Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #1 Skrevet 5. mai 2009 Hei, Min venninne vurderer å flytte til Tyrkia (turkistområdet), og bosette seg der med sine 2 små barn. Men hvordan er det egentlig å vokse opp der nede? Noen som vet? I forhold til skole, fremtidsutsikter m.m Språket tror jeg blir det minste problemer da de er under 2 år begge to.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #2 Skrevet 5. mai 2009 De har ingen offentlig velferd..alle må klare seg selv. Barnehage finnes ikke, og arbeidstakere må gå på dagen om sjefen ikke liker en. Lønningene er lave.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #3 Skrevet 5. mai 2009 De har ingen offentlig velferd..alle må klare seg selv. Barnehage finnes ikke, og arbeidstakere må gå på dagen om sjefen ikke liker en. Lønningene er lave. Uff, dette var da ikke betryggende. Hun har en mann som er blitt tilbudt partnerskap i en stor restaurant der nede (han er tyrker)..så jobben hennes vil vel egentlig være å passe barna + å være "venn" med turistene som kommer på denne restauranten. Man er jo ikke sikret en fast inntekt der nede, og er det en dårlig sesong så ender man jo med å tjene lite..men om restauranten går bra er det jo noe annet. Hun sier hun lengter etter deilig klima, strender, vennlige mennesker (hun har flere venner der nede), mer tid til egen familie der nede osv.. men er det noe i denne drømmen eller blir det sjelden som man tror?
Gjest SmallTalk Skrevet 5. mai 2009 #4 Skrevet 5. mai 2009 Jeg tror jeg hadde vært litt skeptisk til å flytte til Tyrkia og å satse på å leve på mannen som får lønn fra en turistrestaurant. Jeg hadde ikke flyttet dit før jeg hadde hatt jobb der nede selv, av den enkle grunn at hvis ting skjærer seg når de er der nede så vil hun stå på bar bakke og vil da få ganske store problemer. Menge stedet i Tyrkia (dette gjelder spesielt turiststeder) så jobber de i restaurantbransen mer eller mindre ræva av seg for å få inn nok penger til å overleve på vinteren også. Det er en del som jobber oppi fjellene på vinteren (vintersport) og nede ved sjøen på sommeren, og disse har det ganske bra. Men flertallet jobber nesten 24/7 hele sommersesongen igjennom, og da blir det ikke mye tid til overs til familien.
golda Skrevet 5. mai 2009 #5 Skrevet 5. mai 2009 To unger under to år... Det får man si... Vel, det vokser da opp unger i Tyrkia også. Jeg tror nok livet i Norge er mer komfortabelt, men man kan da klare seg med et mindre komfortabelt liv. Jeg har da vært en tur i Tyrkia og tyrkere oppfattet jeg som greie folk. Litt rasister, men helt greie :-)
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #6 Skrevet 5. mai 2009 ¨Men er det noen som har peiling på hvordan det er for barn med tanke på skolesystemet der? Hvordan er det med høyere utdanning, muligheter for å skaffe seg et godt liv selv når man blir voksen (om ikke barna skulle ønske å jobbe innen turistnæringen). Millitæret?
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #7 Skrevet 5. mai 2009 To unger under to år... Det får man si... Hæ? Ikke meningen å spore av debatten, men det er da ganske mange som har to barn under to år? Uten at det er noe i veien med det! Aldersforskjell på 18-24 måneder er da vel ikke så uvanlig?
golda Skrevet 5. mai 2009 #8 Skrevet 5. mai 2009 Hæ? Ikke meningen å spore av debatten, men det er da ganske mange som har to barn under to år? Uten at det er noe i veien med det! Aldersforskjell på 18-24 måneder er da vel ikke så uvanlig? Herregud, det var IKKE negativt ment! Jeg tenkte bare på å flytte avsted med to små i flyttelasset. (Jeg synes mine venninner kom med et helt flyttelass når deres barn var små. Bare bleiepakkene tok en halv bil) Bevare meg vel, jeg mente slett ikke noe galt!!!
golda Skrevet 5. mai 2009 #9 Skrevet 5. mai 2009 ¨Men er det noen som har peiling på hvordan det er for barn med tanke på skolesystemet der? Hvordan er det med høyere utdanning, muligheter for å skaffe seg et godt liv selv når man blir voksen (om ikke barna skulle ønske å jobbe innen turistnæringen). Millitæret? Det er da høyskoler og universiteter i Tyrkia. Kan ikke barnefaren svare på dette, eller den tyrkiske ambassaden?
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #10 Skrevet 5. mai 2009 Hei, Min venninne vurderer å flytte til Tyrkia (turkistområdet), og bosette seg der med sine 2 små barn. Men hvordan er det egentlig å vokse opp der nede? Noen som vet? I forhold til skole, fremtidsutsikter m.m Språket tror jeg blir det minste problemer da de er under 2 år begge to. Skolesystemet er bedre enn i Norge, men å bostte seg i turistområdet er ikke Tyrkia. Hun vil merke stor forskjell når sesongen er over. hun vil neppe klare å inneha samme levestandard med tyrkisk lønn som i Norge. Dessuten er turistområdene dyre. Eks. er strøm veldig dyrt. Ungene lærer tysk på grunntrinn. Tyrkia har gode høyskoler og universitet. i storbyene er folk høyt utdannet. fremtidsutsiktene er gode for alle barn om foreldre har råd. mange faller utenom og forblir i turistnæringen på luselønn og lange varme dager. Hun må ta hensyn til flere ting. Hun kan ikke påregne at barna får morsmålsundervisning i skolen. hun er vel intr. i at barna også skal lære Norsk og opprettholde det? Greit at mor snakker Norsk, men norsken skal læres også. Barnehager finns det lite av, og det som er må hun ikke påberegne å få plass. Store bedrifter har barnehager. Så hva skal barna gjøre på dagtid? Hun må ha en god forsikring for seg og barna for å ha tilgang på skikkelig legehjelp, hvis ikke havner en på de ommunale sykehus og det er lite å skryte av. For de fattige egentlig.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2009 #11 Skrevet 5. mai 2009 Uff, dette var da ikke betryggende. Hun har en mann som er blitt tilbudt partnerskap i en stor restaurant der nede (han er tyrker)..så jobben hennes vil vel egentlig være å passe barna + å være "venn" med turistene som kommer på denne restauranten. Man er jo ikke sikret en fast inntekt der nede, og er det en dårlig sesong så ender man jo med å tjene lite..men om restauranten går bra er det jo noe annet. Hun sier hun lengter etter deilig klima, strender, vennlige mennesker (hun har flere venner der nede), mer tid til egen familie der nede osv.. men er det noe i denne drømmen eller blir det sjelden som man tror? hun har en tyrkisk mann, så han burde vel kjenne systemet. ja hvem lengter vel ikke til varmt klima? Hun skal passe barna og underholde gjester,men hvor skal disse små barna oppholde seg da? jeg har sett nok folk som har flyttet der nede, men da snakker jeg om voksne uten barn og med god råd. da sesongen er over, så har de gitt opp. følt seg ensom osv.... Og jeg har sett nok av tyrkiske barn som vokser opp i resturanter pga foreldre som må være der. har hun noen retrettmuligheter med bolig osv i Norge om hun vil hjem+ Hun kan jo prøve med langtidsferie?
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #12 Skrevet 6. mai 2009 Jeg hadde villet gi det ett år, og hatt en retrettmulighet. Myyye er annerledes, det er ikke mye penger man tjener i restaurantbransjen - og man skal ha sterk rygg til å greie livet der. Men bevares - det kan alltids ornde seg. Skolene er gode tror jeg, men med en helt annen disiplin enn her, greit å være forberedt på det. I Alanya er det sjømannskirke som er et samlingspunkt for nordmenn, om det er der hun skal bo. Jeg har reist og vært mye i Tyrkia, og jeg elsker landet. Men bo der? Tror ikke det - iallfall ikke med barn.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2009 #13 Skrevet 6. mai 2009 Har en venninne som flytta ned dit for å jobbe innenfor restaurang bransjen. hun var der i 2 år. etter dette ville hun hjem! hvorfor? fordi hun ble stemplet som hore, fordi hun var hvit og norsk. hun fikk ingen respekt. selvom hun trodde hun fikk kjæreste som hun var alvorlig med drev han å lå med andre. nettopp fordi hun ble sett på som billig. sier ikke at dette er alle tyrkere, bevare meg vel! men dette er vel generelt det synet mange har av oss som kommer ned der. så man møter mange respektløse mannfolk, til tross for at hun er gift med en tyrker. hun må nok belage seg på mye dårlige holdninger og stygge blikk. og hun vil heller ikke bli spurt om avgjørelser eller som medbestemmende i noe som helst annet enn middagen. det er veldig mange fattige utenfor disse turist stedene, så mange unge drar til alanya, side og lignende turist steder i høy sessongene for å arbeide. så sender de penger hjem til familien. husker også hun til tider ikke fikk lønn. det kunne gå flere måneder. fordi omsettningen ikke var høy nok (påstod sjefen) eller så var han er gjerrig knark ut av en annen verden. hun dro hjem til norge på vinteren, fordi hun ikke hadde noe å gjøre der nede da. null turister.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå