Gå til innhold

Hunden min er så treg til å tisse

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_frustrert_*
Skrevet

I det siste har jeg blitt ganske lei og frustrert over hunden min, en tispe på 4 år. Jeg beregner en halv time om morgenen til å gå ut med henne. Noen ganger tisser hun med en gang, mens andre ganger, som i dag bruker hun kjempelang tid. Hun går og snuser og snuser, og er på vei til å tisse flere ganger- men plutselig er det en spennende lukt og hun glemmer hele tissinga og reiser seg igjen. Jeg holder på å bli gal av det snart! Jeg skal jo på jobb og være borte i 8 timer så hun må jo få gjort fra seg. Det har resultert i at jeg har kommet for sent et par ganger, noe som er veldig lite ønskelig for meg som er punktligheten selv. Hun har tilgang på vann om natten, og det går ca 9-10 timer fra kveldsturen til morgenturen. Jeg har også prøvd med tisse-kommando som hun skjønner, fordi det setter i gang prossesen, tror jeg. Men det hjelper ikke når hun begynner å sette seg på huk- og så reise seg igjen.

Jeg er veldig glad i henne og hun er en perfekt hund på alle andre måter, men akkurat dette problemet gjør meg veldig frustrert.

Håper noen kloke hoder kan komme med råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjør hunden min og... av den enkle grunnen at han vet at da må han inn igjen med en gang han tisser... han har rett og slett blitt ekspert på å hale ut tiden når han vet vi bare skal ut på en rask tissetur :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har registrert at det gjerne går oftere når jeg stopper og står i ro, enn når jeg går videre. Prøv å gå til en fast plass og stå i ro der til hun har tisset.

Skrevet

Hvis hun har lært at det er rett inn så fort hun har tisset, kan det godt hende hun utsetter det med vilje for å få være lengre ute.

Nå er jeg ingen hundetreningsekspert, men jeg kan tenke meg at hvis hun lærer at turen varer f.eks. 20 minutter (bør vel gå samme ruta også) uavhengig av når hun tisser (eller om hun tisser i det hele tatt), så bør hun slutte å være opptatt av å holde seg lengst mulig.

Men dette bør vel helst trenes inn i en ferie, så du har mulighet til å ta henne med ut når det er på tur å gå galt, de gangene hun ikke tisser iløpet av tilmålt tid...

Med mindre du er villig til å la det gå galt inne en gang, kanskje lærer hun da?

Men dette er selvfølgelig forutsatt at hun faktisk har assosiert tissing med å måtte gå inn igjen.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har registrert at det gjerne går oftere når jeg stopper og står i ro, enn når jeg går videre. Prøv å gå til en fast plass og stå i ro der til hun har tisset.

Jeg ville ha prøvd dette. Hvis hun skjønner tissekommando, ber du henne tisse, og går ikke videre før hun gjør det. Da kan hun kanskje lære at turen ikke starter før hun har tisset.

Gjest Gjest
Skrevet

Når hun setter seg på huk, og så reiser seg, så ikke gå videre. Ikke la henne gå bort og snuse på det voldsomt interessante litt borti grøften. Gjenta tissekommandoen, og stå i ro til hun har tisset, og først da får hun gå bort og snuse på det hun vil. Og som de andre sier, unngå å gå rett hjem med en gang hun har tisset.

Skrevet

Tusen takk for gode råd:) Hørtes ikke dumt ut det dere sier. Skal prøve det ut. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...