mimi82 Skrevet 5. mai 2009 #1 Del Skrevet 5. mai 2009 Overskriften sier vel egentlig det meste, det jeg lurer på er hva som er lurt å ha i hus av diverse kluter og antall? Og bør man ha en type kluter fremfor en annen type kluter? Setter stor pris på gode tips:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 5. mai 2009 #2 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Du trenger svære gulpekluter som du kan brette og bruke som "pute" i sengen og på deg selv hvis du ikke har lyst til å bytte klær flere ganger daglig. Disse må gjerne byttes ut kjempeofte hvis du får en gulpebaby, så kjøp en haug! Dette er altså flanellbleier. De selger de i 6-pakninger på Sparkjøp til 60-70 kr pakningen. Angående vaskekluter, så bruker vi bare vanlige vaskekluter. Er forøvrig fornøyd med både vaskeklutene og håndklærne (vanlige) til Kid (de som står Kid på, og som de selger på Kid interiør). De er gode og myke, og den pyntesømmen (som ofte er på håndklær et stykke innpå) krymper ikke, men holder fasongen. Endret 5. mai 2009 av Jade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 5. mai 2009 #3 Del Skrevet 5. mai 2009 Hmm, må bare innrømme at min første tanke er "nada" Du trenger strengt tatt ingen spesielle kluter til noe som helst. Det er greit å ha en klut å vaske med, en vanlig vaskeklut. Kanskje flere, hvis du hører til "hate-våtkluter-leiren" (selv har jeg brukt Natusan bleiekluter til mine barn og har ikke tenke å endre på det). Til ansiktet bruker du en vaskeklut eller en håndklensipp, og til gulpeklut... tja, det er ikke sikkert du trenger det en gang, men et hvilket som helst tøystykke funker fint. Du kan evt kjøpe en pakke på forhånd dersom du snubler over det, men det er ikke noe "må ha", for et oppvaskhåndkle er like greit som noe annet. Merker kan du vente med til barnet blir fjortis, da kommer det av seg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amom Skrevet 5. mai 2009 #4 Del Skrevet 5. mai 2009 De har veldig mye bra og billig på Bogerud Tekstil. Jeg syntes at vanlige vaskekluter ble ganske store og uhåndterlige på babyene. Jeg kjøpte babykluter som jeg var veldig fornøyd med. Gulpekluter er også greit å ha hvis du får en gulpeunge. Da brukte jeg bare vanlig gas-bind-lignende-kluter. Som hodeunderlag, kjøpte jeg inn et par flanellkluter. Disse er mykere å ligge på, men dyrere enn de gas-bind-lignende klutene. Kjøp inn et par av hver, og så ser du etterhvert hvor mange du trenger. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 5. mai 2009 #5 Del Skrevet 5. mai 2009 I begynnelsen brukte vi tørre våtservietter man får kjøpt på apoteket, husker ikke navnet på de. Men etterhvert fant vi ut at våtservietter var like greit, enkelt og billig. Det vi bruker er: våtservietter til å tørke av bæsj/tiss vanlig klut til å tørke stumpen tørr vanlig klut til ansiktet babyhåndduk/babykappehåndduk, men dette er strengt tatt høyst unødvendig siden man kan bruke hvilken som helst håndduk til å tørke babyen med Gulpekluter har vi nesten aldri hatt bruk for, men vi har en pakke som vi kjøpte på Rema, som vi har brukt til å tørke bort sikkel med i de verste sikleperiodene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 5. mai 2009 #6 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Vi har en gulpebaby, så her går det som regel 5-10 gasbleier til gulpekluter om dagen. Vi har fått en stor stabel fra svigermor (etter mannen), men de fra Jysk (12 stk for 99 kr, tror jeg) er gode, det samme gjelder de fra Ikea, de er hakket dyrere (3 stk for 39 kr, så vidt jeg husker). Jeg synes gasbleiene er nyttige til veldig mye - stelleunderlag, underlag når jeg ammer i senga, osv. Har alltid et par-tre med i veska når vi skal ut, også. Ellers har vi flanellbleier som vi bruker under hodet hennes i senga, og ikke minst flanellkluter (disse og disse) til stelling. Det varierer sikkert hvor mye som går med, men vil tippe vi har ca 40 vaskekluter i flanell, 30-35 gasbleier/gulpekluter og 4 flanellbleier. I tillegg kommer de 36 gasbleiene vi faktisk bruker til bleier, men de har så langt kun blitt brukt til det. Vi bruker ikke våtservietter eller Mesoft til stelling. Endret 5. mai 2009 av *Joyce* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 6. mai 2009 #7 Del Skrevet 6. mai 2009 Vi bruker ikke våtservietter da, vi bruker vaakekluter når vi steller ham. Våre vanlige er for tykke til å ha sjangs til å bli brukervennlige til dette formål, så vi har babyvaskekluter, og mitt svar i den retning er: Dobbelt så mange som du tror du trenger. Vi har vel rundtom 40, og det er på grensen til for lite, da vasker vi annenhver dag... (vi bruker tøybleier, så klutene vaskes sammen med bleiene, annehver eller noenganger tredjehver dag) Det høres kanskje sykt ut, men det går et par kluter til hvert stell (vi når ikke vasken fra stellebordet, så kluten skylles ikke opp underveis) Det går en til hvert måltid, for å vaske ham i ansiktet og hendene underveis/etterpå. Det går en i lomma her og en i lomma der til å tørke sikkel, gulp og snørr. Også ligger det sikkert noen i stelleveska, som ikke er med i daglig sirkulasjon, etc. Bleier til gulpekluter (vi brukte gasbleier i stedet for flanellsbleier da, 12 for ca 100 på jysk), sikleklut i senga etc, det er nok også kjekt ja. Ettersom vi altså bruker tøybleier, har vi flere slike enn vi kan komme til å trenge... for vi brukte slike også som bleier den første tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. mai 2009 #8 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Jeg bruker heller ikke våtservietter (da de lett kan bli såre av det), men har kjøpt billige babyvaskekluter på princess. Det er tre i hver pakke, med enten blå eller rosa kant. Jeg har vel ca 20 og det greier seg godt her i huset, bruker stort sett 3-5 kluter hver dag, litt ettersom om hun bæsjer en eller flere ganger. Gulpekluter har jeg nesten ikke hatt bruk for, da hun ikke gulper, men det kan en aldri vite- så jeg kjøpte 10stk. Har kjøpt egne håndduker til babyen, har ca 10 til å legge på stellebordet og tre større til når hun har badet. Endret 6. mai 2009 av Mamma1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 6. mai 2009 #9 Del Skrevet 6. mai 2009 Tar en runde med kluten i bleieområdet selv om han ikke har bæsja i bleia vi da (det gjør han ikke så ofte, avflring en gang for dagen, de fleste ganger i potta) og ved morgen og kveldsstell vaskes han fra topp til tå, da får en klut til ansiktet, så stjeler han den og leker med mens vi bruker den neste til å vaske resten av ham... 3-5 kluter til skift pr dag er langt under vårt forbruk... Jeg hadde kjøpt 24 søte kluter når babyen ble født, men har fått og kjøpt flere etterpå, for det holdt rett og slett ikke. (På den tiden hadde han jo avføring i hver bleie, mange ganger for dagen også...) Klarer nok ikke få for mange vaskekluter vi... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 6. mai 2009 #10 Del Skrevet 6. mai 2009 Jeg bruker en klut til vask om morgenen, først ansiktet, så hendene og så bleieområdet. Så skifter jeg vel 4-5 ganger selv om hun ikke har bæsja, da bruker jeg samme kluten 2-3 ganger. Så en klut når hun har bæsja- som oftes en gang pr dag. Så er det en klut til kveldsstellet, samme som om morgenen. Bader annenhver kveld. Det blir ca 5 kluter på en dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cogito Skrevet 6. mai 2009 #11 Del Skrevet 6. mai 2009 Me brukar: Store flanellsbleier frå Sparkjøp - brukast som gulpeklutar, hodeunderlag, stelleunderlag. (12 stk, starta med 6) Store gasbleier frå Sparkjøp - brukast som gulpeklutar (12 stk, starta med 6) Gasklutar frå Sparkjøp og Princess (små med farga kant rundt) - brukast til rompevask og ansiktvask, ein farge til kvar sitt bruk. (40 stk, starta med 12) Vaskeklutar (10 stk) frå Ikea - til bading. Handklede frå Ikea - 2 tjukke til stelleunderlag, og 3 tynnare til bading. Kjøp litt av kvart til å starte med, så kan du fylle på med meir når du veit kva du brukar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 6. mai 2009 #12 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Det vi har hatt bruk for, er gulpekluter (store gaskluter på str med kjøkkenhåndklær) og små vaskekluter til kroppsvask. Vi har ikke brukt våtservietter annet enn som nødløsning. Gulpekluter er ofte et must når babyen har spist, da er det opp på skulderen for å rape, og da kommer det ofte litt "rester" Kan også legges i senga for å unngå søl der. Vaskeklutene brukte vi til å vaske kroppen og til rumpevask ved bleieskift. Vi hadde vel ca 10-15 gulpekluter og 20-30 vaskekluter. Greit å ha en del, det kan fort gå mye! Og man må ofte vaske en maskin kluter om dagen Vi kjøpte kluter litt her og der, på Princess og Kid og lignende butikker har de vel sånt, samt Sparkjøp. Av hånklær til å legge under babyen og til å tørke med etter bad, kan man jo strengt tatt bare bruke vanlige håndklær.... Endret 6. mai 2009 av imli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå