldrig ha igjen, da jeg ikke syntes de beskyttet så mye.

Boxetten kan du se her inne: http://www.vegvesen.no/trafikksikkerhet/ba...%20brosjyre.pdf

http://www.barnesikringen.no/leie.htm

Skrevet

Jeg har og brukt boxette til mine. Det var ett mye bedre alternativ enn nettet syns jeg.

Så gikk jeg over til sete når boxetten ble for liten.

Skrevet

Den boxetten så temmelig smart ut, ja.

Skrevet

Får man leid boxette hos babybutikker sånn som med nett?

Skrevet

Ja det gjør man. Jeg leide på helsestasjonen jeg.

Gjest *nurket*
Skrevet

Jeg hadde tenkt til å kjøpe bilstol.

Denne Boxette tingen hadde jeg aldri hørt om.

Men nå vurderer jeg faktisk å leie en sånn istedet :D

Skrevet

Går for Boxette jeg også..

Har et slikt nytt sikkerhetsnett, og det eneste det holder

på plass er selve bag'en..

Så hadde vi blitt utsatt for en kræsj hadde det ikke

hjulpet noenting..

Babyen ligger helt "løs" i bag'en..

Syns forøvrig det finnes mange fine bilstoler nå,

hvor babyene omtrent ligger i stolen..

Skrevet

Kikket litt på disse boxettene jeg, og tror nesten jeg kommer til å kjøpe en slik når barnet vårt kommer. Har aldri likt disse nettene. Jeg tror jeg vil leie av helsestasjonen eller noen andre (vegvesenet?)

Skrevet
Hva med boxette?  

Boxetten, er 52cm lang, og babyen kan godt ligge i den i alt fra 1 1/2- 3 mnd.  

Hvis boxetten er så kort, hvordan kan den brukes i flere måneder da?Den korteste av våre unger var 52 cm ved fødselen. Ligger/sitter barna i en slags bue oppi den eller? Men da blir de jo omtrent som en stol da. Stoler(alle nyere som jeg kommer på) har jo også liggestilling, som gjør at babyen kan ligge i dem.

Selv har vi brukt stol til alle barna helt fra starten av og kommer til å fortsette med det til resten også.

Skrevet

Selv har vi brukt stol til alle barna helt fra starten av og kommer til å fortsette med det til resten også.

Må le litt....

hvor mange barn vil du ha egentlig...?? :ler:

Skrevet

Må le litt....

hvor mange barn vil du ha egentlig...?? :ler:

Har nr. 7 i magen nå og har planer om i hvertfall en til etter det. :wink:

Skrevet

Vi har bag vi fester med nett, i tillegg til bilstol.

Bilstolen er grei til kortere turer, men bagen må vi ha med på litt lengre turer slik at hun får sovet.... Dessuten så er det ikke mulig å nå henne fra fremsetet når hun sitter i stolen, så det er litt tungvint...

Jeg foretrekker bagen, men det blir sagt at stol er det sikreste i en evt krasj.

Gjest marilyn
Skrevet

ekspeditøren på barnesikringen i trondheim sa til meg at boxette ikke er godkjent som trygt nok i norge lenger av fra høsten.. men at nett og stol er det..

vi kommernok til å satse på stol.. tror ikke det blir såååå mye kjøring de første tre månedene, og vi skal satse på å ta ofte pauser..... Jeg har hørt at etter tre måneder så er de sterkere i ryggen og kan sitte lenger og lenger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...