Gjest Søster-mor Skrevet 5. mai 2009 #1 Skrevet 5. mai 2009 Heisann. Jeg har en utfordring og trenger råd fra mødre/fedre/ste-foreldre og andre som har erfaring innen dette emnet. Jeg er 26 år gammel, er i fast jobb,har ingen utdannelse, har en god del gjeld jeg sliter med å betale og i tillegg bor sammen med min 17 år gamle søster. Søster går på vgs og har nettopp fått seg ekstrajobb som telefonselger men får ikke lønn før neste mnd.Jeg har forsørget oss siste to mnd. Hun går første året om igjen og er fortsatt usikker på om hun har valgt rett studie. Utfordringen her er at verken hun eller jeg har noe godt forhold til vår mor.Jeg valgte å flytte sammen med søster fordi jeg flyttet selv ut som 17-åring og det av samme grunner som henne. Mor har noen manglende mors-egenskaper som gjør det vanskelig for en ungdom å forholde seg til. Mor er alenemor og mottar barnebidrag for to barn men vil ikke gi jenta barnebidraget! Har hun lov å holde dette igjen? Skal ikke disse pengene gå til mat,klær,hygene,boutgifter osv?? Og ettersom hun er 17, går på skole, bor ikke hjemme og har jobb. Kan hun eller vi søke om noe bidrag fra staten?? Hvor mye og hvor lenge kan hun eventuellt få bidra? Selv har jeg hatt mange utfordringer siden jeg flyttet hjemmefra og har måttet lære av mine feil på den harde måten. Siste par åra har jeg jobbet hardt med å få meg en jobb der jeg kan bygge karriere og sikre min fremtid og dette har jeg klart bra. Men pga min gjeld har jeg vanskeligheter for å kunne forsørge oss begge og dette begynner å gå ut over jobb/sosialliv og helse. Jeg bruker lønnen min på å betale husleie,mat,klær osv.... istedenfor f.eks en tannlegetime (har ikke vært der på 4år), kiropraktor(isijas-nerven ligger i klem) eller gjelden jeg allerede sliter med å betale ned. Dersom det er noen bland dere som har noen gode tips om hvordan jeg kan løse dette håper jeg dere svarer på innlegget mitt. Jeg setter stor pris på alle svar Hilsen bekymret storesøster-mor
Gjest HG Skrevet 5. mai 2009 #2 Skrevet 5. mai 2009 Hun har krav på å få barnetrygden utbetalt til henne. I tillegg så har hun krav på barnebidrag fra BEGGE foreldrene. Har vært igjennom det samme så det her vet jeg. Hun har i tillegg krav på barnebidrag så lenge hun går på videregående. Hun kan søke stipend fra Lånekassa i tillegg. Det avhenger av foreldres inntekt. Muligens bare bostedforelder, men er usikker her. Hun må melde flytting til folkeregisteret. Start med NAV trygd. Ta en telefon i morgen.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #3 Skrevet 5. mai 2009 Heisann. Jeg har en utfordring og trenger råd fra mødre/fedre/ste-foreldre og andre som har erfaring innen dette emnet. Jeg er 26 år gammel, er i fast jobb,har ingen utdannelse, har en god del gjeld jeg sliter med å betale og i tillegg bor sammen med min 17 år gamle søster. Søster går på vgs og har nettopp fått seg ekstrajobb som telefonselger men får ikke lønn før neste mnd.Jeg har forsørget oss siste to mnd. Hun går første året om igjen og er fortsatt usikker på om hun har valgt rett studie. Utfordringen her er at verken hun eller jeg har noe godt forhold til vår mor.Jeg valgte å flytte sammen med søster fordi jeg flyttet selv ut som 17-åring og det av samme grunner som henne. Mor har noen manglende mors-egenskaper som gjør det vanskelig for en ungdom å forholde seg til. Mor er alenemor og mottar barnebidrag for to barn men vil ikke gi jenta barnebidraget! Har hun lov å holde dette igjen? Skal ikke disse pengene gå til mat,klær,hygene,boutgifter osv?? Og ettersom hun er 17, går på skole, bor ikke hjemme og har jobb. Kan hun eller vi søke om noe bidrag fra staten?? Hvor mye og hvor lenge kan hun eventuellt få bidra? Selv har jeg hatt mange utfordringer siden jeg flyttet hjemmefra og har måttet lære av mine feil på den harde måten. Siste par åra har jeg jobbet hardt med å få meg en jobb der jeg kan bygge karriere og sikre min fremtid og dette har jeg klart bra. Men pga min gjeld har jeg vanskeligheter for å kunne forsørge oss begge og dette begynner å gå ut over jobb/sosialliv og helse. Jeg bruker lønnen min på å betale husleie,mat,klær osv.... istedenfor f.eks en tannlegetime (har ikke vært der på 4år), kiropraktor(isijas-nerven ligger i klem) eller gjelden jeg allerede sliter med å betale ned. Dersom det er noen bland dere som har noen gode tips om hvordan jeg kan løse dette håper jeg dere svarer på innlegget mitt. Jeg setter stor pris på alle svar Hilsen bekymret storesøster-mor Du har ingen forsørgelsesplikt overfor din søster. Hun har krav på sitt farsbidrag og barnetrygd. Hun må gå til Nav og legge frem saken sin. Krev disse pengene for den tiden hun har bodd hos deg. At mor nekter, det kan hun godt, men hun må forholde seg til at datter har flyttet. Har ikke din søster inntekt til å betale for husleie,strøm osv til deg, så får hun søke sosialhjelp. Hun må dele husleie og de utgifter du har. Synd du ikke har fått hjelp tidligere, men sett igang i morgen og søk NAv
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #4 Skrevet 5. mai 2009 Støtter de som har svart deg tidligere. Jobber selv i NAV, og sier bare- ta kontakt så snart som mulig. Forklar situasjonen, ta med din søster på et møte og krev både barnetrygd og barnebidrag. Spør ev om hjelp til gjelden din også, ikke at noen betaler den, men kanskje de kan hjelpe deg med å få avtale med kreditor, refinanseiring osb. Be om sosialhjelp frem til alt ordner seg, feks livsopphold til din søster ev at hun må være med å dekke litt av husleien. Kan tenke meg at vi iallfall ville ha akseptert 1500 i en slik situasjon.Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå